Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ser det er mange som setter sin lit til at den norske stat skal redde "norske" Norwegian. Hva vil i så fall motivasjonen være? Norwegian har tross alt største delen av sin virksomhet knyttet til fritidsreisende alle andre steder enn Norge. Den delen av virksomheten som er samfunnsnyttig for det norske samfunnet er forsvinnende liten etter min mening. Med samfunnsnyttig mener jeg at virksomheten er kritisk for at samfunnet skal fungere

Ser det er mange som setter sin lit til at den norske stat skal redde "norske" Norwegian. Hva vil i så fall motivasjonen være? Norwegian har tross alt største delen av sin virksomhet knyttet til fritidsreisende alle andre steder enn Norge. Den delen av virksomheten som er samfunnsnyttig for det norske samfunnet er forsvinnende liten etter min mening. Med samfunnsnyttig mener jeg at virksomheten er kritisk for at samfunnet skal fungere

Har den norske stat aktier i Norwegian, som vel er et privat selskab ?
Hvis ikke de har det, så går de vel heller ikke ind og støtter op om det..
Hilsen Ole

Har den norske stat aktier i Norwegian, som vel er et privat selskab ?
Hvis ikke de har det, så går de vel heller ikke ind og støtter op om det..
Hilsen Ole

Den norske stat har en indirekte eierandel gjennom Folketrygdfondet. Mulig at "Oljefondet" også eier aksjer. Det jeg sikter til er for eksempel Alpha her i forumet som argumenterer for en statlig redningsaksjon. Også i kommentarfeltet i E24 er tilsvarende innlegg. Av en eller annen grunn er Nona taus...

Nå er det jo ikke bare Norwegian som går på en real smell for tiden. Olja åpna nettopp markedet igjen, ned 25% til ca 35$ pr fat. Regner med det vil gjøre utslag på stort sett SAMTLIGE aksjer og markeder i morgen. Det er jo fullstendig galimathias på børsene om dagen. Sitt stille i båten og vent til Corona frykten har lagt seg. Det er jo 100% galskap hvordan media hausser opp frykten. Det skulle vært straffbart å fremme frykt!

Nå er det jo ikke bare Norwegian som går på en real smell for tiden.

Riktig. Derfor er det viktig å se tallene i perspektiv:

DY var desidert største taper på Oslo børs sist fredag (-22,78%) etterfulgt av Lifecare (-16,67%). SAS aksjen samme dag: +3,69%.

Kursutvikling siste fem år:
DY gikk fra toppen 379,50 ned til 12,24 (mer enn 90% verditap); SAS gikk ned fra toppen på 28,10 til 8,79 (ca. 70 verditap).

Man skal ikke spre frykt men se på fakta.

Last edited:
Kursutvikling siste fem år:
DY gikk fra toppen 379,50 ned til 12,24 (mer enn 90% verditap); SAS gikk ned fra toppen på 28,10 til 8,79 (ca. 30 - 35% verditap).

Man skal ikke spre frykt men se på fakta.

Nu må SAS ha klarat sig bättre på börsen men från 28,10 till 8,79 är faktiskt en värdeminskning med närmare 70%. Inget man som aktieägare jublar över :)

Hvis man skal ta med SAS i denne sammenligningen må man huske at SAS aksjen ble bombet til støv i 2010 da SAS utførte sin reverserte split og 30 aksjer ble til 1 over natta.

https://www.dn.no/sas-aksjen-aldri-vart-sa-lite-verdt/1-1-1489241

SAS aksjen ble mer eller mindre nullet og verdiløs, etter emisjonene etter nesten konkursen i 2012

Uansett, nå er det jo ikke aksjekursen som er noen av selskapenes største utfordring. Aksjekursen er mer et symptom, på tilstanden ;)

Nu må SAS ha klarat sig bättre på börsen men från 28,10 till 8,79 är faktiskt en värdeminskning med närmare 70%. Inget man som aktieägare jublar över :)

Riktig. Der var det jeg som blandet tallene. Takk for korrigering. Har nå rettet opp.

Last edited:
Dagens kursoversikt etter ca. 15 minutter handel på børsen:

DY: Ingen kursinfo......
SK: -8%
LH: -5%
AF/KLM: -6%
IAG: -7%
FR: -6%

Last edited:
DY-kursen har nå tatt 9,00 kronersgrensen.......og er ned 28% (ny kurs: 8,68)....Vi får håpe at DY klarer å korrigere i løpet av dagen.....

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ser ikke på dette som noen statsstøtte til Lufthansa. For meg så ser det ut til at de bee om lov til å permittere folk.

The German work program, known as “Kurzarbeit,” involves the government offsetting wages lost when companies are forced to temporarily halt activities.

I slike tider er det en fordel å ha en stor statlig eierandel. Det er politisk veldig vanskelig å la selskapet gå under, og EU vil tillate støtte eller lån når situasjonen er som nå.

Men selv private kan nyte godt av dette. Det mumles allerede om støtte til de amerikanske, som vel uten unntak har godt med penger i banken akkurat nå.

I henhold til EU reglerne er det ikke tilladt at favoriserer et selskab i forhold til et andet. I Danmark er det allerede besluttet at holde møde på øverste plan vedrørende hjælpepakker til luftfartselskaberne og koordinering i forhold til EU. Igår var direktøren for CPH lufthavn ude at advare om konsekvenserne ved at gøre ingenting, disse hjælpepakker vil koste mange penge, men endnu flere arbejdspladser, hvis der ikke bliver gjort noget.
De 30 procent frafald pax er fortrinsvist business pax, ihvertfald her i begyndelsen. SAS har en cost på 0,73 Per seat, Europas højeste. Deres personnel cost er 730 millioner kr højere i kvartalet sammenlignet med Norwegian. Antal ansatte er næsten det samme, 11000. Så vidt jeg forstår er sas hegdet op på cirka 60 dollar tønden, resten af 2020. Talte med dispatch herude i CPH, NORWEGIANS FLY ER FULDE i øjeblikket.
Der er et engelsk udtryk der hedder “barking up the wrong tree” , tror det er på tide at ændre trådens navn.

Last edited:
Der er et engelsk udtryk der hedder “barking up the wrong tree” , tror det er på tide at ændre trådens navn.

Denne tråden gjelder jo Norwegian og deres skjebne.

At du trekker andre selskaper inn er ikke tråden sitt problem men ditt. Det er bedre at du starter en ny tråd som passer ditt budskap

Back