Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Re: Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Originally posted by F35Landing

F35Landing: Jeg har selv vært på WF-opptak en gang. Det var kun et 15 til 20 minutter langt intervju med 4 representanter fra ledelsen. Opptaksprøvene du sikter til, er av langt nyere dato. Hva førte til at de ble innført? Hvor stor andel av dagens pilotkorps har vært gjennom disse testene?

Opptaksprøvene ble innført på midten av 90-tallet. Kjapt gløtt på ansiennitetslisten her tilsier at noe over 2/3 av pilotene i WF har vært igjennom disse.

Hvorfor ble grundigere testing innført? Fordi det smalt Twin Ottere i fjellveggen rundt omkring rett som det var. Man ønsket å sikre seg et minimumsnivå av simultankapasitet og mental kapasitet ved høy arbeidsmengde. Hvordan du klarer å trekke linjer mellom det faktum og at piloter protesterer i sikkerhetskontrollen vet jeg ikke. Dette er et spørsmål om yrkesstolthet.

Hvis du (som i forrige svar til meg) hevder du ikke gjør dette til et spørsmål om psykisk stabilitet, hva er det du egentlig mener? SAS-piloter takler sikkerhetskontrollen mer sindig fordi? Hva da? Enlighten me!!

Litt på siden kanskje men, det er etterhvert mange "SAS piloter" som ikke har bestått psykologitest i SAS. De ca 350 siste (BU) som kom inn i SAS Airline har ikke bestått denne testen. Noen av de har ikke tatt testen engang. Alle disse har OSL base. Det er ca 200 "SAS piloter"(LIN) på STO basen som heller ikke har bestått denne testen.
I hvilken grad SAS baltikum sjekker hue på folk vet jeg ikke, men det koster penger, så det tror jeg ikke de gjør.

Originally posted by Kua
Litt på siden kanskje men, det er etterhvert mange "SAS piloter" som ikke har bestått psykologitest i SAS. De ca 350 siste (BU) som kom inn i SAS Airline har ikke bestått denne testen. Noen av de har ikke tatt testen engang. Alle disse har OSL base. Det er ca 200 "SAS piloter"(LIN) på STO basen som heller ikke har bestått denne testen.

Ikke nødvendigvis psykologitesten. Det er mange faktorer som avgjør om man passerer opptaksprøvene eller ikke. Mange BU og LIN-piloter passerte SAS-opptak, men SAS ansatte ikke pga. endrede behov og/eller konjunkturer, og så var de for gamle da SAS skulle ansette igjen. Eller de hadde opparbeidet såpass lang ansiennitet i sine respektive selskaper at det var uinteressant å begynne nederst på ansiennitetslisten i SAS. Disse selskapene har vel hatt sine egne opptakskriterier, og de kan langt på vei ha vært sammenlignbare med SAS sine på endel områder. Det har skjedd at SAS-piloter har sluttet i SAS og begynt i BU. Ikke mange, men noen. SVG/TRD-base var den viktigste årsaken.

Ikke nødvendigvis psykologitesten. Det er mange faktorer som avgjør om man passerer opptaksprøvene eller ikke. Mange BU og LIN-piloter passerte SAS-opptak, men SAS ansatte ikke pga. endrede behov og/eller konjunkturer, og så var de for gamle da SAS skulle ansette igjen.

Nå snakker jo Kua her om de som ble tatt rett inn i SAS etter oppkjøp av selskapene. Av disse er det en betydelig andel som ikke kom gjennom SAS-opptak i sin tid (uten at de er dårligere piloter av den grunn). Det er jo litt leit da at det er en stor del piloter i SAS Norge som flyr rundt og ikke holder SAS-standard:rolleyes:

Det at ex-BU ikke holder standard ble diskutert her for et par år siden: http://forum.scanair.no/read.php?TID=8314&page=1 :)

Originally posted by TCAS

Det at ex-BU ikke holder standard ble diskutert her for et par år siden: http://forum.scanair.no/read.php?TID=8314&page=1 :)

Nå er vi jo "way off topic" men poenget mitt var at SAS like godt kan avskaffe testene, så kan de også spare penger på den biten, hvis de noen gang skal ansette folk.(altså SAS Airline)
Når det gjelder dyktighet til ex BU, så er det uinteressant. Det viktige er at alle ex BU beholdt jobben. Det samme kan man ikke si om 300 SAS piloter.I den forbindelse hjelper det lite å bestå en psykologitest og kunne holde i 2 blyanter samtidig.

