På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Ja, en malaga styrmann har 3100E brutto i mnd når DY har lagt ut for type rating. I tillegg må de som "får" dette skaffe til veie bank garanti på 200.000nok til DY før de får starte...

I tillegg får de 6-7000 nok til å dekke hus (ifølge en tråd om dette på pprune så kommer hotell på utestasjoner i tillegg). Dette må med. Da er det noe i underkant av 50k NOK (om vi holder diett utenfor). Ikke noe poeng å gjøre dette verre enn det faktisk er, selv om tallene jeg viser til ikke er utpreget god lønn når forsikringer er betalte.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hva med å heve diskusjonen til korrekt nivå som handler om bruk av kontraktsansatte vs. fast ansatte og ikke alle mulige slags kontraktsdetaljer. Pilotforeningen i DY har selv uttalt at de kan godta en viss bruk av kontraktsansatte. De er også enige med Kjos om at norske betingelser ikke kan eksporteres til utlandet. Slik er det allerede i dag med forskjellig lønn i henholdsvis Norge, Sverige og Danmark, tilpasset levestandarden i de forskjellige land.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Parat krever vel ikke at et lite regionalt selskap skal ha fast ansatte verden rundt? Det gir jo ingen mening.

Kjos må skrinlegge ekspansjonsplanene hvis Parat får det som de vil.
Me andre ord vil DY forbli ett regionalt selskap og sannsynligvis forsvinne
over tid da man ikke er stor nok til å overleve. SAS vil lide samme skjebne
og bli slukt av ett større selskap.

Game over...

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Kjos må skrinlegge ekspansjonsplanene hvis Parat får det som de vil.
Me andre ord vil DY forbli ett regionalt selskap og sannsynligvis forsvinne
over tid da man ikke er stor nok til å overleve. SAS vil lide samme skjebne
og bli slukt av ett større selskap.

Game over...

W

Et firma som ikke kan drive med overskudd noe sted, med fast ansatte på det stedet, er vel ikke liv laga da!

Det er jo akkurat det som kan gjøre at det blir streik. Hvis man ikke kan bo i Norge når man jobber i Norge, for selskapet har "ikke råd" til ansatte, så har man ingenting å tape!
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Et firma som ikke kan drive med overskudd noe sted, med fast ansatte på det stedet, er vel ikke liv laga da!

Hvis det er holdningen til DY ansatte kan dere likegodt slå selskapet konkurs med en gang så er dere ferdig med det.

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvis det er holdningen til DY ansatte kan dere likegodt slå selskapet konkurs med en gang så er dere ferdig med det.

W

Jeg er ikke ansatt der, men jeg ser poenget med at hvis det ikke er håp om en positiv løsning så kan en uthaling virke negativt for den enkelte.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Kjos må skrinlegge ekspansjonsplanene hvis Parat får det som de vil.
Me andre ord vil DY forbli ett regionalt selskap og sannsynligvis forsvinne
over tid da man ikke er stor nok til å overleve.

Dette er i beste fall tabloid. DY kan fint klare seg som 'regional LCC'. De har et godt grep om et betalingsvillig marked og kan fint overleve i et slikt marked. Hva de i såfall skal gjøre med sine flyleveranser dersom de velger å bremse veksten? Skifte litt strategi og lease ut de de ikke vil operere selv. En helt kurant Plan B.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Dette er i beste fall tabloid. DY kan fint klare seg som 'regional LCC'. De har et godt grep om et betalingsvillig marked og kan fint overleve i et slikt marked. Hva de i såfall skal gjøre med sine flyleveranser dersom de velger å bremse veksten? Skifte litt strategi og lease ut de de ikke vil operere selv. En helt kurant Plan B.

Men hva er galt med at DY beholder "regional LCC" som før, og så ekspanderer med ny strategi utenfor? Er det bedre for alle om man er stor i Skandinavia?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hva de i såfall skal gjøre med sine flyleveranser dersom de velger å bremse veksten? Skifte litt strategi og lease ut de de ikke vil operere selv. En helt kurant Plan B.

Det er vel store sjanser for at finansieringen av flyene ryker hvis ekspansjonsplanene må skrinlegges.

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvis det er holdningen til DY ansatte kan dere likegodt slå selskapet konkurs med en gang så er dere ferdig med det.

W

Jeg syns du litt vel svartmaler dette mr wahoo... De har klart seg som helt fint som en regional aktør siste 10 årene. Som mange antyder her må man jo ikke blir verdens største flyselskap for å være velykket... Hvis Dy forening og de andre selskapene krever like vilkår i skandinavia vil de ikke gå konkurs.. det vil bare bli litt dyere å fly... og så om FR prøver seg på innenriks har jeg liten tro på at de vinner markedet fullt ut... Mange som ikke flyr med FR av prinsipp..

Ps. det er ingen menneskerett å fly fra torp til bergen for 99 kr... Det er rett og slett sinnsykt og både WF og DY taper penger... uintelligent spør du meg..
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Tror faktisk Kjos kan ringe Boeing og avbestille med en gang..

