På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Wahoo, hvorfor bruker ikke samtlige norske selskap, inkludert den Norske stat, denne modellen tror du?

Bl.a. fordi arbeidstagerne på bakken ikke vil ha kontraktsjobber så lenge det er flust av andre å velge
imellom, og fordi i de fleste andre bransjer ikke er like utsatt for streiker og "37" fagforeninger så risikoen
ved å ansette fast er lavere.

W

Bl.a. fordi arbeidstagerne på bakken ikke vil ha kontraktsjobber så lenge det er flust av andre å velge imellom

Wahoo;

Hvorfor 'velger' arbeidstagerne de faste jobbene da? Hvorfor vil de 'ikke ha kontraktsjobber' tror du?

Wahoo;

Hvorfor 'velger' arbeidstagerne de faste jobbene da? Hvorfor vil de 'ikke ha kontraktsjobber' tror du?

Nå er det neppe noen som forsøker å fremstille kontraktsjobber som Guds gave til menneskeheten. Poenget er vel at med stort underskudd på arbeidskraft så er det vanskeligere å rekruttere folk til midlertidige kontrakter (om man ikke gir tilstrekkelig gode betingelser).

For luftfarten er det litt anderledes. Det er bedrifter som tilbyr slike kontrakter og det er ansatte som aksepterer vilkårene disse tilbys under. Det er ikke slavelønn/-kontrakter, selv om vilkårene er dårligere enn den millionen du selv viste til tidligere (og dårligere enn hva tilfellet har vært).

Hovedregelen er imidlertid at ansettelse for ordinær "produksjon" skal skje ved hjelp av faste stillinger. For DY er det et åpent spørsmål hva som skal defineres som ordinær produksjon, fordi de åpner og lukker destinasjoner.

Fair enough. Jeg er til syvende og sist enig at dette har pilotene selv forårsaket ved å akseptere slike vilkår, og har seg selv å takke. Så lenge noen vil fly på slike kontrakter, så vil de alltid eksistere.

Det er ett råttent yrke som jeg håper mine barn aldri kommer inn i.

Og jeg kan vel ikke fornekte at jeg liker en god debatt, uansett hvilken side man velger å forsvare. ;)

Last edited:

Og jeg kan vel ikke fornekte at jeg liker en god debatt, uansett hvilken side man velger å forsvare. ;)

You and me both! ;)

Jeg forsøker riktignok å basere meg på den informasjonen jeg har tilgjengelig, og korrigerer gjerne meg selv om basisen for konklusjonene/vurderingene mine er feilaktige.:)

Dette passer bedre for enkelte bedrifter enn for andre bedrifter, og har man stort behov for fleksibilitet så er nok ønsket om kortere kontrakter større. Det er nok ikke en perfekt modell for alle. Det kommer an på bl.a. rekrutteringssituasjonen (det er noe ordentlig herk å skulle gå gjennom ansettelsesprosedyrer oftere enn nødvendig, så finner man de med den kompetansen man ønsker så er det ofte enklere på lang sikt for normale bedrifter å ansette fast...). Kontraktsansettelser reduserer selvsagt behovet for administrasjon (eller mer korrekt, administrasjonen settes bort til spesialiserte bedrifter).

Den Norske stat bruker ikke så rent lite kontraktsansettelser (det samme gjør andre virksomheter som har behov for spesialisert personell - man kan ofte tilby 3 års kontrakter med tilbud om fornying, selv om den som går av etter 3 år erstattes av en annen med tilsvarende kompetanse. Dette gjelder kanskje spesielt i internasjonale organisasjoner, som nok blir et litt spesielt tilfelle). Hovedregelen er imidlertid at ansettelse for ordinær "produksjon" skal skje ved hjelp av faste stillinger. For DY er det et åpent spørsmål hva som skal defineres som ordinær produksjon, fordi de åpner og lukker destinasjoner.

Det er vel en liten forskjell - Den Norske Stat tilbyr Kontraktsstillinger her i Norge - de sender ikke Kontraktsansatte til utlandet for å jobbe ?

Det er vel en liten forskjell - Den Norske Stat tilbyr Kontraktsstillinger her i Norge - de sender ikke Kontraktsansatte til utlandet for å jobbe ?

