På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Pilotenes vegring mot å begynne streiken kan vel skyldes NHO's antydninger om at dette
ikke omfattes av tariffavtalen, og dermed vil klassifiseres som vill/ulovlig.
Med påfølgende erstatningsansvar ?

Det er helt naturlig at begge sider får dette vurdert juridisk.

Jeg vet ikke hva tariffavtalen omfatter, og den er jo uheldigvis skrevet uten Flygerforbundet.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det har ingen hensikt å dele ut "skyld" her, men å fraskrive seg ANSVAR for KONSEKVENSENE av de handlingene
man som pilot foretar seg i disse dager er med respekt å melde uansvarlig og ikke minst utrolig naivt.

Det ville vel vaert like uansvarlig og naivt aa gaa igang slik som Norwegian gjoer uten aa ha tatt hensyn til den reaksjonen man faar fra pilotgruppen naa?

Man trenger en balanse mellom det ledelsen oensker og det de ansatte oensker. Derfor kan man ikke etterkomme alle oenskene til noen av de to sidene :)
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Desverre tror jeg dette er begynnelsen på slutten for norsk luftfart av betydning.

Ja, tipper unge spanjoler står i kø for å bruke 1 mill på pilotutdannelse i disse dager, og bli ansatt på kontrakt hos Norwegian. Og ikke minst 200K på en typeutsjekk ;)
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Ja, tipper unge spanjoler står i kø for å bruke 1 mill på pilotutdannelse i disse dager, og bli ansatt på kontrakt hos Norwegian. Og ikke minst 200K på en typeutsjekk ;)

Angående typeratingen så nedbetales denne over kontraktstiden på 3 år om jeg har forstått dette riktig, så når kontrakten utløper så er man TR på 737NG og kan muligens benytte seg av denne overfor andre arbeidsgivere.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)


En sympatistreik vil jo være veldig dårlig PR for flygerne. Og hvorfor straffe de to selskapene som jo har orden i akkurat disse sysakene....

Dette vil ødlegge for flygerne, og SAS/WF. Faktisk kan DY komme best ut av det, de får streiken uansett. Men nå er kokurentene også rammet, og dermed så blir ikke skaden omdømmemessig like stor...
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

ref Spania:

March 7th, 2012

Several foreign airlines are now fighting over the 391 pilots left jobless due to the recent demise of Spanair.
Just a month after the Catalan company announced its closure, more than half of these pilots have already been relocated.
The rest could end up flying in China, where they have been offered a minimum of 12,000 euros a month,
with conditions “above the international market.”
They are now faced with the decision: join the ranks of the unemployed or pack up and head East.

Vil tro at en del av disse kan tenke seg å fly for DY, med base nære hjemmet.
Flyskolene i Spania har nok tøffe tider.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Angående typeratingen så nedbetales denne over kontraktstiden på 3 år om jeg har forstått dette riktig, så når kontrakten utløper så er man TR på 737NG og kan muligens benytte seg av denne overfor andre arbeidsgivere.

De må stille en Bank Garanti på NOK 200.000 selvom Norwegian "legger ut":rolleyes:
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

En sympatistreik vil jo være veldig dårlig PR for flygerne. Og hvorfor straffe de to selskapene som jo har orden i akkurat disse sysakene....

Dette vil ødlegge for flygerne, og SAS/WF. Faktisk kan DY komme best ut av det, de får streiken uansett. Men nå er kokurentene også rammet, og dermed så blir ikke skaden omdømmemessig like stor...

Vil tippe at en ev. sympatistreik blir mer som en markering, ikke å stå i ukesvis. Du har rett i at å straffe selskaper som har dette i orden er urimelig.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det er skremmende å se så stor grad av manglende innsikt mange har. Slaget om Europeisk luftfarts framtid står nå.
Pilotenes vegring mot å begynne streiken
Det er ingen vegring mot streik, snarere tvert i mot. Det som må taes hensyn til er de ulike gruppenes divergergerende varslingsfrister. Det er svært mange involvert i denne streiken, og det er fordi hele framtiden står på spill for alle piloter.

