Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Re: Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Nå er det desverre slik i Norge (stort sett) at om ikke tredjepart blir lidene, og ting kommer ofte nok i media, så skjer det ikke en skit!

Nettopp! Og det er jo her hele kjernen i problemet ligger. Så lenge vi som opplever dette hver dag ikke sier fra, så skjer det nada. "Den som tier samtykker" er dratt rimelig langt i vårt sosialdemokratiske samfunn
Selskapenes fagforeninger og flygerforbundet når ikke frem med fornuft hos Luftfartstilsynet.

Jeg skjønner godt at skippern ble provosert her. Skal man tro kildene rett her, så ble han altså instruert om å ta av seg skoene selv om alarmen ikke gikk ved ny passering. Nå er det ganske begrenset tilgang vi har til vekternes instrukser, men jeg kan ikke huske å ha opplevd liknende. Idioti provoserer, og da får man slike situasjoner.

Og hva slags argument er det at det kun er piloter som oppfører seg sånn? At andre yrkesgrupper innen samme bransje bare velger å godta og svelge unna alle nye mer eller mindre smarte regler får være deres sak. Jeg er glad det finnes kollegaer som tør å si fra og dermed holde liv i diskusjonen.

Originally posted by Karlson

Det virker som om vi alle ser det fra den side at piloten valgte og utsette flighten med 40 min fordi vedkommende skulle protestere mot security. Det er viktig å se forskjellen på protest og ansvar for eget humør og sinnstemning. Det var vel slik at piloten følte seg svært provosert da securitas forlangte at han skulle ta av seg skoene og gå en gang til, selv om han hadde gått igjennom UTEN pip! En svært opphisset og provosert pilot i Cockpit er uansvarlig. Jeg syntes vi skal støtte piloten som tross alt tok ansvar ! Kan ikke i min villeste fantasi tro at piloten ville være 40 min lenger i Brønnøy for å kose seg.

Jeg ser det litt annerledes. Hvis så er tilfelle, at flyveren blir så stresset og oppjaget over en så ubetydelig hendelse, ja da er det grunn til å spør seg om han klarer å holde hodet kaldt dersom det skulle oppstå en hendelse av mer seriøs art ombord i flyet.
Men dette blir bare spekulasjoner. Flygere bør klare å beherske temperamentet. Det gjør alle de andre som jobber på flyplasser, som også må igjennom sikkerhetskontrollen x antall ganger i løpet av en arbeidsdag. Alt fra vaskepersonell til bakkemannskap i flyselskapene må gå igjennom samme kontroller, og man hører aldri at de blir så veldig provoserte.

Originally posted by imm

Jeg ser det litt annerledes. Hvis så er tilfelle, at flyveren blir så stresset og oppjaget over en så ubetydelig hendelse, ja da er det grunn til å spør seg om han klarer å holde hodet kaldt dersom det skulle oppstå en hendelse av mer seriøs art ombord i flyet.

Et veldig tynt argument som dessverre viser at de som bruker argumentet (du er ikke den eneste), har null kjennskap til pilotyrket. Eller at de har lite til overs for piloter generelt, som dessverre noen har uten at de egentlig har noen grunn for det.

Originally posted by TCAS

Originally posted by imm

Et veldig tynt argument som dessverre viser at de som bruker argumentet (du er ikke den eneste), har null kjennskap til pilotyrket. Eller at de har lite til overs for piloter generelt, som dessverre noen har uten at de egentlig har noen grunn for det.

Jeg kan naturlig vis ikke uttale meg for andre. Jeg har ingen inngående kjennskap til pilotyrket. Men håper og tror at det er psykisk sterke folk som sitter bak spakene i et fly. Folk som ikke lar seg sette ut av psykisk kontroll fordi man må ta av seg skoene i en sikkerhetskontroll. Nå vet jeg ikke om piloten i denne saken ble så provosert at han mistet kontrollen nok til å ikke kunne fly. Så jeg snakker her på et mer generelt grunnlag. Slike ting bør en flyver tåle. Synes jeg.

Om du IMM skal sende din familie med fly fra Brønnøy regner jeg med at du ønsker at Piloten har tankene i cockpit og ikke andre steder. Det er bare tull å si at det aldri er problemer for andre yrkesgrupper. Som Pilot ser jeg stadig uheldige episoder med mange yrkesgrupper. Piloter er en yrkesgruppe som er vant til å ta ansvar og de aller fleste ønsker å fremstå som svært gode ansvarshavende. Urimligheter er det fortsatt lov å bli frustrert over. Harselering skal IKKE godtas og må reageres på om du er Pilot eller bakkeansatt.

Piloter er en yrkesgruppe som er vant til å ta ansvar og de aller fleste ønsker å fremstå som svært gode ansvarshavende.

Nettopp derfor er det enda viktigere at man viser ansvar og holder seg for god til aa la seg provosere - hvis man oppfatter det som motivet.

