Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Da hiver jeg meg inn i dette.

Rundt aksjonærer: det er mange uniformerte investorer der ute som mener mye, men mangler generell kunnskap. Sannheten er at B Kjos og kompani har kjørt dette selskapet i grøften, og er nok en del i en statistikk at entreprenører ofte ikke er gode ledere av store, listede selskaper.

B Kjos og co valgte for mange år siden å ikke fikse problemene. Leverage var skyhøyt, og levde bra på uinteresserte investorer som ikke brydde seg om leasing. Da IFRS 16 kom og dette måtte regnes som gjeld var det vanskelig å skule. Jeg prøvde å vinne et mandat med selskapet rundt 2016 da det var klart at verdien i selskapet var null og at den høye gjeldsgraden ville gjøre problemene verre. Svaret fra selskapet var at de hadde overlevd turbulente tider før (de hadde dratt katten ut av sekken før) og ville gjøre det igjen. CFO virket rimelig oppgitt og ikke overrasket av at han sluttet noe etter. Loadfactors var rundt 88% og fallende. En hver enkel modellering viste deg at med det kapasitet som kom at de hadde for mange fly og at EBITDA ville synke før det steg. Det i seg selv sa at selskapet satt med negativ markedskapital. Men du trengte ikke hente leverage som investor når selskapet selv ga det...

Som følge av dette forsvant alle de smarte lange internasjonale pengene ut av selskapet over tid og nå sitter de igjen med norske fond (som nok har det som portefølje effekt) og småinvestorer. Du bygger ikke et suksessfylt emisjonsliste med små investorer. Det du trenger er ett eller flere ledende fond som kan fungere som ‘anchor’ investor.

E24 artikkelen referert her over er ikke klar om han nevner ihht til å kjøpe nå eller i en emisjon. Hvorfor skulle han ha kjøpt nå (og selvfølgelig kan han); han har sagt at prisen på aksjen er rundt 0 i deres øyne og et aksjekjøp gjør ingenting for deres egenkapital (til tross for hva noen investorer ser ut til å tro). Om han ikke deltar i emisjonen så har han fortalt markedet at han selv ikke tror på selskapet og ergo vil han gjøre det verre. Men hvem vet!

C19 eller ikke, men dette er vel det mest åpenbare restruktureringcaset i nord-Europa.
 
Det er den konvertible obligasjonsgjelden som endres fra 85% til 80%. Ser også journalistene fikk dette med seg når de leste gjennom børsmeldingen en gang til og har nå endret artikkelen.

Foreløpig ingen endring av planene mot leasingselskapene. Men det innebærer trolig at eksisterende aksjonærer får litt mer eierandel

Eller at konverteringen skjer til en lavere kurs, slik at 5,2% fortsatt er det som gjelder.
 
Fikk mail av sjefen nå.
Vi i Norwegian gir oss ikke

Ingen kunne ha forutsett hvordan 2020 skulle bli. Pandemien påvirker ikke bare helsen og hverdagen vår, men også lommebøkene og ferieplanene våre. Her i Norwegian hadde vi gjennomført en stor snuoperasjon for å rigge Norwegian for fremtiden, men aldri hadde vi trodd at reiselivet skulle stoppe fullstendig opp — nærmest over natten. Vi vil gjerne takke dere for all støtte og heiarop vi har fått gjennom de siste ukene, samt tålmodigheten dere har vist oss i denne krevende tiden. Og spesielt takk til de fantastiske reiseminnene hele Norge har delt med oss.

Vi ser løsninger, også nå når det blåser som verst. Vi er optimistiske til at vi også i fremtiden vil kunne tilby et lavprisalternativ for norske reisende, bringe familier sammen fra hver sin kant av landet og gjøre feriereiser tilgjengelig for alle. Men for å få til det er vi blant annet avhengig av å konvertere gjeld til egenkapital og hente inn ny egenkapital i en emisjon.

Er du aksjonær?

4. mai er det generalforsamling, og frem til 30. april kan du som er aksjonær gi din forhåndsstemme og støtte forslagene om konvertering av gjeld og emisjon. Det vil gi oss den helt nødvendige kapitalen vi trenger for å få støtte fra staten i krisen vi står i, og samtidig kunne danne grunnlaget for å holde Norwegian på vingene inn i fremtiden. Les mer her og bli med på reisen videre!

Hilsen Jacob Schram
- og resten av oss i Norwegian
 
Han syntes derfor det er «merkelig» at Norwegian-aksjen handles til rundt 5 kroner på Oslo Børs.

– I realiteten burde den vært på 1 krone eller kanskje 10 øre.

Han omtaler situasjonen til Norwegian som «tragisk».

– Vi trenger et selskap som Norwegian som tør å utfordre og tilby de reisende fornuftige priser og gode reisetilbud. Hva som skjer med «Nye Norwegian», hvis de klarer å komme dit, er vanskelig å spå. Men menneskers reisevaner er nok endret for en lang periode, kanskje for alltid, tror Kjos.
https://e24.no/boers-og-finans/i/pL26pE/stig-har-realisert-tap-paa-aatte-mill-i-norwegian-hjertet-vant-nok-kampen-mot-hjernen
 
Da hiver jeg meg inn i dette.

