Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Får håpe DY nå går ”Back to basic” og starter selskapet på nytt ved å nedskalere. Kjøre med crew fra norges basene som flyr mixed både 737/787. Opprettholder LH fra England hvilket faktisk er en lønnsom del av bedriften og forholde seg til det, inntil økonomien er stø som fjell. Billettprisene må opp også, fortsatt under SAS, men folk må faktisk betale mer enn 299,- til Malaga for å komme seg på ferie.. Du får ikke brød og melk i butikken for 5,- heller..

DYA

Hehehe, modig uttalelse. Hva baserer du det på? Jeg vil anbefale å dyppe en tå litt utenfor flyinteresserte/reisekretser (oi, for all del, glemte den viktigste kretsen: kommentarfeltene på E24) så vil du se at "store deler av det norske folk" gir seg en jamn f*** i både DY, SK, og WF. Fly er fly og ferdig med det.

Det norske folk digger Norwegian fordi de husker hvordan det var før Kjos kom på banen. Er enig i at folk med flyinteresse havner litt i "bobla", men den jevne ikke-business-reisende nordmann digger rødnesene, og det skjønner jeg godt. Flyr ofte med rød nese jeg og stortrives med det, selv om jeg også er EBG.

For min del handler det ikke om SK/DY, men om en svært offentlig og uttalt forakt for de som ønsket å beholde luftfartsjobber uten sosial dumping. Folk som diskuterte mot lengre arbeidstider og sosial dumping fikk tirade på tirade om hvorfor det var bullshit og at man hang igjen og ikke befant seg i nåtiden.

Som argumentet lød da "business is business, det er ikke rom for føleri".

Vel, da er det ikke rom for føleri andre vegen heller, spør du meg personlig. Det er ikke en oldemor vi snakker om, men et firma som gjorde Bjørn Kjos til en rik fyr. Føleri og "grandiositet" er noe man kan snakke om i mellommennesklige forhold, men det har jo vært vist en ganske sterk forakt for i mange år fra DY's side (i valgene som har vært tatt/offentlig stemme i mediebildet).

Det er mange firma som er ute og klager sin nød i offentligheten nå, ser ikke hvorfor Norwegian skal være så unik. Mange andre kan fly i Norge. Jeg forsøkte en gang på "den melodien" om at Wizzair ikke var egnet å fly til nord-norge men mang en debattant har satt meg solid på plass om at både A320 og A321 har landet i polare lavtrykk der oppe. Så jeg ser ikke hva som er så kritisk. Hvem som helst kan fly innenlands, selv Wizzair kan fly i polare lavtrykk med høyst uegnede fly. Survival of the fittest. Norske ansatte vil det bli uansett hvem som tar over roret på innlandsproduksjon, og hvis ikke så kan vel Norge selv sørge for det ved å lage lover om at innenrikstrafikk skal utføres av norske ansatte.

Sosial dumping? Sukk, er vi tilbake der igjen. Sidespor uten noen realisme. Faktisk er Norwegian-ansatte svært happy, selv over dammen. Om det var så grusomt å fly med rød nese hadde det vel vært panisk overgang til blå eller grønn hale. Men det skjer jo ikke. Insinuerer du at ansatte i Norwegian er for dumme til at de forstår at de er slavearbeidere? Eller kanskje de er happy med selskapet og jobben? ;)

Kjosern ble vel bare delvis rik. Lønna var HIMMELVIDT unna tilsvarende stilling i SAS og faktisk nesten latterlig lav sammenlignet med hva andre ledere får som styrer bedrifter med over 10 000 ansatte. Og når aksjen tanker så taper største aksjonær mest.. Ser ikke noe grunn til at det ikke skal reises en statue av Bjørn Kjos foran alle lufthavner Norwegian frekventerer.

