Joda, men det er ikke spesielt vanskelig å få disp til å slippe å sitte bak....
På min OSL-CPH flight på søndag var det en minister ombord med følge (3 stykekr som sikkert var rådgivere, statsekretærer etc), og ingen av de satt på economy. Og selv om selv om det er mine skattepenger de reiser for og jeg heller ikke kan fordra dagens regjeringen så synes jeg også det er helt greit
Det er egne regler for politisk ledelse - på ordinære reiser skal de reise på Business eller Economy Extra, og helst sitte på raden 1DEF. Arbeidet i politisk ledelse krever selvfølgelig en helt annen fleksibilitet enn om du er byråkrat som skal på en konferanse med fastlagte tider. Det offentlige har på 2000-tallet blitt mye flinkere til å inngå gode reiseavtaler - selv om noen av dem tradisjonelt har vært og fortsatt er dårlige - og jeg vet at man har spart mye penger på at folk velger billigste reisemåte når annet ikke er nødvendig. Det skal også sies at direktoratene ofte er strengere på at folk skal reise på økonomi enn det departementene er. I enkelte direktorat må man i utgangspunktet ta bussen til Gardermoen fordi det er billigst...