Rundt aksjonærer: det er mange uniformerte investorer der ute som mener mye, men mangler generell kunnskap. Sannheten er at B Kjos og kompani har kjørt dette selskapet i grøften, og er nok en del i en statistikk at entreprenører ofte ikke er gode ledere av store, listede selskaper.

B Kjos og co valgte for mange år siden å ikke fikse problemene. Leverage var skyhøyt, og levde bra på uinteresserte investorer som ikke brydde seg om leasing. Da IFRS 16 kom og dette måtte regnes som gjeld var det vanskelig å skule. Jeg prøvde å vinne et mandat med selskapet rundt 2016 da det var klart at verdien i selskapet var null og at den høye gjeldsgraden ville gjøre problemene verre. Svaret fra selskapet var at de hadde overlevd turbulente tider før (de hadde dratt katten ut av sekken før) og ville gjøre det igjen. CFO virket rimelig oppgitt og ikke overrasket av at han sluttet noe etter. Loadfactors var rundt 88% og fallende. En hver enkel modellering viste deg at med det kapasitet som kom at de hadde for mange fly og at EBITDA ville synke før det steg. Det i seg selv sa at selskapet satt med negativ markedskapital. Men du trengte ikke hente leverage som investor når selskapet selv ga det...

Som følge av dette forsvant alle de smarte lange internasjonale pengene ut av selskapet over tid og nå sitter de igjen med norske fond (som nok har det som portefølje effekt) og småinvestorer. Du bygger ikke et suksessfylt emisjonsliste med små investorer. Det du trenger er ett eller flere ledende fond som kan fungere som ‘anchor’ investor.

E24 artikkelen referert her over er ikke klar om han nevner ihht til å kjøpe nå eller i en emisjon. Hvorfor skulle han ha kjøpt nå (og selvfølgelig kan han); han har sagt at prisen på aksjen er rundt 0 i deres øyne og et aksjekjøp gjør ingenting for deres egenkapital (til tross for hva noen investorer ser ut til å tro). Om han ikke deltar i emisjonen så har han fortalt markedet at han selv ikke tror på selskapet og ergo vil han gjøre det verre. Men hvem vet!

C19 eller ikke, men dette er vel det mest åpenbare restruktureringcaset i nord-Europa.
--
Beste jeg har lest på lenge. Kjos og Co tok sinnsyke mengder "Møllers Tran", og kjørte dette i grøfta. 30.4 og 4.5 avgjør alt. DY har kun et godt kort på handen. Lessors har ikke mange andre å gå til for å finne overtakere til flyene.
 
Kjære Norwegian aksjonær.

Jacob Schram og Norwegian kom i går med en oppdatering hvor dagens aksjonærer opprettholder 5 % av selskapet. Ifølge Schram er dette ett sjenerøst tilbud. Dette er dog ikke noe endelig tilbud da styret ber om svært brede fullmakter, og Norwegian ledelsen med Schram og co jobber for å konvertere så mye gjeld som mulig. Selskapet er jo eid av en bøtteballett med småaksjonærer, da er det best å gi styret brede fullmakter sier Norwegian pilot og medlem i gruppa Ole Jørgen Aanestad i dagens E24. Til informasjon til E24 og andre medier har gruppen 720 medlemmer på facebook og over 1000 medlemmer utenfor Facebook.
Når Norwegian i dag går ut med en video med CEO Jacob Schram som blir markedsført bredt på E24 og andre nettaviser med "vår viktigste annonse" så viser det hvor ekstremt dette er.
...............
https://finansavisen.no/forum/thread/97366/view/0/0?page=2#
Jeg tror nesten Helge Stray og co kommer til å klare å kjøre Norwegian på dunken.
 
Last edited by a moderator:
Jeg tror nesten Helge Stray og co kommer til å klare å kjøre Norwegian på dunken.

Resonnementet deres har en stor svakhet.

Stortinget (6 partier) vil ikke redde dem hvis ikke DY viser at de også er i stand til å redde selv.
Dette har de ettertrykkelig slått fast! Det sier også DY. Det skjer ikke!

Sjansen for at DY (og SK) derimot vil trenge mer middler etterhvert er stor. Derfor, NÅR dette skjer vil viljen til stortinget sannsynligvis være betraktelig større for å hjelpe dem i runde 2.. Hvis ikke ryker de jo på en 3 mrd smell. DA kan de bli snakk om direkte støtte/statlig oppkjøp etc.

Videre, Stray og alle oss andre "folkeaksjonærer" bør jo også føle et *visst* ansvar også for de ansatte som risikere å bli arbeidsløse nå.
Og sist men ikke minst, dugnadsånd i disse corona tider, unngå et SAS monopol i årevis etc.

Aksjene er i øyeblikket uansett ikke verdt noe som helst for de fleste av oss.

Derfor, har gitt styret fullmakt til mine stemmer istedenfor å selge dem. Eneste riktige å gjøre slik jeg ser det.
 
Her er presentasjonen til obligasjonseierne som de skal ha møte med 30. april.