Norwegian er unikt fordi det er det eneste internasjonale flyselskapet vi har, og det største norske selskapet på innenlandsreiser. Wizzair flyr som bare juling til NN, uten problemer, naturligvis. Hva gjør flyene deres så uegnet? Lager Airbus egne fly med vinterpakke? Mens Wizz har den tropiske pakken? :D

Naturligvis stiller Norge opp for det største Norske flyselskapet, noe annet hadde vært utenkelig. Så får vi håpe unntakstilstanden kjapt er over og folk kommer seg tilbake i lufta. Og ærlig talt, uansett hvilken side av gjerdet man sitter på, vi må da være enige om at Norwegian har brukt opp uflaks nok for mange tiår. På tide det blir stang inn istedet for stang ut nå.

Jeg tror alle selskaper som får nytte av denne pakka skål takke regjeringen stort for dette. Lånegarantier hjelper å stabilisere selskaper, men de løser ikke grunnproblemet. Fordi dette vil bare resultere at selskaper optimerer etter den mega-lav etterspørelse. Dersom SAS bruker dette, vil de har 1,5 Mrd mer gjeld, dersom DY bruker alt, vil de har 3 Mrd mer gjeld. Det kan man gjøre så lenge man vil, men selskaper bare forgjelder mere og mere. Dette vil ikke løse problemet. Alt det gir er litt pusterom. Med lånegarantier alene løser man ikke problemet for flyselskapene.

Derfor er den andre delen av pakka så immens viktig.
Staten vil stille opp og dekke underskudd for en visst rudimentært flyprogramm som Avinor vil quasi "bestille". Dette har en enorm positiv effekt for selskapene. De har garanterte inntekter, og med disse inntekter kan man regne. Dette delen av pakka sikrer den kritisk infrastruktur.

Det også hjelper immens dersom man begynner å transformere til en tid etter Corona. LH har sagt at selskap vil se annenleders ut etter krisen, og alle andre selskaper vil det også. Andre selskaper starter fra langt verre posisjoner, uten slike garantier.

Det er det flere som lurer på...

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...koen-for-konkurs-har-okt-betydelig/2-1-777949

I første omgang er Westgaard i DNB Markets i tvil om Norwegian vil kunne klare å finne en kommersiell bank som er interessert i å garantere for ti prosent til fornuftige renter.

– For fase to mener vi vilkårene vil være mer eller mindre umulige å oppfylle gitt at selskapet har en veldig kompleks finansieringsstruktur med flere motparter, skriver han.

Når det gjelder egenkapitalen mener Westgaard at Norwegian er nødt til å hente 2,7 milliarder kroner i egenkapital for å oppfylle vilkåret på en egenkapital på åtte prosent.

– Vi mener dette vil være utfordrende, om ikke umulig, gitt dagens markedsforhold, skriver analytikeren.

Det tok jo noen dager og samtaler foer dette kom paa plass. Det er mulig det al det ligger noen med finansiering og lurer i sivet. Markedet holder pusten foer aapning om faa minutter.

Litt artig å se den første kommentarer i E24 om denne saken

"Dette er virkelig gode nyheter. Vi trenger Norwegian med sine lavprisbilletter.
Kjos har bygd opp et bra selskap som jeg liker veldig godt."

Hvor naiv går det egentlig an å være? Med 3 nye milliarder i gjeld i tillegg til de 58 milliarder de skylder fra før, hvordan kan folk i gata tro at Norwegian etter corona = billetter til 199 kroner?

Å fly for 199 kroner er en menneskerett nemlig.

58 milliarder pluss 3 milliarder i gjeld som ikke håndteres er irrelevant, la kreditorene steke i sitt eget fett.

Kanskje det aller viktigste DY gjør nå før man gjør noe som helst er å kikke inn i glasskulen
og forsøke å forutse hvordan verden ser ut ETTER dette.

- Hvilke konkurrenter vil forsvinne?
- Hvordan vil de overlevende selskaper se ut og hva vil deres fokus være?
- Hvor lenge varer dette?
- Hvordan vil mellom-perioden fra "syk" til "frisk" verden se ut?
- Hvordan vil den nye "friske" verden se ut?
- Hvordan vil fritidsmarkedet se ut?
- Hvordan vil forretningsmarkedet se ut?
- Hvordan vil frakt se ut?
- Vil Longhaul ta lenger tid å bli "frisk" enn shorthaul?
- Vil skandinavia bli "frisk" før resten av europa/verden?
- Kan det kanskje lønne seg å bruke store fly på shorthaul i mellomperioden (Mer frakt)?
- Kan det lønne seg å holde liv i NAI, NUK etc til dette er over og så selge?
Etc. etc.

