På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Restsum 340,000 året. Deretter kommer kostnader til forsikringer, pensjon, trygd og evnt. skolegang for barn.

Sorry, men dette stemmer overhodet ikke med den informasjonene jeg har fått direkte fra kontrakts-piloter.
Selv nyansatte uten erfaring tjener bedre enn det tallet du nevner.

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Restsum 340,000 året. Deretter kommer kostnader til forsikringer, pensjon, trygd og evnt. skolegang for barn.

Norsk lønn er 1,000,000. Som ikke behøver fratrekk av forsikring, pensjon, trygd og skolegang. '

Jeg tror ikke Wahoo forsøker å si at lønnen er den samme som for en norsk pilot, men om det er slik at man forsøker å sikre pilotene 1 million i lønn så tror jeg kampen er tapt før den starter.

Videre så er det vel slik at en styrmann uten for mye erfaring går inn og tjener drøye 400k før nedbetaling av TR er trukket fra. At en kaptein tjener mindre enn dette ser jeg på som nokså lite sannsynlig.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Arpi har spesifisert at de skal stå for kostnadene for hotell og transport ved utestopp, noe som er en selvfølge i resten av verdens flyselskaper, og nei, på ingen måte kan regnes som lønn.

Denne 'kostnaden' som de er så grei å stå får inngår som en del av "Summen (som) tilsvarer rundt 700.000 kroner i året" for Arpi.

Vanlig 'housing allowance' er ikke en del av pakken; meg bekjent står ikke PARC. Arpi eller Risworth for hybler og hoteller i Bangkok, Malaga eller Helsinki (utover de første 30 dagene i BKK). Det de derimot står for (som nevnt over) er hotell på utestopp, som foreksempelvis er en ukes opphold på 'hotellet' på Torp.

Dette er de 'grei nok' til å dekke, men det skulle da f%&n meg bare mangle. Og det utgjør en del av denne 700,000 'summen' som Wahoo slenger rundt om i hytt og gevær.

Nå husker jeg ikke eksakt formulering i Arpi-kontrakten, men slik jeg husker det så virket det klart slik at dette var dekning av housing på hjemmebasen (ikke hotellovernattinger rundt omkring).
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jeg tror muligens poenget til Wahoo er at foreningens "omsorg" for kontraktspilotene ikke er fordi de er bekymret for deres vilkår (selv om de fremstiller det slik), men fordi de er bekymret for hva som vil skje med egne medlemmer over tid. Nå kan kanskje kontraktspilotene være individuelle medlemmer av foreningen?

Men hvorfor skulle det å vise 'omsorg' for kontraktspilotene ikke være kompatibelt med at det samtidig tjener eget formål; dvs. at billigere arbeidskraft tar arbeidsplassen din? Kan man ikke ha to tanker i hodet samtidig?

Man skulle tro at det er bedre at de går opp i lønn (omsorg) enn at du går ned (bekymring.) ?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Nå husker jeg ikke eksakt formulering i Arpi-kontrakten, men slik jeg husker det så virket det klart slik at dette var dekning av housing på hjemmebasen (ikke hotellovernattinger rundt omkring).

Men hvorfor skulle de tilby housing på hjemmebasen? Der skal man jo bo. ;)

Men denne 'housingen', uansett hvor den skulle være, er ihvertfall inkludert i disse '700,000' og kommer ikke på noen lønnslipp.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Men hvorfor skulle det å vise 'omsorg' for kontraktspilotene ikke være kompatibelt med at det samtidig tjener eget formål; dvs. at billigere arbeidskraft tar arbeidsplassen din? Kan man ikke ha to tanker i hodet samtidig?
Man skulle tro at det er bedre at de går opp i lønn (omsorg) enn at du går ned (bekymring.) ?

Er det "omsorg" å ha som mål å bli kvitt mest mulig kontrakts-jobbing og dermed gjøre dem arbeidsløse?

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Er det "omsorg" å ha som mål å bli kvitt mest mulig kontrakts-jobbing og dermed gjøre dem arbeidsløse?

