Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jan Tore Sanner nevnte at tiltak for luftfarten og reiseliv kommer nå på dagsrevyen. Tiltakene legges frem på en pressekonferanse sammen med Erna i morgen.

Tenker nok flypassasjeravgiften settes på pause til over sommeren.

Re: Norwegian bør kvitte seg med forbrukslån for å få penger til nye fly (analytike)

Så nå har altså Norwegian Air solgt unna gullkalven sin med norske forbrukslån. Likevel sliter de som pokker med å overleve. Aksjekursen er jo i fritt fall..Fra en topp på over 200 kroner per aksje for noen få år siden har den falt ned til 12kr. Kan ikke huske å sett noen lignende fall siden finanskrisen, eller REC sin kurskollaps.

De har nå altså solgt unna hele andelen sin i forbrukslånbanken, pluss hentet inn over 2 milliarder i en emisjon: https://e24.no/naeringsliv/i/MRXpbm/norwegian-vil-hente-nye-milliarder-gjennom-emisjon-og-laan

Hvordan er det mulig å ligge med brukket rygg finansielt etter dette? Jeg ser jo at coronaviruset herjer med luftfartsselskaper verden rundt, men det virker ikke til at Norwegian har en økonomisk modell som kan overleve. Problemene startet lenge før viruset slo inn.

Jeg tror fortsatt det var en dårlig avgjørelse å selge unna hele forretningsområdet innen forbrukslån. Ser at NOFI nå betaler utbytte på over 560 millioner kroner: Venter utbytter fra forbrukslån - Finansavisen.no. Flyselskapet går glipp av mye penger her på sikt. Det er hvertfall min mening..

Bank Norwegian tjener penger som gress. Ikke rart når de i følge forbrukslån.no/ har en rente som ligger opptil 39% på lån uten sikkerhet...

Ikke rart de sitter igjen med store overskudd etter fratrekk for misligholdt gjeld.

Nå hadde de vel ikke noe valg, da Norwegian på det tidspunktet trengte penger og det raskt. Men det var jo helt tydelig ikke nok.

Dog ville Norwegian sin andel av det foreslåtte utbytte her kun være litt over 100 millioner. Og dessuten er det ikke sikkert Finanstilsynet lar dem utbetale så mye i år

Finnes det unntak fra statsstøtteregelverket for samfunnskritisk infrastruktur? Om dette skulle vare en stund vil jo både DY, og etterhvert SAS gå dunken. Tilsvarende for selskaper i alle andre land med unntak av selskaper som DL, FR og BA. Håper det jobbes med å utforske tiltak betydeligere større enn fjerning av passasjeravgifter for en periode som neppe monner nok.

Finnes det unntak fra statsstøtteregelverket for samfunnskritisk infrastruktur? Om dette skulle vare en stund vil jo både DY, og etterhvert SAS gå dunken. Tilsvarende for selskaper i alle andre land med unntak av selskaper som DL, FR og BA. Håper det jobbes med å utforske tiltak betydeligere større enn fjerning av passasjeravgifter for en periode som neppe monner nok.
Hvilke deler av Norwegian sin virksomhet skal i så fall den norske stat redde?
London - Buenos Aires?
Paris - Las Vegas?
Alle USA og Europa flighter fra Gatwick?

Jeg sliter med å se samfunnsnytten for AS Norge...

Innlandsdelen er samfunnskritisk. Intercont er jeg enig med deg faller helt utenfor. Ellers vil jo det at selskapene/ansatte betaler skatt i Norge være samfunnsinteresse i.

Last edited:

Som man ser i praksis så finnes det mange unntak og ofte så ser man jo litt bort fra reglene

Statsstøtte er jo heller ikke forbudt, men man kan (egentlig ikke) favorisere enkeltbedrifter

Hvilke deler av Norwegian sin virksomhet skal i så fall den norske stat redde?
London - Buenos Aires?
Paris - Las Vegas?
Alle USA og Europa flighter fra Gatwick?

Jeg sliter med å se samfunnsnytten for AS Norge...

