Virker jo nesten som om DY overlever pga Corona. Absurd nok.
Jeg tror ikke de hadde overlevd i ett normalt marked. Og tror fortsatt de kommer til å slite big time, men poenget med at pant rundt forbi rett å slett ikke har verdi lenger har jeg ikke tenkt på. hmm
---
I grunnen enig. DY's dager kan se ut til å være talte, med 60 milliarder i gjeld. Men det er snakk om "nasjonal infrastruktur", så siste ord er ikke sagt.
Om de nå får med seg obligasjonseiere, banker og andre kreditorer med seg på å konvertere deler av gjelden til aksjer, så vil de kunne kvalifisere til trinn 3, som utløser visse garantier fra staten.
Men selskapet er nå så skakkjørt, at det må en rekonstruksjon til. Så håper vi at dette redder de norske arbeidsplassene (eller de fleste av de), og da står tilbake med en form for core-DY. I disse tider føles det derimot tungt for norske skattebetalerne å måtte betale for eksempel arbeidsplassen til en thai, som jobber på en Singapore-kontrakt, på et irsk AOC, selv om det tilfeldigvis står "Norwegian" på flyet. Mener at kun drøyt 2000 ansatte av de nær 11.000 i firmaet er på norsk ansettelse. Her blir det i beste fall en kraftig nedskjæring. Det MÅ til!