Plattformen Sola

ja. eg er enig at platformen e for liten.. den burde vert lange og smal istedefor kvadratisk . også trærne rett nord for platformen bør hugges ned.. og bruke trærne til materialene til tilbygg av plattformen.. hehe..

og ja det e blitt stadig flere yngre flyentustiaser å se på platformen.. og de e mindre av vekst, og får da problemmer med å stå framme for å ta bilde...

men kan oppfordre å ta hensyn til våres høyde.. de som er minst står framme og de høyest stå bak feks.

Har sett det står en liten tårn der ved østbanen.. den ser ikke i brukt .. eller ? den kune vert bra å bruke som spotterplatform. Ka med å spør å flytte den dit ti dagens platform.. :)

Jeg er ikke medlem, og heller ikke flyspotter, men har et inntrykk av at NSFF har gjort en solid jobb for å bygge tillitt hos Avinor og på OSL. Dette er arbeid som bør komme til nytte framover også på andre flyplasser. Dessverre er flyspotter.net nede nå, så jeg får ikke sett nøyere på dokumentere.

Kritikken fra Lennart synes jeg virker unødvendig surmaget, men jeg kjenner igjen en kjerne som jeg har sett i flere andre organisasjoner.

En organisasjon som har et nasjonalt formål og navn, men med et klart tyngdepunkt på Østlandet, oppfattes ofte som lite interessert og villige til å drive aktivitet utenfor Oslo, selv om styret gjerne mener de er det. NSFF kan havne i en slik situasjon.

Det er særlig to feil slike organisasjoner gjør, gjerne ubevisst:

• Styret har base i Oslo, der både leder og andre sentrale medlemmer bor. Eventuelle styremedlemmer utenfor Oslo får kun deltatt på styremøter via telefon og oppfattes som "distriktsrepresentanter" som ikke deltar fullt ut i det sosiale fellesskapet styret (også) er.
  • Aktiviteter i Oslo drives som nasjonale aktiviteter, mens aktiviteter utenfor Oslo overlates til lokallag eller andre ildsjeler. Slik blir den nasjonale foreningen i praksis både en nasjonal forening og et lokallag for Oslo, ofte mest det siste.

For å hindre ei slik utvikling er det viktig at valgkomiteen gjør et solid arbeid for å sette sammen et styre som ikke bare representerer Oslo, men også viktig at styret er bevisst på at de skal jobbe for aktivitet i hele landet. En leder som ikke bor i Oslo er både et viktig signal om at man ikke er en Oslo-forening og vil som regel føre til at styrets arbeid får fokus også andre steder.

Ved aktivitet i Oslo er det også viktig å ta med andre personer enn styret, gjerne med betydelig ansvar for aktiviteten, for å skille dette fra det nasjonale arbeidet.

Dette er mine erfaringer fra mange år i ulike organisasjoner, og ikke basert på NSFF. Jeg har vært medlem i to nasjonale organisasjoner som har hatt betydelige problemer av denne typen, den ene klarte aldri å forbedre seg og mistet meg og flere andre medlemmer på det. Den andre andre har ved bevisst arbeid klart spre aktivitet til flere steder og fått økt aktivitet totalt og spredd jobben med å ha arrangementer.

For å hindre ei slik utvikling er det viktig at valgkomiteen gjør et solid arbeid for å sette sammen et styre som ikke bare representerer Oslo, men også viktig at styret er bevisst på at de skal jobbe for aktivitet i hele landet. En leder som ikke bor i Oslo er både et viktig signal om at man ikke er en Oslo-forening og vil som regel føre til at styrets arbeid får fokus også andre steder.

Det er jeg fullt ut enige i men nå er det nå en gang slik at kandidatene utenfor Oslo ikke står i kø og flere ble forespurt men hadde ikke mulighet så tankegangen er der nok allerede.

Men tror ikke vi skal forvente at NSFF er så stor forening at et styre kan sitte spredt ut over landet. Det er vanskelig nok å få samlet et styre som sitter rundt Oslo. Nå er styret i dag fra Romerike, Oslo, Asker og Bærum samt Askim så på Østlandet er det stor spredning, men ser poengene dine.

Det skal dog sies at styrets medlemmer har vært mye på reisefot og hatt både møter med Avinor i Bergen og Trondheim og Rygge så de kommer seg da litt ut ;)

Jeg har meget stor respekt for at mennesker gidder å engasjere seg for andre, gjerne gjennom lag & foreninger, og da som oftest uten noe vederlag heller. Flott! Jeg har intet problem med at styre & stell er sentrert rundt OSL, det må man bare leve med, av en eller annen grunn sitter jo også regjeringen på de trakter - det betyr jo ikke at man driter i de andre stedene av den grunn. Desverre kan ikke jeg bidra med så mye grunnet mitt sykdoms/skade-bilde, men jeg melder meg svært gjerne inn i foreningen - og ønsker dere velkommen til Stavanger når det måtte være behov og/eller mulighet for det... Stå på!

hei å hå

H

Jeg har meget stor respekt for at mennesker gidder å engasjere seg for andre, gjerne gjennom lag & foreninger, og da som oftest uten noe vederlag heller. Flott! Jeg har intet problem med at styre & stell er sentrert rundt OSL, det må man bare leve med, av en eller annen grunn sitter jo også regjeringen på de trakter - det betyr jo ikke at man driter i de andre stedene av den grunn. Desverre kan ikke jeg bidra med så mye grunnet mitt sykdoms/skade-bilde, men jeg melder meg svært gjerne inn i foreningen - og ønsker dere velkommen til Stavanger når det måtte være behov og/eller mulighet for det... Stå på!

hei å hå

H

Du er hjertlig velkommen som medlem Harald, takk for støtten din.
Skal ikke se bort ifra at noen i styret i NSFF tar turen til Sola på besøk :up:

Du og andre kan melde seg inn på post@flyspotter.net legg igjen navn, adresse og postnummer/sted så ordener vi det.

