Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Re: Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Et annet spørsmål fra peanøtt-galleriet her:

Hvorfor har creq ikke lov å prøve pax-sluser når man føler at det er klart mer fiendtlig innstilling i en crew-sluse?

-A

Originally posted by ph-ndr

Et annet spørsmål fra peanøtt-galleriet her:

Hvorfor har creq ikke lov å prøve pax-sluser når man føler at det er klart mer fiendtlig innstilling i en crew-sluse?

-A

Etter at jeg ble kastet ut av pax sluse på OSL så sjekket jeg reglene og det er ingen problem for crew el ansatte å gå igjennom pax sluse, men man må da følge pax reglene. dvs man kan ikke ha flytende med seg etc. Noe man kan i crew sluse.
MAO de få unntakene man har i crew sluse gjelder ikke i pax sluse selv om man har ID kort og uniform.

S

Jeg foreslår at WF setter inn polakker eller militære piloter!! ;)

Forøvrig mye interessant lesing her, bekrefter noen av inntrykkene jeg har. :)

Da den første Gulfkrigen brøt ut, døpte svensker og dansker Fornebu til ”Festung Norwegen” fordi security gikk helt av støvleskaftene! De innførte nye ”regler” flere ganger daglig, som gjorde livet vanskelig for både crew som faktisk MÅTTE ut i ”den farlige verden”, pluss de stakkarne som skulle følge noen til flyet (kun billettinnehavere fikk slippe innafor døra). Andre skandinaviske flyplasser skjerpet sin kontroll og utførte jobben avslappet udramatisk.

Mens jeg skriver er ny side allerede påbegynt. Mine kommentarer er til side 5:

M609 påpeker: ”alle investeringene og driftsutgiftene på security går direkte fra samme kassa som skal betale for det som virkelig har effekt på flysikkerheten”.
- DETTE er noe å gripe tak i og blåse opp, i stedet for å uttale seg om piloters hverdag når man åpenbart ikke vet filla om den.

imm – jeg trodde faktisk du prøvde å være morsomt sarkastisk i din post på side 5…
Håper du kan nyttiggjøre deg den påfølgende velvillige oppklarende info du fikk.

ph-ndr: Heter ikke Luftfartsverket lengre: Avinor styrer infrastrukturen og Luftfartstilsynet håndhever regelverket. Sånn omtrentlig fortalt i farta. Ble skilt ca 1999/2000. ATC og andre flyplasstjenester ligger under Avinor. Pirke-pirke, hehee.

dc-8-63: ”Mens vi ventet paa bagasjen i fjor kunne jeg see inn paa sikkerhets kontrollen i en av Crew Slusene paa OSL, og det var interessant aa legge merke til kroppspraaket til vekterne, jeg har moett Sovjetiske Grensevakter som har et mer positivft kroppspraak”.
- Interessant observasjon…

F35Landing sa: ” Kan det være at sikkerhetskontrollene her til lands er unødvendig strenge og firkantet? Kunne Luftfartstilsynet innført flere unntak i regelverket for flygebesetning/flyplassansatte og dermed gjort hverdagen langt mer konfliktløs? Jeg tror det. Jeg tror myndighetene her har solgt seg ut før de har analysert problemet nok.”
- I vår digitale tid burde det være rimelig enkelt å lage sikre ID-løsninger. Står nok mest på viljen.

Dagens tilstand er spill for galleriet. Vi er blitt mer paranoide enn de som startet moroa, MOW forteller jo at det nå er enklere der borte. Typisk norsk å være firkantet???

PS: Ikke heng FBU4EVER, han bare refererer bakgrunnen, og etter min mening på en helt kjølig nøktern måte. Selv om dere ”unge” synes det høres dumt ut i dagens lys, så kan dere ikke velge bort historien!!! Den påvirker ubønnhørlig de som fikk den med seg i bagasjen, og de valgte ikke at det skulle bli sånn, de bare var tilstede i tiden.

