Avinor Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt

Litt underlig at det ikke ble en mer felles lufthavn som kunne tatt trafikk grunnlaget for Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana på en gang. Men det er vel der som ellers en del fogderi strid, utfordrende topografi, utfordrende infrastruktur.
 
Min teori er at de som har godkjent den nye flyplassen regner med at grunnlaget for Sandnessjøen og Mosjøen forsvinner over natta når det går daglige direktefly til Oslo (og TRD/BOO?) fra Mo i Rana som er 1:15-1:30 min unna. Det blir sikkerte lettere politisk å legge ned når det alternative tilbudet har blitt etablert.
 
Litt underlig at det ikke ble en mer felles lufthavn som kunne tatt trafikk grunnlaget for Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana på en gang. Men det er vel der som ellers en del fogderi strid, utfordrende topografi, utfordrende infrastruktur.
Drevja, som ligger mer midt mellom de tre byene, ble utredet av Luftfartstilsynet i 2011 og funnet uegnet som lokasjon for flyplass. Siden den tid har også veien mellom Mosjøen og Mo i Rana blitt betydelig bedre og vil nok tro at Mosjøen Lufthavn lever farlig når den nye lufthavnen i Mo åpner.
 
At de ikke heller skal ha noen form for konvensjonelle innflygningsprosedyrer der oppe kan jo også bli svært interressant i disse tider med jamming fra våre naboer i øst………
 
Tja, har du opplevd tomme fly til/fra MQN ofte?
Det er vel mer normalen med stappfulle fly og WL til/fra MQN.

Mo i Rana og området er jo i stor vekst og det er stort trykk på de få setene som tilbys i dag. Noe bedre ble det heller ikke når Nordlandsbanen ble «stengt» ifbm kvikkleireskredet på Levanger for noen uker siden.

Traff på sjefen for Nye Mo i Rana lufthavn for noen måneder siden. Foruten anbudsrutene til BOO/MQN (fylkeshovedstad/sykehus etc.), så sa han at de var fornøyd om de fikk på plass et par daglige avganger til OSL.
Her er nok det realistisk med bruk av CRJ/E2/Q400 i starten, så får det økes til 32N/738-7M8 etter hvert.
Finnes det offentlige tall på hvor mange av paxen fra/til Mo i Rana og Mosjøen som skal til / kommer fra Oslo hver dag? Hva er snittet for én måned?
 
Mo i Rana og området er jo i stor vekst og det er stort trykk på de få setene som tilbys i dag. Noe bedre ble det heller ikke når Nordlandsbanen ble «stengt» ifbm kvikkleireskredet på Levanger for noen uker siden.

Traff på sjefen for Nye Mo i Rana lufthavn for noen måneder siden. Foruten anbudsrutene til BOO/MQN (fylkeshovedstad/sykehus etc.), så sa han at de var fornøyd om de fikk på plass et par daglige avganger til OSL.
Her er nok det realistisk med bruk av CRJ/E2/Q400 i starten, så får det økes til 32N/738-7M8 etter hvert.
Folketallet i Rana er omtrent som for 50 år siden, med en nedgang de siste årene.
At markedet er minimalt er vel grunnen til at flyselskapene ikke var for ny flyplass.

Hvis det blir såpass som 2 avganger til osl så blir vel behovet til boo og trd minimalt?
 
Last edited:
Folketallet i Rana er omtrent som for 50 år siden, med en nedgang de siste årene.


Hvis det blir såpass som 2 avganger til osl så blir vel behovet til boo og trd minimalt?
Behoved til TRD og BOO vil jo fortsatt være der med reising til fra de respektive regionene med blant annet fylkeshovedstad og St. Olavs,
mens frekvensen til disse vil nok justeres ned da OSL-transferpax heller vil reise med direktefly.

Så tipper det blir 2-3 avganger hver retning (BOO/TRD).
 
  • Like
Reactions: jb1
Back
Top