P eller T matte?

Satt på spissen trenger du ingen matte, men ta nå T matte! Du kommer IKKE til å angre, man får bruk for det *uansett* - og om pilotdrømmen går til helvete så har du noe knallsolid å falle tilbake på. Matematikk er ikke en fiende, det er en venn som hjelper deg. Ikke noe å være redd for, med andre ord :)

Heisan!
Jeg går selv VG1, og anbefaler deg T-matten dersom du ikke har veldig store problemer med matematikken!

Andre året må du ha fysikk for å bli pilot, og da er det en VELDIG stor fordel å ha litt mer avansert matematikk!

Det jeg skal gjøre er å ta T i år, og kjøre over på S1 og S2 de neste årene ;)
Da får du R1 kompetanse som gjør at du kommer inn på de aller fleste skolene her i landet. Læreren vår fortalte at det var bare NTNU som krevde T > R1 > R2 :)

Andre året må du ha fysikk for å bli pilot, og da er det en VELDIG stor fordel å ha litt mer avansert matematikk!

Fint å kunne litt fysikk, men du må ikke ha det. Du trenger først og fremst penger for å bli pilot :) (untatt Univeristet (Høgskolen??) i Tromsø og forsvaret)

Det jeg skal gjøre er å ta T i år, og kjøre over på S1 og S2 de neste årene ;)
Da får du R1 kompetanse som gjør at du kommer inn på de aller fleste skolene her i landet. Læreren vår fortalte at det var bare NTNU som krevde T > R1 > R2 :)

Bitteliten (irrelevant) rettelse - du må ha R2 for å komme inn på alle sivilingeniørstudier. Uansett NTNU, UiT eller andre universiteter i Norge som måtte tilby siv.ing-retninger. Moderne kalt for integrert master i teknologi, men vi klenger oss fast til siv.ing-tittelen altså :p

Hva er alt dette T og P matte? I min tid het det 2MX og 3MX... og 2 MY osv. Og 2FY, 3FY...
Er det samme greia?

Math Studies, Maths Standard Level og Maths Higher Level, enkelt og greit.

Men en forklaring på hvordan det norske systemet er hadde vært kjekt.

Her viser jeg de forskjellige mattekursene som er tilgjenglig på studieretningen Studiespesialisering (tidligere allmenn):

skjermbilde20100928kl20.png

Det vanligste er å ta Teoretisk første året for så å følge pilen over til S1 og deretter S2. Da får man kompetansen R1 som er nok for de aller fleste utdannelser! :)

Her viser jeg også hvilke forskjellige kategorier som finner på T og P på VG1 :)
skjermbilde20100928kl20.png

Last edited:
Som tidligere nevnt er det ikke noe krav til de fleste flyskolene i for eksempel USA, å ha matematikk eller fysikk, men det kan være en stor fordel.
Jeg hadde 1T i VG1, men fikk i Vg2 ultimatumet fra skolen min i Norge om å dra på utveksling og få generell studiekompetanse med fokus økonomi/samfunn i Vg3, eller bli i Norge og ta realfag. Valgte utveksling, av ulike årsaker.

Jeg har allerede begynt å pløye meg gjennom flere bøker som står på pensumlista til skolen min (de ligger ute på FAAs sider, gratis) og det meste som står der, kommer ganske lett til meg, selv om jeg "bare" har hatt 1T :)

Gå for T-matte, og så R1/R2 evt. S1/S2 når du først er i gang, slik at du holder alle muligheter åpne...

UiTs flygerutdanning krever R1 eller S1+S2, hvis det er interessant. Det virker ganske kjipt å måtte bruke et år ekstra på å ta opp fag fra VGS du enkelt kunne tatt mens du alikevel gikk på skolen. Don't be lazy :)

Som tidligere nevnt er det ikke noe krav til de fleste flyskolene i for eksempel USA, å ha matematikk eller fysikk, men det kan være en stor fordel.

Kravene for å komme inn er jo omtrent ikke-eksisterende, men hva som kreves for å gjøre det bra er en helt annen sak.
Når jeg var kontrollant for FAA ble jeg ofte overrasket over elevers manglende kunnskaper i matte. Dette var både innen enkle beregninger ved skrivepulten, men også "guesstimate" oppe i lufta.
Jo mer matte og fysikk man tar på videregående, jo lettere vil flygerutdanningen gå, så enkelt er det.

Hva er alt dette T og P matte? I min tid het det 2MX og 3MX... og 2 MY osv. Og 2FY, 3FY...
Er det samme greia?

Du husker X, Y og Z-matte? :)

X = realfaglig/teoretisk
Y = lettere samfunnsmessig/praktisk matte
Z = samfunnsrelatert matematikk (lettere)

T=1X // R1/R2 => 2MX/3MX
P=1Y // S1/S2 => 2MZ/3MZ

2MY/3MY fantes ikke i min tid, men jeg tror det er en slags mellomting mellom X og Z-matte?

Fysikk 1,2 => 2FY, 3FY
Kjemi 1,2 => 2KJ, 3KJ
Biologi 1,2 => 2BI, 3BI

etc :)

Takker for fin forklaring, hr Polaris!

Har selv aldri hørt om Z-matte skal jeg innrømme, men gikk 2MX-3MX, 2FY-3FY og 2KJ.. men både matte og fysikk er jo artige fag, så why not :)

Hei

Takk for svar alle sammen! Må si jeg har blitt litt klokere for hva som kreves her og der. :)

Takker for fin forklaring, hr Polaris!

Har selv aldri hørt om Z-matte skal jeg innrømme, men gikk 2MX-3MX, 2FY-3FY og 2KJ.. men både matte og fysikk er jo artige fag, så why not :)

Jo vær så god, men jeg er ikke noe "herr"! Hva ugifte ungjenter kalles er jeg litt usikker på - er iallefall ikke noe mann :p

Jo vær så god, men jeg er ikke noe "herr"! Hva ugifte ungjenter kalles er jeg litt usikker på - er iallefall ikke noe mann :p

Hehe, I stand corrected!
Egentlig visste jeg jo det, men jeg får påberope meg et lite hjerneslag i sakens anledning! :P

Satt på spissen trenger du ingen matte, men ta nå T matte! Du kommer IKKE til å angre, man får bruk for det *uansett* - og om pilotdrømmen går til helvete så har du noe knallsolid å falle tilbake på. Matematikk er ikke en fiende, det er en venn som hjelper deg. Ikke noe å være redd for, med andre ord :)

Jeg er flyskolestudent i Florida akkurat nå og kan sikkert oppklare litt.
Jeg var selv veldig dårlig i matte på VGS, og hadde ingen fysikkkunnskaper overhodet, så jeg tok rett og slett 1+2T og fysikk på Bjørknes Privatskole med mål om å bli trafikkflyger.
Ser nå i ettertid at jeg faktisk ikke MÅTTE ta T-matte eller fysikk, men jeg ser på det som et stort forsprang forhold til de andre som ikke har hatt det.

Er ganske enig i hva Polaris sier.

Helt enig med Polaris! T-matte åpner langt flere muligheter enn P-matte (det er ingenting du ikke kan gjøre med T-matte som du kan gjøre med P-matte). Jeg synes forsåvidt det er greit med praktiske anvendelser i matematikk, men det bør komme i tillegg til vektlegging av den teoretiske matematikken (ikke istedetfor). Det å legge ned den ekstra innsatsen i T-matte i forhold til P-matte er jeg sikker på at man får igjen for senere i livet.

Back