Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt

Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Rana kommune har nesten 26000 innbyggere. Hemnes har rundt 4000. Hvis du legger til 2000 fra kysten så er man oppe i rundt 30. Du
Det bør være nok til noen Q400 i hverdagene og 737'er rundt helga. Om det er det politikerne ønsker vet jeg ikke. I tillegg kan det jo hende noen fra de sørlige kommuner vil bruke flyplassen selv om politikerne og de ivrigste debattantene nekter.
 
Ny lufthavn: Mo i Rana

http://www.avinor.no/avinor/presse/...SENDT_TIL_DEPARTEMENTET_12._MAI&id=181-165018

Avinor skal på oppdrag fra Samferdselsdepartementet lede arbeidet med å planlegge ny lufthavn ved Mo i Rana. Avinor takker for oppdraget og ser frem i mot å jobbe videre med planlegging av en ny flyplass i Mo i Rana.

- Oppdraget er omfattende, spennende og vil legge beslag på store interne ressurser i Avinor i årene som kommer. Samtidig har vi god kompetanse og forutsetninger for å gjennomføre et så stort oppdrag som anleggelse av en ny flyplass innebærer, sier Margrethe Snekkerbakken, divisjonsdirektør i Avinor.
Nytt regelverk

Det er nå 15 år siden det sist gang ble bygget en ny flyplass i Norge. -Båtsfjord lufthavn ble ferdigstilt 1999. Det har skjedd store endringer innenfor en rekke områder av luftfarten siden den gang, spesielt på teknologisiden, men også på regelverksiden, forklarer Snekkerbakken. Den nye flyplassen i Rana må sertifiseres etter det nye EU-regelverket som blir gjeldende i Norge fra høsten 2014. Dette flyplassprosjektet blir derfor et av de første i Europa som legger til grunn det nye EU-regelverket helt fra planleggings- og prosjekteringsstadiet.

Utredning av regionale konsekvenser
Samferdselsdepartementet opplyser at det skal gjennomføres en ekstern utredning av regionale konsekvenser ved en endring av lufthavnstrukturen (ringvirkningsanalysen). Avinor vil stille sin kompetanse til disposisjon for utreder ved behov. På møtet med departementet 30.04.14 ble Avinor informert om at denne utredningen vil bli igangsatt i løpet av høsten 2014 og med en sluttdato første halvår 2015.

(...)

Skal ærlig innrømme at jeg er spent på ringvirkningsanalysen!
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Avinor skal planlegge for en stor lufthavn ved Mo i Rana

- Regjeringen er opptatt av å sikre en effektiv framdrift i arbeidet med ny flyplass ved Mo i Rana. Vi ber derfor Avinor om å planlegge en stor, regional lufthavn som er dimensjonert for å betjene passasjerflyene som trafikkerer våre største flyplasser. Dette vil forbedre tilbudet og vil komme både folk og næringsliv i regionen til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Da kan det se ut til at Mo i Rana trekker det lengste strået i kampen om regionalflyplass på Helgeland.
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Lokale krefter kjemper imot planene for storflyplass ved Mo i Rana.

http://www.nrk.no/nordland/_-overho...dforerne-saboterer-flyplassplanene-1.12757618

Selv om et klart flertall av ordførerne på Helgeland sier nei til en storflyplass i Rana, er ikke daglig leder for Polarsirkelen lufthavnutvikling redd for at ordførerne skal velte planene.– Nei, det er jeg overhodet ikke redd for. Fornuften vil seire, sier Henrik Johansen, daglig leder ved Polarsirkelen lufthavnutvikling.

Tidligere i dag ble det kjent at et flertall av ordførere på Helgeland har skrevet under på en høringsuttalelse der de sier nei til byggingen av en storflyplass på Hauan i Rana.
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Det hele gjelder å se sktuasjonen i et større perspektiv, og ikke bare sin egen lille kommune. Får håpe kommunereformen kommer så fort som mulig...
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Ingen overraskelse at det kan koste bra med daler å fly med de små lysegrønne, men for barnefamilier burde det ikke være umulig å planlegge litt frem i tid..

