Re: Påsketur til Pattaya.
10.04 LX183 23:15 BKK-ZRH 28B HB-JMD
Da var det tid for hjemreise. Etter halvannen uke med golfing og lange dager, var det returtid. Dagen startet med henting kl. 08 for avreise til Laem Chabang Country Club for en runde golf, og deretter fortsatte turen til BKK. Jeg legger inn TR’en som den er nå, og legger inn bilder senere, så snart de er klar.
Vi var på plass på flyplassen ca. 4 timer før avreise. Vi var 5 stykker, og de 4 andre reiste med KL, som gikk samtidig som LX, noe som var svært så praktisk. Jeg hadde sjekket inn på nett dagen før, og plukket meg ut sete 28B, for å unngå AVOD-boksen under setet. Jeg gikk rett til skranken, der innsjekk var startet. Ikke like heldige de som dro med KL, ettersom de ikke startet innsjekk før 3 timer før avgang. Ved innsjekk fikk jeg sendt bagasjen hele veien til BGO, selv om jeg hadde separat billett på CPH-BGO. Damen i skranken begynte å sutre litt over mine 33 kg med bagasje (golfbaggen var 21kg alene)., og ville ha tillegg for dette. Da er det greit å ha et ”get-out-of-jail-free card”, EBG. Dermed var alt i sin skjønneste orden, og hun startet å endre mit preregistrerte AC FF-nummer til EB,. Jeg gav jo selvsagt beskjed om at dette måtte hun ikke gjøre, siden jeg ville ha det slik det var. Hun endret da tilbake, men kunne ikke skjønne poenget med det!
Jeg fikk deretter tildelt BP frem til CPH, og et flott invitasjonskort til Thai loungen. Det passet jo fint, siden jeg måtte vente på resten av banden på innsiden av passkontrollen. Der fikk jeg meg et par Tiger beer, og noe spicy spagetti (godt). Bording inn i ventesalen før omordstigning startet tidlig, og stengte allerede 30 min før flyavgang. Ombordstigningen startet dog ikke før ca. 20min før avgang, men de klarte likevel å få alle om bord tidsnok. Det var separate dører for First/Biz/*A Gold og resten. Det så ut til at det var i overkant av 80% belegg i M og nær 100% i C. F aner jeg ikke.
Jeg fant meg godt til rette i setet mitt, som var på siste rad i mellomseksjonen. C og F fyller nesten halve flyet, og det er ikke mer enn rundt 170 seter i M. Pitch skal visstnok være 32”, men disse må ha krympet i vask, for jeg fikk kun plass til to fingre mellom mine knær og setet foran når det var i oppreist stilling, noe det knapt var på hele turen. Og da hadde jeg ikke fått inflight magasinet en gang! Flyet var fra 2003, så det er nok de orginale stolene som står i fortsatt. Ingen av disse har strømuttak på økonomi.
2 finger testen. Knapt nok bestått...
Avgang gikk omtrent på rute, og det var beregnet en flytid på rundt 11 timer og 45 minutter. Så snart vi var vel oppe i luften startet de AVOD-systemet. De hadde et brukbart utvalg av filmer, serier og musikk, samt diverse spill. Dette fikk jeg ikke rare gleden av, ettersom det var umulig å se detaljer på skjermen når setet foran var helt nedslått, pga det ikke var mulig å legge skjermen langt nok ut til at den var rett foran ansiktet. Akkurat det samme er det for mange laptop skjermer, som ikke er mulig å se noe på fra siden eller ovenfra. Jeg prøvde meg på en film under middagen, men det måtte jeg gi opp.
Maten bestod av valg mellom kylling og pasta. Jeg hadde ikke lært en ting av turen bort, og valgt glad og fornøyd pastaen. Dette var Tagliatelle pasta med tomatsaus og gulerøtter, og rødvin til. Husker ikke hvilken, men det var en av typen ”generell billig rødvin” Helt greit, men ingen kulinarisk nytelse. Det ble derfor til å få det i seg, og legge seg til for å sove. Dette var noe tricky, ettersom det var såpass trangt som det var. Enten måtte jeg ha beina i sittestilling, men da måtte jeg ut i V-stil for å få plass. Ellers kunne jeg strekke de nesten ut, men da fikk jeg krampe, siden setet var tiltet litt opp, og irriterte lårene mine. Morsomt. Det ble derfor en lang natt, men jeg var borte en stund i det minste.
En time før lysene ble slått på for frokost, så hadde tydeligvis et asiatisk reisefølge på en hel gjeng, fått nok av soving, og begynte å romstere noe voldsomt. Det var et rek i gangene av en annen verden, og det var tendenser til kork. Dermed var det også bråslutt på mine forsøk på soving. Det var kalking og vandring helt frem til forkosten ble servert, og de hadde knapt nok tid til å spise opp før det var på an igjen. Skulle tro de var Jan Eggum fans hele gjengen. Han ene som tydeligvis var reiseleder, sto oppreist omtrent sammenhengende de siste 3 timene før landing, og styrte verre med å skaffe nye vannflasker fra CA’ene som han fordelte ut på småflaskene til hele gjengen. Det gikk så i utdeling av et batteri av piller, og diverse annet. Jeg var helt imponert over at det er mulig å styre så voldsomt.
Frokost ombord.
Frokosten besto av en croissant, et varmt rundstykke og syltetøy, samt noe ost. Det var også en yogurt Jeg fikk meg en kopp kaffe og litt OJ til. Maten smakte helt OK. Etter dette var det bare å legge seg tilbake, og håpe krampen ikke tok en alt for tidlig, og vente på landingen.
Totalt sett må jeg si meg noe skuffet over LX sitt M-produkt på langdistanse. Setene er trang, og AVOD-systemet er ikke justert etter stolenes utforming. Hadde jeg vært 20cm kortere, så hadde sikkert det vært greit, men jeg er tross alt ganske så gjennomsnittlig av størrelse (180cm), og burde kunne klare meg greit. Sammenlignet med for eksempel NW sitt IC produkt på M, så når ikke LX de til livet en gang. For å være ærlig, så er det nok bare US sine gamle 762, som jeg har prøvd, som var trangere, og de hadde vel seter fra slutten av 80-tallet. Maten var under pari, selv for M. Mulig jeg var i det litt for eksperimentelle hjørnet, siden jeg valgte vekk den vanlige kyllingen, men likevel! CA’ene om bord var stort sett hyggelig og grei, og dette trekker noe opp. Totalt sett må jeg derfor si at jeg ikke uten videre kan anbefale dette produktet i den formen det er i dag.
Dett var dett. Bilder kommer som sagt om noen dager. Takk for at du tok deg tid til å lese det.