Angående typeratingen så nedbetales denne over kontraktstiden på 3 år om jeg har forstått dette riktig, så når kontrakten utløper så er man TR på 737NG og kan muligens benytte seg av denne overfor andre arbeidsgivere.
Det vil ikke være noen andre "arbeidsgivere" hvis dette fortsetter, da kommer alle til å benytte seg av skammelige vilkår, slik at den kontrakten du sultet deg gjennom for å betale din typerating var bedre enn neste kontrakt du får tilbudt et annet sted.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

En sympatistreik vil jo være veldig dårlig PR for flygerne. Og hvorfor straffe de to selskapene som jo har orden i akkurat disse sysakene....

Dette vil ødlegge for flygerne, og SAS/WF. Faktisk kan DY komme best ut av det, de får streiken uansett. Men nå er kokurentene også rammet, og dermed så blir ikke skaden omdømmemessig like stor...
Er vel bare ett par dager siden Gustavson sa at store ekstra utgifter klarte ikke SK nå. Så en eventuell storstreik blir en last man standing shoot off mellom DY,SK og Parat
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Sitat: De må stille en Bank Garanti på NOK 200.000 selvom Norwegian "legger ut"

Hvem, og hvor mange gjelder dette ?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Tror nok sympatistreik er media spill og for å vekke politikerenes interesse for hva som foregår.
Pilotene håper nok på ett eller annet politisk vedtak om forbud/begrensninger i bruk av kontrakter. Legg forøvrig merke til at Parat i media bevisst kaller dem "Vikarer", da dette høres mindre seriøst ut enn kontraktspiloter.

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

De må stille en Bank Garanti på NOK 200.000 selvom Norwegian "legger ut":rolleyes:

Det er korrekt. De har likevel TR nedbetalt I løpet av de tre årene kontrakten varer.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

For å være "litt stygg".

Dette gjelder vel i hovedsak nyutdannede "wannabees" som vil ta steget direkte
fra "Piper'n" til høyresete hos DY.

Evt andre som ønsker "opprykk" fra dagens situasjon.
Men mener dette er OT i forhold til temaet for denne tråden !

Selvsagt trenges det stadig nye piloter, og ønsker alle en flott karriere,
men ambisjonene må tilpasses virkeligheten.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Man er sig selv nærmest og hvis man kan spare lidt småpenge på flybilletten, Ikea-reolen eller de polske kødvarer, så bryder ingen sig om arbejdsforhold, social sikring osv. - Bare det ikke rammer en selv.

Det er sørgeligt at være vidne til - men sådan ser verden jo nu åbenbart ud.

Selv vil jeg ihvertfald forsøge - såvidt det er muligt - at gøre mit til at verden bliver et bedre sted end nogen åbenbart vil have den til at være...

Billige flybilletter - Cheap Flights - Billiga flygbiljetter

Ja, som man snakker lever man i stort og smått.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det er korrekt. De har likevel TR nedbetalt I løpet av de tre årene kontrakten varer.

TOS. Tror du misforstår.. Det er ikke slik at DY reduserer beløpet du skylder selskapet pr arbeidet mnd. De trekker pilotene i lønn. Mao betaler pilotene helt og holdent sin egen rating. DY fungerer vel egentlig som en bank... Overrasker meg ikke om de faktisk tjener på å "gi" pilotene rating. 200.000kr er det man må ut med som privatist. DY betaler neppe samme pris for simulatoren på gardermoen..
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvad er det du antyder?

Synes det bare er litt merkelig å argumentere i kraftige moralske ordelag mot Kjos, billige utenlandske produkter (og indirekte anklage de som kjøper disse produktene for ubevisste eller i verste fall umoralske) og samtidig annonsere for bililge flybilletter, som blant annet lenker til Norwegian-annonser og andre ting, hvis fremste egenskap synes å være at de er billige. Det er vel ikke så rart at noen kan reagere på det som noe som grenser opp mot dobbeltkommunikasjon?
 
Back
Top