Jo, de gjør nok det for kortere og lengre perioder. Nå trodde jeg utgangspunktet for opprettelser av baser i utlandet skulle være produksjon fra disse basene. Som nevnt mange, mange ganger så er saken en annen om det er slik at man skal fly disse inn for å betjene produksjon i Norge. Det vil vel vise seg hva som faktisk er tilfellet når basene er operasjonelle. De ansatte i HEL/TLL-basen flyr vel i liten grad innenriks i Norge?

Nå er det på ingen måte helt utenkelig at man får en housing allowance for å dekke utgifter til bolig på stedet der man skal bo (jeg har selv søkt på jobber med kontrakt på 3 år hvor arbeidsgiver i tillegg til lønnen utbetalte en housing allowance - og det var ikke for å dekke hotell i forbindelse med arbeidsreiser...;)). Jeg har hørt om flere eksempler på dette, og regnet derfor med at det var tilfellet også for denne typen "housing allowance". Hvis det er til å dekke bolig på "hjemstedet/basen" så er det irrelevant om den kommer på lønnslippen eller ikke. Dette bør naturligvis regnes som en del av lønnspakken.

Det som står/stod i Arpi-kontrakten angående housing er det følgende:

Da får juristene tolke dette. Pilotene får uansett dekket leilighet eller "airline standard hotel accommodation" (hva nå enn det betyr) på basen, samt hotell på layovers. Førstnevnte har opplagt en pengemessig ekvivalent, som må regnes med når man skal se på reell lønn. Hva som er tilfellet om man selv velger å ordne med bolig (pkt 4.2) hva angår overnatting på layovers vet jeg ikke.

Kan ikke dette ha noe sammenheng med i Arpi Kontraktene er man ikke ansatt i det landet man jobber fra - man er ansatt i Estland - men har base i Helsinki.

For å tråkke litt utenfor tema de siste sidene, er det ingen som er nevneverdig bekymret for sikkerheten?
Tidligere var det stort sett norske sjåfører i norske vogntog på norske veier. De siste årene har det vært en eksplosiv økning i antall østeuropeiske vogntog med østeuropeiske sjåfører. De som bor i nærheten mye trafikkerte fjelloverganger har helt sikkert lagt merke til hvor mye problemer det fører med seg. De er ikke skodd for norske forhold, de har et annet syn på egen og andres sikkerhet, og en lavere terskel for å bryte regler (kjøre/hviletid og teknisk tilstand på kjøretøy).

Hvorfor har det blitt så mange utenlandske vogntog på norske veier? Kostnad selvsagt.
Hvorfor diskuterer vi kontraktspiloter og utenlandsk arbeidskraft i denne tråden? Kostnad.

Hvorfor vil man ikke få det samme problemet når utenlandske piloter skal fly i snøstorm i Nord-Norge? Har man et regelverk som fungerer bedre i luftfarten enn på veien? Har utenlandske piloter bedre holdninger og kunnskap enn utenlandske sjåfører? Er dette prisen vi må betale når jaget etter stadig billigere billetter blir altoverskyggende?

Dette er ikke et forsøk på å sette hverken sjåfører eller østeuropeere i bås, det er basert på observasjon av sjåfører på ulike fjelloverganger, samtaler med ansatte i Viking, reportasjer i lokale media osv. Jeg føler meg ikke lenger trygg på veien, og jeg håper ikke det samme vil skje når jeg setter meg i et flysete.

Jeg har faktisk jobbet 1 år i utlandet på kontrakt for ett norsk selskap - helt topp :cool: Dette er nok ikke så uvanlig som du tror..

W

Kan ikke dette ha noe sammenheng med i Arpi Kontraktene er man ikke ansatt i det landet man jobber fra - man er ansatt i Estland - men har base i Helsinki.

Jeg ser ikke hvorfor det skulle ha noe å si.

For Malagabasen står følgende på pprune:
5. Accommodation:
An allowance of 800 Euro per month will be paid towards accommodation and transport.
Hotel accommodation will be provided at out stations.
6. Ground Transportation:
Ground transport will be provided to and from airfields at outstations.

