Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Re: Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Jumper har skrevet et meget godt innlegg i denne saken. Jeg støtter det fullt ut.

Jeg vil gjerne komme trekkende med noen av mine personlige erfaringer og observasjoner, basert på sikkerhetskontroller rundt om i verden, samt møter med kolleger fra andre land og flyselskap.

"Hvorfor bare piloter"? Spørsmålet blir stilt av flere her i denne tråden, og til det kan jeg bare svare at det er misunnelse, og kanskje et ikke ubetydelig mindreverdighetskompleks, blant en del vektere. Langt fra de fleste, men det finnes ett stort antall "råtne egg" blant securitypersonnellet, dessverre. Jeg opplever det til stadighet når jeg skal på jobb. Jeg må sjekke inn på crewsenteret innenfor sikkerhetssonen før jeg flyr som passasjer til ARN eller CPH. Hvis vi er flere som skal passere samtidig, så går kontrollen greit. Det blir for mange "vitner" dersom vaktene blir "for ivrige" overfor enkelte. Men kommer man alene i flygeruniform, og det er det "det rette laget", dvs. der hvor både supervisor og de andre vekterne har et horn i siden til de flygende, så er det et helvete! Jeg gidder ikke å finne meg i dette her når det utarter seg, så jeg har alltid sørget for å ha biletter for flere passive overføringer i innerlomma på uniformen. Dermed kan jeg bare ta sakene mine, snu og gå derfra, og bruke passasjerslusene istedet. Da kan jeg komme inn på crewrommet fra baksiden. Det er MYE enklere viser det seg.

"Hvorfor bare WF-piloter"? For å bli pilot, iallefall i SAS, så må man gjennom 4-5 intervjuer med diverse psykologer. Dette er nå et krav til å starte på pilotutdanning i det hele tatt, men tidligere var det ikke det. Det førte til at over halvparten av alle søkere til flygerjobber i SAS ikke passerte psykologene. Det er derfor over tid blitt en større andel av disse i andre selskaper, ikke bare i WF, og det kan sannsynligvis være en årsak til at det er "i WF" at problemene topper seg oftest.

Dette er forøvrig et norskt problem. Vi opplever ingen problemer i CPH, ingen i ARN, ingen i PEK, ingen i NRT, ingen i BKK, ingen på våre amerikanske destinasjoner! I USA kan det være Immigration som kan lage problemer, ikke Homeland Security. Jeg treffer ofte piloter på kortrutene, norske, danske og svenske, men det er de norske som har de største problemene. Svensker og dansker klager også, men det er bare pga. at man må gjennom security som alle andre. Men de har ikke de samme problemene som oppstår her i Norge. Det er KUN i Storbritannia man kan oppleve firkantet oppførsel fra vekterne, men da skjer det med en helt annen innstilling enn den bølleopptreden som man opplever i Norge.

FBU4EVER

Du skriver mye bra om hvorfor problemene med security er som de er. Jeg kjenner meg godt igjen i å prøve å finne alternative løsninger på å gå i gjennom sikkerhetskontrollen:)

Men jeg stusset litt på følgende utsagn:

"Hvorfor bare WF-piloter"? For å bli pilot, iallefall i SAS, så må man gjennom 4-5 intervjuer med diverse psykologer. Dette er nå et krav til å starte på pilotutdanning i det hele tatt, men tidligere var det ikke det. Det førte til at over halvparten av alle søkere til flygerjobber i SAS ikke passerte psykologene. Det er derfor over tid blitt en større andel av disse i andre selskaper, ikke bare i WF, og det kan sannsynligvis være en årsak til at det er "i WF" at problemene topper seg oftest.