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2378819.ece

W

Blir verden bedre om Kjos ansetter 6000 mennesker på kontrakt med lønn utbetalt på isle of man?? er det et bidrag til samfunnet på noe vis.. jeg mister iallefall ikke nattesøvnen om kjos må kutte litt ned på flykjøpene sine...
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Blir verden bedre om Kjos ansetter 6000 mennesker på kontrakt med lønn utbetalt på isle of man?? er det et bidrag til samfunnet på noe vis.. jeg mister iallefall ikke nattesøvnen om kjos må kutte litt ned på flykjøpene sine...

De jeg har snakket med som er kontraktsansatte betaler skatt til Norge.

Hva er forøvrig problemet om ikke disse arbeidsplassene kommer i Norge? Er det forbudt å være ekspansiv som næringslivsleder? Jeg synes å se antydninger til en del underliggende motivasjon for kritikken som jeg overhodet ikke har sympati for...
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

De jeg har snakket med som er kontraktsansatte betaler skatt til Norge.

Hva er forøvrig problemet om ikke disse arbeidsplassene kommer i Norge? Er det forbudt å være ekspansiv som næringslivsleder? Jeg synes å se antydninger til en del underliggende motivasjon for kritikken som jeg overhodet ikke har sympati for...

Jeg har mer sympati for pilotene enn Kjos i denne saken...
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Fagforeningene tok knekken på SAS, nå tar de knekken på DY også - gratulerer! :drink
(med mindre Kjos' plan B er en full utflagging)

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jeg syns du litt vel svartmaler dette mr wahoo... De har klart seg som helt fint som en regional aktør siste 10 årene. Som mange antyder her må man jo ikke blir verdens største flyselskap for å være velykket... Hvis Dy forening og de andre selskapene krever like vilkår i skandinavia vil de ikke gå konkurs.. det vil bare bli litt dyere å fly... og så om FR prøver seg på innenriks har jeg liten tro på at de vinner markedet fullt ut... Mange som ikke flyr med FR av prinsipp..

Ps. det er ingen menneskerett å fly fra torp til bergen for 99 kr... Det er rett og slett sinnsykt og både WF og DY taper penger... uintelligent spør du meg..

Det er ingen menneskerett å fly, men i og med at markedet er deregulert så er det opp til aktørene å vurdere hvem som skal tilby hva, til hvilken pris, og i siste instans så er det konkurransen mellom disse som avgjør hvem som overlever . Hvem er det som skal avgjøre hva som er rimelige priser? DY tjener vel i hovedsak penger på sine operasjoner, mens andre selskaper i mindre grad gjør det. Det kommer mao an på forholdet mellom inntekt og kostnader.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jeg har mer sympati for pilotene enn Kjos i denne saken...

Poenget mitt er at det nå synes som om argumentene til enkelte her inne er styrt etter det følgende (merk: jeg sier ikke at pilotene argumenterer på dette viset, men at enkelte her inne gjør det): Så lenge vi ikke får ta del i dette til vilkår som vi ville akseptert, så får det heller være? Er dette riktig forstått?

Hvis så er tilfellet så er det jo en form for litt lei egoisme. Litt flåsete sagt så minner det meg om min da (litt trassige) 3 årige datter som heller kastet iskremen i søpla enn at moren skulle få spise restene...;) (hun er imidlertid blitt mye flinkere nå...)

Det er også veldig lett å forstå at DYs konkurrenter helt ser at dette ikke gjennomføres.

Poenget er altså at ekspansjonen kommer ikke (eller iallefall mer begrenset) om DY ikke lykkes med å redusere sine kostnader/bli enda mer konkurransedyktig. Da blir det mindre behov for piloter, men det er kanskje greit om man allerede er på innsiden.

For ordens skyld: Jeg har full forståelse for at man ønsker ordninger som sikrer samme sosiale rettigheter som i det landet man jobber (og som vel beslutningen i EU parlamentet uansett vil sikre fremover).
 
Last edited:
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det er vel store sjanser for at finansieringen av flyene ryker hvis ekspansjonsplanene må skrinlegges.

W

Hvorfor det, så lenge de tar levering og holder cashflowen gående gjennom leasinginntekter? Enklere å selge fly enn passasjerseter så lenge ikke markedet kræsjer. Og selv i et dårlig marked kan man bli kvitt flyene hvis man går lavt nok. Passasjerinntekter kan det være verre med ..
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvorfor det, så lenge de tar levering og holder cashflowen gående gjennom leasinginntekter? Enklere å selge fly enn passasjerseter så lenge ikke markedet kræsjer. Og selv i et dårlig marked kan man bli kvitt flyene hvis man går lavt nok. Passasjerinntekter kan det være verre med ..

Nå er det vel lite sannsynlig at DYs nye forretningsmodell er å skulle bli et leasingselskap, selv om de har indikert at de skal gjøre dette med noen av de flyene de har bestilt? Det blir iallefall ikke behov for mange piloter i Norge på det viset heller, men det oppfattes kanskje som uproblematisk?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det var ment som en respons til post #289. jeg har imidlerting ingen tro på at det vil skje, men det kunne vært et alternativ hvis de stoppet ekspansjonen.
 
Back
Top