NSFF

Hm.. Kan være jeg skapte en noe fiendtlig debatt her. Det var ikke meningen.

Vet at NSFF har gjort en kjempe jobb på OSL. Og en kjempebra jobb var det.

Kommer bare med ett forslag nå. Blir vel kansje til og med vanskelig å utvide den eksisterende.

Husker å ha sett i Airliner World, den plattformen de har på Malta's flyplass.
Den ligner litt på den som er på BLR, bare at den er mye lengre.
3915349577_c0c00d43ae.jpg

Hadde det vært noe å få satt opp en sånn ved den eksisterende? Evt. fått satt den opp med veien som går bort til cargobygget?

Bare lufter ideen..

Hei Even

neida ikke noe fientlig debatt her, ta nå mine innlegg mer som et spark til at spottere over hele landet jobber sammen for felles mål, mulig jeg strekker det litt langt men ikke tro at du har satt i gang noe uenighet, ta det helt med ro.:p

Ta det med en klype salt og se mer på det som litt fyring av bålet for å få spottere samlet under en felles parafly. Foreningen har et flott styre som jo jobber det de kan og for et felles mål. Men det er viktig for alle foreninger at medlemstallene er stigende og at det igjen gir gnist til å legge ned det arbeidet disse flotte personene gjør som jobber aktivt med NSFF.

Så du har bare vært med på å skape debatt og det er jo det et forum er til for så løp å knips og meld dere inn og så blir det nok en flott sommer skal vi vite :) God helg!

ja. eg er enig at platformen e for liten.. den burde vert lange og smal istedefor kvadratisk . også trærne rett nord for platformen bør hugges ned.. og bruke trærne til materialene til tilbygg av plattformen.. hehe..

og ja det e blitt stadig flere yngre flyentustiaser å se på platformen.. og de e mindre av vekst, og får da problemmer med å stå framme for å ta bilde...

men kan oppfordre å ta hensyn til våres høyde.. de som er minst står framme og de høyest stå bak feks.

Har sett det står en liten tårn der ved østbanen.. den ser ikke i brukt .. eller ? den kune vert bra å bruke som spotterplatform. Ka med å spør å flytte den dit ti dagens platform.. :)

Ja helt enig med deg B767. Har flere ganger opplevd at de voksne bare klenger seg fram og stjeler plassen min, noe jeg synes er veldig uhøffelig av de voksne. Man skal ta annsvar for tenåringene her på sola
i motsetning syntes jeg også plattfromen er ganske liten; hvis ikke vi blir større? :8: Dugnad?? jeg er med! :D

Ja helt enig med deg B767. Har flere ganger opplevd at de voksne bare klenger seg fram og stjeler plassen min, noe jeg synes er veldig uhøffelig av de voksne. Man skal ta annsvar for tenåringene her på sola
i motsetning syntes jeg også plattfromen er ganske liten; hvis ikke vi blir større? :8: Dugnad?? jeg er med! :D

NSFF er i kontakt med Avinor Sola om saken, så får vi se hvordan det går. :)

Jeg har opplevd det motsatte, de ga meg plassen sin. :)
Helt enig at den er litt liten av og til, jeg blir gjerne med på dugnad hvis det blir noe!
Er ikke medlem i NSFF enda, men skal nok melde meg inn etter hvert ;)

Erik

Er enig med dere at vi har en liten plattform på sola, skal ta et eksempel. Når A340 fra Frankrike kom i sommer, var det fullstappet på plattformen. Så jeg er med å hjelper til med plattformen.

Neste sommer blir det til at jeg tar med meg ett spann med beis, og beiser plattformen. Syns godt den kunne trengt ett strøk bare nå. Dog er det vanskelig å få med seg ett span på moped. Men det fikser jeg neste sommer ;)

Da har NSFF fått svar fra Avinor Sola og opprettet kontakt.

De stiller seg positive til de innspill vi kommer med i forhold til de behov og ønsker vi har for våre medlemmer.

De kommer dog med en liten pekefinger ang spottere ved Sola, de har problemer med at de ikke parkere ved anvist plass uansett hvor mange ganger de blir tilsnakket. Tjenestebiler blir stengt inne, og parkering helt inntil gjerde blir også praktisert.

Vi i NSFF ber ALLE og ikke minst våre medlemmer om å følge de anvisninger og regler som gjelder ved flyplassen.

Avinor ber om ett møte med NSFF, som vil sende en fra styret til Sola til møte.

NSFF

Dette var bra informasjon. Får håpe på et positivt møte, og så får vi lokale stille opp om det trengs:)

Når det gjelder parkering helt opptil gjerde, så burde dette IKKE forekomme, da det faktisk er markert opp med hvitt område hvor det ikke tillattes å parkere.

Det er et av Forsvaret sine (de har flere) "vakttårn" de bruker ved øvelser osv.. tror nok det blir stående nøyaktig der det står :)

De kommer dog med en liten pekefinger ang spottere ved Sola, de har problemer med at de ikke parkere ved anvist plass uansett hvor mange ganger de blir tilsnakket. Tjenestebiler blir stengt inne, og parkering helt inntil gjerde blir også praktisert.

Vi i NSFF ber ALLE og ikke minst våre medlemmer om å følge de anvisninger og regler som gjelder ved flyplassen.

NSFF

De som parkerer feil er folk som ikke tilhører spottere, og helst familier som bare skal se på fly. De driter i om noen (les oss spottere) snakker til dem
Vi voksne som spotter vet hvor vi skal parkere :rolleyes:

Back