Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt

Positivt fra Avinor også:
"-Det er gledelig at en avklaring omkring finansieringen kommer på plass, og Avinor vil ha tett dialog med vår eier, Samferdselsdepartementet, i den videre prosessen. At lufthavnstrukturen på Helgeland består vil vi planlegge for i vårt videre arbeid. Vi har nylig besluttet å ruste opp Mosjøen lufthavn med nytt rullebanedekke og oppussing av terminalbygget, for å bevare en god og sikkert drift på Mosjøen i årene som kommer, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor."

http://media.avinor.no/pressreleases/ny-regional-lufthavn-paa-helgeland-1876715

Last edited:
Er nok ikke behow for å ta ned større fly enn 737, ettersom det er nok store flyplasser innenfor relativ kort avstand som allerede kan ta ned så store fly, Bodø, Tronheim og Evenes altså.
Det er vel ikke allverdens cruise traffikk på Mo pr i dag?

Er nok ikke behow for å ta ned større fly enn 737, ettersom det er nok store flyplasser innenfor relativ kort avstand som allerede kan ta ned så store fly, Bodø, Tronheim og Evenes altså.
Det er vel ikke allverdens cruise traffikk på Mo pr i dag?

Kan det være på grunn av mangel på større fly?
En ting jeg lurer på er hvem som tar regninga hvis prosjektet overskrider de 2 milliardene som er antatt..

Med 'store' flyplasser ved 7-8 anløpssteder, er vel behovet godt dekket allerede, skulle man tro ..

Skjønner den, men som et svar til Kimbo tror jeg storflyplass og cruisetrafikk henger fint sammen. Det ene kommer neppe før det andre. Uansett er det vel flere grunner til å ta ned større fly enn cruiseturismen, vet ikke hva lakseindustrien på Helgeland ser av potensiale men har fått med meg at Nova Sea har vært pådriver for flyplassen i et tiår allerede.

En og annen laksefrakter er ikke nok til å gjøre en flyplass lønnsom. 2200 meter er heller ikke nok til å ta ned en 777 eller 747. Og slik OSL er på offensiven med både kapasitet og fasiliteter, blir det mest lønnsomme å trucke dit.

Skal dette kykkes, må man kunne tilby noe som ikke andre har, og det er det dårlig med på Hauan.

En og annen laksefrakter er ikke nok til å gjøre en flyplass lønnsom. 2200 meter er heller ikke nok til å ta ned en 777 eller 747. Og slik OSL er på offensiven med både kapasitet og fasiliteter, blir det mest lønnsomme å trucke dit.

Skal dette kykkes, må man kunne tilby noe som ikke andre har, og det er det dårlig med på Hauan.

Svenskene i Hemavan/Tärnaby jubler og tror de med dette vil få stor trafikk fra skiturismen både fra stockholm og utenlands.
Det er trossalt bare en time i buss fra der flyplassen blir til skibakkene over grensa.
Personlig har jeg stor tro på reiselivet langs kysten, helgeland er en kystperle som mange ikke vet om.
Industrien i Nordland er blitt spådd som den nye oljen.
Mo i Rana har fått universitet.
Mulighetene er der, og tilbudet er uten tvil noe som ingen andre (eller svært få andre) kan tilby.

Tror man skal være forsiktig med å rope høyt hva som kommer til å lykkes og ikke lykkes da regnestykket er så mye vanskeligere enn 2+2. Heldigvis trenger vi ikke diskutere om flyplassen kommer eller ikke lengre, så får vi bare vente å se i spenning hva den blir brukt til og av hvem :-)

For all del, burde være omtrent det samme grunnlaget som Alta.

Ikke hvis opmrådeflyplassene består. De vil muligens også miste anbudsrutene med ny flyplass og kan fort ende opp med et enda dårligere tilbud enn de har nå.

Vi får se, kan jo være litt av årsaken til at SAS og Norwegian er litt skeptiske.

Ikke hvis opmrådeflyplassene består. De vil muligens også miste anbudsrutene med ny flyplass og kan fort ende opp med et enda dårligere tilbud enn de har nå.

Ja, - var det ikke Transportøkonomisk institutt som nå gjorde en landsomfattende undersøkelse der det kom fram at reisemønsteret forandret seg om der var tilgang til flyplass innenfor en radius av 3 timers kjøring?
Mao vil det tilsi - til tross for alle motinnlegg - at Hauan kommer til å få et nedslagsfelt langt sør om fjellet. Områder som i dag sokner til SSJ og MJF.

Men tiden vil vise. Tilbud og etterspørsel vil jo påvirke det hele.

Er det noen som har den undersøkelsen?

Last edited:
J
Mao vil det tilsi - til tross for alle motinnlegg - at Hauan kommer til å få et nedslagsfelt langt sør om fjellet. Områder som i dag sokner til SSJ og MJF.

Det er det vel ingen som bestrider, men volumet er diskutabelt. Og hvis volumet ikke er stort nok til at de store aktørene finner det interessant, så sitter du der med et kontinuerlig pengesluk.

Hadde en morsom diskusjon med en kjenning fra Mo her om dagen, han kunne ikke fatte og begripe hvorfor folk fra sør for Mo argumenterte med at dem heller ville bruke Værnes.
Jeg kan tenke meg 3 gode grunner, Amsterdam, Køben og London :)

Back