Håper jeg har misforstått deg, men jeg får inntrykk av at du mener piloter i WF og andre selskaper lager mer bråk i sikkerhetskontrollen enn SAS-piloter fordi disse har gjennomgått en annen uttaksprosess?
Her må jeg ha misforstått:rolleyes:

Originally posted by FBU 4EVER

Dette er ganske oppsiktsvekkende opplysninger.
Så det betyr at en hel del flyvere i Widerøe (og andre selskaper) er folk som ikke er psykisk stabile nok til å få fly i SAS, som ikke passerer nåløyet med psykologiske tester der.
Siden jeg var liten gutt har jeg alltid trodd at Widerøes flyvere var blant de beste i verden, som er vant til å takle vind og vær, og særdeles vanskelige flyplasser på helgelandskysten, finnmark osv. Jeg har alltid trodd disse folkene var mer enn kvalifiserte enn de fleste til å takle problemer. Men de er altså folk som ikke var psykisk gode nok til å fly for SAS, og som blir som B-piloter å regne med andre ord.
Skremmende.

Den der var svært drøy FBU For Ever!! Håper ikke du setter deg over andre i alt du gjør bare fordi du har blitt valgt ut av en psykolog. Om du har glemt de,t var det flere kriterier som måtte oppfylles for å få jobb i SAS, f.eks en spesiell sammensetning av gymnasfag. Det var mange som begynte i andre selskap fordi de rett og slett ikke gadd og sette seg på skolebenken igjen.
Har foresten en nabo som banker og slår kona si jevnlig. Vedkommende er kaptein i SAS. Tror du psykologen kan gjøre en feilvurdering eller var det greit for psykologen?

Hva skal SAS med psykologintervjuene? Hva kan grunnen være til at SAS i det hele tatt begynte med dem? Hva kan grunnen være til at det nå er krav om psykologintervjuer FØR man begynner på en flygerutdannelse? Det er vel en grunn til det.

Bare fordi man ikke passerte SAS-opptaket betyr ikke at man er en dårlig pilot. Langt derifra! Det er svært mange grunner til at man stryker på SAS-opptakene, ikke bare psykisk stabilitet. BU skrev faktisk i stillingsannonsene sine at avslag på SAS-opptak ikke var en hindring. Dette var i siste halvdel av 80-tallet. Men det har ført til at andre selskaper har hatt en større andel av piloter som ikke passerte, Braathens, LIN, Fred. Olsen, Norwegian, etc., etc. Derfor kan det være en større mulighet for at en pilot som bråker i security vil komme fra ett av disse selskapene. Meg bekjent var det vel en Norwegian-kaptein som først kom i avisa etter en episode på OSL, og i det siste har det vært endel episoder med WF-piloter. Jeg kan ikke på stående fot komme på en incident av samme karakter med en SAS-pilot. Vi kan klage høylydt, men vi holder oss på matta tross alt! Kan intervjuene være en årsak?

Jeg har kollegaer fra Norving, gode piloter, stabile og trygge mennesker, som ikke passerte SAS-opptak av en eller annen grunn. De fikk seg jobb i WF, BU og andre steder, men de sluttet å ha kontakt med "oss andre" som hadde passert opptakene. Hvorfor? Et slags selvopplevd mindreverdighetskompleks? Jeg vet ikke, men nå som ex-BU er blitt endel av SAS NO, så begynner det å "løsne" litt for noen av dem. Nå smiler de og hilser faktisk!

Jeg vil gjenta: Dette er et norskt problem. Det finnes nok av "cowboyer" andre steder, også. Bevares! Men det er i Norge at piloter blir mobbet av security. Det er i Norge at disse episodene skaper overskrifter i det antallet vi her snakker om.

Årsaken til at det er mange WF-crew som figurerer i spaltene, er at det er Widerøe, ikke SAS eller BA eller Lufthansa, som flyr til alle de veldig mange regionalflyplassene i Norge. Og på en del av de store flyplassene er det de som har den mest kronglete parkeringen lengst unna terminalen, og derved også lengst vei for å få tak i met-rapporten, ta toalett-turen, eller å få seg andre matbiter enn den femte plastinnpakkede lefsen den dagen. Som en vet, er det ikke galley på Dash 8 eller gourmetrestauranter på kortbaneplassene, så utfordringene er til stede. Når en da, med meget knappe turnarounds, må gjennom nye kunstige og tydeligvis uforutsigbare hindere for å gjøre jobben sin innenfor den korte tiden som er til rådighet for at gjestene skal komme avgårde til rett tid. Og som en husker, var det en DY-flyger som "slo seg vrang" i frustrasjon av å bli behandlet som et barn etter 40 år som ansvarsbevisst flyger. Forskjellen på WF og SK/DY, er at SK/DY opererer fra baser der en ofte kan få tak i en annen flyger på kort varsel, og passasjerene får derved ikke anledning til å merke problemet, og derved er det heller ikke å se på førstesidene.

