Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Undrer meg også, selv om det er trasig for de som er/var fast ansatte på norske vilkår - så var da Norwegian en «forkjemper» for sosial dumping, og de første som bragte irske fly til norsk innenriks - og de første som bragte kreative ansettelsesformer og vikarbyrå inn på norsk innenriks.... De ble sogar her på forumet roset for å optimalisere så mye som de gjorde, og vi duster som ikke likte det var ikke framtidsrettet nok. Når vinden blåser i motsatt retning så er plutselig norske vilkår årsaken til at Norwegian skal reddes? Sorry, jeg sliter med å rigge opp voldsomt mye medfølelse altså...

Kreative vilkår/vikarbyrå på norsk innenriks: Ja. Torp 2012-2014. Ingen suksess.

Irske fly på norsk innenriks: Ja. Dog kun bemannet av fast ansatt DY personell.

Fagforeninger skal ha mye av æren for at man har klart å holde på norsk innenriks med faste ansatte og gode vilkår. Alle vet at Kjos har hatt skipsfart som et forbilde med tanke på bemanning. Det er ikke et syn Jacob Schram deler. Norwegian var på full fart med å flagge tilbake til Skandinavia. Så kom helvete...
 
Der tok jeg feil. Det var 222 fly, og Kjos sa «Vi har en veldig god magefølelse for det vi har gjort». Regner ikke med du delte den følelsen. Han sa og « Det gjelder og gå motsyklisk i denne bransjen».
Og en av analytikerne sa»Det er jo slik at man trodde var en skrivefeil først.»
 
Der tok jeg feil. Det var 222 fly, og Kjos sa «Vi har en veldig god magefølelse for det vi har gjort». Regner ikke med du delte den følelsen. Han sa og « Det gjelder og gå motsyklisk i denne bransjen».

Og en av analytikerne sa»Det er jo slik at man trodde var en skrivefeil først.»
222 stk 787? Tror du har misset på tallene her [emoji57]
 
Hvis Aercap klarer det, så synker vel også gjelden til DY pga mindre leasingforpliktelser for fremtiden?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis Aercap klarer det, så synker vel også gjelden til DY pga mindre leasingforpliktelser for fremtiden?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Yes. Dette er balanse-effekt som kommer å skje dersom de leie-avtaler droppes. Muligens er det også en del penalty-payments som kommer å skje.

Men du bør huske en ting som er ikke uvesentlig. Dersom nå en stort kreditor og aksjonær i DY trekker sine assets tilbake, så har dette en stort Domino effekt. Også andre kreditorer vil kreve da enten sine assets tilbake eller front-up payments. Dette vil ha en vesentlig negativ effekt på likviditæten.

DY har nok egne fly å kunne forsette med det første, men dersom dine egne aksjonærer mister troen og ikke lengre støtter deg, så er det enda vanskeligere, å fa ferske penger eller kreditt fra andre.
 
Norwegian følger planen for finansiel restrukturering, præcis som de har sagt. Gælden skal ned og en del af langdistanceflåden skal ud af balancen.
 
Åpen artikkel i E24 om saken

https://e24.no/boers-og-finans/i/Ga...-leid-til-norwegian?referer=https://www.vg.no

Vi har allerede leid ut to 787 (Boeing 787 Dreamliner, journ.anm.) som vi har hos Norwegian (...) og de gjenværende 787-ene markedsføres også for øyeblikket, sa konsernsjef Aengus Kelly i AerCap da han la frem selskapets kvartalstall nylig.

Som BU662 er innepå så kan det potensielt sette kortsiktig press på Norwegian sin likviditet, men samtidig er det jo en ønsket utvikling for Norwegian å komme seg ut av leasingavtaler. Både for å redusere forpliktelsene, men samtidig som Norwegian sitter på alt for mange fly de ikke vil trenge i uoverskuelig fremtid. Samtidig er jo AerCap interessert i å få inntekter for flyene sine, og ikke bare nærmest verdiløse Norwegian aksjer. Og hvis Norwegian ender opp i en rekostruksjon gjennom en konkursbehandling (Ch.11) eller rett og slett går konkurs, er det jo da en fordel å være først ut døren og finne nye markeder. For uansett komemr da mange leasingavtaler til å nulles. Så spørs hvor man "Neos-dealer" AerCap kan klare på kort sikt
 
Jo fortere en får bort Aercap sine 11stk, jo bedre. Færre maskiner som må holdes vedlike gjennom vinteren og reduserte kostnader for DY.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Aksjen stiger litt idag, men ikke mye. Det er von i hangande snøre selv om det ennå vil bli meget tøft å klare dette.
 
Rentemarkedet gir stort sett et bedre bilde av "ståa" enn aksjemarkedet, og i dag er Norwegians gjeld omsatt for 12-15% av pålydende.
 
Veldig billige flexbilletter med DY innenriks ser jeg. Feks OSL-BGO i morgen til 999. SAS har dobbel pris. Gitt DY sin prisalgoritme er det svært lav fyllingsgrad.
 
Aksjen stiger litt idag, men ikke mye. Det er von i hangande snøre selv om det ennå vil bli meget tøft å klare dette.

Jeg kjenner noen som gikk tungt inn på 70 øre, er et stykke dit ennå...

Ellers skriver Dagbladet / Børsen.no dette nå:

"Norwegian går mot en iskald vinter. Krisepakken ligger an til å bare inneholde kutt i flypassasjeravgiften og økte rutekjøp. Alt annet blir utsatt, ifølge Dagbladets opplysninger."

https://www.borsen.no/nyheter/norwegian-settes-pa-pinebenken/73071786
 
Last edited:
Kan en ev. konkurs komme allerede før jul, eller mest sannsynlig utpå våren en gang hvis det ikke går veien ?
Håper jo de overlever da, i en eller annen restrukturert utgave.
 
Back
Top