Passasjerfly styrtet i hus i New York

MountainDew

ScanFlyer Rusty
Medlem
Et passasjerfly har styrtet inn i et hus i Buffalo i den amerikanske delstaten New York, melder CNN.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=547168

A Continental airliner crashed into a house in suburban Buffalo, New York, CNN has confirmed.

According to the Federal Aviation Administration, the plane crashed around 10 p.m. Thursday in the town of Clarence.

CNN affiliate WGRZ reported the plane was heading to Buffalo from Newark, New Jersey.
http://edition.cnn.com/2009/US/02/13/plane.crash.new.york/index.html

Det var triste nyheter :(
 
Last edited:
Veldig trist dette her!
Dette er vel første fatale ulykke med Q400 ?
Ser at det på Pprune allerede spekuleres i isingsproblematikk...
 
"Passasjerfly styrtet i hus i New York"

Det ska vara Buffalo! Det är närmare från Stockholm till Oslo än från New York till Buffalo.
 
En trist start på dagen...

Ditto.

Det er trist Q400 skal få et slikt rykte på seg, inntil noe er bevist velger jeg å tro det er helt tilfeldig, og SAS-saken er jo en greie for seg selv.
 
Så er det da midt på natten i Bombardier-land EB. Nettsidene til de fleste selskap er ikke oppdatert 24/7 - eneste unntak er nyhetstjenestene.
 
Huff - ikke bra. Har vært to store på kort tid der det har gått veldig bra, så kommer denne her på toppen. Kjedelig for CO som har vært involvert i to av dem. Vil ikke spekulere (ikke høyt hvertfall), så jeg venter i spenning på hva som forårsaket denne ulykken.
 
Veldig trist dette her!
Dette er vel første fatale ulykke med Q400 ?
Ser at det på Pprune allerede spekuleres i isingsproblematikk...

Flyet brenner ennå så litt tidlig med årsaksforhold, men tanker rundt isingsteorien er vel lov?

Q400 ble sertifisert rett etter ATR ulykken i USA, hvor årsaken var ising. For å få Q400 sertifisert i kjølevannet av dette, måtte Bombardier legge til flere prosedyrer og innstalere ekstra utstyr. Alt ble gjort for å blidgjøre FAA.


Har fløyet i området Teterboro - Buffalo i et halv års tid. Det kan snø mye i området. Det løftes mye fuktighet fra sjøene, som kan skape mye ising.

Pilotreports om ising på ulykkestidspunktet, tilsier ikke et stort problem.


Blir spennende å høre årsaken.
 
Dagbladet skriver:
Radiokommunikasjonen mellom flygeleder og den kvinnelige piloten om bord like før ulykken viser at mannskapet i cockpit ikke indikerte noen feil.


Om flyet var 16km fra flyplassen, hva ville normal flyviningshøyde være på dette tidspunkt?
 
Om flyet var 16km fra flyplassen, hva ville normal flyviningshøyde være på dette tidspunkt?

Nå vet ikke jeg hvor nøyaktig FlightAware er, men går man inn på lenken som Tertit postet og velger track log så får man opp detaljer rundt høyde, posisjon og hastighet for hvert minutt av flygningen. Siste registrerte post er kl 10.11, med hastighet på 207 kts og høyde 5300 fot.
 
Last edited:
Skal ikke begi meg ut på noen spekulasjoner, men virker rart at man ikke får meldt så mye som et "mayday" før man har falt ~5000 fot.
 
Fra krasjstedet (6044 Long Street) til tangentene på rwy 23 er det nøyaktig 10 km.
Høyden skulle ha vært 2300 fot i følge innflygningskart til rwy 23 rett over stedet den krasjet.
 
Back
Top