Målet er vel 'å bli kvitt mest mulig kontrakts-jobbing og dermed gjøre dem fast ansatt."
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Målet er vel 'å bli kvitt mest mulig kontrakts-jobbing og dermed gjøre dem fast ansatt."

Hvis du tror Kjos kommer til å realisere planene sine hvis han må ansette alle fast tror du på Julenissen ;) De arbeidsplassene går tapt.

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvis du tror Kjos kommer til å realisere planene sine hvis han må ansette alle fast tror du på Julenissen De arbeidsplassene går tapt.

Nå er det vel ikke ett mål for menneskeheten at Kjos får realisere planene sine uansett konsekvenser for resten av omverden?

Boeing og Airbus skal uansett levere 200+ flymaskiner til noen. Om de arbeidsplassene går tapt, så finnes det nok andre selskap som kan fly dem skal du se. ;)
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Nå er det vel ikke ett mål for menneskeheten at Kjos får realisere planene sine uansett konsekvenser for resten av omverden?
Boeing og Airbus skal uansett levere 200+ flymaskiner til noen. Om de arbeidsplassene går tapt, så finnes det nok andre selskap som kan fly dem skal du se. ;)

Ryanair? ;)

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)



Nå er det vel akkurat Ryanair sin operasjon din opprinnelige artikkel var myntet på, så her må du velge sider.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvis du tror Kjos kommer til å realisere planene sine hvis han må ansette alle fast tror du på Julenissen De arbeidsplassene går tapt.

W

Sånne arbeidsplasser er ikke noe å ha! Så hvis det er det det kommer til så: Good riddance :headbang
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Nå er det vel akkurat Ryanair sin operasjon din opprinnelige artikkel var myntet på, så her må du velge sider.

At Ryanair må gi sine piloter bedre vilkår betyr jo ikke at de kommer til
å slutte med kontraktspiloter!

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Sorry, men dette stemmer overhodet ikke med den informasjonene jeg har fått direkte fra kontrakts-piloter.
Selv nyansatte uten erfaring tjener bedre enn det tallet du nevner.

W

På kontrakt så er det normalt ingen forskjell om du er "nyansatt uten erfaring". Du går ikke opp i betaling uansett. Når kontrakten din går ut stiller du likt med andre uten jobb. Hvis "markedsprisen" har gått ned siden sist så tilbys ev ny kontrakt til LAVERE betaling. En pris for styrmenn, en for kapteiner, ferdig med det.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

At Ryanair må gi sine piloter bedre vilkår betyr jo ikke at de kommer til
å slutte med kontraktspiloter!

Og hvordan trekker du den konklusjonen?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Og hvordan trekker du den konklusjonen?

Kontraktspiloter har flere vesentlige fordeler;
- De streiker ikke
- Man sparer store administrasjonskostnader
- Man kan ekspandere, prøve ut nye markeder etc med lavere risiko
- Man kan mye raskere omstille seg til forrandringer i markedet.
- Mye større fleksibilitet generelt

Så selv med 1 mill i lønn ville det fortsatt lønne seg med kontraktspiloter.

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Men hvorfor skulle de tilby housing på hjemmebasen? Der skal man jo bo. ;)

Men denne 'housingen', uansett hvor den skulle være, er ihvertfall inkludert i disse '700,000' og kommer ikke på noen lønnslipp.

Nå er det på ingen måte helt utenkelig at man får en housing allowance for å dekke utgifter til bolig på stedet der man skal bo (jeg har selv søkt på jobber med kontrakt på 3 år hvor arbeidsgiver i tillegg til lønnen utbetalte en housing allowance - og det var ikke for å dekke hotell i forbindelse med arbeidsreiser...;)). Jeg har hørt om flere eksempler på dette, og regnet derfor med at det var tilfellet også for denne typen "housing allowance". Hvis det er til å dekke bolig på "hjemstedet/basen" så er det irrelevant om den kommer på lønnslippen eller ikke. Dette bør naturligvis regnes som en del av lønnspakken.

