Re: Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!
Litt på siden kanskje men, det er etterhvert mange "SAS piloter" som ikke har bestått psykologitest i SAS. De ca 350 siste (BU) som kom inn i SAS Airline har ikke bestått denne testen. Noen av de har ikke tatt testen engang. Alle disse har OSL base. Det er ca 200 "SAS piloter"(LIN) på STO basen som heller ikke har bestått denne testen.
I hvilken grad SAS baltikum sjekker hue på folk vet jeg ikke, men det koster penger, så det tror jeg ikke de gjør.
Originally posted by F35Landing
F35Landing: Jeg har selv vært på WF-opptak en gang. Det var kun et 15 til 20 minutter langt intervju med 4 representanter fra ledelsen. Opptaksprøvene du sikter til, er av langt nyere dato. Hva førte til at de ble innført? Hvor stor andel av dagens pilotkorps har vært gjennom disse testene?
Opptaksprøvene ble innført på midten av 90-tallet. Kjapt gløtt på ansiennitetslisten her tilsier at noe over 2/3 av pilotene i WF har vært igjennom disse.
Hvorfor ble grundigere testing innført? Fordi det smalt Twin Ottere i fjellveggen rundt omkring rett som det var. Man ønsket å sikre seg et minimumsnivå av simultankapasitet og mental kapasitet ved høy arbeidsmengde. Hvordan du klarer å trekke linjer mellom det faktum og at piloter protesterer i sikkerhetskontrollen vet jeg ikke. Dette er et spørsmål om yrkesstolthet.
Hvis du (som i forrige svar til meg) hevder du ikke gjør dette til et spørsmål om psykisk stabilitet, hva er det du egentlig mener? SAS-piloter takler sikkerhetskontrollen mer sindig fordi? Hva da? Enlighten me!!
Litt på siden kanskje men, det er etterhvert mange "SAS piloter" som ikke har bestått psykologitest i SAS. De ca 350 siste (BU) som kom inn i SAS Airline har ikke bestått denne testen. Noen av de har ikke tatt testen engang. Alle disse har OSL base. Det er ca 200 "SAS piloter"(LIN) på STO basen som heller ikke har bestått denne testen.
I hvilken grad SAS baltikum sjekker hue på folk vet jeg ikke, men det koster penger, så det tror jeg ikke de gjør.