Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Fra DN Live akkurat nå :up:



– Norwegian har signert avtale med leasingselskaper for 15-20 minutter siden, sier Norwegians finansdirketør Geir Karlsen på Norwegians generalforsamling klokken 08.57.



Han sier selskapet har jobbet i helgen for å sikre nødvendig støtte fra eiere i fire obligsasjonslån.



– Per i dag er vi helt komfortable med at vi har sikret nok støtte i alle fire obligasjonslånene, sier Karlsen.


Ser også kun snaue 24% av aksjene faktisk deltar på generalforsamling og kan stemme i dag. Enten selv eller via fullmakter
 
Last edited:
Live fra Gf.
https://e24.no/boers-og-finans/i/0ndL0E/norwegians-skjebnedag-naa-er-generalforsamlingen-i-gang

Avstemningen nærmer seg

– Alternativet til å stemme gjennom denne planen vil ende med konkurs. Det er viktig for meg å understreke at staten ikke kommer til å komme inn å redde selskapet, om aksjonærene sier ned, sier Schram.

– Det er falske forhåpninger å håpe på at staten vil komme å hjelpe til.

I spørsmålsrunden før det skal stemmes over emisjonen oppdaterer Schram på forhandlingene som har pågått med Boeing om erstatningen. Schram sier han selv har vært med på diskusjonene med flyprodusentene, men han understreker at Boeing også har problemer og sier:

– Det vil være selvmord å tro på erstatning fra Boeing og at det skal redde oss nå.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/05/04/7523744/norwegian-moter-sine-eiere
 
Last edited:
Dette går veien, de to første punktene er nettopp vedtatt med langt over 90% flertall. Så ny emisjon og konvertering av obligasjonsgjeld til egenkapital er nettopp vedtatt

EDIT: Og der var konvertering av leasingforpliktelser til egenkapital vedtatt. Så da har Norwegian fått gjennom det som trengtes
 
Gratulerer til alle involverte, aksjonærer og teamene i diamanten.

Snakket nettopp med et knippe cockpitcrew som var andektige og takknemlige til alle som har gjort dette mulig og gleder seg til resten av arbeidsdagen.

Smedegaard, Schram, Karlsen, Østby m.fl. har virkelig vist en ufattelig gjennomføringsevne.
 
Norwegian åpner opp 30% 6.8kr
Edit: 7.10 kr nå

Den ligger vel rundt 6 kr? Uansett, kraftig opp.

Men noen må gi de som kjøper i dag til disse kursene en kalkulator og innføring i basic corporate finance. Når det er vedtatt en emisjon og gjeldskonvertering på under dette nivået, så høres det veldig rart ut å kjøpe en aksje i dag, som om en liten stund kan kjøpes til et vesentlig lavere beløp.
 
Den ligger vel rundt 6 kr? Uansett, kraftig opp.

Men noen må gi de som kjøper i dag til disse kursene en kalkulator og innføring i basic corporate finance. Når det er vedtatt en emisjon og gjeldskonvertering på under dette nivået, så høres det veldig rart ut å kjøpe en aksje i dag, som om en liten stund kan kjøpes til et vesentlig lavere beløp.

Massevis av småsparer som vil tape penger på disse kjøp nå.

Men det viser soleklart hva skjer: Det handler alt om emosjoner, ikke lengre om fakta. Men på den annen side, dersom du ser det som en "buy-for-joy" kjøp og ikke forventer noe i det heile tatt, så er det like som å kjøpe en festival-billett.
 
Gitt at det var to muligheter i dag, konkurs eller emisjon og konvertering, og konkurs innebærer full tap av aksjeverdien, gir det jo mening at det andre utfallet gir en kursøkning gitt rasjonell prising før dagens generalforsamling.

Men prisingen trenger jo ikke å ha vært rasjonell.

Jeg har ikke regnet på noe og har heller ikke oversikt over detaljene i pakken, men en utvanning som følge av konvertering fra gjeld til aksjer, er jo ikke en utvannning hvor man ikke får noe igjen. Avhengig av vilkårene i gjelden og i konverteringen, kan det jo være en utvanning man finansielt sett tjener på eller ikke, om man er eksisterende aksjeeier. Kursen er jo allerede delt i 5 siden koronakrisen. Hvis dagens aksjonærer får ca 5% i det nye selskapet, innebærer det at samme eierandel som en aksje etter dagens brøk gir, er verdt ca 100 kroner og da i et selskap med mindre gjeld, mindre usikkerhet og statlig støtte. Det trenger kanskje ikke å være helt fjernt?

Så er det klart at en kommende emisjon bør sette et tak for aksjen, men det er vel fortsatt mulig å kjøpe seg inn for å bli med på emisjon og kjøpe flere aksjer for å ha flere tegningsretter?
 
Last edited:
Gitt at det var to muligheter i dag, konkurs eller emisjon og konvertering, og konkurs innebærer full tap av aksjeverdien, gir det jo mening at det andre utfallet gir en kursøkning gitt rasjonell prising før dagens generalforsamling.