Originally posted by F35Landing

Kaffe?? På Dash8-103 finnes det ikke så mye som en dråpe sort gull;)

Dere har jo isKAFFE ombord da ;)

Dere har jo isKAFFE ombord da

Objection!!

For en hardcore koffeiinist som undertegnede er det lite hjelp i is"kaffe". Selv ikke om den settes intravenøst eller det som verre er:p

Originally posted by learjet
Etter at jeg ble kastet ut av pax sluse på OSL så sjekket jeg reglene og det er ingen problem for crew el ansatte å gå igjennom pax sluse, men man må da følge pax reglene. dvs man kan ikke ha flytende med seg etc. Noe man kan i crew sluse.
MAO de få unntakene man har i crew sluse gjelder ikke i pax sluse selv om man har ID kort og uniform.

Dette er feil. Crew kan fint gå gjennom pax-sluse med alle de unntak som gjelder! Ingen kortbaneplasser (og noen andre flyplasser) har forresten ingen crew-sluse og der har man ikke noe valg. I Bodø er man nødt til å gå gjennom pax-sluse om man skal reise "passivt" som crew. Og jeg har gått i pax-sluser både på andre flyplasser i Norge uten problemer med det.

Det er heller ikke uvanlig at piloter/kabinansatte som går gjennom crew-slusa, men som får problemer der (enten med at det piper uten grunn eller møter på en vekter som har en dårlig dag) da pakker sammen og i stedet går gjennom pax-slusa. Da uten problemer. Herlig hverdag på jobb, ikke sant? :)

Halve poenget med kaffe er vel at den skal være varm?

Originally posted by TCAS

Originally posted by learjet

Dette er feil. Crew kan fint gå gjennom pax-sluse med alle de unntak som gjelder! Ingen kortbaneplasser (og noen andre flyplasser) har forresten ingen crew-sluse og der har man ikke noe valg. I Bodø er man nødt til å gå gjennom pax-sluse om man skal reise "passivt" som crew. Og jeg har gått i pax-sluser både på andre flyplasser i Norge uten problemer med det.

Det er heller ikke uvanlig at piloter/kabinansatte som går gjennom crew-slusa, men som får problemer der (enten med at det piper uten grunn eller møter på en vekter som har en dårlig dag) da pakker sammen og i stedet går gjennom pax-slusa. Da uten problemer. Herlig hverdag på jobb, ikke sant? :)

Jeg kunne nok vært litt mer spesifikk. På steder uten egen crew sluse så er det jo en egen sak, men f.eks ved OSL så er det slik jeg skriver. Det er i alle fall det jeg har blitt informert om fra ledelsen i security. Samt at det også er min egen erfaring etter å ha benyttet pax slusen et par ganger.

S

Originally posted by Cedlind
Halve poenget med kaffe er vel at den skal være varm?

Trodde jeg også en gang i tiden. Men så var det denne Caffe Freddo'en på Piazza Navona, da! Det kan jo ha vært fordi jeg var i Italia. Ikke bare i Italia, men i Roma. Ikke bare i Roma, men på Piazza Navona med utsikt til en forestående bedre lunsj på en utmerket restaurant. Kaffe behøver ikke være varm etter det!:old

Godt at noen har sett hensikten med innleggene mine re. "det norske problemet". Det er DER problemet ligger. Jeg går gjennom sikkerhetskontroller i mange land. På flere kontinenter, faktisk, Uten at det er problemer av noe slag. Den eneste kontrollen hvor magefølelsen min "protesterer", er på OSL. Det er den eneste norske kontrollen jeg passerer i min nåværende tjeneste. Det var episoder både i BGO, TOS og en gang i TRD. Kan ikke huske problemer i SVG eller BOO. De siste 3 årene på MD'en opererte jeg kun ut fra CPH eller ARN. Aldri et eneste problem med security på 3 år. Bortsett fra OSL som tidligere nevnt, da! Det var da jeg lærte meg trikset med pax. billettene. Uten de, og en forklaring på at jeg skulle møte noen i innenriksavdelingen, så ble jeg nektet adgang og henvist til crewkontrollen. "Nå har dere flygende mast så mye på en egen inngang. Bruk den!"

