Så nå har altså Norwegian Air solgt unna gullkalven sin med norske forbrukslån. Likevel sliter de som pokker med å overleve. Aksjekursen er jo i fritt fall..Fra en topp på over 200 kroner per aksje for noen få år siden har den falt ned til 12kr. Kan ikke huske å sett noen lignende fall siden finanskrisen, eller REC sin kurskollaps.
De har nå altså solgt unna hele andelen sin i forbrukslånbanken, pluss hentet inn over 2 milliarder i en emisjon:
https://e24.no/naeringsliv/i/MRXpbm/norwegian-vil-hente-nye-milliarder-gjennom-emisjon-og-laan
Hvordan er det mulig å ligge med brukket rygg finansielt etter dette? Jeg ser jo at coronaviruset herjer med luftfartsselskaper verden rundt, men det virker ikke til at Norwegian har en økonomisk modell som kan overleve. Problemene startet lenge før viruset slo inn.
Jeg tror fortsatt det var en dårlig avgjørelse å selge unna hele forretningsområdet innen forbrukslån. Ser at NOFI nå betaler utbytte på over 560 millioner kroner:
Venter utbytter fra forbrukslån - Finansavisen.no. Flyselskapet går glipp av mye penger her på sikt. Det er hvertfall min mening..
Bank Norwegian tjener penger som gress. Ikke rart når de i følge
forbrukslån.no/ har en rente som ligger opptil 39% på lån uten sikkerhet...
Ikke rart de sitter igjen med store overskudd etter fratrekk for misligholdt gjeld.