Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Dagens beste forslag.

Jeg har mine tvil. Dette løsning kan man gjøre ved en salg av AAA til en lessor, derfor trenger men ikke staten.

Staten skål sikre den midlertidlige driften, slik at selskaper overlever Corona krisen. Dette hva foreslas her er en salg av AAA til staten med non-market pris.

Jeg har mine tvil. Dette løsning kan man gjøre ved en salg av AAA til en lessor, derfor trenger men ikke staten.

Staten skål sikre den midlertidlige driften, slik at selskaper overlever Corona krisen. Dette hva foreslas her er en salg av AAA til staten med non-market pris.

Ser den. I stand corrected

Norwegian har i alle år flagget en voldsom motstand MOT statlig eierskap i flyselskaper. Hvordan stiller de seg til et slik oppkjøp egentlig?

Norwegian har i alle år flagget en voldsom motstand MOT statlig eierskap i flyselskaper. Hvordan stiller de seg til et slik oppkjøp egentlig?

Spørs hvordan kommentarfelttrollene skal overleve denne eventuelle identitetskrisen. De har jo alltid hetset SAS for å bare være kunstig holdt i live med statsstøtte.

"Svensk Alt Sammen"....

I dette tilfellet tipper jeg de er positive om de må velge mellom statlig innblanding eller konkurs.

- Skattepenger skal brukes på eldreomsorg og slike ting. Flybransjen er en industri der det kreves global konkurranse og at alle må presse ned kostnadene nå.
Sitat Bjørn Kjos.

Det eneste jeg anser som realistisk er hvis den norske stat kjøper eierandeler i det som utgjør norsk innenrikstrafikk - Norwegian Air Shuttle - med sine 24 fly. Og så lar alle andre deler av selskapet gå konkurs. Aldri i verden om opposisjonen - eller for den sags skyld KRF / Venstre - ønsker å eie / redde Norwegian sitt utenlandseventyr. Dreamliners bye, bye.

Nå må man skille litt mellom dagens situasjon og tiden under den siste krisen i sas i 2012. Krisen da var 100% selvforskyldt, økonomien var i medvind og det var ingen internasjonal krise som vi nå står inne i. Grunnen til den krisen var at selskapet over lang tid hadde hatt for høye kostnader i forhold til inntekter og ansatte var lite villige i å senke sine vilkår, noe som resulterte i noen nervepirrende timer utpå natten.

Dagens krise i luftarten er i liten grad selskapenes skyld, hvordan selskapene står finansielt påvirker selvfølgelig hvordan de kommer ut av denne krisen, eller om de kommer ut av den i det hele tatt. Men grunnen til krisen er ytre påvirkninger som ikke bransjen kan beskyldes for. Alle selskaper i Europa vil etterhvert stå på konkursens rand hvis ikke myndighetene bidrar.

DY var godt igang med en omfattende plan for å bringe selskapet tilbake til lønnsomhet, og guidet for plussresultat i 2020, og hadde derfor høyst sannsynlig overlevd uten statlig innblanding hvis korona ikke hadde skjedd. Siden det nå er korona som vil senke DY (og andre flyselskaper) synes jeg det derfor er helt riktig av staten å redde selskapet.

Nå må man skille litt mellom dagens situasjon og tiden under den siste krisen i sas i 2012. Krisen da var 100% selvforskyldt, økonomien var i medvind og det var ingen internasjonal krise som vi nå står inne i. Grunnen til den krisen var at selskapet over lang tid hadde hatt for høye kostnader i forhold til inntekter og ansatte var lite villige i å senke sine vilkår, noe som resulterte i noen nervepirrende timer utpå natten.

Dagens krise i luftarten er i liten grad selskapenes skyld, hvordan selskapene står finansielt påvirker selvfølgelig hvordan de kommer ut av denne krisen, eller om de kommer ut av den i det hele tatt. Men grunnen til krisen er ytre påvirkninger som ikke bransjen kan beskyldes for. Alle selskaper i Europa vil etterhvert stå på konkursens rand hvis ikke myndighetene bidrar.

