Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Moderator

Og før det blir en ren politisk diskusjon, langt fra både luftfart og tråden tema, så forsøker vi alle spore oss tilbake til tema. Takk

/Moderator

I følge en DN+ artikkel har Norwegian nå stanset refusjoner til billetter kjøpt gjennom reisebyråer med henvisning til spørsmålet rundt konkursbehandlingen i Irland

I følge en DN+ artikkel har Norwegian nå stanset refusjoner til billetter kjøpt gjennom reisebyråer med henvisning til spørsmålet rundt konkursbehandlingen i Irland

Da vinker de vel i praksis farvel til de passasjerene de trenger mest. Bare de mest ihuga fansene vil fly på flexbilletter hos et selskap som sliter med refusjon og så har betydelig lavere frekvens enn konkurrenten.

Jeg rekvirerte for kort tid siden billetter for en tjenestereise BGO-OSL. Jeg vet reisebyrået har en avtale med Norwegian, og så langt har jeg alltid fått billetter med Norwegian. Men denne gangen fikk jeg SAS begge veier, uten at jeg bad om det.

Jeg rekvirerte for kort tid siden billetter for en tjenestereise BGO-OSL. Jeg vet reisebyrået har en avtale med Norwegian, og så langt har jeg alltid fått billetter med Norwegian. Men denne gangen fikk jeg SAS begge veier, uten at jeg bad om det.
DY er nede i 3 daglige enkelte dager så kan jo være det rett og slett ikke var noe Norwegian-flyging på tidspunktet du skulle reise?

DY er nede i 3 daglige enkelte dager så kan jo være det rett og slett ikke var noe Norwegian-flyging på tidspunktet du skulle reise?

Godt poeng, men her er det utreise mellom ni og til og hjemreise mellom fire og fem. Dy har avganger og tilgjengelige billetter på de tidspunktene den aktuelle dagen.

Godt poeng, men her er det utreise mellom ni og til og hjemreise mellom fire og fem. Dy har avganger og tilgjengelige billetter på de tidspunktene den aktuelle dagen.

Du får ta dialogen med reisebyrået. Hadde jo vært gøy å høre hva som er grunnen deres for å booke SAS.

Da vinker de vel i praksis farvel til de passasjerene de trenger mest. Bare de mest ihuga fansene vil fly på flexbilletter hos et selskap som sliter med refusjon og så har betydelig lavere frekvens enn konkurrenten.

Blir ikke flexbillettene belastet ved reise, og er sånn sett tryggere?

Uten at jeg er noen ekspert på området, men var det ikke slik at kredittkortselskapene - også før korona - holdt igjen pengene til DY til reisen var utført? Dette gjorde/gjør vel isåfall at de faktisk ikke hadde så mye utestående å betale tilbake til kundene sine som f.eks SAS hadde/har?

Uten at jeg er noen ekspert på området, men var det ikke slik at kredittkortselskapene - også før korona - holdt igjen pengene til DY til reisen var utført? Dette gjorde/gjør vel isåfall at de faktisk ikke hadde så mye utestående å betale tilbake til kundene sine som f.eks SAS hadde/har?

Yes and no.

Jeg pröver meg å forklare det enkelt.
Da man kjøper hos selskap XYZ en billett, så utstiller XYZ en regning og belaster kreditt-kort til kunden. Pengene er altså vekk fra kunde. CC selskap rekker dette penger nå komplett eller delvis videre før reisen er faktisk gjennomført. Jo høyre risikoen er, jo mere penger holder CC selskapene "på vent".

Dersom flygninger blir kansellert, så må selskaper aktiv refundere. CC selskapene vil ikke gi pengene automatisk tilbake. Normalt har man refusjons-"bots" som gjør jobben for de aller fleste. Litt mer komplisert blir det dersom du har billetter med flere legs og bare en del er flydd. Her må det av og til en menneske til. Uansett, i begge tilfeller kommer det en aktiv refundering action fra selskap XYZ, som markerer billetter som refund. Og deretter transferrer CC selskapene pengene tilbake til kundene og selvsagt trekker det fra selskap XYZ eller ta dette summ fra penge "på vent".

Dersom DY stopper dette process nå, så betyr dette at kundene ikke far pengene sine fra CC. Dersom DY slås konkurs og den kjøpte reise blir ikke gjennomført, da far kunde sine penger tilbake fra CC, men det er en annen sak.

Last edited:
Norwegian vil hente 4 milliarder i friske penger

Flyselskapet legger nå frem planen de vil fremføre for den irske retten.
Selskapet vil hente 4 miliarder friske penger i form av aksjer og/eller hybrid kapital, som er gjeld som bokføres som egenkapital. Dette skal være «det siste steget» i planen.

Norwegians plan innebærer også at selskapet ønsker å få til «power by the hour» avtaler frem til 2022. Dette er avtaler som betyr at Norwegian kun betaler for de leide flyene i flåten sin når de faktisk bruker flyene.
Selskapet har fått på plass en slik avtale i dag med flere leasingselskaper, men den gjelder bare frem til påsken 2021.

En slik avtale reduserer utgiftene til flyselskapet betydelig i en tid med lav trafikk og derav lave inntekter.

Selv om Norwegian fikk vedtatt en omfattende redningpakke på en generalforsamling i mai, har selskapet helt siden i sommer vært klinkende klare på at de trenger en redninspakke til for å overleve. Selskapet har gjentatte ganger opplyst i regnskapene om at de vil trenge ny arbeidskapital i løpet av første kvartal 2021.

Norwegian har i dag sendt ut innkalling til ekstraordinær generalforsamling 17. desember for å be aksjonærene om nødvendige fullmakter til blant annet å konvertere gjeld til egenkapital samt potensielt innhente ny kapital. Dette er en del av den planen selskapet jobber med for å gjennomføre den pågående reorganiseringsprosessen selskapet er inne i.
https://e24.no/boers-og-finans/i/X8ogx7/norwegian-vil-hente-4-milliarder-i-friske-penger?

Det bli rogså en aksjespleis 1:100 og man vurderer søke rekonstruksjon under den nye konkursloven i Norge også

Back