Pegasus 738 av rullebanen på SAW 05FEB20

Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Hm.. I stand corrected

Håper vi ikke skremmer deg, slik at du kan fortsette å nyte god tyrkisk service, for det er de gode på.

Men som du ser andre også skriver, luftfart er så mye mer enn hva som serveres på bordet foran deg, og der er jeg redd for at tyrkerne dessverre svikter "litt".

Husker bl.a at det var noe om tyrkiske piloter for en del år siden. Tror det var denne: https://www.pprune.org/rumours-news...ish-airline-danish-news-paper-politikken.html

Alt er kanskje ikke sant, og det kan jo hende at de som sier det har en personlig agenda også. Men at ryktet er frynsete, det er det ingen tvil om.

Re: Pegasus 738 av rullebanen på SAW 05FEB20

DailyMail skriver at flyet skled i 200 fot (skal det muligens være meter?) før det falt 130fot ned fra platået rullebanen ligger på. Om tallene de opererer med nå er riktige, må jeg få si at det er helt utrolig at det gikk såpass bra med de fleste, selv om 1 dessverre omkom i følge medier.

TV2 setter søkelyset på sikkerheten ved en overrun av rullebaner på norske flyplasser:
https://www.tv2.no/nyheter/11193013/
Her snakker de om en spesialbetong i enden av rullebanen på Kjevik.
Hva er dette for noe ?

Det er porøs betong som kollapser dersom et tungt nok objekt (bil/fly etc.) kjører ut på det området og bremser ned og stopper objektet på en trygg og sikker måte før man kjører utenfor "sikkerhetsområdet" som omkranser rullebanen.

Det er porøs betong som kollapser dersom et tungt nok objekt (bil/fly etc.) kjører ut på det området og bremser ned og stopper objektet på en trygg og sikker måte før man kjører utenfor "sikkerhetsområdet" som omkranser rullebanen.
Noe liknende de har på motorveiene nedover i Alpene altså.
https://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_truck_ramp
Men der brukes grus.
Ville ikke grus også duge i enden av rullebanene ?

Håper vi ikke skremmer deg, slik at du kan fortsette å nyte god tyrkisk service, for det er de gode på.

Men som du ser andre også skriver, luftfart er så mye mer enn hva som serveres på bordet foran deg...

Jeg mindes at ha læst om adskillige - også på dette forum - som er
imponeret over især TK, fordi de serverer så gode
shish kebabber .........

Men altså: At nogen frivilligt vil gå ombord i et fly på tyrkiske nummerplader, har længe
været en gåde for mig!

Last edited:

Noe liknende de har på motorveiene nedover i Alpene altså.
https://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_truck_ramp
Men der brukes grus.
Ville ikke grus også duge i enden av rullebanene ?

Fysikken vil nok kunne fungere med grus også, men det egner seg nok ikke på områder som ofte er "rett bak" line-up area på rullebanen mange plasser... Du vil kunne blåse bort grusen, samt at den vil kunne komme inn på rullebanen og bli sugd inn i motor, så derfor brukes det nok ikke...

Ofte bruker slike ramper på motorvei samtidig og ha motbakke, så dermed kombinerer man gjerne terrenget og grusen på en slik rampe.

Ser ut som det var endel tailwind og kanskje mer enn beregnet

https://www.flightglobal.com/news/t...e-pegasus-737-overrun-break-up/136558.article

Weather data from Istanbul’s Sabiha Gokcen airport indicates rain and a strong tailwind component at the time when a landing Pegasus Airlines Boeing 737-800 overran the runway and broke up...Meteorological data from Sabiha Gokcen at the time of the accident shows rain showers and cumulonimbus cloud in the vicinity. But it also points to winds from 290k at 22kt – and gusting to 37kt – which would result in a tailwind component of 14-24kt as well as a crosswind element for runway 06. The accident is the second serious event involving a Pegasus aircraft in less than a month. One of the carrier’s 737-800s suffered an excursion at Sabiha Gokcen on 7 January, also during strong winds and rain.

Jeg mindes at ha læst om adskillige - også på dette forum - som er
imponeret over især TK, fordi de serverer så gode
shish kebabber .........

Men altså: At nogen frivilligt vil gå ombord i et fly på tyrkiske nummerplader, har længe
været en gåde for mig!

JA, het enig. Selv velger jeg alltid vekk Turkish til fordel for Lufthansa (kun de to jeg kan velge mellom), selv om Turkish gir den beste servicen ombord.

Må til Ankara i april med jobben. Forsøker å se om det finnes ikke-tyrkiske alternativer, men det ser virkelig dårlig ut. Frister ikke med denne historikken.

Aktiv rullebane med gust i rompa på kanskje 30 knop , flygelederne må groundes også.

Aktiv rullebane med gust i rompa på kanskje 30 knop , flygelederne må groundes også.

Nu er det vel lidt tidlig at placere ansvar. Men hvis du kigger gennem METAR-listen som er postet tidligere i tråden, kan du jo se, at vinden har været til bane 06 i timerne op til ulykken. på METAR kl 14:50z er vinden VRB 8kts gusting 18kts. På METAR 1520z er vinden rigtig nok vendt til 290 grader gusting 37 men variabel mellem 240grader og 330 grader. med torden og CB-aktivitet i området. Vejret har med andre ord ikke været specielt godt, og med torden og CB-aktivitet rundt om pladsen, så ændrer vinden sig ganske meget og hurtigt. Så jeg synes måske du er lidt hurtigt ude med at placere ansvar hos flyvelederne.

Det er ikke fordi jeg ubetinget vil forsvare flyvelederne - for vi ved jo ikke hvad der er sagt og gjort i minutterne op til ulykken - men i sidste ende er det jo op til pilot/kaptajnen at sige fra, hvis han ikke kan lande på den bane, der er i brug.

Back