Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg og sliter med "sannheten" om at Norwegian i 2020 ville få sitt beste resultat ever.
.

Akkurat den kan jeg ikke huske ha blitt nevnt, så det var vel heller snakk om de hevdet de var i rute for å gå i pluss.

Egentlig litt uvesentlig. Som jeg sier, de var trolig i god vei til å snu skuta. Men dette er ikke noe som gjøres på et par kvartaler

Virker jo nesten som om DY overlever pga Corona. Absurd nok.
Jeg tror ikke de hadde overlevd i ett normalt marked. Og tror fortsatt de kommer til å slite big time, men poenget med at pant rundt forbi rett å slett ikke har verdi lenger har jeg ikke tenkt på. hmm :)

---
I grunnen enig. DY's dager kan se ut til å være talte, med 60 milliarder i gjeld. Men det er snakk om "nasjonal infrastruktur", så siste ord er ikke sagt.
Om de nå får med seg obligasjonseiere, banker og andre kreditorer med seg på å konvertere deler av gjelden til aksjer, så vil de kunne kvalifisere til trinn 3, som utløser visse garantier fra staten.

Men selskapet er nå så skakkjørt, at det må en rekonstruksjon til. Så håper vi at dette redder de norske arbeidsplassene (eller de fleste av de), og da står tilbake med en form for core-DY. I disse tider føles det derimot tungt for norske skattebetalerne å måtte betale for eksempel arbeidsplassen til en thai, som jobber på en Singapore-kontrakt, på et irsk AOC, selv om det tilfeldigvis står "Norwegian" på flyet. Mener at kun drøyt 2000 ansatte av de nær 11.000 i firmaet er på norsk ansettelse. Her blir det i beste fall en kraftig nedskjæring. Det MÅ til!

Norwegian innkaller nå til ekstraordinær generalforsamling 4 mai, og forsøker gjøre om deler av gjelden til egenkapital. Det står ikke hvor store summer det er snakk om, men det blir vel da i realiteten at kreditorene tar over selskapet. Dog skal det også gjøres en emisjon

Jeg tror du egentlig tar feil der, for selv om det var langt igjen, så var faktisk Norwegian i god drift til å snu skuta og rydde opp i butikken. Dette ble nå totalt ødelagt av Corona når cash flowen stoppet helt opp

Snackade lite med en vän inom AMEX/Master världen. Ingen annan bank utom Bank Norwegian var villigt att låta DY se sine pengar mera än 2 veckor innan avgång. AMEX behöll pengarna inne till siste stund. Mera och mera människor bokade via dessa kanaler. Det gjorde att DY icke hade väldigt mycket kapital att göra förändringar med.
Denna analys är med 25 års erfarenhet i branschen....

Ser at styret ber om tillatelse til å utstede inntil 10 mrd kroner i nye aksjer og konvertibel gjeld. I tillegg når man tar å gjør deler av eksisterende gjeld til egenkapital, betyr det at dagens aksjonærer vil sitte igjen med svært lite av selskapet

Worst case scenario er da at dagens aksjonærer sitter igjen med en eierandel på 0,04 % noe som gir en aksjeverdi på 35 øre om man gjør ting litt vel forenkelt?

Vet ikke hva du definerer som en god stund, men siste arbeidsdag for crew fra BKK basen var tirsdag 31.mars.

Jeg personlig er enig at DY burde gått tilbake til sitt DY-core pre HEL base i 2011

Last edited:
Norwegian innkaller nå til ekstraordinær generalforsamling 4 mai, og forsøker gjøre om deler av gjelden til egenkapital. Det står ikke hvor store summer det er snakk om, men det blir vel da i realiteten at kreditorene tar over selskapet. Dog skal det også gjøres en emisjon

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...l-konvertere-gjeld-til-egenkapital/2-1-790208

Jeg tror du egentlig tar feil der, for selv om det var langt igjen, så var faktisk Norwegian i god drift til å snu skuta og rydde opp i butikken. Dette ble nå totalt ødelagt av Corona når cash flowen stoppet helt opp

Ærlig talt tror jeg at dette kan i beste fall være halvdelen av løsningen. Fordi der er bare en middel å rydde opp balansen. Likevel mangles det en meget sentral informasjon til investorer og kreditorer. Noen glemmer at de forsatt har valg. Og dersom din kreditt er pantlagt med ett fly, så er det relativ sikkert. En 787 eller 737NG kan plasseres is marked dersom prisen er rett, da er man ikke så fortvilet at man må konvertere til DY aksjer. Dersom man sitter på en DY lån, vel dette er en annen sak ...

Norwegian har ikke sagt hvordan de forestille seg fremtida etter Corona. Hva selskap vil se ut. Andre aktører er det langt fremme. En LH har tidlig kutted i produksjon, de har tidlig sagt at de pensjonerer fly fordi de ser en langt krise fremover. Samme sier Boeing og Airbus. Norwegian har ikke sagt en eneste ord om dette så langt. En ting er likevel sikkert. En "forsett som før" vil ikke være mulig, fordi market og etterspørelse er en helt annen, sterkt forminsked. Det virker om ledelsen har helt glemt dette delen ...