Dette handler ikke om aa pisse hoeyest, men aa vaere ansvarlig og aa gaa foran med et godt eksempel.

Imm er faktisk den eneste som har sagt noe fornuftig i denne saken. 99,9% av pilotene i DY/SAS/WF har faktisk forstått at vi har et regelverk for sikkerhet på bl.a lufthavnene, og at dette regelverket er til for å følges. Man kan være himmelropende uenig i reglene, det er faktisk jeg også, men så lenge de er der og er gyldige får vi jaggu følge disse. Men så har vi da noen som tydeligvis har hørt for mye på den gammle visa til Ole Paus, "Ikke gjør som mora de sier, gutt. Mora de er ei ku".

Ole B.

Om du IMM skal sende din familie med fly fra Brønnøy regner jeg med at du ønsker at Piloten har tankene i cockpit og ikke andre steder. Det er bare tull å si at det aldri er problemer for andre yrkesgrupper. Som Pilot ser jeg stadig uheldige episoder med mange yrkesgrupper. Piloter er en yrkesgruppe som er vant til å ta ansvar og de aller fleste ønsker å fremstå som svært gode ansvarshavende. Urimligheter er det fortsatt lov å bli frustrert over. Harselering skal IKKE godtas og må reageres på om du er Pilot eller bakkeansatt.

Om jeg skal sende min familie med fly fra Brønnøysund, håper jeg det er med en pilot som mister konsentrasjonen av noe som de aller fleste opplever som bagatell.

Nå understreker jeg igjen at jeg ikke kjenner denne konkrete saken, og uttaler meg derfor på generelt grunnlag. Jeg ønsker å sende familien med en pilot som har kontroll, selv om han blir distrahert av små ting rundt han. Enkelt og greit.

Det eneste jeg lurer på er hvorfor det kun er piloter som mister fatningen i sikkerhetskontrollen?

Jeg kan skjønt være enig i at reglene er "teite", men har til dags dato aldri opplevd at bakkeansatte har laget scener som media henger seg på.
Ei heller kan jeg huske at passasjerer har blitt så frustrert at de har snudd, gått hjem og funnet seg annet transportmiddel...

Egil

Mye tyder på at sikkerhetskontrolløren faktisk har gått over sin myndighet i å beordre skoene av når det ikke piper. Mye av flygernes frustrasjon er at det er mange på kortbaneplassene som ikke kan regelverket. Dersom det ikke piper fra skoene på håndscanning skal de ikke av. Dersom det ikke piper ved gjennomgang av portalen skal skoene heller ikke av. Dersom det piper fra flygeren skal ikke belter, sko, knapper og glansbildene av, men det skal foretas en etterkontroll på nennsom måte - og nei, Brutus, ikke som om man skal inn på Alcatraz - med håndscanner. Kun hvis skoene gjør utslag skal disse av. Dersom det er en "random check" som portalen er innstilt for å gi, skal det orienteres om dette, og da går skoene av og det foretas i tillegg en håndscanning.

På mine hundrevis av portalgjennomganger på mellomstore og store flyplasser har jeg opplevd 3-4 vakter med en holdning som hadde fått dem sparket på flekken om jeg hadde vært i posisjon til å gjøre det. I disse tilfellene har imidlertid supervisorene reagert før jeg har gjort det. Det uprofesjonelle flåseriet flere vaktlag høylydt omgir seg på mange språk, med "kunder" ved og i slusen, har fjernet mye av den profesjonelle respekten for en del, og fått en til å lure på hvor selskapene har funnet noen av vaktene. Andre, voksne vakter, gjør som oftest sitt virke på en hyggelig og profesjonell måte, og jeg vet hvem jeg vil ha på vakt hvis Bin Ladens disipler spaserer forbi på tjenestereise. På kortbaneplassene er det synligvis et større markeringsbehov hos enkelte vakter enn på større der det er mer rutine, og man er mer kjent med regelverket som Luftfartstilsynet påstår blir praktisert likt over hele landet. En Widerøe-flyger er omreisende ekspert i sammenlikning av regelverkshåndhevelse, og når han påstår at det blir krevd noe som regelverket til vekterselskapet ikke hjemler, er jeg sterkt tilbøylig til å tro at flygeren vet hva han snakker om.

Besserwissere med bombastiske meninger om situasjoner som er helt fjerne fra deres hverdag, har nok sjelden tatt i andre flystikker enn den foran gutterommets PC. Flygere som dag ut og dag inn gjennomgår kontroller, og bedre enn mange vet hvor meningsløse en del av dem er i forhold til reelle trusler man vet om men ikke gjør noe med, lar seg naturlig nok frustrere når praktiseringen ikke en gang er lik fra plass til plass her i Norge, hvor alle vet at det ikke er Widerøe-flygeren som er trusselen. Ansvaret for at regelverket er fornuftig tilligger i Norge Luftfartstilsynet, det samme at det praktiseres likt fra sted til sted.