Men, er det rart en blir forbannet og frustrert når en stadig må kompromittere safety for security, og i tillegg blir hengt ut i media og på fora som dette, når en prøver å si fra, eller bruker tid på å samle seg før avgang? Tilbakemeldingssystemet som flygerforbundet foreslo på første møte i "Samarbeidsutvalget", er ennå ikke vurdert innført, den eneste representanten for "myndighetan" er derved vekteren, som i tillegg kan ha misforstått instruksen sin og raskt går i skyttergraven.

Hvis noen spør meg om sikkerheten i luften ser de med blanke øyne når jeg trekker frem glatte rullebaner, teknisk tilstand på fly på line, tomme flygelederstillinger, svartelister og manglende presisjonsinnflygingshjelpemidler på mange flyplasser. Eh, jeg mente sikkerhetskontroller og slikt, sier de så. Hvor er fokus, og hvor er farene? Er det viktigere at en flyger tar av seg skoene ti ganger for dagen enn at rullebanen er så glatt at selv skøyteløpere holder seg hjemme?

Originally posted by Karlson

Den der var svært drøy FBU For Ever!! Håper ikke du setter deg over andre i alt du gjør bare fordi du har blitt valgt ut av en psykolog. Om du har glemt de,t var det flere kriterier som måtte oppfylles for å få jobb i SAS, f.eks en spesiell sammensetning av gymnasfag. Det var mange som begynte i andre selskap fordi de rett og slett ikke gadd og sette seg på skolebenken igjen.
Har foresten en nabo som banker og slår kona si jevnlig. Vedkommende er kaptein i SAS. Tror du psykologen kan gjøre en feilvurdering eller var det greit for psykologen?

Du skrev innlegget og postet det før meg. Du finner kanskje noen svar i mitt innlegg. Nei, jeg setter meg ikke over noen andre. Jeg bare noterer de faktiske forhold og stiller spørsmål basert på dem.
Vi har ingen garanti for at psykologene vet det de tror de vet. Det er vel derfor man opererer med opptil 5 stk. pr. intervju. I SAS er man ute etter en spesiell "profil" basert på en lang rekke kriteria. Man har ca. 50-60% frafall på disse opptaksprøvene. SAS mener de har en meget høy treffprosent. Ikke 100%, men en i aller høyeste grad akseptabel prosentsats. Noe "rask" kommer nok i gjennom, men de utgjør ikke noe operativt problem. Hva de gjør i det private liv er av noe mindre betydning. Jeg bruker uttrykket "noe mindre", ikke "uten". Vi har jo hatt en episode av "royal proportions" som man i SAS kunne vært foruten.

Men Stein / FBU4EVER, hvor mange ganger går du igjennom en sikkerhetskontroll på en dag da? En? To?

Tenk deg å hoppe rundt på Helgeland, starte i Trondheim en morgen, og ha 8-9 mellomlandinger før du ender opp i Bodø eller Tromsø, og hvor leg's er 25 min i snitt, og hver gang du ønsker å rusle inn og hilse på inne i terminalen så er det samme kverna GANG PÅ GANG...

Jeg tror DET også er med til å gjøre at noen "Kortslutter" litt!

FBU - Til informasjon har Widerøe samt mange andre selskap også psykolog med på opptakene og frafall på ca 50 %. Må si jeg blir litt skremt av visse holdninger!:huh:

Originally posted by ENGM RAMP

Men Stein / FBU4EVER, hvor mange ganger går du igjennom en sikkerhetskontroll på en dag da? En? To?

