Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Men det ser ut til at Ryanairs modell er annerledes siden de lykkes. Norwegian lykkes ikke. Forksjellen er at Ryanair har holdt seg til en flytype der man stort sett ender på hjemmebase og crewene sover "hjemme". Det er en ren short-haul.



De siste dagene har vist at volum ikke har gitt Norwegian "cash [nok] i kassa".
Norwegian er en suksessformel. De har bygd opp verdens beste LCC og drevet i 27 år og tidvis levert fantastiske resultater. Sammenlignet med hovedkonkurrenten som har hentet regelmessige milliarder fra mine og dine skattepenger i samme tidsperiode.

Hvor mange flyselskap hører vi ikke om som blir startet? Selv nå under pandemien startes det selskap, og hva et status for de aller fleste etter noen år? De er borte. Hvordan gikk det feks med de "norske" forsøkene? Snowflake? Fly Viking?

Norwegian har skapt noe ingen trodde var mulig og stadig imponert verden i 27 år. Å si at Norwegian ikke lykkes er dumskap. De har allerede vunnet. Og om Corona til slutt skal knekke selskapet så vil de like vel alltid huskes som et fremragende selskap som virkelig åpnet verden for den jevne nordmann.




Men mye mer driftssikre 330'ere, mens Kjos måtte leie inn enda eldre 340'ere, 767'er, 777'ere, etc. etc. etc.


Joda, og Norwegian hadde vært langt bedre skikket til å håndtere pandemien om de hadde kjøpt fly hos en seriøs aktør som Airbus og sluppet unna alle problemene Boeing har skapt med å levere uferdige fly som ikke leverer på løftene fra selskapet.
 
Last edited:
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Formelen på suksess er 50 milliarder i gjeld? :rolleyes:
American har 300 milliarder i gjeld. Hva er poenget?

Du må se det mot eiendelene. Norwegian har positiv egenkapital. SAS og mange andre har negativ. Men det snakkes det ikke om i media..
 
Norwegian har skapt noe ingen trodde var mulig og stadig imponert verden i 27 år. Å si at Norwegian ikke lykkes er dumskap. De har allerede vunnet. Og om Corona til slutt skal knekke selskapet så vil de like vel alltid huskes som et fremragende selskap som virkelig åpnet verden for den jevne nordmann.

Det er vel det mange her er uenig med deg i. At det evt er Corona som kan risikere å knekke Norwegian. Jeg er vel en av dem som tror at de knakk seg selv før Corona. Desverre, for jeg synes det er så kult med et (tross alt) Norsk selskap som gunnet på og virkelig satset.

De fleste selges til utlandet straks de blir store nok til å legges merke til. Norwegian gjorde ikke det. De bare klinte til. Jeg blir skikkelig revet med av sånt.

Men sjarmen og nasjonalfølelsen til side. Selv om det var innmari bra jobbet, tøft satset og et bra case så tror jeg altså at det var skikkelig ute og kjøre allerede før Corona. Jeg tror ikke de hadde hatt nubbsjans til å overleve i den formen uansett. Og derfor mener jeg det er rett å ikke redde dem slik de er/var.

På den andre siden kan det jo hende at vi ser et nytt og nedskalert Norwegian som har fått ta et skritt tilbake til de tingene som var suksess og som kan bygge seg opp igjen derfra.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det er vel det mange her er uenig med deg i. At det evt er Corona som kan risikere å knekke Norwegian. Jeg er vel en av dem som tror at de knakk seg selv før Corona. Desverre, for jeg synes det er så kult med et (tross alt) Norsk selskap som gunnet på og virkelig satset.



De fleste selges til utlandet straks de blir store nok til å legges merke til. Norwegian gjorde ikke det. De bare klinte til. Jeg blir skikkelig revet med av sånt.



Men sjarmen og nasjonalfølelsen til side. Selv om det var innmari bra jobbet, tøft satset og et bra case så tror jeg altså at det var skikkelig ute og kjøre allerede før Corona. Jeg tror ikke de hadde hatt nubbsjans til å overleve i den formen uansett. Og derfor mener jeg det er rett å ikke redde dem slik de er/var.



På den andre siden kan det jo hende at vi ser et nytt og nedskalert Norwegian som har fått ta et skritt tilbake til de tingene som var suksess og som kan bygge seg opp igjen derfra.
Igjen, Norwegian hadde allerede en plan for lønnsomhet framfor ekspansjon, og restruktureringen var igang før Corona.
 
Kjos har aldri hatt en ambisjon om å konkurrere mot nettverksselskaper så kunder som du skisserer her var aldri på Kjos radar. De kundene har humpet over dammen i gamle 330 med blå hale og har vært fornøyd med det.

Norwegian var store på volum, og med LCC så er volum cash i kassa, bare spør Ryan.

