På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Når det gjelder kravet om at pilotene skal ha lønn etter nivået i de enkelte basers land
så er vel dette infridd med tanke på Malaga. Fant denne;

http://www.romania-insider.com/iber...kes-every-monday-and-friday-until-july/55370/

The pilot’s protest is against Iberia’s newly set up budget airline wing, Iberia Express. Sepla, the
union representing Iberia’s pilots, has issued demands for a EUR 36,000 basic pay package for pilots
flying with the new airline,

DY ligger på over 50.000 Euro for de dårligst betalte.

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Maken til mange sure oppgulp og negativitet det er i denne og lignende tråder mot DY og Kjos. Mye bitterhet og forumtroll som forteller om hvor mye feil Kjos gjør og har tydeligvis mere greie på hvordan man driver luftfart en han... virker for meg som han har greie på dette, og at markedet setter pris på hva han gjør.

Er det jantelov eller er det folk som ser at man faktisk må brette opp ermene litt her da det er noen med teft som har gjort et stort inhugg i markedet?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

DY ligger på over 50.000 Euro for de dårligst betalte.

W

Nei.
De siste som ble ansatt fast hadde en startlønn tilsvarende ca 47k euro pr år. Svært lavt til å være skiftarbeider og stort sett jobbe ca 12 timer pr dag med andre ord.

Det eneste positive var at man hadde brukbar lønnsstigning å se frem mot.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Nei. De siste som ble ansatt fast hadde en startlønn tilsvarende ca 47k euro pr år.

52k inklusive tillegg.
Uansett godt over minstekravet til Iberia's fagforening, så kanskje
Parat bør roe ned retorikken en del hakk her.

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

52k inklusive tillegg.
Uansett godt over minstekravet til Iberia's fagforening, så kanskje
Parat bør roe ned retorikken en del hakk her.

W

Tillegg er tillegg, det er ikke det man baserer seg på.
Blir slike tillegg utbetalt i foreldrepermisjon, ved sykmelding ol.?
Regner du inn fridagskjøp i potten også?

?
Parat har vel ikke klaget på lønnsnivået hos fast ansatte piloter hos DY?
Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle debatter på dette forumet om vilkår og kontrakter ender opp som debatter om piloters lønn.
 
Last edited:
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det står uansett ikke om lønn nå, men at selskapet skal tilby de ansatte ordnede og ryddige arbeidsforhold gjennom fast ansettelse.

"Vi kan ikke akseptere at all fremtidig rekruttering skal skje gjennom innleie fra utenlandske vikarbyråer, og ikke ved fast ansettelse. Fast ansettelse er grunnlaget for de fleste av oss for å kunne etablere familie, investere i bolig og sikre en trygg fremtid, sier Halvor Vatnar."

Forresten så skal de med Malagakontrakt jobbe fra Torp.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

52k inklusive tillegg.
Uansett godt over minstekravet til Iberia's fagforening, så kanskje
Parat bør roe ned retorikken en del hakk her.

W

Hvorfor snakke om den norske lønnen til de fast ansatte i Norge? Det er jo snakk om vilkårene til kontraktspiloter på utenlandske baser. Jeg vet at du har fått med deg at en pilot i Helsinki ikke tjener 52k. Dy nevner alltid kapteinlønningene i media. Garantilønnen til en pilot i helsinki var 192.000nok på første kontrakten de ga ut hvis ikke den har blitt oppjustert nå. med 800 flytimer kom de opp på ca 300.000kr. I tillegg er de underlagt estiske sosial vern, ikke finsk. Vi vet alle at det er svensker og dansker som jobber der, ikke estlendere. Jeg fatter ikke hvilket motiv noen har for å forsvare den negative utviklingen i flybransjen. Denne nedadgående spiralen vil til syvende og sist treffe alle bransjer hvis holdningen er slik jeg opplever på mange her... man treffer seg selv i døra til slutt...

Det er ikke noe vits å hylle Kjos fordi han har fått DY dit det er i dag når utsiktene er slik de er nå. Ville du kalle MOL en helgen fordi RYR er så store som de er?? Er sykse kun målt i volum? Disse selskapene snyter samfunnet for skattepenger og burde straffes på lik linje med skattesvindlere...
 
Last edited:
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

26 rom på brakka der til "spajolene" er i overkant for utenlandstafikken på TRF som i totalt tilsvarer mindre enn en flygemaskin.

Slik jeg har forstått det er ikke alle rommene i bruk samtidig. Rommene blir ikke rullert på.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Tillegg er tillegg, det er ikke det man baserer seg på.
Blir slike tillegg utbetalt i foreldrepermisjon, ved sykmelding ol.?
Regner du inn fridagskjøp i potten også?