Tenk deg å hoppe rundt på Helgeland, starte i Trondheim en morgen, og ha 8-9 mellomlandinger før du ender opp i Bodø eller Tromsø, og hvor leg's er 25 min i snitt, og hver gang du ønsker å rusle inn og hilse på inne i terminalen så er det samme kverna GANG PÅ GANG...

Jeg tror DET også er med til å gjøre at noen "Kortslutter" litt!

Jeg har vel 2 i snitt. Men om du har 5, eller i noen tilfelle 6, som kortlinjepilotene våre har, så er man eksponert praktisk talt like mye som en WF eller Norwegian-pilot, men de "kortslutter" ikke. Det fins piloter som flyr 6-7-8 legger på en dag både i Sverige, Finland og Danmark, men de "kortslutter" ikke. Så det er ikke antallet passeringer som provoserer, tydeligvis. Det er et norskt problem, ikke et i utgangspunktet pilotproblem. Hadde man hatt de samme vekterne i Sverige, Finland eller Danmark, så hadde sannsynligvis problemene vært store der også. Nå er det i Norge, og kun Norge, at det er et problem av disse dimensjonene. Det må være en grunn til det! Jeg har nevnt en mulig årsak. Liker man ikke musikken, så løser det ikke noe langsiktig problem å skyte pianisten. Og når komponisten ikke tør å vise seg, vel, da kommer man vel ingen vei med problemet?

Hva skal SAS med psykologintervjuene? Hva kan grunnen være til at SAS i det hele tatt begynte med dem? Hva kan grunnen være til at det nå er krav om psykologintervjuer FØR man begynner på en flygerutdannelse? Det er vel en grunn til det.

FBU 4EVER, du overrasker negativt med dine uttalelser. Og du beviser vel at du ikke helt hvordan dagens piloter utdannes.

INGEN piloter som utdannes i dag må gjennom noen som helst samtaler med psykolog. Det var muligens tilfelle ved NAC på Bardufoss, men som du vet er den skolen nedlagt. Da sitter vi igjen med Luftfartsskolen/PEA og NEAR/NAIA, samt Rørosfly. Ingen av disse skolene krever samtaler med psykolog. Hvilke skoler snakker du egentlig om?

Widerøe har i dag omfattende testing ved opptak av nye piloter. En psykolog styrer opptakstestene og det gjennomføres også en personlighetsanalyse av psykologen. I tillegg til et intervju hvor også psykologen er tilstede og stiller sine mer eller mindre kritiske spørsmål.

Det finnes dessuten piloter i SAS som ikke har bestått opptak/intervju i Widerøe og andre selskaper.

Velkommen til virkeligheten old fellow :)

Originally posted by Karlson

FBU - Til informasjon har Widerøe samt mange andre selskap også psykolog med på opptakene og frafall på ca 50 %. Må si jeg blir litt skremt av visse holdninger!:huh:

De er av forholdsvis ny dato. SAS begynte med sine i begynnelsen av 50-årene. I SAS er alle screenet. De som var ansatt før intervjuene kom i stand, er alle pensjonister for lengst. Dersom de fremdeles var i jobb, ville de ha reagert på samme vis som denne WF-piloten. Ganske sikkert!
Men dette er ikke et angrep på noen, hverken WF eller andre, men en mulig forklaring på hvorfor dette skjer akkurat i Norge. Det er norske securityvakter som provoserer frem disse reaksjonene, ikke piloter fra det ene eller det andre selskap som finner det for godt å starte en demonstrasjon der og da. En ting er å lese innleggene mine Karlson, å forstå dem kan tydeligvis være noe annet. Men skyt på pianisten, du, så får vi se hvordan det ender. Problemet blir iallefall ikke løst.

FBU4EVER nå oser du av dårlige kunnskaper her!