Først og fremst, jeg heter Egil og jobber som salgs- og servicemedarbeider i Widerøe på Mosjøen Lufthavn. En av fire flyplasser hvor Widerøe har utdannet sine ansatte til sikkerhetskontrollører som blir leid ut til Avinor til tjeneste i sikkerhetskontrollen.

Jeg sier ikke at jeg liker den delen av jobben best, men det er nå en del av den totale pakke Widerøe har satt oss til å gjøre når vi er på jobb! Så da prøver vi å gjøre den (også) etter beskrevet arbeidsinnstruks. En instruks som gjerne kan bli oppdatert flere ganger i uken etterhvert som nye regler implementeres.

Vi sikkerhetskontrollører kan gjøre feil vi også. Ja vi er bare mennesker til tross for at noen skulle ønske vi var programmerte roboter som ikke lot oss påvirke av ytre omstendigheter og utførte kontrollen helt likt gang på gang.
Vi får tåle kritikk og spydigheter nesten daglig, men har selv aldri opplevd en eneste negativ opplevelse med crew.
Vår største utfordring er faktisk kapasiteten i sikkerhetskontrollen, eller mangelen på kapasitet. Det betyr at det fort kan oppstå køsituasjoner når crew skal gjennom kontrollen, siden de har prioritet i slusa, men det er ikke et problem, kun en utfordring.

Jeg skulle gjerne gitt dere alle en leksjon i regler og arbeidsinnstruks i en sikkerhetskontroll slik at man kunne unngå situasjoner som den i Brønnøysund, MEN...
Både arbeidsinnstruks og reglene er taushetsbelagt, og med mindre jeg ønsker å miste jobben så går desverre ikke det!

Men alle som reiser mye, snapper opp litt her og der, samt lærer seg "triksene" for å komme gjennom kontrollen. Det er bare å lese denne tråden top down...
Mitt beste triks er å legge klokke, nøkkler, mobil, kortmappe evt. mynt (har ikke pengebok) i jakken, ta av jakke og sende alt gjennom røntgenmaskinen.
Tar ut PC (og evt. andre store elektroniske gjenstander ut av sekken) sende det gjennom røntgen, smile til operatøren og kanskje slenge på et aldri så lite "hei" eller "god dag" i det jeg går gjennom portalen.
Jeg vet hvilke av mine sko som har en stålskinne i sålen slik at de må av, men det hender jeg blir plukket ut til etterkontroll (noe man faktisk kan oppleve UTEN at portalen piper), og da må sko av. Var vel noe i media om dette denne uka? Profilering som ble bare mer og mer vanlig i USA?

Jeg jobber altså på flyplass og kan garantere at jeg passerer portalen minst 10 ganger hver dag jeg er på jobb! Nesten daglig opplever jeg å bli kontrollert, og ja, selv så meningsløst det måtte virke på en flyplass med knappe 30 ansatte hvor alle kjenner alle; vi kontrollerer kolleger akkurat like grundig som om det var passasjer, crew eller kaffégjeste. Hvorfor? Fordi vi ikke gjør forskjell...
Men vi tar det opp på personalmøtene, sender inn rapporter hvor vi påpeker at regler som er beregnet på store arbeidsplasser som OSL, LHR, CDG, LAX etc virker helt latterlig på lille MJF. Men vi tar det uansett ikke ut mot en kollega.

Nå blir dette veldig selvsentrisk rundt lille meg på lille MJF men de tilbakemeldingene vi får er for det meste positive.
Passasjerer vil "alltid" klage! "Det er kun i Mosjøen disse skoene gir utslag", "Jeg reiser Europa rund hver månede og det er kun i Mosjøen jeg blir plukket ut til kontroll" etc.
Hva skal man svare? Lite jeg som kontrollør kan gjøre, men henviser høffelig til Luftfartstilsynet som tross alt bestemmer reglene i dette spillet.

Egil

Da har jeg et forslag til en langt enklere og billigere psykologtest for SAS i fremtiden: Send pilotkandidatene en 20-30 ganger pr. dag gjennom en securitysjekk. De som passerer den testen vil være godt skikket som pilot i SAS. Eller i et hvilket som helst annet flyselskap i Norge.

