Hovedkontoret?
Det eier ikke Norwegian. Og som med alt annet her i verden, man kan ikke gi bort noe man ikke har
Hovedkontoret?
Hadde vært interessant å vite hva de faktisk krever.
Jeg skjønner ikke hva disse lån-obligasjon-omgjøring-stemmegreiene betyr. Kan noen oversette alt til Norsk? Hva er "bra" for Norwegian, og hva er "dårlig"?
Men i tillegg må vel de som var så heldige å få aksjer istedet for penger de ikke fikk, betale inn penger for at aksjene de fikk ikke mister verdi i emisjonen?
Men i tillegg må vel de som var så heldige å få aksjer istedet for penger de ikke fikk, betale inn penger for at aksjene de fikk ikke mister verdi i emisjonen?
Når du skal låne mye penger (noen milliarder og slikt), så går du ikke til banken og ber om lån. Du utsteder obligasjoner, som er en form for lån.
(Someone korrigerer sikkert eventuelle grove misforståelser om obligasjonenes leven og laden.)
https://www.tv2.no/nyheter/11418964/I et intervju på TV 2 Nyhetskanalen lørdag varsler samferdselsminister Knut Arild Hareide at regjeringen vil komme med flere tiltak for luftfarten.
– Vi er nødt til å komme med virkemidler fremover. Da vi kom med våre første virkemidler, trodde vi at krisen skulle være mer kortsiktig. Nå ser vi at den varer lenger, sier Hareide.
Vil avvente med Norwegian
Selv om alle de norske flyselskapene står i en stor økonomisk krise, står Norwegian i særegen situasjon. Norwegian var allerede før koronakrisen i en vanskelig situasjon med høy gjeld.
Norwegian er nå i omfattende forhandlingene på overtid med obligasjonseierne, for å hindre at selskapet går konkurs.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier at han avventer resultatet av Norwegians arbeid.
– Jeg tror en restrukturering er klokt og viktig for Norwegian. Selskapet, med den inntreden de har hatt i det norske markedet, har betydd så mye for konkurransen og for tilbudet vi har i Norge, sier han.
NHO luftfart har forståelse for at man vil avvente situasjonen med Norwegian.
– Men etter det må ordningene komme slik at norsk luftfart overlever. Vi kan ikke vente og se på at de store europeiske selskapene overtar markedet her hjemme, sier Lothe.
Dette er ifølge DNs opplysninger en gruppering bestående av tre danske fondsforvaltere: Danske Invest – eid av Danske Bank – Lundbeck-fondene og PFA Pension, som til sammen eier rundt en femtedel av lånet på 250 millioner euro (2,9 milliarder kroner).
Ved avstemmingen var det det et relativt lavt oppmøte blant stemmene i lånet – 68 prosent – og dermed var grupperingen så vidt stor nok til å velte planene. 62 prosent av långiverne sa ja, mens kravet er minst to tredjedeler av stemmene – 67 prosent.
Investeringsdirektør Peter Rothausen i Lundbeck-fondene vil ikke kommentere hvorfor Norwegians forslag ble stemt ned.
– Vi har ingen kommentar til hvordan vi stemmer i et slik sak. Det gjør vi aldri, sier han.
DN sendte lørdag en lignende henvendelse til forvalter Andreas Dankel i Danske Invest.
– Vi uttaler oss av prinsipp aldri om avstemninger av denne type, og spesielt ikke i ikke avsluttede prosesser, skriver pressetjenesten i Danske Invest i en epost.
Heller ikke pressesjef Kristian Lund Pedersen i PFA ønsker å kommentere saken.
– Vi kommenterer ikke på enkeltinvesteringer og har derfor heller ikke noen kommentarer i denne sammenheng, skriver han til DN.
Tinfoil hat på. Kanskje noen som liker SAS bedre? ...
Billig måte å kjøre konkurrenten konkurs.
Hareide sier det kan komme nye pakker for luftfarten. Men han sier også:
– Det er også naturlig at en del selskaper restrukturerer seg og blir bærekraftige for fremtiden, sier han.
Det er vel verdens klareste tegn, på at NAS enten må gå konk eller at de må få ettergitt mye gjeld. Og at regjernine deretter kan finne på noe.
Kilde: https://e24.no/boers-og-finans/i/70vV0V/hareide-varsler-flere-tiltak-for-luftfarten
Tinfoil hat på. Kanskje noen som liker SAS bedre? ...
Billig måte å kjøre konkurrenten konkurs.
Vår hovedprioritet nå er å nå en enighet med leasingselskapene før generalforsamlingen mandag 4. mai, sier Schram.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/norwegian-melder-om-nok-stotte-fra-langivere-i-samtlige-lan/2-1-801671Basert på verdsettelser av slotene i juni 2021 og et år senere, kan långiverne få tilbake sine låneverdier, som da vil bære renter i tillegg til at långiverne får tilbake også disse verdiene når lånet forfaller.
Sammenlignet med lånets størrelse etter en redningsaksjon, kan låneverdien slik bli økt med inntil 38 prosent, nesten det dobbelt av det forrige tilbudet fra Norwegian.
Hvordan går det med leasingselskapene?
Jeg ser det skrives at de gir "sterk støtte" til avtale om konvertering av utestående til aksjer, men for leasingselskapene kan vel dette skape problemer i forhold til andre flyselskaper som også er i trøbbel?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.