Siden det for en del er ok at man må ta av seg skoene selv om det ikke er hjemlet; hva med om det blir bedt om at slipset tas av, eller at skjorten tas av så man kan kontrollere armhulene? Eller at det ikke piper, men buksen går av? Satt på spissen synes du kanskje, men hvor går grensen da, når den allerede er overskredet?

Resonnerende kolleger vet hvorfor et fly der både flygere og "sikkerhetsvakter" begge følger sine regelverk pålagt av Luftfartstilsynet slavisk, aldri vil komme i luften... Siden det bare er nok et "hull" i det påståtte idiotsikre sikkerhetsnettet vi må vi ha tillit til, vil det naturlig nok ikke offentliggjøres av meg eller andre verken her eller i andre fora.

Mvh en som har møtt mange kolleger som i frustrasjon og etterhvert berettiget sinne har snudd i kontrollen, men som det ikke har stått om i avisen.

Originally posted by KennethGS

Hvor er klappe-smileyen når man trenger den? :-p

Da kan du vært hakket bedre og faktisk skrive at du er enig og at det er et bra innlegg. ;)

-A

Originally posted by ph-ndr

Da kan du vært hakket bedre og faktisk skrive at du er enig og at det er et bra innlegg. ;)

-A

Hvorfor gjøre det så vanskelig, når det finnes smileys som sier akkurat det? :rolleyes:

-A

Hvorfor gjøre det så vanskelig, når det finnes smileys som sier akkurat det? :rolleyes:

Er det vanskelig å skrive to normale setninger? Vi har vært innom saken før, med tanke på både ønsket nivå på skriving her inne, og en del andre ting. Dette er ikke noen sitt MSN-vindu, dette er et offentlig forum som liker å tro vi er hakket over fjortiss-stadiet. End of story.

-A

-A

Er det vanskelig å skrive to normale setninger? Vi har vært innom saken før, med tanke på både ønsket nivå på skriving her inne, og en del andre ting. Dette er ikke noen sitt MSN-vindu, dette er et offentlig forum som liker å tro vi er hakket over fjortiss-stadiet. End of story.

-A

Så en smiley som klapper er "på fjortis-stadiet", mens en smiley som rekker tunge ikke er det? :p

:rolleyes:

Og her ser du hvem som ville ha den bort :)

Pilot sluttet i protest mot sikkerhetskontroller

Minst én pilot i flyselskapet Widerøe har sluttet i selskapet i protest mot det strenge sikkerhetsregimet ved norske flyplasser.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=176341

Den historien sto også i Sandefjords Blad idag. Men det er vel en stund siden det skjedde, eller?
Ellers er også jeg fullstendig enig i at det er en merkelig regel at flyvende personell osv må gå gjennom sikkerhetskontrollen. Men nå er det nå engang sånn. Så synes jeg man får ta det opp ved å gå tjenestevei i de riktige forum.

Det finnes andre idiotiske ting også. Et eksempel er cafeen på Torp, som for intill kort tid siden lå utenfor sikkerhetsklarert sone. De brukte felles kjøkken med cafeen innenfor sikkerhetssone. De måtte til enhver tid ha en securitas mann sittende på kjøkkenet å passe på! Alle synes vel det var en merkelig ting, men ingen protesterte villt, og ingen sluttet i jobben sin av den grunn.

De måtte til enhver tid ha en securitas mann sittende på kjøkkenet å passe på! Alle synes vel det var en merkelig ting, men ingen protesterte villt, og ingen sluttet i jobben sin av den grunn.

Kanskje de ikke protesterte vilt fordi de visste at dette var en midlertidig løsning? I sterk kontrast til det sikkerhetsregimet vi ser ellers på flyplassene.
Hadde det hjulpet noe å gå tjenestevei, så hadde man nok kun gjort det. Men det skjer ingen verdens ting, og faren for at nye idiotiske tiltak dukker opp er svært overhengende (ref. maks 1 dl væske og andre artige påfunn)

En annen ting: det snakkes masse i tråden her om at flygeren i Brønnøy forsinket flygningen fordi han ikke følte seg klar for å fly. Sånn som jeg leser artikkelen handler det mer om en uenighet som tok tid å avklare. Stor forskjell.

Alle tilfælde jeg har hørt om er med piloter fra WF...Er de lidt specielle ??

Men det er jo da rigtig nok at visse Security ansatte opfører sig som små diktatorer, og
mener at deres ord er lov....Desværre er det ofte sådan at security staff misfortolker
betydningen af deres job .....Hos os har vi ikke oplevet de store problemer, men det er måske fordi vores security er nogen vi kender rigtig godt

Hilsen
Ole

Back