Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Nå var poenget nasjonal tilhørighet. Norwegian er norsk, sas er svensk.

Du har visst hørt dårlig etter når Bjørn Kjos med forakt har snakket om at SAS mottar subsidier av Staten og har sugerør i Statskassen.

Den Norske stat sa forøvrig nei til å bli med på den siste emisjonen i SAS før de solgte seg helt ut. Eierskapet ble vannet ut. Dette er vel et tydelig signal på at Staten ikke ønsker å ha direkte involvering i flyselskaper.

Hvorfor skal vi kaste skattepengene våre etter et selskap som flyr folk fra Paris til Las Vegas eller Roma til Malaga?
 
Nei, det er ikke poenget i det hele tatt. Staten vil aldri gå inn med penger i et skakk-kjørt selskap de ikke har eierandeler i. Nasjonal tilhørigeghet har null og nada med saken å gjøre

Det er nok neppe snakk om å "gå inn med penger". Kanskje midlertidige kutt i diverse avgifter, bankgarantier o.l.
for å få bransjen over kneika.

Ser nå nettopp at Lufthansa kutter 50% av trafikken :cry:
Dette blir nok tema flere steder etterhvert.

Lufthansa pressemeldig

Lufthansa kutter opp til 50 prosent av alle flyvninger

Det opplyses i en melding fra selskapet fredag. Grepet skjer på grunn av koronavirusets store effekt på flytrafikken.

I en melding skriver Lufthansa følgende: «De siste dagene har Lufthansa-gruppen vært utsatt for drastiske fall i bestillinger på grunn av spredningen av COVID-19-viruset. Nå er alle trafikkområder berørt.

Hovedstyret i Deutsche Lufthansa AG bestemte seg derfor i dag for å redusere flykapasiteten som tilbys enda mer enn tidligere planlagt. Basert på videre etterspørselsutvikling vil kapasiteten reduseres med opptil 50% de kommende ukene.»
 
Last edited:
Norwegian kansellerer ikke flyene til Italia
En rekke flyselskap har gjort drastiske kutt i møte med coronaviruset og flere har kansellert flyginger til Italia. Nå fraråder Utenriksdepartementet reiser til området, men Norwegian velger å fortsette å fly – inntil videre.
https://e24.no/boers-og-finans/i/rAJMaA/norwegian-kansellerer-ikke-flyene-til-italia

Ser de for seg fulle fly og god inntjening når konkurrentene ikke flyr, eller de tette i skallen? Ikke god PR det her.
 
Spørs om de har råd til å kansellere. Kjipt å betale ut masse penger for kansellere flighter om man har dårlig cashflow. Kanskje det er bedre å fly, selv med tap? Eventuelt at folk avbestiller, også må DY bare betale tilbake skatter og avgifter...
 
Spørs om de har råd til å kansellere. Kjipt å betale ut masse penger for kansellere flighter om man har dårlig cashflow. Kanskje det er bedre å fly, selv med tap? Eventuelt at folk avbestiller, også må DY bare betale tilbake skatter og avgifter...



Jepp, flyr Norwegian, med eller uten at bookede passasjerer møter opp, så utløser kortselskapene pengene som er holdt tilbake. Kansellerer Norwegian må de refundere passasjerer
 
Jepp, flyr Norwegian, med eller uten at bookede passasjerer møter opp, så utløser kortselskapene pengene som er holdt tilbake. Kansellerer Norwegian må de refundere passasjerer
Nettopp, og de flightene som skal avgårde til Italia i disse dager er nok fulle om man ser på bookinglistene. Kundene til Norwegian bestiller i god tid, så det er nok snakk om MYE penger om de f.eks kansellerer fra i dag og ut april. Igjen, min hypotese er at Norwegian ikke kansellerer, fordi de ikke har råd til det. Kynisk, men forstålig når man ser posisjonen selskapet står i.
 
Re: Norwegian bør kvitte seg med forbrukslån for å få penger til nye fly (analytike)

Så nå har altså Norwegian Air solgt unna gullkalven sin med norske forbrukslån. Likevel sliter de som pokker med å overleve. Aksjekursen er jo i fritt fall..Fra en topp på over 200 kroner per aksje for noen få år siden har den falt ned til 12kr. Kan ikke huske å sett noen lignende fall siden finanskrisen, eller REC sin kurskollaps.

De har nå altså solgt unna hele andelen sin i forbrukslånbanken, pluss hentet inn over 2 milliarder i en emisjon: https://e24.no/naeringsliv/i/MRXpbm/norwegian-vil-hente-nye-milliarder-gjennom-emisjon-og-laan

Hvordan er det mulig å ligge med brukket rygg finansielt etter dette? Jeg ser jo at coronaviruset herjer med luftfartsselskaper verden rundt, men det virker ikke til at Norwegian har en økonomisk modell som kan overleve. Problemene startet lenge før viruset slo inn.

Jeg tror fortsatt det var en dårlig avgjørelse å selge unna hele forretningsområdet innen forbrukslån. Ser at NOFI nå betaler utbytte på over 560 millioner kroner: Venter utbytter fra forbrukslån - Finansavisen.no. Flyselskapet går glipp av mye penger her på sikt. Det er hvertfall min mening..