Der står det forøvrig at kapteinsvilkårene er de samme som for F/O, men at basislønnen er eur7500/måned (så kommer housing allowance + diett).

Last edited:

Jo, de gjør nok det for kortere og lengre perioder. Nå trodde jeg utgangspunktet for opprettelser av baser i utlandet skulle være produksjon fra disse basene. Som nevnt mange, mange ganger så er saken en annen om det er slik at man skal fly disse inn for å betjene produksjon i Norge. Det vil vel vise seg hva som faktisk er tilfellet når basene er operasjonelle. De ansatte i HEL/TLL-basen flyr vel i liten grad innenriks i Norge?

"– De som flyr fra Torp er ikke organisert i Norwegian pilotforening (NPF) og Torp vil derfor ikke berøres, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer fra Sandefjord."

http://www.sb.no/nyheter/streik-rammer-ikke-torp-1.7191644

26 rom på brakka der til "spajolene" er i overkant for utenlandstafikken på TRF som i totalt tilsvarer mindre enn en flygemaskin.

"– De som flyr fra Torp er ikke organisert i Norwegian pilotforening (NPF) og Torp vil derfor ikke berøres, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer fra Sandefjord."

http://www.sb.no/nyheter/streik-rammer-ikke-torp-1.7191644

26 rom på brakka der til "spajolene" er i overkant for utenlandstafikken på TRF som i totalt tilsvarer ca 0,5 flygemaskin.

Er basen på Malaga i full drift nå?

Er basen på Malaga i full drift nå?

Ja, bortsett fra at det ikke finnes noen fasiliteter, crewrom eller noe der. Altså en papirbase. Dette har jeg fra en av de som har "base" der.

Kontraktspiloter har flere vesentlige fordeler;
- De streiker ikke

Jeg ser ikke bort fra at det kan endre seg når problemet blir stort nok, de begynner å snakke sammen, kanskje organisere seg osv osv.

Tror det er en tabbe av Kjos å bruke kontraktspiloter til innenriks i Norge.
Vil bare provosere fagforeninger og politikere. Ihvertfall så lenge SAS er hovedkonkurrenten
burde ikke dette være nødvendig.

W

Jeg trot nok Kjos har gjort en større tabbe enn som så.

Kjos har gjort ett enormt misstag och fått stora delar av sin flygande personal emot sig.
Läget verkar helt låst & det skulle inte förvåna mig om det blir strejk bland de norska piloterna.

Jeg er til syvende og sist enig at dette har pilotene selv forårsaket ved å akseptere slike vilkår, og har seg selv å takke.

Den må du gjerne utdype litt. De pilotene som har snakket med har akseptert slike vilkår fordi de ikke hadde noe reelt valg. Det var enten akseptere kontrakten eller ikke få jobb i det hele tatt. Å få en pilotjobb i Europa nå er ikke lett.

Den må du gjerne utdype litt. De pilotene som har snakket med har akseptert slike vilkår fordi de ikke hadde noe reelt valg. Det var enten akseptere kontrakten eller ikke få jobb i det hele tatt. Å få en pilotjobb i Europa nå er ikke lett.

Med glede, min gode Herremann.

Med mindre det er ett absolutt behov aa bli pilot, sa har man selvfolgelig "ett reelt valg." Man velger simpelthen aa gjore noe annet her i livet.

Dersom det ikke er lett aa faa seg en pilotjobb i Europa naa, hvorfor driver da endeslose mengder flyelever fortsatt aa betaler dyre summer for aa utdanne seg i faget? Hvorfor gaar noen paa flyskoler i det hele tatt? Det bor ikke vaere noen ovverraskelse for noen som har utdannet seg over de siste 5-10 aarene at store deler av bransjen ligger med brukket rygg, og vilkaarene er i fritt fall.

Vi har oss selv aa takke, og tydeligvis er det fortsatt verd en lonn i knapper og glansbilder for aa faa lov til aa kalle seg selv pilot. Saa kan man prove aa staa samlet aa trekke en strek i sanden, som DY piloter naa tydeligvis gjor. Men det finnes alltid noen som er villig til aa underby...

I bunn og grunn er ikke en vare verd mer en noen er villig til aa selge den for.

Last edited:
Back