Det som står/stod i Arpi-kontrakten angående housing er det følgende:
4. Accommodation and Transportation
4.1 The Employee shall be provided by the Employer with the airline standard hotel accommodation or apartment at base of operation and single room hotel accommodation at layover stations other than base at which he is required to perform his duties.
4.2 Notwithstanding clause 4.1, the Employee may choose to provide his own accommodation. If the Employee so chooses, he shall be paid a subsistence/housing allowance of NOK 5.000 per month.

Da får juristene tolke dette. Pilotene får uansett dekket leilighet eller "airline standard hotel accommodation" (hva nå enn det betyr) på basen, samt hotell på layovers. Førstnevnte har opplagt en pengemessig ekvivalent, som må regnes med når man skal se på reell lønn. Hva som er tilfellet om man selv velger å ordne med bolig (pkt 4.2) hva angår overnatting på layovers vet jeg ikke.
 
Last edited:
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Målet er vel 'å bli kvitt mest mulig kontrakts-jobbing og dermed gjøre dem fast ansatt."

..og det er en grei, generell holdning fra en fagforening. Jeg tror imidlertid ikke at engang fagforeningen tror at DY vil ansette like mange om de er tvunget til å gjøre alt dette fast. Hvis de tror på det, så ville vel jeg hevdet at de trenger en aldri så liten reality check.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Kontraktspiloter har flere vesentlige fordeler;
- De streiker ikke
- Man sparer store administrasjonskostnader
- Man kan ekspandere, prøve ut nye markeder etc med lavere risiko
- Man kan mye raskere omstille seg til forrandringer i markedet.
- Mye større fleksibilitet generelt

Så selv med 1 mill i lønn ville det fortsatt lønne seg med kontraktspiloter.

W

Korrekt. Og dette gjelder selvfølgelig også for Gilde, Statoil, Hydro, Den Norske Stat, NSB og Rimi. Det vil alltid lønne seg med kontraktsarbeidere, fordi arbeidsgiveren kan sparke dem som ikke møter opp (streiker), slippe personellavdelingen og alle de tullete administrasjonskostnadene som kommer med mennsker (som angst, sykdom, redsel, kontakt, permisjon, dødfall etc. etc.) og la de kontraktsansatte ta riskoen ved ekspansjon.

I utgangspuntet en perfekt modell for alle bedrifter, med maksimum fleksibilitet og minimum risiko.

Wahoo, hvorfor bruker ikke samtlige norske selskap, inkludert den Norske stat, denne modellen tror du?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Wahoo, hvorfor bruker ikke samtlige norske selskap, inkludert den Norske stat, denne modellen tror du?

Dette passer bedre for enkelte bedrifter enn for andre bedrifter, og har man stort behov for fleksibilitet så er nok ønsket om kortere kontrakter større. Det er nok ikke en perfekt modell for alle. Det kommer an på bl.a. rekrutteringssituasjonen (det er noe ordentlig herk å skulle gå gjennom ansettelsesprosedyrer oftere enn nødvendig, så finner man de med den kompetansen man ønsker så er det ofte enklere på lang sikt for normale bedrifter å ansette fast...). Kontraktsansettelser reduserer selvsagt behovet for administrasjon (eller mer korrekt, administrasjonen settes bort til spesialiserte bedrifter).

Den Norske stat bruker ikke så rent lite kontraktsansettelser (det samme gjør andre virksomheter som har behov for spesialisert personell - man kan ofte tilby 3 års kontrakter med tilbud om fornying, selv om den som går av etter 3 år erstattes av en annen med tilsvarende kompetanse. Dette gjelder kanskje spesielt i internasjonale organisasjoner, som nok blir et litt spesielt tilfelle). Hovedregelen er imidlertid at ansettelse for ordinær "produksjon" skal skje ved hjelp av faste stillinger. For DY er det et åpent spørsmål hva som skal defineres som ordinær produksjon, fordi de åpner og lukker destinasjoner.
 
Last edited:
Back
Top