DY var godt igang med en omfattende plan for å bringe selskapet tilbake til lønnsomhet, og guidet for plussresultat i 2020, og hadde derfor høyst sannsynlig overlevd uten statlig innblanding hvis korona ikke hadde skjedd. Siden det nå er korona som vil senke DY (og andre flyselskaper) synes jeg det derfor er helt riktig av staten å redde selskapet.

Tror du virkelig at verden er eksakt den samme som før etter Corona?

Dette er ingen pause av normal airline ops, dette blir også en stort demand damper.

Tror du virkelig at verden er eksakt den samme som før etter Corona?

Dette er ingen pause av normal airline ops, dette blir også en stort demand damper.

Jeg har da ikke sagt at jeg forventer at alt kommer til å bli slik det var før?

Ser nå Norwegian tilbyr å avbestille reiser ganske langt frem i tid, så lenge man får refusjonen i form av cash points. Antar det da blir regner som et cash point kjøp, og ikke en fremtidig reise, og det dermed utløser innbetaling fra kredittkortselskapene?

Men samtidig mister jo jeg kredittforsikringen min....

Refusjon i cash points?!?!
Jeg håper ingen er så dumme at de lar seg lure av dette. Går Norwegian over ende, kan du se langt etter cash points'ene dine.

Når det gjelder om staten skal inn i SAS og/eller DY, er jeg veldig i tvil. SAS er snart bare et dansk/svensk selskap hvor ledelsen sitter i Sverige og den største hub'en er i København. Hvorfor skal den norske staten være med på å redde dem? (Jada, norske arbeidsplasser, o.s.v.)

Og det uføret DY har havnet i, er vel delvis selvforskyldt (ikke corona-krisen, selvfølgelig). De har jo "alltid" hatt dårlig økonomi, ikke minst p.g.a. voksesyke. Er det da riktig av staten å hjelpe dem? Jeg vet ikke...

Som dansker skal jeg ikke forsøge at gøre mig klog på norsk indenrigspolitik, men læste netop denne artikel:

”Staten har jo ingen interesse av å kjøpe et selskap med enorm gjeld og masse spekulasjon rundt, sier Torgeir Knag Fylkesnes, nestleder i både SV og Næringskomiteen på Stortinget.”

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...m-gjeld-og-masse-spekulasjon-rundt/2-1-775296

Det ville være merkelig om SV og for så vidt AP kjørte en redningsaksjon for Norwegian sine eiere (les gjerne spekulanter).
Norwegian har i årevis utfordret det meste som har med den skandinaviske velferdsmodellen og som har gitt jobbtrygghet og forutsigbarhet til så mange. Dette har skjedd både på bakken og i luften med billige underleverandører, bemanningsbyråer, baser over alt, registrering over alt, omorganisering av virksomheten midt i en streikesituasjon +++ Jeg har all sympati for de som berøres av dagens krise. Jeg har null sympati for den hodeløse spekulasjonen i vill vekst og erobring av verden. Og nei, 2020 er på ingen måte det første året der Norwegian har spådd kjemperesultat og småsparere har tømt lommeboken og kjøpt aksjer.

Skal Norge med skattepenger gå inn og overta Norwegian, der markedet etter Corona er totalt uforutsigbart, ja da må vi i hvert fall overta virksomheter med et marked som er mer forutsigbart som hoteller, restauranter, frisører, taxi selskaper etc etc

Refusjon i cash points?!?!
Jeg håper ingen er så dumme at de lar seg lure av dette. Går Norwegian over ende, kan du se langt etter cash points'ene dine.

Når det gjelder om staten skal inn i SAS og/eller DY, er jeg veldig i tvil. SAS er snart bare et dansk/svensk selskap hvor ledelsen sitter i Sverige og den største hub'en er i København. Hvorfor skal den norske staten være med på å redde dem? (Jada, norske arbeidsplasser, o.s.v.)