FBU 4EVER: Jeg synes dette begynner å bli ganske pinlig. Greit nok at du gjorde et forsøk på å forklare at opptaksprøver og psykologisk profil kanskje skulle kunne være en faktor når det gjelder hvem som hisser seg opp i sikkerhetskontrollen og ikke. Men etter litt tankevirksomhet burde det være enkelt å melde gris og innrømme at teorien er relativt dårlig fundert.

Originally posted by Nick Figaretto
FBU 4EVER: Jeg synes dette begynner å bli ganske pinlig. Greit nok at du gjorde et forsøk på å forklare at opptaksprøver og psykologisk profil kanskje skulle kunne være en faktor når det gjelder hvem som hisser seg opp i sikkerhetskontrollen og ikke. Men etter litt tankevirksomhet burde det være enkelt å melde gris og innrømme at teorien er relativt dårlig fundert.

For å snu litt på hva jeg har skjønt av hvor denne tråden sporer av, og å trekke en parallell til hva jeg selv jobber med, så er det et generasjonsgap på mange vis. Det er de som er av den yngre garden som har et tankesett og et reaksjons-mønster på en del ting, og du har de som er eldre og angriper saker på et veldig annet vis.

Det jeg ser er at mange av de som er eldre enn meg velger å angripe ting ut i fra sunn fornuft og at man lettere hisser seg opp over ting som ikke virker som det har noe hensikt og at man lettere viser vilje til å gi litt tilbake til det de ikke er enig i.

Motsatt, mange yngre har mer holdningen som tilsier ta man gjør det man må for å få jobben gjort, som bare forsøker å finne minste motstands vei, uten å se litt mer på prinsippene.

Ellers, jeg må gratulere alle deltakere på de siste 10-15 innleggene for å fullstendig overse det som var den andre delen av FBU4EVER sitt budskap: dette ser ut til å være et eksklusivt norsk problem. Har noen innspill på den siden av saken? :)

-A

Hadde Widerøe flydd mer til utlandet hadde du hatt det samme problemet der :p

Den særnorske trenden med å implementere alt regelverk fra EU verbatim, og velge strengeste tolkning såfremt det gis rom for det?

Det som er tragisk oppi alt det her, er at alle inversteringene og driftsutgiftene på sercurity går direkte fra samme kassa som skal betale for det som virkelig har effekt på flysikkerheten.

Neste gang pilotene her på forumet ligger i holding her på Bardufoss fordi vi ikke klarer å få effekt på rullebanen, pga at vi har sweepere fra like etter krigen: Samtlige kunne vært skiftet for det Security koster på ett år...........
Det blir glatt fordi man må spare på kjemikalier.......
Man får en RWY incursion fordi installering av RGL er utsatt, igjen......
Dere ikke får tak i meg på radio i TWR fordi Voice Communication systemet mitt er nede igjen......og nødradio'n ikke når frem igjen......

dette ser ut til å være et eksklusivt norsk problem. Har noen innspill på den siden av saken?

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article964407.ece

Skal man tro Norsk Flygerforbund som har jobbet endel med problemstillingen, så praktiseres reglene ulikt fra land til land. Og det praktiseres strengere her til lands. Dette høres i hvertfall ut som en plausibel forklaring synes jeg. Jeg har vanskelig for å tro at norske flygere/passasjerer er så mye mer hårsåre enn våre europeiske medmennesker. Men jeg reiser svært sjeldent til utlandet for tiden og har dårlig sammenlikningsgrunnlag.
Men jeg har en teori om at vi nordmenn, som i andre liknende tilfeller, alltid skal være flinkest i klassen når det gjelder å gjennomføre slike nye tiltak (spesielt innen luftfart). Et godt eksempel på dette er "subpart Q" som er nye felleseuropeiske regler som åpner for at flybesetning kan utnyttes i markant lengre arbeidsdager enn i dag. Disse reglene innføres neste år og Norge har sagt vi skal gjøre som storebror sier. Storbritannia f.eks har sagt noe i retning av at "det kan EU bare glemme". Norge gir etter og skal være best igjen.
Før jeg sporer helt av: Kan det være at sikkerhetskontrollene her til lands er unødvendig strenge og firkantet? Kunne Luftfartstilsynet innført flere unntak i regelverket for flygebesetning/flyplassansatte og dermed gjort hverdagen langt mer konfliktløs? Jeg tror det. Jeg tror myndighetene her har solgt seg ut før de har analysert problemet nok.

Den særnorske trenden med å implementere alt regelverk fra EU verbatim, og velge strengeste tolkning såfremt det gis rom for det?