Her må ledelsen levere noe frem til 04.Mai. Spesielt med tanke på at de vil gjennomføre en emisjon også ...

Nå er det strengt tatt ikke snakk om vikarer og vikarbyrå

"For folk flest" - for å bruke et populistisk begrep - er ansettelsesbyrå på gammelnorsk kjent som vikarbyrå. Kall det hva du vil, jeg regner med at de som er litt over gjennomsnittlig interessert i luftfart vet hva jeg mener. De er iallefall ikke ansatt hos Norwegian med kontrakt kun tilknyttet firmaet på Fornebu.

"For folk flest" - for å bruke et populistisk begrep - er ansettelsesbyrå på gammelnorsk kjent som vikarbyrå. Kall det hva du vil, jeg regner med at de som er litt over gjennomsnittlig interessert i luftfart vet hva jeg mener. De er iallefall ikke ansatt hos Norwegian med kontrakt kun tilknyttet firmaet på Fornebu.

Men de er heller ikke vikarer eller deltidsansatte etc

Norwegian har ikke sagt hvordan de forestille seg fremtida etter Corona. Hva selskap vil se ut. Andre aktører er det langt fremme. En LH har tidlig kutted i produksjon, de har tidlig sagt at de pensjonerer fly fordi de ser en langt krise fremover. Samme sier Boeing og Airbus. Norwegian har ikke sagt en eneste ord om dette så langt. En ting er likevel sikkert. En "forsett som før" vil ikke være mulig, fordi market og etterspørelse er en helt annen, sterkt forminsked. Det virker om ledelsen har helt glemt dette delen ...

Ifølge denne artikkelen er hovedfokuset akkurat nå å få tilgang til kapital, men at man også vil evaluere rutestrukturen.

Norwegian Air spokesman Lasse Sandaker-Nielsen wouldn’t comment on recent developments in the airline’s “dialogue” with its creditors or on the future of Norwegian Air’s long-distance routes.

“Right now our most important priority is to secure access to the loan guarantees offered by the state,” he wrote in an email to DN just before the weekend, “so that we can strengthen liquidity moving forward.”

www.newsinenglish.no/norwegians-long-haul-routes-at-risk/

Men de er heller ikke vikarer eller deltidsansatte etc

Har jeg skrevet eller påstått det? Jeg har forklart hvorfor bemanningsbyråer ofte kalles vikarbyråer på folkemunne. Ellers har jeg skrevet at jeg spør om hvilke land norwegian-ansatte jobber i. Uansett ansettelsesformat. Det virker som om vedkommende jeg quotet har kunnskap om det uten at man må referere til gamle utdaterte rapporter - altså spurte jeg vedkommende. Det vil jo hjelpe flere av oss som tenker Norwegian = alt annet enn Norwegian, om det motsatte blir bevist :)

Har jeg skrevet eller påstått det? Jeg har forklart hvorfor bemanningsbyråer ofte kalles vikarbyråer på folkemunne. Ellers har jeg skrevet at jeg spør om hvilke land norwegian-ansatte jobber i. Uansett ansettelsesformat. Det virker som om vedkommende jeg quotet har kunnskap om det uten at man må referere til gamle utdaterte rapporter - altså spurte jeg vedkommende. Det vil jo hjelpe flere av oss som tenker Norwegian = alt annet enn Norwegian, om det motsatte blir bevist :)

Jeg pirker på det når du bevisst bruker vikarbyrå for å få det til å høres dårligere ut enn det egentlig er :stir

Ærlig talt tror jeg at dette kan i beste fall være halvdelen av løsningen. Fordi der er bare en middel å rydde opp balansen. Likevel mangles det en meget sentral informasjon til investorer og kreditorer. Noen glemmer at de forsatt har valg. Og dersom din kreditt er pantlagt med ett fly, så er det relativ sikkert. En 787 eller 737NG kan plasseres is marked dersom prisen er rett, da er man ikke så fortvilet at man må konvertere til DY aksjer. Dersom man sitter på en DY lån, vel dette er en annen sak ...

Her må ledelsen levere noe frem til 04.Mai. Spesielt med tanke på at de vil gjennomføre en emisjon også ...

Jeg deler dine bekymringer, men samtidig tror jeg det snakkes og kommuniseres langt mer på bakrommet, og det er nettopp slikt vi og markedet kanskje ønsker å vite, som kommuniseres. I den stillingen Norwegian sitter nå så faller jo aksjonær og markedskommunikasjon bort, og spillet avgjøres i realiteten mellom Norwegian og kreditorene. Hvor kravet eller normen, rundt openhet er litt annerledes

Ellers har jo nå en rekke MAX mer enn 1 år forsinket. Kommer ikke da Norwegian i en posisjon disse kan kanselleres uten å tape penger på det?

Back