På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: Nordlys melder Streik i Norwegian

Det høres jo ikke ut som en unaturlig utvikling. Jeg skjønner i hvert fall ikke hvordan pilotforeningen (ref Aftenposten i dag) kan tro at det kan bli 6.000 nye arbeidsplasser i luftfarten i Norge som følge av DYs ekspansjon. Med dagens arbeidsmarked er vel dette ikke en gang gjennomførbart - med mindre man må importere enda flere østeueopere på slavekontrakter i andre sektorer.

Jeg kan heller ikke se at det er realisme i at hele ekspansjonen vil komme i Norge. Jeg regner med at pilotforeningen er inneforstått med dette, selv om de kommuniserer noe helt annet utad.

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

http://www.euractiv.com/socialeurop...s-land-new-social-security-rights-news-512265

Med 700k i lønn og og nå gode sosiale vilkår burde jo dette fjerne det meste av grunnlaget for en evt streik.

Jeg tviler derimot på at foreningene stopper med dette. Deres overordnede mål er å beskytte medlemmene sine
og seg selv mest mulig - ikke kontraktspilotene. Altså vil de forsøke å begrense/stanse bruken av kontraktspiloter uansett
hvor bra/dårlig de måtte ha det. At de er så opptatt av vilkårene til kontraktspilotene er altså bare spill for galleriet tror jeg.

W

Med 700k i lønn og og nå gode sosiale vilkår burde jo dette fjerne det meste av grunnlaget for en evt streik.

eller 'det meste av grunnlaget' for å flytte arbeidsplassene ut av landet.

Deres overordnede mål er å beskytte medlemmene sine
og seg selv mest mulig - ikke kontraktspilotene.

En forening som ha til overordnet mål 'beskytte medlemmene sine og seg selv mest mulig'?

Ja, gud hjelpe meg. Hva der det foreninger er kommer til....

Ser stadig det trekkes frem 700.000 i lønn. Hvor kommer det beløpet fra?

Ser stadig det trekkes frem 700.000 i lønn. Hvor kommer det beløpet fra?

....fra noen som ikke kan regne ? Lønner som er oppgitt er EUR 3100.00 / måned x 12 er 37.200 EUR som vel blir under NOK 300.000 ?

En forening som ha til overordnet mål 'beskytte medlemmene sine og seg selv mest mulig'?
Ja, gud hjelpe meg. Hva der det foreninger er kommer til....

Sa jeg at det var noe galt i det?? Hva med å lese resten..

W

....fra noen som ikke kan regne ? Lønner som er oppgitt er EUR 3100.00 / måned x 12 er 37.200 EUR som vel blir under NOK 300.000 ?

+ rundt EUR 800 per måned i housing allowance (som opplagt må være med - iallefall om det skal gi et rimelig inntrykk av faktisk lønn) = 47000 euro per år, eller rundt 350.000 NOK. Så skal imidlertid utgifter trekkes fra, så nettoen blir naturligvis lavere. Da er midlertidig betaling for TR allerede trukket fra (nedbetales over 3 år).

I tillegg får de diett på rundt 500 euro per måned, men det er noe mer diskutabelt om man skal inkludere det (det er noe mer kostbart å spise "ute" og ikke ha muligheten til å lage egen mat) så er rimelig kompensasjon for dette bør man vel ha. Spørsmålet er om denne dietten er det eneste pilotene får betalt for mat (noe det virker som).

Lønnen på 700k har vel figurert i noen avisartikler, men jeg regner med at det er kapteinslønn.

Last edited:

Sa jeg at det var noe galt i det?? Hva med å lese resten..

Det er jo to sider av samme sak! Å være "så opptatt av vilkårene til kontraktspilotene" er nettopp å "beskytte medlemmene sine ." Det går an å se litt på sammenhenger her.

Fra Wahoo sin Nordlys artikkel:

Da er dekning av utgifter som telefon, housing og transport inkludert.
Summen tilsvarer rundt 700.000 kroner i året.

Da vet vel Wahoo hvilke verdier Arpi har satt på 'transport' (taxi til og fra hotell, 21 dager/måneden x2 plus evnt split-duties), 'housing' (hotell 21 netter) samt 'telefon.' Konservativt utgjør dette 30,000/måneden, eller 360,000nok som man trekker ifra de 700,000.

Restsum 340,000 året. Deretter kommer kostnader til forsikringer, pensjon, trygd og evnt. skolegang for barn.

Norsk lønn er 1,000,000. Som ikke behøver fratrekk av forsikring, pensjon, trygd og skolegang.

Ser du forskjellen, Wahoo? Grovt regnet utgjør kontrakten 1/4 av 'lønnen.'

Last edited:

Det er jo to sider av samme sak! Å være "så opptatt av vilkårene til kontraktspilotene" er nettopp å "beskytte medlemmene sine ." Det går an å se litt på sammenhenger her.

Jeg tror muligens poenget til Wahoo er at foreningens "omsorg" for kontraktspilotene ikke er fordi de er bekymret for deres vilkår (selv om de fremstiller det slik), men fordi de er bekymret for hva som vil skje med egne medlemmer over tid. Nå kan kanskje kontraktspilotene være individuelle medlemmer av foreningen?

Det er ikke riktig å sammenligne utbetalingen på disse kontraktene disse med lønn. Bare det forhold at vanlig Norwegian-lønn innebærer en privat pensjon, tilsvarer en forskjell opptill flere 10-talls prosent.

Mulig at EU-lov i fremtiden sikrer minimum sosiale rettigheter, jeg snakker her om en avtalefestet pensjon som er noe annet de fleste av oss har, utover det lovfestede.

Når man snakker om housing allowance så regner jeg med at dette er til å dekke bolig på basen, ikke for overnatting utenfor basen. Stemmer det? I såfall er det vel bare i luftfarten at dette ikke regnes som en del av lønnen (og nei, det har ingenting med misunnelse å gjøre - dette bare for å komme i forkant av det vanlig argumentet).

Når man snakker om housing allowance så regner jeg med at dette er til å dekke bolig på basen, ikke for overnatting utenfor basen.

Arpi har spesifisert at de skal stå for kostnadene for hotell og transport ved utestopp, noe som er en selvfølge i resten av verdens flyselskaper, og nei, på ingen måte kan regnes som lønn.

Denne 'kostnaden' som de er så grei å stå får inngår som en del av "Summen (som) tilsvarer rundt 700.000 kroner i året" for Arpi.

Vanlig 'housing allowance' er ikke en del av pakken; meg bekjent står ikke PARC. Arpi eller Risworth for hybler og hoteller i Bangkok, Malaga eller Helsinki (utover de første 30 dagene i BKK). Det de derimot står for (som nevnt over) er hotell på utestopp, som foreksempelvis er en ukes opphold på 'hotellet' på Torp.

Dette er de 'grei nok' til å dekke, men det skulle da f%&n meg bare mangle. Og det utgjør en del av denne 700,000 'summen' som Wahoo slenger rundt om i hytt og gevær.

Back