Kjos ble fanget i sin egen retorikk.
Selv har jeg "humpet" interkontinentalt med både nye og gamle 330 og til og med "eldgamle" 340 med blå hale (og også andre nettverkselskaper) og vært strålende fornøyd. Har faktisk ikke savnet "dreamlineropplevelsen" i brøkdelen av et sekund.
Mangel på et skikkelig premium produkt var vel en av de få dørene Kjos ikke møtte seg selv i. Ingen hadde bruk for Fast track, Lounger, Prioritert boarding, bonusprogrammer etc etc
Han skulle vært så folkelig og appellere til "folk flest" og glemte de kundene som kunne gi mest penger i kassa.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Vel, saken er, det finnes seg en rett-sak mot Boeing og man må vente på utfallet av denne.

Ellers har vi jo nye konkurrenter i kjerne-områder og det gjenstår å se hvordan Wizz vil klare seg i Norge, .om de utivder, stagnerer eller forsvinner. Om "Braathen Air" kommer til å fly, med hvilke fly og på hvilke ruter. Det vil bestemme mikro-økonomi og hvor lønnsomt det norske innenriks-market kan være for all disse aktører.

Samme gjelder for langruter hvor jetblue annsonserte sitt inntreden med 321XLR fra New York og Boston.


JetBlue kommer ikke til og primært gå etter samme marked.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian er en suksessformel. De har bygd opp verdens beste LCC og drevet i 27 år og tidvis levert fantastiske resultater. Sammenlignet med hovedkonkurrenten som har hentet regelmessige milliarder fra mine og dine skattepenger i samme tidsperiode.

Hvor mange flyselskap hører vi ikke om som blir startet? Selv nå under pandemien startes det selskap, og hva et status for de aller fleste etter noen år? De er borte. Hvordan gikk det feks med de "norske" forsøkene? Snowflake? Fly Viking?

Norwegian har skapt noe ingen trodde var mulig og stadig imponert verden i 27 år. Å si at Norwegian ikke lykkes er dumskap. De har allerede vunnet. Og om Corona til slutt skal knekke selskapet så vil de like vel alltid huskes som et fremragende selskap som virkelig åpnet verden for den jevne nordmann.








Joda, og Norwegian hadde vært langt bedre skikket til å håndtere pandemien om de hadde kjøpt fly hos en seriøs aktør som Airbus og sluppet unna alle problemene Boeing har skapt med å levere uferdige fly som ikke leverer på løftene fra selskapet.

Dette blir for dumt. Suksessformel? Kan kalles korthus og pyramide. De som sitter igjen med svarteper her er ikke vinnere. Kanskje Kjos berget seg, men du ser ikke at han står i kø for og kaste sine penger i brønnen. Tragedien er at NAS ryker, og mange gode norske arbeidsplasser. Hadde veksten kommet gjennom dem og fokusert på Norge, ville nok den norske stat og skattebetaler hatt en annen holdning.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Dette blir for dumt. Suksessformel? Kan kalles korthus og pyramide. De som sitter igjen med svarteper her er ikke vinnere. Kanskje Kjos berget seg, men du ser ikke at han står i kø for og kaste sine penger i brønnen. Tragedien er at NAS ryker, og mange gode norske arbeidsplasser. Hadde veksten kommet gjennom dem og fokusert på Norge, ville nok den norske stat og skattebetaler hatt en annen holdning.
27 år gammelt korthus som gjør tidenes største flybestilling i Europa og har klippekort å på toppen av listene over verdens beste LCC. Det er et korthus jeg kunne tenkt meg å bo i. Faktisk er det ikke et korthus i det hele tatt, det er et palass. Vel passende for kong Kjos [emoji16]
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

27 år gammelt korthus som gjør tidenes største flybestilling i Europa og har klippekort å på toppen av listene over verdens beste LCC. Det er et korthus jeg kunne tenkt meg å bo i. Faktisk er det ikke et korthus i det hele tatt, det er et palass. Vel passende for kong Kjos [emoji16]

Love makes you blind
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

27 år gammelt korthus som gjør tidenes største flybestilling i Europa og har klippekort å på toppen av listene over verdens beste LCC. Det er et korthus jeg kunne tenkt meg å bo i. Faktisk er det ikke et korthus i det hele tatt, det er et palass. Vel passende for kong Kjos [emoji16]

Hi Rudy :wow:

Det hoeres mer ut som det Hvite Hus med den sittende President og virkelighets opplevelsen enn et palass med kong Kjos ;)
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

27 år gammelt korthus som gjør tidenes største flybestilling


Kunststykket er jo ikke å bestille. Kunststykket er å bruke dem, og tjene nok penger på bruken så man har råd til å betale dem.
 
Vetikke jeg, spør Skytrax

Tja .. jo mer du betaler dem, jo bedre rating får du ... ;)

https://www.paddleyourownkanoo.com/...-rating-organization-probably-shouldnt-trust/

So how does Skytrax make its money? A spokesperson for the organisation refused our multiple requests to shed light on this subject but its believed that these come from airlines and airports paying for “audits” by Skytrax researchers – in turn, the airline or airport receives both advice and an “official” Star Rating.
 
Igjen, jeg kan selge biff til hamburger priser og vinne mange premier, men hvis jeg selger et produkt for mindre enn det koster deg, så varer jeg ikke lenge.
 
Back
Top