Politiet og bonuskort

Jeg må si meg enig i Farmer sin vinkling her.
Jeg har vært borti veldig mange av disse turene i forbindelse med jobben. Og har truffet mange av de det gjelder. Og jeg kan trygt si at det kan være særdeles utfordrene turer for politiet. Og jeg har faktisk ikke noen problemer med å "unne" dem muligheten til å slappe av i en lounge på hjemveien etter å f.eks reist OSL-AMS-DBX-AMS-OSLO på et litt over et døgn. Hvor da også halve turen er på "alerten" om det skulle skje noe spesielt.

Jeg tror du misforstår hva det reageres på her. Det reageres ikke på at politiet får fordeler som frequent traveler eller bruker poeng på oppgraderinger, men at de benytter bonuspoengene til private reiser.

Vi skal heller ikke glemme hva slags reiser det her er snakk om. Tvangsutsending av utlendinger er noe som det er ønskelig å ha så lite som overhodet mulig av. At politiet da opptrer på en måte som gjør at de ikke får private fordeler (som feriereiser må kunne sies å være, dersom bonuspoengene brukes til dette) av at det er flest mulig slike utsendelser, anser jeg som en selvfølge.

Uten å lage en egen diskusjon på dette. Men dette er faktisk noe som er nødvendig. Det vil alltid være noen som ikke ønsker å forlate et land eller som nektes innreise. Selvsagt så er det ønskelig med færrest mulig. Men det er noen saker som må løses på dette viset.

Stort sett uansett kost på disse turene så er de samfunssmessig økonomisk (ser jo også menneskelige aspekter, men må stole at det er et apparat som behandler sakene korrekt)
Norgeshistoriens dyreste sak med tvangsutsendelse var tjent inn i løpet av mindre enn 6 måneder. Selv om dette er dyre turer, så er de faktisk lønnsomme for samfunnet.

S

Gustavf - er klar over det. Og jeg forventer at så lenge lovverket er der, så må man følge det. Enig eller ikke..

S

Uten å lage en egen diskusjon på dette. Men dette er faktisk noe som er nødvendig. Det vil alltid være noen som ikke ønsker å forlate et land eller som nektes innreise. Selvsagt så er det ønskelig med færrest mulig. Men det er noen saker som må løses på dette viset.

Her tror jeg vi er helt enige. At utlendinger som er utvist reiser frivillig er antagelig best for alle parter, men det er ikke alltid et alternativ. Jeg er også ganske sikker på at mange av disse turene er belastende også for tjenestemennene.

Jeg tror du misforstår hva det reageres på her. Det reageres ikke på at politiet får fordeler som frequent traveler eller bruker poeng på oppgraderinger, men at de benytter bonuspoengene til private reiser.

Jeg klarer ikke se forskjellen på om man vil pine seg gjennom en lang tur på økonomi for å benytte poengene på ferie senere, eller om man vil ha en grei tur på business en av veiene. Begge deler er en fordel, og begge deler er som et plaster på såret for stakkaren som må være borte fra familie og venner.

Men om staten krever man skal følge avtalepriser og slikt, hvorfor bruker de ikke det som en del av forhandlingen at de vil redusere prisene ytterlig mot at billettene ikke gir poeng?

-A

Jeg klarer ikke se forskjellen på om man vil pine seg gjennom en lang tur på økonomi for å benytte poengene på ferie senere, eller om man vil ha en grei tur på business en av veiene. Begge deler er en fordel, og begge deler er som et plaster på såret for stakkaren som må være borte fra familie og venner.

Det er nok en ganske åpenbar forskjell på disse to tingene: Du bruker bonuspoeng opptjent i tjenesteøyemed i tjenesteøyemed når du oppgraderer til business f.eks. på retur etter en utsendelse. Man kan f.eks. bruke bonuspoeng opptjent på tjenestereiser til å betale for en ny tjenestereise (så vidt jeg har forstått det). Hvorfor man skal kunne ta ut disse bonuspoengene til private reiser som plaster for såret for slitsomme tjenestereiser har jeg egentlig liten forståelse for. Er det så slitsomt så får arbeidsgiver kompensere på annet vis. Politiets utlendingenhet gjør jobben sin når de sender/eskorterer folk ut av landet, og det er nok ikke bare denne typen politi som har slitsomme jobber/arbeidsdager.

Men om staten krever man skal følge avtalepriser og slikt, hvorfor bruker de ikke det som en del av forhandlingen at de vil redusere prisene ytterlig mot at billettene ikke gir poeng?

-A

Staten er ganske dårlige på å forhandle avtalepriser både på fly og på hotell. Jeg vet om mange andre (private) selskaper som reiser mindre i omfang og som har betraktelig bedre avtaler enn det staten har.

Og bare sånn for å opplyse uvitende .... politiet samt den som sendes ut har biz-flex billetter, men ved utsendelse blir de alle "nedgradert" til å sitte bak grunnen sikkerheten.
Men på hjemreisen så sitter de forran i flex.

