Kjører de på overtid? Er 23.00 fristen en bløff fra Norwegian sin side?
Oppdatert klokken 23.30: Norwegian hadde gitt en frist til klokken 23.00 for alle obligasjonseiere til å si om de er for eller imot forslaget fra selskapet. Det har foreløpig ikke kommet noen melding om utfallet av voteringen.
Oppdatering: Obligasjonseiernes frist for å godta det nye tilbudet eller ikke utløp klokken 23.00 torsdag kveld. Det har klokken 23.50 ikke kommet en ny melding fra Norwegian. E24 oppdaterer saken.
Uten obligasjonseierne på laget har ikke aksjonærene noe å si.Det er vel mandag som er avgjørende..
https://www.dn.no/luftfart/utsetter-skjebnevotering-norwegian-med-nytt-tilbud-til-obligasjonseiere/2-1-800900Oppdatert klokken 24.00: Norwegian hadde gitt en frist til klokken 23.00 for alle obligasjonseiere til å si om de er for eller imot forslaget fra selskapet. Det har foreløpig ikke kommet noen melding om utfallet av voteringen. Det er vanlig prosedyre at det kan ta noe tid før en endelig opptelling foreligger.
Oppdatert klokken 01:23: Norwegian hadde gitt en frist til klokken 23.00 for alle obligasjonseiere til å si om de er for eller imot forslaget fra selskapet. Det har foreløpig ikke kommet noen melding om utfallet av voteringen. Det er vanlig prosedyre at det kan ta noe tid før en endelig opptellingforeligger. Norwegian har ikke besvart DNs henvendelse torsdag kveld og natt til fredag.
https://e24.no/boers-og-finans/i/g7lkg5/norwegian-setter-hardt-mot-hardt-obligasjonseiernes-frist-er-uteOppdatert 07.10: Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen opplyser til E24 at flyselskapet vil oppdatere markedet så snart de har noe nytt å si.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/jacob-schram/koronaviruset/norwegian-fikk-ikke-planen-gjennom-hos-kreditorene-i-dramatisk-votering-manglet-noen-fa-prosent-som-sa-ja/2-1-801100Viktige telefonmøter i helgen
Obligasjonseierne er bare én av aktørene som må si ja til Norwegians kriseplan.
Søndag er fristen selskapet har satt for å bli enig med leasingselskaper – som eier mange av flyene – til å gjøre en lignende øvelse, og konvertere minst fem milliarder kroner i gjeld til egenkapital.
Det har vært krevende forhandlinger med leasingaktørene, som ikke tradisjonelt har eid aksjer i flyselskaper. Samtalene fortsetter gjennom helgen.
– Det er god dialog. Det er forhandlinger, det er kjefting. Ja, hele spekteret, sa Norwegian-sjef Jacob Schram denne uken.
En ekspert har pekt på at det blir vanskelig for leasingaktører å si ja til å bytte gjeld mot aksjer i Norwegian, men si nei til andre selskaper i krise.
Aksjonærene avgjør
Mandag morgen skal det avholdes en ekstraordinær generalforsamling der aksjonærene tar stilling til selskapets redningsplan. Og deretter skal det gjennomføres en kapitalinnhenting, der kursen kan bli satt godt under én krone per aksje.
Sier leasingselskapene elle aksjonærer tvert nei – kan ventyret i Norwegian være over.
Norwegian-sjef Jacob Schram sier det ikke er et alternativ å bli plukket opp av staten.
– Det er fryktelig viktig at aksjonærene skjønner det, og at de ikke sitter på gjerdet og venter på en annen løsning. For det kommer ingen annen løsning, sa Schram denne uken.
Slots på Gatwick frister tydeligvis ikke.Slik ble det stemt i de ulike lånene til Norwegian:
I NAS07 gikk 62,07 prosent av stemmene mot ja
I NAS08 ble det en tilslutning på 89,25 prosent
I NAS09 var tilslutningen 97,91 prosent
I det konvertible lånet ga 85,07 prosent tilslutning
Leasingselskapene, som eier en rekke av flyene, har gitt støtte til å konvertere minimum 550 millioner dollar av det utestående til Norwegian-aksjer, ifølge meldingen fredag.
Slots på Gatwick frister tydeligvis ikke.
https://e24.no/boers-og-finans/i/jd...jonseiere-sier-ja-til-norwegians-redningsplan
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/phillippe-sissener/nordic-trustee/sissener-om-norwegian-dramaet-vi-er-ikke-lenger-bundet/2-1-801616Investorene i tre av fire lån har gått med på vilkårene i planen, men i det fjerde og største lånet ble det akkurat ikke nok stemmer til å få planen gjennom.
Det kan bety at investorene i alle lånene må stemme over hele planen på nytt senere i mai.
Norwegian har sagt at det trenger påfyll av likviditet i midten av mai – gjennom regjeringens krisepakke for luftfarten. Nå blir tiden knapp for å få alle brikker på plass i tide.
På spørsmål om hva dette betyr for voteringen i de tre lånene som sa «ja», er han klar:
– Ettersom alle møtene var betinget av at de andre skulle godkjenne det forslaget som lå på bordet, er det vår oppfatning at vi ikke lenger er bundet hverken av det eller av den nye egenkapitalen (et tilbud om å gå inn med frisk kapital, red.anm.).
Hvis Sissener har rett i det, så betyr det at selskapet ikke har en avtale med noen av obligasjonseierne, og at det må gjøres en ny votering i alle fire lånene.
Han legger til at juridisk rådgiver for Nordic Trustee og obligasjonseierne, advokatfirmaet Wikborg Rein, vil komme med en egen juridisk vurdering av spørsmålet.
Hvis Sissener har rett, så er det dårlig for NAS. Da forslaget ble nedstemt.Jeg skjønner ikke hva disse lån-obligasjon-omgjøring-stemmegreiene betyr. Kan noen oversette alt til Norsk? Hva er "bra" for Norwegian, og hva er "dårlig"?
Jeg skjønner ikke hva disse lån-obligasjon-omgjøring-stemmegreiene betyr. Kan noen oversette alt til Norsk? Hva er "bra" for Norwegian, og hva er "dårlig"?
Skulle egentlig tro at obligasjonseierene i NAS07 er de som har mest å tape på en konkurs, så merkelig at det er de som er mest motvillige til avtalen.Tja, stemmer de nei er det jo nettopp disse slot’ene de sitter igjen med
Samtidig er NAS07 også de som føler seg mest rævkjørt. Da NAS kjørte ganske hardt for å få endret betingelsene, og la inn Gatwick slottene som pant. Og nå er den panten ikke noe verdt.Skulle egentlig tro at obligasjonseierene i NAS07 er de som har mest å tape på en konkurs, så merkelig at det er de som er mest motvillige til avtalen.
Mister ikke DY slotene ved en konkurs, slik at de ikke kan selges videre? Og de er vel uansett ikke mye verd om dagen?
Ville heller sittet med en hangar på Gardermoen...
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.