Så lage en business case man kan selge

Mye vi kan debattere her mens vi venter.:old

58 milliarder pluss 3 milliarder i gjeld som ikke håndteres er irrelevant, la kreditorene steke i sitt eget fett.
Voldsomt så mye hat du viser i denne tråden mot Norwegian. Anbefaler å puste litt med magen nå. :angry: GJelder et par andre gjengangere i denne tråden også. Dere kan for eksempel starte "jeg liker ikke Norwegian, og her er hvorfor"-tråden. BU662 sine innlegg i denne tråden er forbilledlige, sammen med et par andre. Må være lov å diskutere konstruktivt..

Opp 25 prosent til nå etter den åpnet klokken 10. Fatter ikke at folk tør å kjøpe. Plutselig så blir det annonsert emisjon, for å få inn EK-som behøves, så er man "in deep shit" som aksjonær.

Jaja, spennende å følge med på!

Det er jo ikke kreditorene som bli å steke i eget fett. Mest sannsynlig så er det aksjonærene.......

Sosial dumping? Sukk, er vi tilbake der igjen. Sidespor uten noen realisme.

Ja neida tusenvis av innlegg på flyprat og pprune + samtaler med Norwegiancrew på OSM-kontrakt i London og Las Palmas er vel bare "sidespor uten realisme" (wow, så hyggelig tone vi legger an til). Du har delt ut fasit, så her er det bare å sette oss ned med kumbaya rund bålet og late som at fortiden aldri har skjedd.

Norwegian det største norske selskapet på innlandsreiser. Wizzair flyr som bare juling til NN, uten problemer, naturligvis. Hva gjør flyene deres så uegnet? Lager Airbus egne fly med vinterpakke? Mens Wizz har den tropiske pakken? :D
For meg som nordlening så er det eneste interessante hvem som har (hadde) hyppige avganger til Nord-Norge. SAS hadde flere daglige til Tromsø enn Norwegian, da er det meg likegyldig om Norwegian hadde totalt flere daglige til Trondheim eller Stavanger (hva vet jeg, et eller annet sted må påstanden din komme fra regner jeg med). På google flights var det alltid ett selskap som kom med de beste tidene på hjemtur. Hva hjelper det meg at noen hadde flere flights til Bergen da? Skal jeg bli imponert og bry meg noe utover det? Jeg er en passasjer, og bryr meg om mitt.

Forøvrig er det uttalelser fra piloter og folk som flyr operativt som står bak at Airbus 320+321 er uegnet til Tromsø på vinter, du finner nok av det om du googler litt eller bare spør ekte mennesker som driver med flyvning. Men fasiten har jo allerede blitt utdelt så who cares about that. For din del burde det jo være positivt å høre at Norwegians fly er mye mer egnet enn Wizzairs.

Og ærlig talt, uansett hvilken side av gjerdet man sitter på, vi må da være enige om at Norwegian har brukt opp uflaks nok for mange tiår. På tide det blir stang inn istedet for stang ut nå.

Igjen så handler det ikke om at man sitter på noen side, jeg driter i både Norwegian og SAS (håper hemmelig på at Widerøes jeteventyr skal ta av i etterkant av krisen), men at et firma har handlet uetisk og dyttet bransjen i en negativ retning over flere år. Det vil skape reaksjoner hos mennesker, og en uetisk/umoralsk handling snur ikke bare fordi firmaet har hatt "uflaks" (dårlig styring?).