"Stakkaren" (Tjenestemannen) som må være borte familien får faktisk betalt for reisen frem og tilbake. Har en kamerat var med på en transport av en person til Kairo. Han hadde 20 000 kr for en tur som tok 3 dager. De bodde på luxhotel i Kairo og hadde sjåfør/guide som var med de hele tiden.
Politiet som håndhever lover og regler i samfunnet bør vel strengt tatt være de som går foran og med et godt eksempel. Så lenge det da ikke er tillatt for ansatte i staten og ta ut bonuspoeng som opptjent på tjenestereise, må dette gjelde for Politiet også.....

Jeg har faktisk prøvd det motsatte. Har brukt privat opparbeidet bonuspoeng for å få reise på en TJENESTE-reise. Alt for å kunne delta på høyst relevante møter og den slags når det er dårlige tider for reisevirksomhet.

Jeg tør hevde at 90% av alle statsansatte her bryter loven og tar ut bonuspoeng opptjent på tjenstereiser privat. Og jeg synes faktisk dette er helt greit. Det er uansett nok ulemper å jobbe i det offentlige fremfor det private så noen fordeler på også offentligansatte også ha. I de bedriftene jeg har jobbet for og har kjennskap til, så vet jeg at bedriftene lar de ansatte bruke bonuspoengene selv som en bonus og kompensasjon for reisevirksomhet.

Jeg husker i "gamle dager" (på 1980- og 90-tallet) da de statsansatte, f.eks. da min mor jobbet på Statsministerens kontor og i Finansdepartementet, så å si alltid reiste på Business Class - enten det var rundt i Europa eller videre i verden. På 2000-tallet ble dette forandret - nå må man søke om å få reise på Business Class, regelen er at man skal velge billigste reisemåte gjennom de avtalene staten har inngått. Mange statsansatte hadde uansett, så vidt jeg forstod, et prinsipp om at de ikke ville belaste staten det det kostet å reise på dyreste klasse og reiste derfor Economy fremfor Business.

Joda, men det er ikke spesielt vanskelig å få disp til å slippe å sitte bak....;)

På min OSL-CPH flight på søndag var det en minister ombord med følge (3 stykekr som sikkert var rådgivere, statsekretærer etc), og ingen av de satt på economy. Og selv om selv om det er mine skattepenger de reiser for og jeg heller ikke kan fordra dagens regjeringen så synes jeg også det er helt greit

Uttransporteringer er lukrative for tjenestemennene, og en relativt populær tjenesteoppgave. Veldig mange av uttransporteringene må foregå eskortert fordi mottakerlandet krever det, blant annet når asylsøkere sendes til et annet land etter Dublinregelverket. Ellers er problemet at vi har relativt få direkteruter fra Oslo,så eskorte skjer til transitflyplassen der utlendingen settes på flyet hjem og reiser ueskortert det siste stykket.

Jepp, også mitt poeng. Jeg synes derfor ikke noe særlig synd på de tjenestemenn/kvinner som gjør jobben med og frakte folk hjem hvor de hører hjemme. De får godt betalt,avspassering og når de da i tillegg prøver og lure til seg bonuspoeng må de gjerne bli tatt med buksa nede....

Joda, men det er ikke spesielt vanskelig å få disp til å slippe å sitte bak....;)

På min OSL-CPH flight på søndag var det en minister ombord med følge (3 stykekr som sikkert var rådgivere, statsekretærer etc), og ingen av de satt på economy. Og selv om selv om det er mine skattepenger de reiser for og jeg heller ikke kan fordra dagens regjeringen så synes jeg også det er helt greit

La oss si det slik: Det er forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomo hva gjelder mulighet for å reise noe annet enn økonomi (økonomi ekstra går nok greit, men business er nok noe vanskeligere).... Personlig så har jeg ikke noe problem med at f.eks. regjeringsmedlemmer reiser noe mer komfortabelt, men jeg mener likevel at det er på sin plass å utvise edruelighet i bruken av andres penger.

dette gjelder ikke bare politiet(foresten er det politiets utlendingsenhet)ikke vanlige politifolk det refereres til

når jeg var i førstegangtjenesten fikk jeg så mange bonuspoeng innenlands at jeg fikk gullkort=) reglene til forsvaret(staten)var at bonuspoeng opptjent på permreiser skulle IKKE brukes privat men hvem bryr seg om det? igen sjekket dette

tror forsvaret(STATEN)er like ille på dette på utenlandsreisene sine

Denne tråden tar av i mange retninger.

Jeg leser ut av det at politifolk som eskorterer folk ut av landet er så dårlige folk at de iallefall ikke skal ha bonuspoeng.

Det er nok sandt at de må eskortere noen ut av landet som har vært fremme i pressen og ikke fortjener å bli sendt ut. På den andre siden eskorterer de sikkert endel folk som er kjeltringer også. Pluss dem midt i mellom. Men vi må huske at det er tross alt ikke disse som bestemmer hvem som skal bli og hvem som skal være. De gjør bare jobben sin som alle oss andre her inne.