2 måneders sykefravær har ført til en glipp i rutinene, er jeg stygt redd. Jeg har glemt å ta ut biletter til passiv overføring til PEK-turen min. Da MÅ jeg gjennom crewslusa! Shit happens! Gruer meg allerede!:cry: Får håpe vi blir flere som skal passere samtidig, eller at det ett av de "hvite" lagene som er på jobb. Som de sier i et TV-program som går på en eller annen kanal: "Only in Norway!"

Den ulykksalige WF-piloten har kanskje hatt en dårlig dag, med lavere terskel enn vanlig. Uansett, han ville aldri kommet i medias søkelys i utlandet!

INGEN piloter som utdannes i dag må gjennom noen som helst samtaler med psykolog. Det var muligens tilfelle ved NAC på Bardufoss, men som du vet er den skolen nedlagt. Da sitter vi igjen med Luftfartsskolen/PEA og NEAR/NAIA, samt Rørosfly. Ingen av disse skolene krever samtaler med psykolog. Hvilke skoler snakker du egentlig om?

Psykologrunden til NAC (SIAP-runden) var forresten peanuts, og "intervjuet" på NEAR er ikke verdt en kommentar.

Joda, de finnes. Først og fremst som kadettprogrammer, men også KLM-skolen og TFHS.
Mulig dette har blitt nevnt i tidligere innlegg, men jeg gidder definitivt ikke lese hele denne tråden

Originally posted by F35Landing
Storbritannia f.eks har sagt noe i retning av at "det kan EU bare glemme". Norge gir etter og skal være best igjen.

Det var et debatt-programm på P4 eller Kanal24 mens jeg satt bilen hvor NFF var representert, men Luftfartsverket hadde nektet å stille da de mente alt var fint som det var. Det ble det sagt at i Canada var det knapt sikkerhetskontroller, a la slik det var her for en del år siden. Og disse bor jo rett ved siden av USA, så kan de, hvorfor kan ikke vi?

-A

Det var P4 du hørte på:

Plagsom sjekk

En pilot i Widerøe var så lei av å bli trakassert i sikkerhetskontrollen at han sluttet. Han er ikke alene om sin irritasjon: Norsk Flygerforbund har siden april fått hundre henvendelser fra flypersonell som mener de er blitt behandlet dårlig i sikkerhetskontrollen.

Luftfartstilsynet ville ikke møte til debatt, men mener problemene ikke er så store og at flygerne må forholde seg til regler som er kommet for å bli.

Jan Dieset, leder Norsk Flygerforbund, mener tilsynet ikke har tatt tak i problemene på en ordentlig måte. Han frykter at piloter skal "ta med seg uheldige episoder" til cockpiten, og at det rett og slett kan være en fare for flysikkerheten.

Dieset ønsker seg færre kontroller og sier det må være lov å gå på toalettet uten å måtte sjekkes en gang til etterpå. Han minner om at Canada ikke har kontroller av piloter i det hele tatt.

Journalist: Johan Wilskow. Innslag.

Og mer media:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2064804.ece

-A

Luftfartstilsynet ville ikke møte til debatt, men mener problemene ikke er så store og at flygerne må forholde seg til regler som er kommet for å bli.

En slik uttalelse sier jo det meste: Det er lett å innføre strengere regler, men umulig å lette på reglene dersom trusselbildet, virkningen av reglene osv er annerledes enn forutsatt.
Hipp Hurra
... og det frister enda mindre å sette seg i cockpit på noe annet enn klapp en hende gang

En annen sak, jeg får ikke linket til den: En WF-pilot måtte strippe seg nesten naken i sikkerhetskontrollen for derette å bli spurt av politifolk som skulle med flight'en hans om de kunne oppbevare 5 skarpladde pistoler i cockpit. Need I say more?