Jeg jobber som styrmann i WF, men jeg har også kommet igjennom hele uttaksprosessen i Luftforsvaret og SAS og har dermed førstehåndskjennskap.
Kort sagt kan man si at Luftforsvaret har den mest omfattende prosessen med flest psykomotoriske tester og flest intervjuer. SAS har en light-versjon av forsvarets opptak med ca. halvparten av de samme prøvene. WF sitt opplegg likner ganske mye på SAS bortsett fra at man her kombinerer psykolog- og pilotintervjet.

Hvilken bakgrunn har du for å påstå at SAS sin profil er mer "psykologisk stabil" enn WF? Hvis du ikke en gang visste at WF har opptaksprosess utarbeidet av psykolog med dertilhørende intervjuer, så synes jeg det er på tide å våkne opp litt. Det får være grenser for å sole seg i sin egen fortreffelighet. Bort med skylappene;)

Hovedproblemet er nok, som sagt mange ganger over, at vi som flyr i WF må igjennom utallige sikkerhetskontroller hver dag. Det hender faktisk rett som det er at man hopper over måltider bare fordi man vet hvilket mas som venter i sikkerhetskontrollen.
Min personlige rekord er 11(!) passeringer på én dag før de fikk bygget om Tromsø lufthavn.
Så det er kanskje ikke så rart at de fleste episodene dukker opp med nettopp WF-crew i fokus. Antall passeringer er jo mangedoblet sammenliknet med andre selskaper her til lands.
Men den teorien om at vi er mindre psykisk stabile synes jeg var en god vits. Jeg skal spørre skippern min neste gang på jobb om han synes jeg er mer stabil og fattet enn han selv siden jeg har kommet inn i SAS mens han KUN klarte seg inn i WF...

TCAS. Kanskje ikke skolene selv stiller krav, men det er de som finansierer utdannelsen som krever en attest fra APAC, eller hva det heter idag, det var de som overtok etter gamle Syversen og teamet hans. JetBlue her på forumet har en venninne hvis datter er under utdanning i USA akkurat nå. Han kan vel si noe om det.

Jeg nevner faktorer som kan ligge til grunn for at det praktisk talt bare er i Norge vi ser disse episodene. Det MÅ være en grunn. De oppstår bare ikke sånn "uten videre". Hvis du ikke liker det du leser,well, tough luck!

TCAS. Kanskje ikke skolene selv stiller krav, men det er de som finansierer utdannelsen som krever en attest fra APAC, eller hva det heter idag, det var de som overtok etter gamle Syversen og teamet hans. JetBlue her på forumet har en venninne hvis datter er under utdanning i USA akkurat nå. Han kan vel si noe om det.

Ikke vet jeg hvem "gamle Syversen" er, og ikke vet jeg hva APAC er. Men jeg er utdannet pilot. Jeg tok utdannelsen i USA for noen få år siden. Jeg kjenner mange som har utdannet seg de siste årene, og som er under utdannelse i dag. Både gjennom skoler i Norge og ellers i Europa. INGEN av disse har snakket med noen psykologer.

Og hva du mener med "det er de som finansiererer utdannelsen som krever en attest fra APAC"? Alle piloter som utdannes i dag finansierer selv sin utdannelse. Du har jo noen ekstremt få som utdannelsen gjennom Forsvaret, men jeg regner med at det ikke er det du snakker om.

Jeg nevner faktorer som kan ligge til grunn for at det praktisk talt bare er i Norge vi ser disse episodene. Det MÅ være en grunn. De oppstår bare ikke sånn "uten videre". Hvis du ikke liker det du leser,well, tough luck!

Ja, jeg skjønner du nevner noen faktorer. Men med dine meninger, så kommer du samtidig med helt merkelige uttalelser som ikke henger sammen med virkeligheten. Og hvis du ikke liker at noen er uenige med dine virkelighetsfjerne faktorer, så tough luck!

:)

FBU- Jeg tror nok jeg forstår deg utmerket. Men vi er på to forskjellige planeter. Holdningene og kunnskapen din ligger langt tilbake i tid. Jeg skjønner at du er av den gamle skolen som jeg er glad for å slippe å sitte i Cockpit sammen med. :D

F35Landing: Jeg har selv vært på WF-opptak en gang. Det var kun et 15 til 20 minutter langt intervju med 4 representanter fra ledelsen. Opptaksprøvene du sikter til, er av langt nyere dato. Hva førte til at de ble innført? Hvor stor andel av dagens pilotkorps har vært gjennom disse testene?