Det andre er diskusjonen rundt om de som jobber i det offentlige skal være mer utsatt for sjekk i opptjening og bruk av bonuspoeng enn folk i det private næringsliv. Bakgrunnen blir at det er våre skattekroner som blir "misbrukt".

Jeg blir litt opprørt over slikt. Det er sikkert enkelte der ute som synes at de offentlig ansatte ikke bør bli påspandert julebord fordi at det er våre skattekroner vi snakker om. Ja, det er sågar mange offentlige ansatte som verken får julebord eller sommerfest pga at det er mange der ute som sitter klar med pekefingeren om de får vite at en slik fest har blitt avholdt.

Jeg jobber selv i det private næringsliv. Det er ikke veldig lukerativt det heller i forhold til sosiale anliggender, men jeg synes ærlig talt at offentlige ansatte bør bli påspandert et julebord (for jeg vet om flere instanser som må betale sine egne). Hvor gjerrige er vi egentlig??

BF:cool2

Jeg leser ut av det at politifolk som eskorterer folk ut av landet er så dårlige folk at de iallefall ikke skal ha bonuspoeng.
....

Jeg klarer ikke å finne dette i diskusjonen, men det er kanskje ikke så viktig. Såvidt jeg skjønner det jeg leser så er det snakk om at politiet som alle andre offentlige tjenestemenn, skal følge loven/forskriftene når det gjelder reiser.

Det andre er diskusjonen rundt om de som jobber i det offentlige skal være mer utsatt for sjekk i opptjening og bruk av bonuspoeng enn folk i det private næringsliv. Bakgrunnen blir at det er våre skattekroner som blir "misbrukt".

Jeg blir litt opprørt over slikt. Det er sikkert enkelte der ute som synes at de offentlig ansatte ikke bør bli påspandert julebord fordi at det er våre skattekroner vi snakker om. Ja, det er sågar mange offentlige ansatte som verken får julebord eller sommerfest pga at det er mange der ute som sitter klar med pekefingeren om de får vite at en slik fest har blitt avholdt.

Jeg jobber selv i det private næringsliv. Det er ikke veldig lukerativt det heller i forhold til sosiale anliggender, men jeg synes ærlig talt at offentlige ansatte bør bli påspandert et julebord (for jeg vet om flere instanser som må betale sine egne). Hvor gjerrige er vi egentlig??

Hvis alle mener at forskriftene knyttet til reise er galt utformet så er det klart at disse kan endres. Enn så lenge så må man nok forholde seg til regelverket, og det er nok helt klart at en god del bruker poeng privat (bl.a. fordi det er bortimot komplett umulig for arbeidsgiver å ha full oversikt over bonuspoengopptjeningen).

Hva angår påspandering av julebord etc. så er nok praksis litt forskjellig i ulike offentlige etater/institusjoner. Det er et regelverk som styrer også dette, og i noen dimensjoner så er dette regelverket veldig smålig. Jeg tror at det er på sin plass med regler/forskrifter for å sette grenser, selv om disse grensene i enkelte tilfeller er satt litt vel lite generøst. Julebord bør man kunne påspanderes, men spørsmålet er vel hvor grensene skal gå. En privat bedrift vil ikke i lengden kunne bruke mer penger til slike formål enn hva som er tilgjengelig i "kassa" (og dette begrenser omfanget naturli), men i det offentlige så er budsjettskrankene noe mer tøyelige og uten forskrifter som gir retningslinjer for bruk så kan dette fort utarte seg.

For ordens skyld: Jeg jobber i det offentlige, og er underlagt alle disse reglene. Det er ikke alle reglene jeg synes er fornuftige, men det finnes andre som det ikke er vanskelig å forstå rasjonalet bak.

Tenker du her på at offentlige ansatte bør bli påspandert julebord av leverandører (flyselskap, for eksempel) eller av arbeidsgiver?

Jeg jobber selv i det private, og leverandørjulebord får vi i utgangspunktet ikke delta på. Vi får, forøvrig, heller ikke bruke bonuspoeng fra jobbreiser privat, uten at dette kontrolleres.

Det er nok sandt at de må eskortere noen ut av landet som har vært fremme i pressen og ikke fortjener å bli sendt ut. På den andre siden eskorterer de sikkert endel folk som er kjeltringer også. Pluss dem midt i mellom. Men vi må huske at det er tross alt ikke disse som bestemmer hvem som skal bli og hvem som skal være. De gjør bare jobben sin som alle oss andre her inne.

BF:cool2

"Med den jevne strømmen av tvangsutsendelser av utlendinger fra Norge skal politifolkene ha skaffet seg både sølvkort og gullkort hos flyselskapene, og brukt bonuspoeng og storreise-fordelene til å dekke ferieutgifter for seg og familiene sine." Sitat Dagsavisen

Det er dette saken handler om og ikke om folk som jobber i staten skal ha rett til julebord eller ikke.
Hvis statsannsatte ikke kan benytte seg av bonuspoeng i fritiden så skal vel heller ikke politifolk gjøre det. Loven er lik for alle og lovens håndhevere bør gå foran med et godt eksempel..Det er vel ikke verre enn som så...

Back