dodgeflyer
ScanFlyer Blue
Da hiver jeg meg inn i dette.
Rundt aksjonærer: det er mange uniformerte investorer der ute som mener mye, men mangler generell kunnskap. Sannheten er at B Kjos og kompani har kjørt dette selskapet i grøften, og er nok en del i en statistikk at entreprenører ofte ikke er gode ledere av store, listede selskaper.
B Kjos og co valgte for mange år siden å ikke fikse problemene. Leverage var skyhøyt, og levde bra på uinteresserte investorer som ikke brydde seg om leasing. Da IFRS 16 kom og dette måtte regnes som gjeld var det vanskelig å skule. Jeg prøvde å vinne et mandat med selskapet rundt 2016 da det var klart at verdien i selskapet var null og at den høye gjeldsgraden ville gjøre problemene verre. Svaret fra selskapet var at de hadde overlevd turbulente tider før (de hadde dratt katten ut av sekken før) og ville gjøre det igjen. CFO virket rimelig oppgitt og ikke overrasket av at han sluttet noe etter. Loadfactors var rundt 88% og fallende. En hver enkel modellering viste deg at med det kapasitet som kom at de hadde for mange fly og at EBITDA ville synke før det steg. Det i seg selv sa at selskapet satt med negativ markedskapital. Men du trengte ikke hente leverage som investor når selskapet selv ga det...
Som følge av dette forsvant alle de smarte lange internasjonale pengene ut av selskapet over tid og nå sitter de igjen med norske fond (som nok har det som portefølje effekt) og småinvestorer. Du bygger ikke et suksessfylt emisjonsliste med små investorer. Det du trenger er ett eller flere ledende fond som kan fungere som ‘anchor’ investor.
E24 artikkelen referert her over er ikke klar om han nevner ihht til å kjøpe nå eller i en emisjon. Hvorfor skulle han ha kjøpt nå (og selvfølgelig kan han); han har sagt at prisen på aksjen er rundt 0 i deres øyne og et aksjekjøp gjør ingenting for deres egenkapital (til tross for hva noen investorer ser ut til å tro). Om han ikke deltar i emisjonen så har han fortalt markedet at han selv ikke tror på selskapet og ergo vil han gjøre det verre. Men hvem vet!
C19 eller ikke, men dette er vel det mest åpenbare restruktureringcaset i nord-Europa.
Rundt aksjonærer: det er mange uniformerte investorer der ute som mener mye, men mangler generell kunnskap. Sannheten er at B Kjos og kompani har kjørt dette selskapet i grøften, og er nok en del i en statistikk at entreprenører ofte ikke er gode ledere av store, listede selskaper.
B Kjos og co valgte for mange år siden å ikke fikse problemene. Leverage var skyhøyt, og levde bra på uinteresserte investorer som ikke brydde seg om leasing. Da IFRS 16 kom og dette måtte regnes som gjeld var det vanskelig å skule. Jeg prøvde å vinne et mandat med selskapet rundt 2016 da det var klart at verdien i selskapet var null og at den høye gjeldsgraden ville gjøre problemene verre. Svaret fra selskapet var at de hadde overlevd turbulente tider før (de hadde dratt katten ut av sekken før) og ville gjøre det igjen. CFO virket rimelig oppgitt og ikke overrasket av at han sluttet noe etter. Loadfactors var rundt 88% og fallende. En hver enkel modellering viste deg at med det kapasitet som kom at de hadde for mange fly og at EBITDA ville synke før det steg. Det i seg selv sa at selskapet satt med negativ markedskapital. Men du trengte ikke hente leverage som investor når selskapet selv ga det...
Som følge av dette forsvant alle de smarte lange internasjonale pengene ut av selskapet over tid og nå sitter de igjen med norske fond (som nok har det som portefølje effekt) og småinvestorer. Du bygger ikke et suksessfylt emisjonsliste med små investorer. Det du trenger er ett eller flere ledende fond som kan fungere som ‘anchor’ investor.
E24 artikkelen referert her over er ikke klar om han nevner ihht til å kjøpe nå eller i en emisjon. Hvorfor skulle han ha kjøpt nå (og selvfølgelig kan han); han har sagt at prisen på aksjen er rundt 0 i deres øyne og et aksjekjøp gjør ingenting for deres egenkapital (til tross for hva noen investorer ser ut til å tro). Om han ikke deltar i emisjonen så har han fortalt markedet at han selv ikke tror på selskapet og ergo vil han gjøre det verre. Men hvem vet!
C19 eller ikke, men dette er vel det mest åpenbare restruktureringcaset i nord-Europa.