Pangstart for Ryanair

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Originally posted by MartinL
Originally posted by Trety

BA flyr vel direkte til Newcastle fra OSL med EMB145 mener jeg å huske.

Er du sikker på at du ikke mener Manchester?

Ja. Husker jeg bet meg merke i et skjerm på OSL som gratulerte BA med oppstart av Newcastle-ruten. Dette var i november 2001.

Da er Norwegian i stor grad unntaket som bekrefter regelen. De har satset på helt nye direkteruter med brukbar suksess. Det er noen som tør å være nyskapende! :devot:
Der er jeg uenig. Norwegian har hoppet på vellykkede charterdestinasjoner i stor grad. Det som har skjedd er at LCC har spist av charterselskapene i stor grad. Faro er vel helt borte fra chartermarkedet. På 80- og 90-tallet var det en stor destinasjon.

Når det er sagt, er jeg enig i at Norwegian er tøffe. Men de følger også stort sett strømmene siden de har valgt feriedestinasjoner. Satsningen på øst-europa er mer spennende.

Originally posted by LN-KOG
Da er Norwegian i stor grad unntaket som bekrefter regelen. De har satset på helt nye direkteruter med brukbar suksess. Det er noen som tør å være nyskapende! :devot:
Der er jeg uenig. Norwegian har hoppet på vellykkede charterdestinasjoner i stor grad. Det som har skjedd er at LCC har spist av charterselskapene i stor grad. Faro er vel helt borte fra chartermarkedet. På 80- og 90-tallet var det en stor destinasjon.
Tja...at Norwegian i stor grad har kastet seg på charterdestinasjonene er jeg uenig i. Antall nye ruter er langt større. Norwegian har riktignok startet flyvninger til Malaga, Faro og Alicante.
Men andre selskaper som Braathens som ikke er/var LCC startet da ruter til Malaga, Alicante, Las Palmas, Palma Mallorca etc.

Norwegian har da kommet med ganske mange nye ruter fra Norge til Budapest, Praha, Nice, Berlin, Paris (BVA), London, Split, Dubrovnik, Pisa etc

Originally posted by DY
Tja...at Norwegian i stor grad har kastet seg på charterdestinasjonene er jeg uenig i. Antall nye ruter er langt større. Norwegian har riktignok startet flyvninger til Malaga, Faro og Alicante.
Men andre selskaper som Braathens som ikke er/var LCC startet da ruter til Malaga, Alicante, Las Palmas, Palma Mallorca etc.

Norwegian har da kommet med ganske mange nye ruter fra Norge til Budapest, Praha, Nice, Berlin, Paris (BVA), London, Split, Dubrovnik, Pisa etc

Og her ramser du opp en haug med charterdestinasjoner. De aller fleste av disse (med tre unntak) har hatt chartertrafikk inntill bunnen falt ut av det markedet.

Originally posted by DY

Og her ramser du opp en haug med charterdestinasjoner. De aller fleste av disse (med tre unntak) har hatt chartertrafikk inntill bunnen falt ut av det markedet.
Hva er din definisjon på charterdestinasjon da??

Tror det har gått/går charterfly fra Oslo til samtlige flyplasser i Europe i løpet av de siste 50 årene.

Men ikke glem at Norge er langt mer enn Oslo. Norwegian har gitt mange nye ruter fra Bergen, Trondheim, Stavanger til Praha, Dubrovnik, London, Nice, Malaga, Alicante etc som aldri har blitt flydd før.

Men ikke noe stor sak. Jeg mener i allefall at Norwegian har tenkt nytt og gitt nordmenn mange nye ruter, om du mener de skummer markedet så fåpr du selvsagt lov til det. Men klarer ikke helt å se at Norwegian f.eks er noe bedre på dette enn SAS Braathens som har ruter til enda flere "charterdestiansjoner".

ikke vanskeli å fylle flyene med de prisene FR har hatt til de nye destinasjonene. Det er - som jeg har sagt før - ingen sak å fylle flyene om du har en interessant destinasjon, lave priser og presseomtale hver gang du sender ut en pressemelding...:up:

Originally posted by DY
Originally posted by MD11

Hei:)

FR hadde 112 pax på sin første flight til Liverpool fra TRF. Over halvparten var 50 kroners billetter.:cheers:
Ikke verst å få 112 stykker til å reise til Liverpool. En må vel selvsagt legge til avgiftene på 310,-kr for en t/r-billett så da er en vel oppe i 410,-kr t/r.