Da bør jo ihvertfall ikke staten redde Statoil (host equinor) med sin oljeboring verden rundt, og Telenor med sine mobilmaster i India hvis de kommer til å slite, til tross for at de er delvis statseid.

Norwegian er tross alt et selskap, så vidt meg beskjent, der majoriteten av aksjonærene er norske.

Hvis staten kun skal komme til unnsetning bedrifter som har 100% av sin virksomhet rettet mot det norske markedet, så er det knapt bedrifter igjen, bare bedrifter som man i et internasjonalt perspektiv kan kalle små bedrifter.

Delvis enig i at det direkte ikke er CDG-JFK staten skal redde, men husk at norwegian står for over 40% av trafikken ved norske flyplasser og er dermed den største aktøren. Denne delen tjener også penger.

Delvis enig i at det direkte ikke er CDG-JFK staten skal redde, men husk at norwegian står for over 40% av trafikken ved norske flyplasser og er dermed den største aktøren. Denne delen tjener også penger.

Forklar logikken

Den norske delen er sammfunnskritisk og går med overskudd
(er den egentlig samfunnskritisk når andre opererer i parallell på samtlige ruter?)

Norwegian må reddes av den norske stat fordi de flyr folk på kryss og tvers i resten av verden og taper penger på det...

Er virkelig DY samfunnskritisk? Kan ikke andre selskap fylle på med kapasitet på ganske kort varsel? Det ser jo ut som 2020 blir et år med stor reduksjon i reisemønsteret vårt, og da er det fort at vi ikke trenger mer enn den kapasiteten WF, SAS, LH, FR KLM m.fl. allerede har tilgjengelig. Hadde DY vært borte neste uke så tror jeg det hadde hatt liten betydning for de fleste av oss, bortsett fra direkte og indirekte ansatte.

Tror staten er bedre tjent med å putte pengene andre steder.

Ta det helt med ro. Staten går ikke inn å redder Norwegian.

Norwegian kan redde seg selv med konkurs, for så å ta opp produksjon etc på det de faktisk tjener penger på. Tipper de allerede har "skygge selskap" halvveis klart.

Forklar logikken

Den norske delen er sammfunnskritisk og går med overskudd
(er den egentlig samfunnskritisk når andre opererer i parallell på samtlige ruter?)

Norwegian må reddes av den norske stat fordi de flyr folk på kryss og tvers i resten av verden og taper penger på det...

Jeg har forsøkt tidligere, forsvinner norwegian vil dette gå utover:
Beredskap
Infrastruktur
Offentlige vitale funksjoner som helsevesen mm
Turistnæringen
Øvrig næringsliv som er avhengig av fly
Arbeidsplasser
Skatteinntekter
Osv.

Den norske delen kommer neppe til å gå med overskudd lenger hvis trafikken her til lands faller og fly settes på bakken. Da kan det være rimelig at den norske stat endrer på avgiftsystemet slik at den norske delen går i null. Går den norske delen i null forsvinner «subsidiene» til å dekke opp tapene ute. Vil dette true selskapets eksistens, ser jeg det på som en gyldig grunn til å DISKUTERE om staten skal bidra til å holde selskapet levende. Spesielt når corona er den utslagsgivende faktoren, og har skjedd utenfor selskapets kontroll.

Hvis du mener norwegian ikke skal reddes, hvilke flyselskap mener du da skal reddes? Sas, nei de flyr masse utenfor Norge de også, og deres operasjon kan stilles på samme linje i samfunnskritisk-spørsmålet som DY. Widerøe, ja kanskje, de har jo størsteparten av sin produksjon hovedsakelig rettet mot det norske markedet.

Skal man kun redde bedrifter som kun er rettet mot nordmenn ryker også turistnæringen, og vi ender kun opp med Larsens skobutikk på hjørnet og Sula samvirkelag (grovt sett)

For å oppsummere: jeg synes norske bedrifter skal få lov å satse internasjonalt, og synes det er bra de tør å gjøre det til tross for at vi absolutt ikke har et konkurannsefortrinn (høye skatter, lønn osv). Jeg synes ikke den norske stat skal si: «nei, dere har satset utenfor Norge, så derfor bryr vi oss ikke om dere lenger». Så patriotiske kan vi ikke være.

