Pegasus 738 av rullebanen på SAW 05FEB20

Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Cockpit-delen er opp-ned! Dette ser mer ut som en krasjlanding enn en "simpel" runway excursion... :eek:
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Fra en passasjers synspunkt, vil jeg definere dette som en krasj

175e2f5c07755582189c730153efae20.jpg
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Skal visstnok ha truffet en skillevegg på bakken før det knakk iflg Avherald.

Kan det være at været muligens kan ha hatt en finger med i spillet her.
Har de landet med tailvind?
https://www.flightradar24.com/data/flights/pc2193#23c3e44e

LTFJ 051550Z 27013KT 240V300 9999 -SHRA BKN030 BKN070 10/08 Q0993 RETSRA NOSIG=
LTFJ 051537Z 29018KT 9999 -SHRA FEW025CB BKN036 BKN070 10/08 Q0992 RETSRA NOSIG=
LTFJ 051520Z 29022G37KT 240V330 7000 -TSRA FEW017CB BKN025 BKN070 11/09 Q0992 RESHRA NOSIG=
LTFJ 051450Z VRB08G18KT 9999 -SHRA FEW025CB BKN036 BKN070 12/09 Q0990 NOSIG=
LTFJ 051420Z 32018KT 290V350 7000 -SHRA FEW025CB BKN036 BKN080 13/10 Q0989 NOSIG=
LTFJ 051404Z 33013KT 300V360 9999 -SHRA BKN036 BKN080 13/10 Q0988 NOSIG=
LTFJ 051350Z 01011KT 9999 BKN040 BKN080 14/11 Q0987 NOSIG=
LTFJ 051320Z 06007KT 020V090 9999 SCT040 BKN090 16/10 Q0987 RESHRA BECMG 23012KT=
LTFJ 051250Z 12004KT 070V170 9999 -SHRA SCT040 BKN080 19/08 Q0987 NOSIG=
LTFJ 051220Z 15006KT 100V170 9999 SCT040 BKN080 19/08 Q0988 NOSIG=
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Og igjen brakk flykroppen i tre deler med brudd foran vingen og bak vingen
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Tredje ulykken hvor Pegasus kjører ut av rullebanen på tre år. Det er smått utrolig.
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Flaks ingen har omkommet, bør forbys å fly inntil grundig sjekk av selskapet, ansatte og sikkerhetssystemer er gjennomført.
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Steik! Vi har en drøss med kunder nært denne flyplassen og jeg vurderte senest for en uke siden å fly med Pegasus for å slippe peset med å kjøre gjennom Istanbul by.
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Ut fra livesending på nrk.no så ser det ut til at de ennå ikke har fått alle ut av flyet i området mellom cockpit seksjon og midtparti, så spørs om det kan bli større skade en sålangt meldt.
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Er vel ingen her på forumet som er overasket over at dette skjer.

Tyrkisk luftfart generelt, og Pegasus spesielt, har vel et ganske så frynsete sikkerhetsrykte. De sliter virkelig med å lande fly skikkelig disse tyrkerne :old

Selv prøver jeg alltid å styre unna tyrkiske selskap.
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Er vel ingen her på forumet som er overasket over at dette skjer.



Tyrkisk luftfart generelt, og Pegasus spesielt, har vel et ganske så frynsete sikkerhetsrykte. De sliter virkelig med å lande fly skikkelig disse tyrkerne :old



Selv prøver jeg alltid å styre unna tyrkiske selskap.



Javel?

Har fløyet mye Turkish, både narrow og widebody, og opptil flere ganger hevet øyenbrynene over smoothe landinger. Servicen til Turkish er også upåklagelig, inkludert de mer administrative sidene, ikke bare ombord. De er det eneste flyselskapet jeg har fløyet som person til person ber folk ta av seg headsettene.

Alt i alt føler jeg meg meget trygg ombord.
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Javel?

Har fløyet mye Turkish, både narrow og widebody, og opptil flere ganger hevet øyenbrynene over smoothe landinger. Servicen til Turkish er også upåklagelig, inkludert de mer administrative sidene, ikke bare ombord. De er det eneste flyselskapet jeg har fløyet som person til person ber folk ta av seg headsettene.

Alt i alt føler jeg meg meget trygg ombord.

Turkish gikk av banen 3 ganger i 2019. 6 januar under taxing i Lviv og under landing 21.nov i Odessa,samt en a330 i Nigeria i romjula
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Javel?

Har fløyet mye Turkish, både narrow og widebody, og opptil flere ganger hevet øyenbrynene over smoothe landinger. Servicen til Turkish er også upåklagelig, inkludert de mer administrative sidene, ikke bare ombord. De er det eneste flyselskapet jeg har fløyet som person til person ber folk ta av seg headsettene.

Alt i alt føler jeg meg meget trygg ombord.

Nå har vel service ombord lite å si for sikkerheten og pilotenes kunnskap ;)

Og det viser seg jo at det kan være lurt å følge med på sikkerhetsdemoen hos tyrkerne, så kanskje en grunn til at de er så påpasselige med at folk tar av seg hodetelefoner. Men hva gjør de med døve mennesker, hiver de av flyet, sånn for sikkerhetsskyld?

Men vil anbefale deg å sjekke litt om ulykker til Tyrkiske selskaper på nettet. Det står vel fortsatt en Turkish Airlines maskin i Nepal etter at pilotene gjorde et landingsforsøk der de vel strengt tatt ikke burde prøvd på.

Og minnene av Pegasus maskinen som lå i en skråning et eller at sted i Tyrkia er vel fortsatt frisk i minnet hos mange.


Er Tyrkisk luftfart europas svar på Indonesisk luftfart?
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Ikke glem ulykken i Amsterdam, som vel skyldes at de ‘glemte’ at de landet ....
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Ja det har vært en del ulykker i tyrkisk luftfart. Husker ulykken i Amsterdam.
Angående headsett sier SAS det også i sikkerhetsdemoen, pluss at håndbagasje skal bli ombord ved evakuering.
Man får vel vite mer etterhvert om ulykken her. Men lande med tailwind på kanskje våt rullebane er ikke det beste som noen skriver.
 
Re: Pegasus 737 av rullebanen på SAW

Det er ganske nøyaktig én måned siden Pegasus dro av banen med en B738 på samme flyplass.
 
Back
Top