Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Riktig, men om en haug med selskaper forsvinner, blir det nok ennå verre for leasingselskapene. De er heller ikke tvunget til å behandle alle flyselskaper likt.

Nok aksjonærer sier nok ikke nei på generalforsamlingen imorgen for å velte dette. Gruppen som legger frem forslag om 10 statlige milliarder og overtagelse er jo helt på jordet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Saken er vel denne:

Aksjonærer ser at obligasjons-kreditorer fikk langt bedre betingelser enn opprinnelig tilbyd. Hvorfor ikke si nei i første omgang og kreve bedre betingelser også? Schram og Co vil gi etter, fordi det er deres jobber som er direkte knytted til at de skål lykkes...

Ellers viser det også at man ikke skal henge seg for mye opp i tidsfrister og det skjer mye på bakrommet, selv om det virker stille utad

Leasingselskapene lever av løpende kontantstrømmen fra flyindivider som er leaset ut til verdens flyselskaper. 90 % av denne likviditeten er borte og butikken blør kraftig.

Leasingselskapene har fortsatt løpende forpliktelser mot lån og andre finansielle instrumenter. Svært få av disse har så stor kasse at de kan stå i denne situasjonen. AerCap er store men har også betydelig gjeld, ca. NOK 360 milliarder hvis jeg ikke husker feil.

Jeg ville bli overrasket om ikke de vil strekke seg svært langt for å holde en betydelig kunde i live slik at en viss kontantstrøm kan opprettholdes.

Alternativet er å ringe Vazelina Flyhoggeri, litt flåsete sagt kanskje men de fleste skjønner kartet.

I det globale markedet man nå ser er det svært begrenset verdi i parkerte flyindivid, verdien blir også umulig å tallfeste da ingen vet når flytrafikken kan komme opp i rentabelt volum igjen.

I et annet scenario der leasingselskaper og banker hadde andre kunder å putte flyene inn hos ville NAS for lengst vært historie.

Ser man alt under ett så har kanskje Korona hjulpet DY til å overleve, ingen Korona ville betydd dårligere vilkår fra obligasjonseiere i forhandlinger. Leasingselskaper hadde nok krevd inn sin gjeld og ikke godtatt aksjer. I tillegg får man låne fra staten, som sikkert er bedre vilkår enn hva de ellers måtte hente inn.
Men nå er også inntektene stort sett borte for DY og resten av, så om det til slutt hjelper vil vare tiden vise.

Ser man alt under ett så har kanskje Korona hjulpet DY til å overleve, ingen Korona ville betydd dårligere vilkår fra obligasjonseiere i forhandlinger. Leasingselskaper hadde nok krevd inn sin gjeld og ikke godtatt aksjer. I tillegg får man låne fra staten, som sikkert er bedre vilkår enn hva de ellers måtte hente inn.
Men nå er også inntektene stort sett borte for DY og resten av, så om det til slutt hjelper vil vare tiden vise.

Enig, og det må nok noe mer statlige penger til enn de allerede angitte rammer, men det er ennå håp for overlevelse. Et mindre og mindre dristig Norwegian blir det i så fall. Der blir ikke kjedelig å følge luftfarten fremover, men smertefullt dessverre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ellers viser det også at man ikke skal henge seg for mye opp i tidsfrister og det skjer mye på bakrommet, selv om det virker stille utad

Kan man anta at alle er enige, eller er der en fare for at de andre obligasjonseierene vil be om mer sukker på tilbudet?
Stod der ikke noe i avisen om at om ikke alle 4 var enige så var de andre ikke bundet og nytt møte ble berammet til 18/5?

Kan man anta at alle er enige, eller er der en fare for at de andre obligasjonseierene vil be om mer sukker på tilbudet?
Stod der ikke noe i avisen om at om ikke alle 4 var enige så var de andre ikke bundet og nytt møte ble berammet til 18/5?

Forstod det slik at alle fire nå var enige, og det også er endringer de andre lånene. Endrer man pakken til en av de, så må også de andre stemme på nytt

Ellers er generalforsamlingen klokken 08:30 til 10:30 i morgen 4 mai, over nett, mens Norwegian har innkalt til pressekonferanse klokken 12:00 samme dag

Last edited:
Nå har småaksjonærene "snudd 180 grader" etter dialog med Bjørn Kjos og vil ikke stemme ned forslaget i følge flere medier.

Nå har småaksjonærene "snudd 180 grader" etter dialog med Bjørn Kjos og vil ikke stemme ned forslaget i følge flere medier.

Jeg opplever at de har snudd 90 grader. Fra å bare være på tverke til løsninger og dikte opp en fantasiplan, til å stemme for en plan.

Hadde de hatt et alternativt opplegg, kunne det jo lignet noe, men å basere seg på at staten skal betale, uten å ha noen signaler om at den vil det, var jo bare rart.

I den forstand at hvis de ikke hadde klart å restrukturere seg raskt og effektivt nok, og dermed hadde trengt mer kapital, så er jeg enig i hypotesen din. Derimot tror jeg Norwegian var på god vei til å snu businessen nok til at de ville klart seg, før Korona kom. Selv om det selvsagt var langt fra ferdig

De 7 (!!) øverste sakene på e24 omhandler norwegian på en eller annen måte. E24 har alltid hatt en bred dekning av norwegian, men jeg kan aldri huske at de 7 øverste sakene omhandler et selskap.

Heldigvis har det ikveld kommet gode nyheter, så ting ser lysere ut enn det kanskje noen gang har gjort de siste ukene. De fleste har fått med seg at ja er det eneste riktige å stemme imorgen, og de som satt seg på bakbeina har nå ombestemt seg, så jeg tror jeg skal få sove godt før generalforsamlingen i morgen tidlig :)

Jeg regner med at DY også er litt fornøyd med at det kommer inn noen med større aksjeposter.

De som sa nei til IAG må vel nå være litt irriterte på seg selv, men alltid lett å være etterpåklok. Men var vel en god deal for aksjeholdere. Men spørs om IAG hadde giddet å holde skuta over vannet i dag.

Norwegian kommer nå med en oppdatering med leasingselskapene, hvor det nå meldes om støtte fra leasingselskapene om å omgjøre hele 730 millioner dollar i gjelde, opp fra tidligere nevnte 550 millioner.

https://newsweb.oslobors.no/message/504457

Norwegian Air Shuttle ASA (the “Company”) is pleased to announce that it has received strong support from lessors for a minimum conversion to equity of USD 730 million (excluding conversion under the so-called power-by-the-hour arrangement), up from the previously announced USD 550 million. The conversion is supported by a significant number of lessors and the Company continues to discuss with other of its lessors for possible further conversion of debt to equity.

Back