Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg er også imponert over at dette ikke gikk rett vest i denne runden. Om de overlever på sikt blir jo spennende å se. Bare å håpe på det synes jeg.

Espen

Ingen tvil om at det er et fantastisk stykke arbeid som er lagt ned av dagens ledelse for å komme hit. I Ettertid er det vel ingen tvil om at de valgte rett "strategi" for å komme best mulig rustet ut av Covid.

Jeg tror du har helt rett. Nå er det jo ikke sikkert at alle hadde mulighet til det, men i motsetning til hos mange legacies kommer Norwegian ut av dette med det meste av gjelden avskrevet, mens andre har lastet opp med ny gjeld, jeg ikke skjønner hvordan de på sikt kan klare å betjene

Og i begge tilfeller har jo aksjonærene blødd

Jeg vil si at 95-96% utvanning er oppsiktsvekkende lite med tanke på at kreditorene måtte ta omtrent like store tap.

Tapet er større, nå ser du på hva de sitter igjen med av eierandel, ikke hva de sitter igjen med av verdi ;)

Justert for splitter, emisjoner etc, lå aksjen å vaket rett under 2000kr i januar 2020, når man omregner datidens aksjekurs til dagen. Den står nå i 23kr, så vi vi snakker et tap på nesten 99%

Tapet er større, nå ser du på hva de sitter igjen med av eierandel, ikke hva de sitter igjen med av verdi ;)

Justert for splitter, emisjoner etc, lå aksjen å vaket rett under 2000kr i januar 2020, når man omregner datidens aksjekurs til dagen. Den står nå i 23kr, så vi vi snakker et tap på nesten 99%

I januar 2020 eksisterte ikke de fleste av dagens aksjer, de oppsto jo under forrige rekonstruksjon. I underkant av 10% av dem ble trykket opp til 100,- stykket. Mens majoriteten ble trykket opp til 425,- og tilfalt kreditorer som måtte ta tap da det aldri var mulig å selge dem til samme pris.

Uansett så mener jeg historiske kurser er lite relevant. Kurskollapsen hadde kommet uavhengig av utvanning eller ikke.

Attestor, som nylig ble største eier, skal i følge DN ha kjøpt opp store deler av gjelden i Norwegian i vinter. Da på billigsalg.

Så ikke umulig de vil dukke opp i aksjonærlisten når rekonstruksjonen er fullført

Takker! Hvor stor prosentandel eierskap er det snakk om?

Det vites ikke.

I motsetning til aksjer er det ofte veldig vanskelig å vite hvem som eier gjeld. Så man ser det jo ikke før gjelden blir konvertert. Og det er heller ikke umulig det kan ha solgt seg ut innen det

Heller ikke DN har klar å finne ut av det

Da var emisjonen gjennomført og John Fredriksen og Sundt familien har endt opp som støreste eiere. Lorentzen med partnere, DNB Asset Management og Nordea Asset Management er også med, men fikk under 5% hver så har ikke måtte flagge

https://www.dn.no/bors/john-fredrik...na-rundt-en-femtedel-av-selskapet/2-1-1015002

John Fredriksen, gjennom Geveran Trading, er tildelt 140 millioner nye aksjer til en verdi av 875 millioner kroner. Det gir en eierandel på 19,94 prosent av aksjekapitalen.
Sundt AS er blitt tildelt rundt 123 millioner nye aksjer til en verdi av 769 millioner kroner. Det gir en eierandel på 17,6 prosent av aksjekapitalen.
Folketrygdfondet er blitt tildelt rundt 48 millioner nye aksjer til en verdi av 300 millioner kroner. Det gir en eierandel på 6,9 prosent av aksjekapitalen.

Merk at dette er basert på 700 millioner aksjer, det vil også senere bli konverter gjeld til 300 millioner aksjer, slik at da Fredriksens eierandel blir ca 14%, Sundt 12% og Folketrygdfondet rundt 5%

Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

DNB endte opp med 12%, som er nåværende andel før kreditorene får sine andeler senere i sommer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Som endel av oppryddningen er det i dag åpnet konkurs i også Norwegian Ground Handling AS og Norwegian Cargo AS

Spettet klarte å sikre seg 2 milioner aksjer i emisjonen, dog kan det godt være gjennom kjøpte tegningsretter eller annet

Back