FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
Re: Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!
Jumper har skrevet et meget godt innlegg i denne saken. Jeg støtter det fullt ut.
Jeg vil gjerne komme trekkende med noen av mine personlige erfaringer og observasjoner, basert på sikkerhetskontroller rundt om i verden, samt møter med kolleger fra andre land og flyselskap.
"Hvorfor bare piloter"? Spørsmålet blir stilt av flere her i denne tråden, og til det kan jeg bare svare at det er misunnelse, og kanskje et ikke ubetydelig mindreverdighetskompleks, blant en del vektere. Langt fra de fleste, men det finnes ett stort antall "råtne egg" blant securitypersonnellet, dessverre. Jeg opplever det til stadighet når jeg skal på jobb. Jeg må sjekke inn på crewsenteret innenfor sikkerhetssonen før jeg flyr som passasjer til ARN eller CPH. Hvis vi er flere som skal passere samtidig, så går kontrollen greit. Det blir for mange "vitner" dersom vaktene blir "for ivrige" overfor enkelte. Men kommer man alene i flygeruniform, og det er det "det rette laget", dvs. der hvor både supervisor og de andre vekterne har et horn i siden til de flygende, så er det et helvete! Jeg gidder ikke å finne meg i dette her når det utarter seg, så jeg har alltid sørget for å ha biletter for flere passive overføringer i innerlomma på uniformen. Dermed kan jeg bare ta sakene mine, snu og gå derfra, og bruke passasjerslusene istedet. Da kan jeg komme inn på crewrommet fra baksiden. Det er MYE enklere viser det seg.
"Hvorfor bare WF-piloter"? For å bli pilot, iallefall i SAS, så må man gjennom 4-5 intervjuer med diverse psykologer. Dette er nå et krav til å starte på pilotutdanning i det hele tatt, men tidligere var det ikke det. Det førte til at over halvparten av alle søkere til flygerjobber i SAS ikke passerte psykologene. Det er derfor over tid blitt en større andel av disse i andre selskaper, ikke bare i WF, og det kan sannsynligvis være en årsak til at det er "i WF" at problemene topper seg oftest.
Dette er forøvrig et norskt problem. Vi opplever ingen problemer i CPH, ingen i ARN, ingen i PEK, ingen i NRT, ingen i BKK, ingen på våre amerikanske destinasjoner! I USA kan det være Immigration som kan lage problemer, ikke Homeland Security. Jeg treffer ofte piloter på kortrutene, norske, danske og svenske, men det er de norske som har de største problemene. Svensker og dansker klager også, men det er bare pga. at man må gjennom security som alle andre. Men de har ikke de samme problemene som oppstår her i Norge. Det er KUN i Storbritannia man kan oppleve firkantet oppførsel fra vekterne, men da skjer det med en helt annen innstilling enn den bølleopptreden som man opplever i Norge.
Jumper har skrevet et meget godt innlegg i denne saken. Jeg støtter det fullt ut.
Jeg vil gjerne komme trekkende med noen av mine personlige erfaringer og observasjoner, basert på sikkerhetskontroller rundt om i verden, samt møter med kolleger fra andre land og flyselskap.
"Hvorfor bare piloter"? Spørsmålet blir stilt av flere her i denne tråden, og til det kan jeg bare svare at det er misunnelse, og kanskje et ikke ubetydelig mindreverdighetskompleks, blant en del vektere. Langt fra de fleste, men det finnes ett stort antall "råtne egg" blant securitypersonnellet, dessverre. Jeg opplever det til stadighet når jeg skal på jobb. Jeg må sjekke inn på crewsenteret innenfor sikkerhetssonen før jeg flyr som passasjer til ARN eller CPH. Hvis vi er flere som skal passere samtidig, så går kontrollen greit. Det blir for mange "vitner" dersom vaktene blir "for ivrige" overfor enkelte. Men kommer man alene i flygeruniform, og det er det "det rette laget", dvs. der hvor både supervisor og de andre vekterne har et horn i siden til de flygende, så er det et helvete! Jeg gidder ikke å finne meg i dette her når det utarter seg, så jeg har alltid sørget for å ha biletter for flere passive overføringer i innerlomma på uniformen. Dermed kan jeg bare ta sakene mine, snu og gå derfra, og bruke passasjerslusene istedet. Da kan jeg komme inn på crewrommet fra baksiden. Det er MYE enklere viser det seg.
"Hvorfor bare WF-piloter"? For å bli pilot, iallefall i SAS, så må man gjennom 4-5 intervjuer med diverse psykologer. Dette er nå et krav til å starte på pilotutdanning i det hele tatt, men tidligere var det ikke det. Det førte til at over halvparten av alle søkere til flygerjobber i SAS ikke passerte psykologene. Det er derfor over tid blitt en større andel av disse i andre selskaper, ikke bare i WF, og det kan sannsynligvis være en årsak til at det er "i WF" at problemene topper seg oftest.
Dette er forøvrig et norskt problem. Vi opplever ingen problemer i CPH, ingen i ARN, ingen i PEK, ingen i NRT, ingen i BKK, ingen på våre amerikanske destinasjoner! I USA kan det være Immigration som kan lage problemer, ikke Homeland Security. Jeg treffer ofte piloter på kortrutene, norske, danske og svenske, men det er de norske som har de største problemene. Svensker og dansker klager også, men det er bare pga. at man må gjennom security som alle andre. Men de har ikke de samme problemene som oppstår her i Norge. Det er KUN i Storbritannia man kan oppleve firkantet oppførsel fra vekterne, men da skjer det med en helt annen innstilling enn den bølleopptreden som man opplever i Norge.