NAS: Presentation to bondholders

Veldig mye detaljer her. Bl.a annet har de et "hoved-scenario" der dagens situasjon holder seg t.o.m Q1 2021... deretter økning.
Best case er gradvis økning fra Q3 2020. (Som IATA tror).

I begge scenarier regner de med å kunne klare seg med de 3 mrd fra staten til rundt Q4 2020/Q1 2021.

W

Den store spørsmål som må stilles er denne:
Er disse to scenario som er presentert i Business Case altfor optimistisk?

Nesten alle andre aktører i bransjen er langt mer pessimistisk. Det ville har vært meget interessant å vite hvillke estimater (økonomisk vekst, arbeidsledighet, lønnsvekst, FX kurs etc. ), data og innsikter eller estimater Norwegian har bygget sine to scenario på.

Min personlig estimate er denne:
Domestic tar seg opp igjen til nesten 100% innen slutt av 2021
Europa tar seg opp til i beste fall til 75% innen slutt av 2021, full recover trenger flere år fordi privat-økonnomien er presset for de fleste etter Corona
Longhaul tar seg opp til 50-60% innen slutt av 2021 og vil være dempet i flere år. Her blir brutalt overkapasitæt på de fleste ruter som DY flyr, fordi de er i konkurranse mot nettverk-selskaper og på Hub2Hub har disse en klar fordel: Feed på begge ender.

Med disse estimater anser man Norwegian sitt plan som altfor sporty. Jeg forutser at selskap vil minske enda mere enn 110 flz og at de vil trenge mer likviditæt. Ser man på dokument, er det ingen tilfelle at det største kapitel handler om risikoer. Men vi ser jo også at dette planen er en levende dokument som tilpasses. Vi fa se hva er den endelig versjonen...
 
Last edited:
NAS kjører annonse i dag.
 

Attachments

  • Screenshot_20200429-095234_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200429-095234_Samsung Internet.jpg
    62.6 KB · Views: 1,211
Vel er nok redd aksjen går mye ned i pris etter dette uansett. viss likviditeten er avhengig av forhåndssalg av biletter.

kan lure på om planlagt overskudd for 2020 var medregnet refusjon til kunder.
 
Last edited:
Norwegian holder seg på 5.27kr helt utrolig.
Det meste er usikkert før Norwegians skjebne de neste fem dagene avgjøres.

I ettermiddag avgjør andelseiere i Norwegians obligasjonslån om de godtar å bytte ut 3,7 milliarder kroner av lånene med aksjer.

Dette er det første hinderet før en ekstraordinær generalforsamling den 4. mai avgjør skjebnen til konsernsjef Jacob Schrams redningsplan for flyselskapet som nå trues av konkurs på grunn av corona-krisen.
Brutalt kursfall

- Uansett hva som skjer, mener jeg aksjekursen skal ned, sier analysesjef Lars-Daniel Westby i Sparebank1 Markets til Dagbladet.
https://www.borsen.no/nyheter/na-kan-alt-skje-i-norwegian/72417681
 
Ned i 5kr nå.
Norwegians skjebnemøte med obligasjonseierne utsettes rett før det skulle starte

For å få med seg sine obligasjonseiere på en kriseløsning, melder Norwegian om nye tilbud torsdag ettermiddag. Dermed utsettes obligasjonseiermøtet som egentlig skulle startet klokken 16.

  • De gir obligasjonseierne en delvis fortrinnsrett på kapitalinnhentingen som skal gjennomføres i etterkant av gjeldskonverteringen
  • Flyselskapet løser opp innlåsningskrav som sier hvor lenge kreditorene må sitte på aksjene de får gjennom konverteringen
  • Obligasjonseierne i det konvertible lånet gis mulighet til å konvertere resten av lånet umiddelbart etter hovedkonverteringen
  • Norwegian vil skjerme inntekter fra salg av såkalte sloter på Gatwick slik at de sikres obligasjonseierne i NAS07 og NAS08, som har pant i disse slotene.
Samtidig opplyser Norwegian om at det jekker ned hvor mye av den konvertible obligasjonen det vil gjøre om til aksjer til 77 prosent, dersom kreditorene går med på å tegne seg for et visst antall aksjer i emisjonen, som må tilsvare minst 50 millioner kroner, i etterkant.
Kreditorene som tegner seg for aksjer i emisjonen gis også muligheten til å få frigjort 1,6 ganger så mye av sine «gamle aksjer».
Tilbudet varer til 23.00 torsdag kveld, fremgår det.
«Dette er selskapets siste tilbud», skriver Norwegian i en melding.
https://e24.no/boers-og-finans/i/g7...nseierne-utsettes-rett-foer-det-skulle-starte
 
Last edited:
Så slotene på Gatwick selges? Ikke akkurat selgers marked pdd.

Det er nok heller ved eventuelle salg. Husk at obligasjonseierne har pant i disse slotene, og det pantet blir jo endret når lånet i stor grad omgjøres til aksjer. Med løsningen som skisseres da så hindres det at Norwegian bruker eventuelle inntekter fra disse, til andre ting, enn betaling til de tidligere obligasjonseierne
 
Back
Top