Parkering Gardermoen

Hvis jeg forstår det riktig så brukes rasteplassen av folk som skal hente andre på Gardermoen.
Ville det ikke vært en ide for OSL og for allmenheten at man opprettet en såkalt CELL- lot som er vanlig i USA.

Man kunne brukt f.eks vestre del (nærmest Lufthavnvegen) av P2 med egen innkjøring fra sør og utkjøring mot nord. Da vil man ha direkte adkomst til/ fra hovedveien (Lufthavnvegen) og skape minimalt med trafikkaos og forviklinger.
Kan la det være gratis de første 15-20 min, deretter normal P2 pris de neste 20. min før det økes mer enn P2 pris. (Sist nevnte for å forhindre at dette brukes til parkering).
 
Last edited:
Jeg har ved et par anledninger kjørt forbi rasteplassen og sett biler stå bortetter veien, mens det har vært masse ledige plasser inne på rasteplassen. De som står nærmest plassen, men på avkjørselsrampen føler vel at de står greit og så ser de på netflix på mobilen, så da gidder de ikke å kjøre inn, om noen kjører ut, dermed hoper det seg opp bakover langs veien. I tillegg er det tragisk dårlig parkering på plassen, det kunne vært plass til mye flere biler om man parkerte på tvers, med front eller hekk mot E16, isteden for langsetter, noe som krever 7-8 meter per bil. Når mine foreldre har hentet oss, har jeg bedt dem stå ved McDonalds ved E6, der har de kunnet ta seg en kaffe og surfe på nettet mens de venter, jeg har tid til å vente 1min ekstra på at de står der isteden for på rasteplassen. Et annet sted jeg har stått, er vente plassen for bussene, der det før var en Statoil stasjon, da har jeg stått langs øst-kanten av plassen eller bakerst i hjørnet på plassen.
 
Er det den plassen som er avsperret nå, rett før man passerer den ene rullebanen?
Uansett problemet skal avhjelpes.

"Ny parkeringsplass ved Oslo Lufthavn Avinor har nå fått tillatelse til å lage en ny parkeringsplass ved Oslo Lufthavn.
Det skriver https://www.mittjessheim.no/tar-grep-etter-e16-kaos-glade-for-at-soknaden-er-godkjent/s/5-111-239993 (betalingsmur) .

Bakgrunnen er at mange har parkert ulovlig i nærheten av flyplassen, både på en rasteplass ment for slitne sjåfører og langs veien på E16.

Politiet har tidligere sagt at bilistene utsetter andre for fare for å spare noen småkroner i parkeringsavgift.

Den nye parkeringsplassen skal etter planen ligge rett ved ankomsthallen, nærmere bestemt ved parkeringsfelt P8.

Avinor håper å ha det nye området klar i løpet av kort tid, ifølge avisen.
 
Sier nei til ny venteparkering ved Oslo lufthavn

De som driver flyplassen, Avinor, har planlagt å lage 140 nye parkeringsplasser.

Problemet er hvor p-plassene skal ligge: På et område som er regulert til kollektivterminal.

Derfor sier Statsforvalteren nei.

– Vi mener tiltaket er i strid med nasjonale og regionale mål om redusert klimagassutslipp og økt bruk av kollektivtransport, skriver Statsforvalteren i et brev til Ullensaker kommune.

https://www.nrk.no/stor-oslo/statsf...y-venteparkering-ved-oslo-lufthavn-1.17034548
 
Sier nei til ny venteparkering ved Oslo lufthavn

De som driver flyplassen, Avinor, har planlagt å lage 140 nye parkeringsplasser.

Problemet er hvor p-plassene skal ligge: På et område som er regulert til kollektivterminal.

Derfor sier Statsforvalteren nei.

– Vi mener tiltaket er i strid med nasjonale og regionale mål om redusert klimagassutslipp og økt bruk av kollektivtransport, skriver Statsforvalteren i et brev til Ullensaker kommune.

https://www.nrk.no/stor-oslo/statsf...y-venteparkering-ved-oslo-lufthavn-1.17034548


"Problemet er hvor p-plassene skal ligge: På et område som er regulert til kollektivterminal."

Hva skal de med det? Alt av kollektivtrafikk stopper jo foran terminalen på ankomstnivå.
 
Parkerte bilen på Dalen Parkering en uke og da jeg hentet den tidlig søndag morgen var den kjørt 7 km, batteriet hadde 13% mindre strøm og bilen var ganske møkkete - som om noen har kjørt fort i søle. Og førersete-innstillingen har hengt seg opp.

Bilen var nyvasket da jeg leverte den og jeg oppga km-stand til den hyggelige damen i skranken men jeg tok ikke bilde av km-stand og batteri da jeg ikke har opplevd dette tidligere når jeg har parkert på Dalen og er fornøyd ellers.

Googlet for moro skyld og fant en del klager fra andre om lignende opplevelser, senest i februar. Flere er også misfornøyd med at selskapet ikke svarer på klager om dette.

Har jo ikke bilde-bevis men bør jeg sende en mail til de eller må man regne med litt "svinn" av og til?
 
Bilen din er ikke online med en logg en eller annen plass?

Godt poeng. Jeg brukte Google msps som dokumentasjon en gang og det funket.

Men ja... da var jeg jo selv med. Arrghhh... trodde jeg var lur
 
Last edited:
Ang parkering på OSL ble jeg imponert over de lave prisene i sommerferien hos Avinor.

Jeg har booket plass på P6 (ja jeg vet det er utendørs og på grus...) i 3 uker i Juli, og totalprisen ble kun kr 1041,-!

Dette er det samme som jeg normalt betaler for 2 dager på Værnes...

Hurra!

Kim
 
Ang parkering på OSL ble jeg imponert over de lave prisene i sommerferien hos Avinor.

Jeg har booket plass på P6 (ja jeg vet det er utendørs og på grus...) i 3 uker i Juli, og totalprisen ble kun kr 1041,-!

Dette er det samme som jeg normalt betaler for 2 dager på Værnes...

Hurra!

Kim

Ja på P6 var det veldige fine priser. Skal dog bare stå fra fredag formiddag til søndag kveld i mai, men betalte da 437 kr for hele helgen. Det er mindre enn flybussen fra Sarpsborg til Gardermoen for 2 honnør en vei. Så da ble det bilen opp den helgen. Fordelen med P6 er at det er bare 8-10 minutter gange inn til terminalen om man ikke vil vente på bussen.
 
…men fortsatt blir siste dagen på feire og flyturen hjem litt tristere når man må kjøre selv fra OSL. Nyte til siste sekund:-)
 
Vanligvis brukt Dalen men var fullt for en stund tilbake når vi skulle til Paris, og ble tvunget over på Gardermoen Parkering. Må si jeg er veldig overrasket positivt over det der. Ikke veldig mye dyrere enn Dalen og også gratis elbil-lading....
 
Da var «rasteplassen» stengt av Veivesenet igjen, frem til litt uti august.

Om noen år bør det da være mulig vente ved Hvervakrysset hvor Avinor planlegger utvikle området til mer lading og servicetilbud.

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...lbud-naeromradet-mangler?publisherId=17421123

Avinor har sendt planinitiativ til Ullensaker Kommune rundt utvikling av Hervakrysset i sydenden av Oslo Lufthavns sentralområde. I planene ligger både hurtigladestasjon og servicetilbud til både reisende og næringsdrivende rundt flyplassen.
 
Back
Top