Og det uføret DY har havnet i, er vel delvis selvforskyldt (ikke corona-krisen, selvfølgelig). De har jo "alltid" hatt dårlig økonomi, ikke minst p.g.a. voksesyke. Er det da riktig av staten å hjelpe dem? Jeg vet ikke...

Men Norge er vel fortsat SAS’ største marked? Der er nok ingen tvivl om, at SAS er absolut en nødvendighed fra Danmarks synspunkt, men efter DK vil jeg mene, at SAS er vigtigere for Norge som land end for Sverige, set ud fra et “kritisk infrastruktur”-synspunkt.

Hvis staten eller andre for den saks skyld, går inn på eiersiden av Norwegian. Så skjer jo det automatisk på bekostning av eksisterende eiere. Det er jo slik en prosess fungerer, så skjønner ikke helt «bekymringen» der

Hvis staten eller andre for den saks skyld, går inn på eiersiden av Norwegian. Så skjer jo det automatisk på bekostning av eksisterende eiere. Det er jo slik en prosess fungerer, så skjønner ikke helt «bekymringen» der

Jeg tror ikke aksjespekulantene i dag har delt din kunnskap/oppfatning.

Aksjen var jo opp over 26% i dag, trolig på grunn av uttalelser fra politikere.
Nå har nok realitetene begynt å trenge inn og aksjekursen daler...

Men Norge er vel fortsat SAS’ største marked? Der er nok ingen tvivl om, at SAS er absolut en nødvendighed fra Danmarks synspunkt, men efter DK vil jeg mene, at SAS er vigtigere for Norge som land end for Sverige, set ud fra et “kritisk infrastruktur”-synspunkt.

Ja, så vidt jeg vet er Norges det største innenriksmarkedet, men det betyr vel ikke nødvendigvis at den norske stat skal redde hele SAS?
Det er nevnt i tidligere innlegg i denne tråden at det er forskjellige måter å redde deler av både SAS og DY på, men det hele er vel et spørsmål om hvor mange arbeidsplasser som kan reddes og til hvilken pris.

Jeg ser forøvrig ingen grunn til at den norske stat skal redde hele SAS for å redde mange danske og svenske arbeidsplasser...

Last edited:
Ja, så vidt jeg vet er Norges det største innenriksmarkedet, men det betyr vel ikke nødvendigvis at den norske stat skal redde hele SAS?
Det er nevnt i tidligere innlegg i denne tråden at det er forskjellige måter å redde deler av både SAS og DY på, men det hele er vel et spørsmål om hvor mange arbeidsplasser som kan reddes og til hvilken pris.

Jeg ser forøvrig ingen grunn til at den norske stat skal redde hele SAS for å redde mange danske og svenske arbeidsplasser...

Tror du misforstår; ingen har sagt at Norge skal redde SAS alene :) lige nu er det DK og SE som har tjansen, men er sikker på regeringerne vil se positivt på en eventuel involvering af Norge til at løfte opgaven

For å være litt devil's advocate (så setter ting på spissen):

Med unntak av å holde i live under normalt forhold sunne bedrifter, hvorfor skal staten skal redde noe som helst? Når det gjelder regionale ruter er en svekkelse av SAS en styrking av Widerøe. Når det gjelder de store rutene innenriks bør det være kommersiell interesse av å drive videre, det er tilbud/etterspørsel uansett. Går det overende så kommer det en ny logo på flyene. Begge selskaper er såpass store at det skal mye til at ingen kjøper deler av konkursboet om det verste skulle skje.

Er det egentlig statens oppgave å holde et duopol ved like? For forbrukerne kan det muligens til og med være bra om en av dem går under og man får en mer innovativ konkurrent på banen.

Av og til er disruption bra. Både mindre disruption (svekkelse av store aktører som åpner rom for mindre og mer innovative aktører) og mer radikal disruption som at en stor aktør etterlater seg et vakuum. Synd på de ansatte selvfølgelig, men fly skal folk etter dette også, og da trenger de som skal drive de rutene mannskap igjen.

Back