He he, to hoder én tanke:)

Originally posted by F35Landing
Storbritannia f.eks har sagt noe i retning av at "det kan EU bare glemme". Norge gir etter og skal være best igjen.

Det var et debatt-programm på P4 eller Kanal24 mens jeg satt bilen hvor NFF var representert, men Luftfartsverket hadde nektet å stille da de mente alt var fint som det var. Det ble det sagt at i Canada var det knapt sikkerhetskontroller, a la slik det var her for en del år siden. Og disse bor jo rett ved siden av USA, så kan de, hvorfor kan ikke vi?

-A

Som bosatt i utlandet og kun hjemme i Norge 2-3 ganger pr. aar opplever baade min kone og jeg den Norske Sikkerhestkontrollen (OSL) som baade firkantet, uhoefflig og mangel paa respekt.....det er bare i Norge at min kone maa finne seg i aa bli ekstrakontrollert av en mann, det er f.eks ikke lov i USA, det skal vaere samme kjoenn her borte (og saa vidt jeg har sett i BUE, CDG, YVR, FRA ogsaa). Mens vi ventet paa bagasjen i fjor kunne jeg see inn paa sikkerhets kontrollen i en av Crew Slusene paa OSL, og det var interssant aa legge merke til kroppspraaket til vekterne, jeg har moett Sovjetiske Grensevakter som har et mer positivft kroppspraak

Vel, med arbeidsmarkedet idag er det vel ikke så fristende å stå i sikkerhetskontrollen uansett. Og da må man dessverre ta til takke med det som finnes.

Jeg tok vekterkurset i militæret, og kjenner en del deltidsvektere som meg selv. Og flyplassen er ikke stedet man står i kø for å jobbe....

Jeg leste nettop på aftenposten.no at flyvere går igjenom sikkerhetskontrollen opp til 8-10 ganger i løpet av en arbeidsdag. Hvorfor i all verden må de gjøre det? Sitter de ikke for det meste i flyene de flyr?
Må de inn på flyplassen hver gang de lander? Vær og annen informasjon de måtte trenge får de vel bragt ombord av bakkemannskapene. Kaffe får de servert ombord.
Hva gjør at flyvere må gå igjennom en sikkerhetskontroll så ofte?

Originally posted by imm

Jeg leste nettop på aftenposten.no at flyvere går igjenom sikkerhetskontrollen opp til 8-10 ganger i løpet av en arbeidsdag. Hvorfor i all verden må de gjøre det? Sitter de ikke for det meste i flyene de flyr?
Må de inn på flyplassen hver gang de lander? Vær og annen informasjon de måtte trenge får de vel bragt ombord av bakkemannskapene. Kaffe får de servert ombord.
Hva gjør at flyvere må gå igjennom en sikkerhetskontroll så ofte?

Det er vel forskjellig fra flyplass til flyplass, men paa kortbane nettet befinner ofte noedvendig faciliteter (Ops Rom, Metrologisk, WC, Kiosk etc) seg paa "gaerne" siden av sikkerhets sonen. Og flyvere skal vel ogsaa faa ha matpause (selv om security ikke var enig i det og lot ikke en pilot slippe inn til hvilerom!!)

Vær og annen informasjon de måtte trenge får de vel bragt ombord av bakkemannskapene. Kaffe får de servert ombord.

Nope! Vær må vi skaffe selv på crewrommet, som på de fleste plassene ligger utenfor sikkerhetskontrollen.
Kaffe?? På Dash8-103 finnes det ikke så mye som en dråpe sort gull;)

Verstingplassen før var Tromsø der det var én sikkerhetskontroll i hver ende av terminalen. Parkerte man på gate 25 så var det ny sikkerhetskontroll for å komme inn på crewrommet, så etter en kort stund skulle man kanskje fly fra gate 25 igjen. Da var det ut og gjennom ny sikkehetskontroll. Med andre ord to sikkerhetskontroller pr. flygning dersom man skulle ha matpause eller sjekke været. Men dette er heldigvis historie nå.

Men det går fint an å komme opp i en åtte kontroller pr. dag fortsatt. Det som er ekstra frustrerende er at på ekstra stressende dager med forsinkelser og dårlig vær og ikke minst dårlig tid, det er da vi må oftest inn og sjekke vær ol. På sånne dager er sikkerhetsregimet et mareritt. Det MÅ gå an å tilpasse regelverket mer effektivt.

Aftenpoften henger seg på:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2063317.ece

-A

Back