Kapteinen takket nei. "Behold dem selv!" Mitt eventuelle svar i tilsvarende situasjon: "Nei, jeg foretrekker brannøksen i cockpit, den med hakapikk, når jeg skal gå berserk!"

Og mer media:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2064804.ece

-A

Og det har også nådd engelske media som AvWeb:

Norwegian Pilot Quits, Citing "Security Madness"

Picture the last time you flew commercial and stood in line to remove your shoes before reporting to the gate. Now imagine being an airline pilot in uniform, and going through those same lines up to 10 times a day. In Norway, some airline pilots are running out of patience with the system. One pilot delayed a departure when he refused to take off his shoes and reportedly shouted "I am no terrorist!"

.....

Originally posted by learjet Etter at jeg ble kastet ut av pax sluse på OSL så sjekket jeg reglene og det er ingen problem for crew el ansatte å gå igjennom pax sluse, men man må da følge pax reglene. dvs man kan ikke ha flytende med seg etc. Noe man kan i crew sluse. MAO de få unntakene man har i crew sluse gjelder ikke i pax sluse selv om man har ID kort og uniform.
Dette er feil. Crew kan fint gå gjennom pax-sluse med alle de unntak som gjelder! Ingen kortbaneplasser (og noen andre flyplasser) har forresten ingen crew-sluse og der har man ikke noe valg. I Bodø er man nødt til å gå gjennom pax-sluse om man skal reise "passivt" som crew. Og jeg har gått i pax-sluser både på andre flyplasser i Norge uten problemer med det. Det er heller ikke uvanlig at piloter/kabinansatte som går gjennom crew-slusa, men som får problemer der (enten med at det piper uten grunn eller møter på en vekter som har en dårlig dag) da pakker sammen og i stedet går gjennom pax-slusa. Da uten problemer. Herlig hverdag på jobb, ikke sant? :)

Fint at du nevner pax-slusen i BOO. Legg dere her også på minnet at O´store Luftfartstilsynssjef sitter to etasjer opp:

Crew har (med unntak?) ikke B (for bagasjehall/rotunde) på sitt MM-kort, og dermed ikke adgang til bagasjehaller/rotunde. Hva er det første man kommer til når man entrer crewslusen i BOO? Riktig... Bagasjehallen. En passe slitt hall med mye bagasje, sikkert med et eller annet våpen i flere eller annen bag, men ingen security som passer på!?!. Men akkurat i BOO gjør det vel ikke noe særlig fordi jeg har aldri opplevd at security gidder å glanse på kortet mitt. Klarer jeg å entre via mitt MM-kort eller et klonet Trumf-kort er jeg hjertelig velkommen med gull og striper.

Har man forresten ikke lyst til å gjennomlyse crewbagen i BOO er det bare å legge den på første båndet i velkomshallen. Deretter hente det på tur igjennom bagasjehallen/rotunde. Så lenge security har fått sjekket at mobilen din funker i BOO er alt ok!

Originally posted by FBU 4EVER

En annen sak, jeg får ikke linket til den: En WF-pilot måtte strippe seg nesten naken i sikkerhetskontrollen for derette å bli spurt av politifolk som skulle med flight'en hans om de kunne oppbevare 5 skarpladde pistoler i cockpit. Need I say more?

Kapteinen takket nei. "Behold dem selv!" Mitt eventuelle svar i tilsvarende situasjon: "Nei, jeg foretrekker brannøksen i cockpit, den med hakapikk, når jeg skal gå berserk!"

Denne linken du tenker på? http://www.abcnyheter.no/node/54367

Originally posted by LCH78
Denne linken du tenker på? http://www.abcnyheter.no/node/54367

Ja.

Med mindre det har skjedd store forandringer i SVG siden jeg var der sist, så er bagasjehallen det første man kom inn i når vi skulle til crewrommet vårt.

travel mandagsmorgen i SAS-konsernet:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.3876831

Back