Om man skal sammenlikne så synes jeg det er vanskelig å sammenlikne Norwegian som flyr Amerika-Karibien (eller kanskje ikke mer?), innenlands Argentina, innlands i mange andre land, og flere ruter mellom Europeiske land som England, Spania, Frankrike, Irland til Amerika. SAS flyr Stockholm, Køben, Oslo og rundt om kring. Om noe er SAS samfunnskritisk for så er det Skandinavia (ikke Norge isolert), men jeg synes ikke de to kan sammenliknes. Norwegian har i en årrekke cherrypicket og laget seg spesielle planer i andre land, SAS har blitt "i Skandinavia" slik de har vært siden 1946.

SAS har også flere/hyppigere avganger mellom hovedstaden og byer uten togforbindelse (som f.eks Oslo-Tromsø) enn Norwegian.

Det være sagt så synes jeg allikevel at det eneste samfunnsnyttige flyselskapet i Norge er Widerøe, nå også med jets så de kan ta over "2-timers-jet"-flyvningene :) No need for more :D

Ser at en nå kan kjøpe billetter 1 år frem i tid. Er det krampetrekning, eller normalt at de er så tidlig ute?

En annen ting, hvordan kan det ha seg at de fortsatt kjører fullt program, sjekket 24/3, dagen da vel SAS har begynt kraftige nedskjæringer. Sjekket kun SVG-OSL. Alle reiser ikke på billig billetter. Billigste vil gi dem 1.000,00 kr om jeg ikke møter opp t/r. Dette kan vel ikke betale seg i lengden, gitt trafikken ifølge Avinor allerede er ned 5%

Ser at en nå kan kjøpe billetter 1 år frem i tid. Er det krampetrekning, eller normalt at de er så tidlig ute?

En annen ting, hvordan kan det ha seg at de fortsatt kjører fullt program, sjekket 24/3, dagen da vel SAS har begynt kraftige nedskjæringer. Sjekket kun SVG-OSL. Alle reiser ikke på billig billetter. Billigste vil gi dem 1.000,00 kr om jeg ikke møter opp t/r. Dette kan vel ikke betale seg i lengden, gitt trafikken ifølge Avinor allerede er ned 5%

Det är normalt att de är så tidigt ute med biljetter. Det har de varit de senaste 3-5 åren. Jag har bokat biljetter till Spanien med dem för resor 2016-2019 och då bokat väldigt långt i förtid.

Norwegian har i en årrekke cherrypicket og laget seg spesielle planer i andre land, SAS har blitt "i Skandinavia" slik de har vært siden 1946.

SAS har også flere/hyppigere avganger mellom hovedstaden og byer uten togforbindelse (som f.eks Oslo-Tromsø) enn Norwegian.

Det være sagt så synes jeg allikevel at det eneste samfunnsnyttige flyselskapet i Norge er Widerøe, nå også med jets så de kan ta over "2-timers-jet"-flyvningene :) No need for more :D

Du er inne på en vesentlig forskjell her.
Norwegian har tradisjonelt cherrypicket i rushtiden der det er størst betalingsvilje og så brukt flåten på direkte ruter, ofte med lav frekvens, fra "Norge" til Europa utenom rushtiden. Har vært god pr at Kjos har reddet "nordmenn" fra orket å bytte fly i København, selv om nytten for næringslivet har vært minimal.
Det som blir spennende er hvilke betingelser som stilles for en eventuell statlig redningsaksjon.
I 2012 stilte Næringsdepartementet krav om at SAS skulle selge Widerøe for å stille garanti for emisjon.

Finansminister Sanner sier at man ser på helt konkrete tiltak for å hjelpe flybransjen. Mer om dette kommer fredag, sier han på pågående pressekonferansen. (Må legge til at TV2s reporter på stedet oppfattet dette som "til våren", og spurte om det ikke ble for sent for f.eks. Norwegian...). Solberg presiserer at flyselskapene må likebehandles (etter spørsmål om Norwegian fra NRK), slik at man er innenfor regelverket knyttet til statsstøtte.

Last edited:
Back