Men prisingen trenger jo ikke å ha vært rasjonell.

Jeg har ikke regnet på noe og har heller ikke oversikt over detaljene i pakken, men en utvanning som følge av konvertering fra gjeld til aksjer, er jo ikke en utvannning hvor man ikke får noe igjen. Avhengig av vilkårene i gjelden og i konverteringen, kan det jo være en utvanning man finansielt sett tjener på eller ikke, om man er eksisterende aksjeeier.

Så er det klart at en kommende emisjon bør sette et tak for aksjen, men det er vel fortsatt mulig å kjøpe seg inn for å bli med på emisjon og kjøpe flere aksjer for å ha flere tegningsretter?

På første kikk lyder det som en fornunftig ide.
Men dersom man tenker seg litt dypere, så ser man at det er klok å vente med sine kjøp til etter emisjonen, fordi man vil fa da samme antall aksjer billigere.

Husk også en ting: Leasinggjelden som skål konverteres er økt fra 550 Mio US$ til 730 Mio US$. Noko som betyr at leasing-selskapene vil få flere aksjer og en større andel...
 
Angrer på kjøpet av nye fly

Tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at han angrer på at selskapet kjøpte nye fly, når han sitter med dagens kunnskap. Han har en rådgivende rolle i disse forhandlingene.

– I ettertid kan du si at vi ikke skulle kjøpt nye fly. Vi skulle bare flydd gamle fly, sier Bjørn Kjos til pressen mandag.

– Hadde vi visst det vi vet i dag, hadde vi aldri gjort det.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eafe60d94b04800189ffb95?wide


Edit: Kjos eier fortsatt aksjer i Norwegian og vil kjøpe seg opp mer senere.
Edit 2: Planen forutsetter 7 fly i operasjon fram til April 2021
 
Last edited:
Sitter her i koloniene og klør meg i hodet: Vil Norwegians total gjeld gå ned med alt dette inkludert med nye lån og garantier fra onkel stat, eller gå opp til tross billigere lease betingelser og peanøtter til gamle aksjonærer?
Må de legge frem en businessplan med gjetting på når Corona krisen er over og full flyging med reduserte billett priser kan ventes?
Er obligasjonen slettet hvis de er konvertert til aksjer?
Med andre ord, er dette fremdeles et korthus som kan ramle sammen, eller er de på solid grunn nå?
 
I kommentarfeltene jubles det allerede for "fortsatt billige billetter". Men det er vel ingen garanti for at man kan forvente å reise til Malaga for 399.- enda?
 
Gratulerer til Norwegian ledelsen som klarte å lande det her altså, og til de ansatte som nå får jobbe videre.

Finner det smått utrolig at aksjen stiger på dette. Jeg burde sikkert solgt, men de er jo så lite verd at det på en måte er meningsløst. Morsommere å sitte med dem som en kuriositet. Men altså... nei. Jeg har ikke regnet på det, men det må da prise selskapet skyhøyt
 
Sitter her i koloniene og klør meg i hodet: Vil Norwegians total gjeld gå ned med alt dette inkludert med nye lån og garantier fra onkel stat, eller gå opp til tross billigere lease betingelser og peanøtter til gamle aksjonærer?
Må de legge frem en businessplan med gjetting på når Corona krisen er over og full flyging med reduserte billett priser kan ventes?
Er obligasjonen slettet hvis de er konvertert til aksjer?
Med andre ord, er dette fremdeles et korthus som kan ramle sammen, eller er de på solid grunn nå?

Kort sagt så konverterer de omtrent 10,8 mrd kroner i gammel gjeld, mens de låner 3 mrd, i ny gjeld. Så netto blir da en reduksjon i gjelden. Dessuten så kommer det innhenting av egenkapital oppå dette igjen. Og i praksis så slettes de obligasjonen som omgjøres, men merk at de ikke er 100% av obligasjonslånene som er omgjort

De har allerede lagt frem en business plan når og hvordan trafikken tar seg opp igjen

Noe det ikke snakkes så mye om, så tror jeg en av de viktigste punktene i avtalen med leasingselskapene er at de er oppnår en stor fleksibilitet i kostnadsbasen, slik at de kan oppskalere på en slik måte at kostnadene i ikke alt for stor grad "løper" foran dem

I kommentarfeltene jubles det allerede for "fortsatt billige billetter". Men det er vel ingen garanti for at man kan forvente å reise til Malaga for 399.- enda?

Hvor vanlig har det uansett vært? Føler alle mine Norwegian billetter utenriks de siste årene har kostet minst 1000kr hver vei
 
I kommentarfeltene jubles det allerede for "fortsatt billige billetter". Men det er vel ingen garanti for at man kan forvente å reise til Malaga for 399.- enda?

Får vel aldri håpe at det vil komme noen billetter til under 1000kr uansett destinasjon.
 
Back
Top