?
Parat har vel ikke klaget på lønnsnivået hos fast ansatte piloter hos DY?
Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle debatter på dette forumet om vilkår og kontrakter ender opp som debatter om piloters lønn.

Tillegg for housing bør åpenbart inkl som lønn. Hvorfor diskusjon om lønn? Fordi disse tingene ikke er helt separate.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det står uansett ikke om lønn nå, men at selskapet skal tilby de ansatte ordnede og ryddige arbeidsforhold gjennom fast ansettelse.

Parat vet inderlig godt at DY kommer til å forbli ett lite regional selskap hvis
Kjos tvinges til å ha fast ansatte verden rundt, så det der er med respekt å melde bare tull.
Det vil bli betydlig færre skandinaviske pilotjobber i framtiden hvis Parat får det som de vil.

Jeg er enig med Parat i 2 ting
- Kontraktspilotene må ha samme sykeordninger etc som fast ansatte, og det får de vel
nå med de nye EU reglene.
- Basene bør være faktiske baser og ikke papirbaser.

Som dette siste EU direktivet viser er det høy risiko forbundet med å benytte seg av
smutthull i regelverk som basis for en forretningside. De kan bli tettet av politikere
når som helst.

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvorfor snakke om den norske lønnen til de fast ansatte i Norge? Det er jo snakk om vilkårene til kontraktspiloter på utenlandske baser. Jeg vet at du har fått med deg at en pilot i Helsinki ikke tjener 52k.

Det vi har fått av informasjon er at de som nå ansettes på kontrakt i DY uten mye erfaring og som ansettes som FO får en lønn på det nivået som Wahoo indikerer. Da er betaling av TR trukket fra. Ifølge en tråd på pprune så får kapteiner på Malagabasen tilbud om 8300 euro per måned.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det vi har fått av informasjon er at de som nå ansettes på kontrakt i DY uten mye erfaring og som ansettes som FO får en lønn på det nivået som Wahoo indikerer. Da er betaling av TR trukket fra. Ifølge en tråd på pprune så får kapteiner på Malagabasen tilbud om 8300 euro per måned.

Jeg vet ikke hvordan kontrakten på HEL basen er nå, men dette er den første som ble gitt for CPT:

3. Remuneration
3.1 The salary consists of a fixed and a variable part. The fixed annual salary is NOK 348.000, and the variable salary is NOK 290 per hour. The Employer shall pay the Employee a monthly salary equivalent with 1/12 of the fixed salary, plus hourly pay for actual worked hours each month. The Employee’s bank account details shall be furnished in writing by the Employee to the Employer.
3.2 The salary shall be paid in EURO, converted from NOK based on the official current conversion rate between NOK and EURO each pay day.
3.3 The Employee is exclusively responsible for the payment of taxes in Estonia or any other country in the world, pertaining to any remuneration paid to the Employee by the Employer under this employment contract.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det vi har fått av informasjon er at de som nå ansettes på kontrakt i DY uten mye erfaring og som ansettes som FO får en lønn på det nivået som Wahoo indikerer. Da er betaling av TR trukket fra. Ifølge en tråd på pprune så får kapteiner på Malagabasen tilbud om 8300 euro per måned.

PS. det er ikke akkurat CPT som sliter på kontraktene i disse dagene, det er styrmennene som må vri kronene for å få livet til å gå rundt...

Rundt 30 av de ca 80 kandidatene som DY har tilbudt kontrakt i år har trukket seg etter de fikk se kontrakten... Det er jo en god indikasjon på hvor bra den er??
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Parat vet inderlig godt at DY kommer til å forbli ett lite regional selskap hvis
Kjos tvinges til å ha fast ansatte verden rundt, så det der er med respekt å melde bare tull.
W

Parat krever vel ikke at et lite regionalt selskap skal ha fast ansatte verden rundt? Det gir jo ingen mening.

Det er normalt i Europa å kreve at varig virksomhet dekkes at fast ansatte. Så kan vikarer dekke sesongtopper og annet midlertidig behov.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Slik jeg har forstått det er ikke alle rommene i bruk samtidig. Rommene blir ikke rullert på.

Ok. Hesthammers uttalelse i dag tyder på at Malaga-vikarene står for all flyging på Torp.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jeg vet ikke hvordan kontrakten på HEL basen er nå, men dette er den første som ble gitt for CPT:

Jeg viser ikke til HEl-basen, men til de som ansettes på kontrakt nå. Det er vel primært til Malaga-basen, tenker jeg.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jeg viser ikke til HEl-basen, men til de som ansettes på kontrakt nå. Det er vel primært til Malaga-basen, tenker jeg.

Ja, en malaga styrmann har 3100E brutto i mnd når DY har lagt ut for type rating. I tillegg må de som "får" dette skaffe til veie bank garanti på 200.000nok til DY før de får starte...
 
Back
Top