Du hevder at jeg mener alle WF-piloter er "psykisk ustabile". At jeg skjærer alle over en kam. Det er feil. Du legger ord og meninger i postene mine du ikke har grunnlag for hvis du leser og forstår dem. Jeg hevder at det er en av mulighetene til at disse problemene blir provosert frem. De ville ikke ha oppstått i det hele tatt hvis ikke security hadde oppført seg som de gjør. Episodene skjer ikke hver dag, de skjer ikke med alle WF-piloter,eller andre selskapers piloter for den saks skyld. Inntil 11 passeringer er ganske mye, men 8-9 som norm skulle ført til vesentlig flere tilfeller enn de som faktisk skjer. En bidragende faktor, men ikke utløsende. Man skulle faktisk ha episoder opptil flere ganger om dagen i så fall. Men det skjer ikke. Hvorfor?

Det kommer innlegg mens jeg skriver mine, så her kommer bare noen få ord som svar.

"Gamle Syversen" var den organisasjonen som foresto opptaksprøvene til Luftforsvaret i sin tid. De hadde også tilsvarende oppgave, sammen med svenske og danske kolleger, i forbindelse med SAS-opptakene. Da han døde, ble de etterfulgt av en organisasjon som heter/het APAC. På 80-tallet ble det stilt krav fra Lånekassen og banker om at man skulle ha gått gjennom disse testene får å få lån til utdannelsen. Lånekassen ga bare lån til utdannelse i Norge etter en rekke dårlige erfaringer med tidligere låntakere.

At man passerer en opptaksprøve ett sted, er ingen garanti for at man automatisk passerer prøvene et annet sted. Til det er de individuelle kriteriene for forskjellige.

F35Landing: Jeg har selv vært på WF-opptak en gang. Det var kun et 15 til 20 minutter langt intervju med 4 representanter fra ledelsen. Opptaksprøvene du sikter til, er av langt nyere dato. Hva førte til at de ble innført? Hvor stor andel av dagens pilotkorps har vært gjennom disse testene?

Opptaksprøvene ble innført på midten av 90-tallet. Kjapt gløtt på ansiennitetslisten her tilsier at noe over 2/3 av pilotene i WF har vært igjennom disse.

Hvorfor ble grundigere testing innført? Fordi det smalt Twin Ottere i fjellveggen rundt omkring rett som det var. Man ønsket å sikre seg et minimumsnivå av simultankapasitet og mental kapasitet ved høy arbeidsmengde. Hvordan du klarer å trekke linjer mellom det faktum og at piloter protesterer i sikkerhetskontrollen vet jeg ikke. Dette er et spørsmål om yrkesstolthet.

Hvis du (som i forrige svar til meg) hevder du ikke gjør dette til et spørsmål om psykisk stabilitet, hva er det du egentlig mener? SAS-piloter takler sikkerhetskontrollen mer sindig fordi? Hva da? Enlighten me!!

På 80-tallet ble det stilt krav fra Lånekassen og banker om at man skulle ha gått gjennom disse testene får å få lån til utdannelsen. Lånekassen ga bare lån til utdannelse i Norge etter en rekke dårlige erfaringer med tidligere låntakere.

Ok, da vet jeg hvem gamle Syversen er :)

Nå er det jo slik nå at Lånekassen ikke gir støtte til flyutdannelse tatt i USA, og her i Norge er det kun elever tilknyttet Luftfartsskolen som kan få stipende/lån begrenset opptad til kr 120.000 for å konvertere til JAR-sertifikater. Lånekassa krever ingen attest eller testing av psykolog for å gi slik støtte. Det var nok bare i gamledager at det var slik du beskriver :)

Men...dette ble en avsporing i forhold til security...sorry

Back