<mod>
Da kjører vi en reprise her med litt tillegg:
* å tenke deg om to ganger før du poster
* sjekk topic og se om det er relevant det du skal skrive
* ikke start en DY/SK krig
* ikke gå person mot person, hold det til sak
* det skader ikke at posten er litt konstruktiv eller bidrar med noe mer enn bare tomme tanker og oppgulp

Dersom man jekker opp til personlig krangling og det eskalerer så kan det føre til at man blir utestengt fra tråden uten varsel

For de som ikke tåler trynet på hverander - bruk denne: https://forum.flyprat.no/profile.php?do=ignorelist
</mod>

GJelder et par andre gjengangere i denne tråden også. Dere kan for eksempel starte "jeg liker ikke Norwegian, og her er hvorfor"-tråden.

Jeg antar at jeg er en av de "gjengangerne" som du sikter til.

Mine synspunkter har jeg prøvd å begrunne så godt jeg har kunnet. Dette går på hvordan jeg mener Kjos og Kise har "tatt seg til rette" med sin advokatkunnskap, skatteplanlegging etc etc og gjennom Norwegian brutt mye av de normene og tradisjonene det norske, og for så vidt skandinaviske, storsamfunnet er bygget på. Dette går på jobbtrygghet, organisasjonsfrihet, bidrag til storsamfunnet etc etc. Jeg har beskrevet Norwegian som et selskap som har drevet "cherrypicking" innenlands og valgt bort et flytilbud til nordmenn utenom i rushtidene. Dette bl.a. på grunn av enhetsflåte og stordriftsfordeler.
I mine øyne ivaretar SAS sammen med Widerøe infrastrukturen for flytrafikk i Norge på en mye bedre måte enn Norwegian.

Dersom du mener at jeg gjennom disse synspunktene bør ekskluderes fra forumet, så ber jeg deg være tydelig på dette

Til informasjon så har 6 partier på stortinget - et overveldende flertall - gått in for å redde DY.
Så de som måtte mene noe annet her inne er i klart mindretall. Når det gjelder hva "folket" mener
så blir jo NAS aksjen kalt for "folkeaksjen over noen andre" stadig vekk, så tror vi også kan legge den død.
På tide for enkelte her å begynne se fremover.

Jeg antar at jeg er en av de "gjengangerne" som du sikter til.

Mine synspunkter har jeg prøvd å begrunne så godt jeg har kunnet. Dette går på hvordan jeg mener Kjos og Kise har "tatt seg til rette" med sin advokatkunnskap, skatteplanlegging etc etc og gjennom Norwegian brutt mye av de normene og tradisjonene det norske, og for så vidt skandinaviske, storsamfunnet er bygget på. Dette går på jobbtrygghet, organisasjonsfrihet, bidrag til storsamfunnet etc etc. Jeg har beskrevet Norwegian som et selskap som har drevet "cherrypicking" innenlands og valgt bort et flytilbud til nordmenn utenom i rushtidene. Dette bl.a. på grunn av enhetsflåte og stordriftsfordeler.
I mine øyne ivaretar SAS sammen med Widerøe infrastrukturen for flytrafikk i Norge på en mye bedre måte enn Norwegian.

Dersom du mener at jeg gjennom disse synspunktene bør ekskluderes fra forumet, så ber jeg deg være tydelig på dette
For all del, det er en interessant diskusjon i seg selv. Men dette er en tråd om hvorvidt Norwegian overlever, og ikke ansattforhold i Norwegian. Synes vi kan skille disse, men det er nå min mening.

Til informasjon så har 6 partier på stortinget - et overveldende flertall - gått in for å redde DY.
Så de som måtte mene noe annet her inne er i klart mindretall. Når det gjelder hva "folket" mener
så blir jo NAS aksjen kalt for "folkeaksjen over noen andre" stadig vekk, så tror vi også kan legge den død.
På tide for enkelte her å begynne se fremover.

Flisespikkeri, kanskje, men:
De seks partiene har gått inn for å gi DY en mulighet til å bli med på å redde seg selv. DY må selv sørge for at de siste 10% av pakken går i orden, og hvis de ikke klarer å få til avtaler med kreditorene/bankene, får de heller ikke pengene fra staten.

Back