En random langhelg i april, finner jeg lett for 10 K til SSJ, absolutt ikke billig, men det koster litt å ha folk i arbeid her i kongeriket. Mens DY skal ha 6 500 for den samme helga, dog til BOO...


Elise og familien tar heller tog i 14 timer enn å fly til Helgeland


Ja, det er vel liten tvil om at polarsirkelen lufthavn vil kunne tilby ruter til en lavere pris enn hva WF kan klare på småflyplassene, men det er jo bare en liten flik av bildet..
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Joda, "stor" på glanset silkepapir iallefall. En av illustrasjonene som verserer har med to SAS A340(!), to-tre SAS 737, to DY 737 og en og annen ATR og noe heli+LTR også. WF er totalt fraværende på illustrasjonen.
Dream on...

Jeg kan kanskje se behovet for å få en ny flyplass til avløsning for Røssvoll som tross alt ligger krøkkete til. Men dette prosjektet er det, som en annen også sier her, Fagernes-takter over. Banen blir dessuten "bare" 2300 meter. Husker ikke om det er totalt inkludert overrun eller om det kommer noe mer i tillegg. Konsulenten som forfattet rapporten oppga Wikipedia som kilde for sine beregninger...
Uansett er det en gedigen sløsing for DHC-8 og i snaueste laget på glatta med en 737/A320.
 
Last edited:
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Det er mange konsulenter der ute, vet du .... De kan jo ikke holde på med Rygge alle sammen.
 
For all del, har vel omtrent samme passaskjergrunnlaget som Alta, men syns det hørs snodig ut å ikke legge ned Mosjøen som ligger såpass nært.
 
....men spaden regnes med settes i jorden så fort som mulig!
-"Men Svendsen opplyser at det grunnet lokale bidragsmidler vil være mulig å sette starte byggestart raskest mulig"

https://www.ranablad.no/
 
Last edited:
....men spaden regnes med settes i jorden allerede neste år!
https://www.ranablad.no/



Tja, det krever noen lokale kommer med penger for Staten har først tenkt bidra med midler etter 2023. Så snakker vel da fort minst 10 år innen det kommer en flyplass. Og mye kan skje innen da

Ser at man sikter på å holde Mosjøen i drift, så da snakker man egentlig om en større flyplass for Mo i Rana?
 
Tja, det krever noen lokale kommer med penger for Staten har først tenkt bidra med midler etter 2023. Så snakker vel da fort minst 10 år innen det kommer en flyplass. Og mye kan skje innen da

Ser at man sikter på å holde Mosjøen i drift, så da snakker man egentlig om en større flyplass for Mo i Rana?

Fortsatt drift i Mosjøen har vel noe med ambulanseflyene og akuttberedskapen å gjøre. Fra 2016: https://www.nrk.no/nordland/fylkesradet-vil-ikke-legge-ned-kjaerstad-1.12805879
 
For all del, har vel omtrent samme passaskjergrunnlaget som Alta, men syns det hørs snodig ut å ikke legge ned Mosjøen som ligger såpass nært.

Gleder meg med Kjærstad og Mosjøen at stripa der ikke legges ned. Nå står de helt fritt til å velge om de vil ta den timen det tar å kjøre til Mo for å spare en tusenlapp eller to når DY og de andre kommer eller å fly WF ut fra Mosjøen. En gledens dag for alle som bor på Helgeland ;-)
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Banen blir dessuten "bare" 2300 meter. Husker ikke om det er totalt inkludert overrun eller om det kommer noe mer i tillegg. Konsulenten som forfattet rapporten oppga Wikipedia som kilde for sine beregninger...
Uansett er det en gedigen sløsing for DHC-8 og i snaueste laget på glatta med en 737/A320.

Flyplasser som KRS og KSU har jo rett over 2000m og trafikkeres jo av 737-800, så 2300 meter her bør jo holde da?
 
Tja, det krever noen lokale kommer med penger for Staten har først tenkt bidra med midler etter 2023. Så snakker vel da fort minst 10 år innen det kommer en flyplass. Og mye kan skje innen da

Ser at man sikter på å holde Mosjøen i drift, så da snakker man egentlig om en større flyplass for Mo i Rana?

600 mill ligger allerede på bordet...
 
Back
Top