Hva den andre halvparten ombord har betalt for billetten sier MD11 ikke noe om, men tviler på det var mange tusen kroner stykket.
Medn nå er det alltid litt lave priser i oppstarten av en rute...samt lavere belegg.

Det var endel gratis billetter ute og gikk også som FR delte ut i Oslo under promoteringen av de nye rutene. Pluss tax selvsagt. Skal prøve å holde forumet oppdatert på paxantall på de nye rutene. Ellers er jo en fare for at de nye rutene tar fra STN ruten også.
:up:

189 seter i den maskina der kan vel ikke akkurat gi verdens beste pitch ?? syntes 800-ene til SK med 179 seter var gørrtrange.

FR gjør noe som hvis SKBU eller andre selskaper hadde gjort samme at det hadde blitt masse bråk.. De oppgir prisene uten skatter, så ser det ut som det er gørrbillig,men som det blir poengtert her så er en forsjell på 144 kr ikke akkurat så mye å rope hurra over.

Ja enig i at SAS sin 179 seter B738 er trang, og da er vel Ryanair sin enda trangere...om dem da ikke har satt av mindre plass til galley/toalett etc...det er jo også en mulighet.

Når det er sagt, er jeg enig i at Norwegian er tøffe. Men de følger også stort sett strømmene siden de har valgt feriedestinasjoner. Satsningen på øst-europa er mer spennende.

Selvfølgelig er det mye mainstream-destinasjoner (noe annet ville jo vært idioti), men se på f.eks. utenlands fra TRD, Krakow og Dubronik-rutene etc.

TRD-STN og TRD-PRG er braksuksess:cheers:

Alle charteroperatører bruker 189 seter i serie 800. SK sin 179 seter er like trang da setene er tykkere og de disponerer plassen annerledes.

FR sine maskiner er ribbet for x utstyr. Recline, windowblender og safetyonboard card er borte. I tillegg er veggen helt fremme på venstre side som skjermer kabinen fra dør L1 borte!!

Originally posted by DY
Ja enig i at SAS sin 179 seter B738 er trang, og da er vel Ryanair sin enda trangere...om dem da ikke har satt av mindre plass til galley/toalett etc...det er jo også en mulighet.

Men FR har åtminstone 3 toa till skillnad från SK ! Att som SK gör flyga med bara 2 toa på sträckor som nästan motsvarar en Atlantflygning och nästan lika många pax som man hade i 767 är naturligtvis dåligt och har gett upphov till stora klagomål från både researrangörer och passagerare.

Jeg har selv flydd FR flere ganger og synes ikke det er så ille på flygninger på 1-2 timer. Klarer vi virkelig ikke å sitte litt trangt i et fly i disse timene (for en slik og ingenting), mener jeg at vi burde tenke på alternative reisemåter? Bil, buss, tog, båt osv.

Originally posted by EB
Grattis FR! Blir mindre Foppalfans hos SAS og BA - -helt ok!
Problemet for SAS er vel at det også blir mindre av andre passasjerer også. Det er vel nettopp slike SAS-tanker/holdninger som har vist seg dårlig for selskapet.

Originally posted by EB
Och så är det dags för lite utbildning i norska igen :nor !
Vad betyder Foppalfans? Är det fotbollsfans eller rent av huliganer eller något helt annat?

Originally posted by Bengt
Originally posted by EB
Och så är det dags för lite utbildning i norska igen :nor !
Vad betyder Foppalfans? Är det fotbollsfans eller rent av huliganer eller något helt annat?
Du har rett! "Foppal" .....betyr "fotball".
Foppal er helt klart ikke noe alle vil forstå...selv i Norge.;) Synes du var dyktig som forstod det!

Du har rett! "Foppal" .....betyr "fotball".
Foppal er helt klart ikke noe alle vil forstå...selv i Norge.;) Synes du var dyktig som forstod det!
Tack för det! Jag tycker det är roligt (jo, den passar bra här :)..) att lära mig norska uttryck. Det är få språk som är så nära varandra som svenska och norska, och ändå blir det missförstånd.
Nå, jag arbetar i ett svenskt-finskt bolag och ibland har vi svårt att förstå varandra även om vi båda har svenska som modersmål...

Edit:
100 inlägg och nu är jag SENIOR member :up:

Norska är inte så blodigt, men danska är en annan sak. Att läsa går i regel bra, men att lyssna på någon som pratar danska är oftast, ursäkta, ett rent helvete. :D

Synd att det egentligen ska behöva vara så.

Back