Bank Norwegian tjener penger som gress. Ikke rart når de i følge forbrukslån.no/ har en rente som ligger opptil 39% på lån uten sikkerhet...

Ikke rart de sitter igjen med store overskudd etter fratrekk for misligholdt gjeld.
 
Jeg tror ikke selv at de vil overleve, med mindre de utsteder en gigantisk emisjon. Virker som at investorene har tatt forbehold om dette, ved at aksjekursen har kollapset.

Et annet sannsynlig scenario er at en internasjonal flykjempe plukker opp restene på billigsalg. Vi får se hva som skjer..
 
ER Norwegian teknisk konkurs ??? og er det kun kun et spørgsmål om tid ????
Hilsen Ole
 
Kan Boeing redde de med å betale en klekkelig kompensasjon? Også vært smart av staten lette på avgiftstrykket for alle selskap nå under virusepedemien for å bevare infrastruktur med fly.
 
ER Norwegian teknisk konkurs ??? og er det kun kun et spørgsmål om tid ????
Hilsen Ole

Du og de andre danskene her på forumet, spesielt de som har noe med SK i callsignet, samt 90% av de på Airlines.net drømmer nok litt:p

Ikke et eneste norsk mediehus har nevnt ordet konkurs eller en mulig konkurs de siste dagene, så kan nok ta det litt med ro en stund til ihvertfall
 
Du og de andre danskene her på forumet, spesielt de som har noe med SK i callsignet, samt 90% av de på Airlines.net drømmer nok litt:p

Ikke et eneste norsk mediehus har nevnt ordet konkurs eller en mulig konkurs de siste dagene, så kan nok ta det litt med ro en stund til ihvertfall

Nökkelen er likviditæt i disse dager. Cash is king.

Pengestrømmen inn i selskap blir mindre, men utgifter forsetter. En måte å redusere disse er å kansellere flygninger. Men også dette er begrenset, slot-regler etc . Muligheten for DY å gå til banker og låne penger er null. Dermed er selskap helt avhengig av salg av billetter.

Norwegian sier at de forsatt far bookinger, men det er jo ikke den riktige spørsmål. Spørsmålet er hvor mye penger kommer inn vs. hvor mye går ut.

Nesten alle aktörer, inkl. SAS, BA, LH og FR, kutter i sitt produksjon fordi de hevder at det kommer mye mindre penger inn og etterspörelsen er borte. Norwegian er den eneste selskap som sier at de ikke sier dette. Dette er merkelig, fordi de agerer i samme market og konkurrer om de samme kunder.

Vi kan i all ro sitte og vente frem til begynnelsen av April. Da far vi traffiktallene for MAR og vil se hva er realiteten. Enten har ledelsen rett, så vil aksjekurs gå rett til himmels, ellers man må presentere overraskende dårlige tall og folk erkjenner at DY er i samme båt som de andre aktører. I dette tilfelle vil kursen kollabere, fordi all troverdigheten vil være borte.
 
Du og de andre danskene her på forumet, spesielt de som har noe med SK i callsignet, samt 90% av de på Airlines.net drømmer nok litt:p

Ikke et eneste norsk mediehus har nevnt ordet konkurs eller en mulig konkurs de siste dagene, så kan nok ta det litt med ro en stund til ihvertfall
JA det var jo da nok det dummeste svar jeg har set længe...Efter jeg stoppede i SAS for 5 år siden, har jeg fløjet meget med DY, fordi det passede på fartplan og pris...så hold med at beskylde os tidl. SASère for ligefrem at ønske DY konkurs....
De slider meget, og hvis det forsætter, så går de konkurs...så enkelt er det..

OG så er det kun dig der drømmer om at vi få danskere, der er tilbage herinde, ligefrem håber på en konkurs. Mange, rigtigt mange mennesker har mistet deres penge, som de har sat i selskabet....
Hilsen Ole
 
Konkurs går de nok ikke. Tror uken som kommer vil vise at de tar grep.
Ikke det at jeg pleier studere lavpriskalenderen, men i hele april så er SVG-OSL-SVG tilgjengelig for 329.- hver bidige dag.
Som BU662 skriver, cash is king. Spørsmålet er som alltid, klarer de å få inn nok cash.

Innstillinger kommer nok snart på fler flygninger enn OSL-MXP
 
Kanskje greit å minne om at IATA har regnet ut et scenario hvor selskapene globalt vil tape inntekter i størrelsesorden 1000 milliarder NOK! (Tenk hva reiselivsbransjen totalt mister da....billioner)

Eller - hvis vi fordeler dette på de 100 største selskapene i verden -> 10 milliarder pr selskap i snitt!

Hvis flyselskapene halverer trafikken kan man jo også spekulere i hvordan
det vil gå med resten av reiselivsbransjen i Norge som allerede sliter med dårlig inntjening

NHO Reiseliv: Norsk reiseliv, tall og fakta

Det er åpenbart at myndigheter over hele verden må på banen med krise-tiltak for å begrense skadene i en bransje som sysselsetter nesten 200.000 mennesker i Norge.
I Kina har de allerede startet ved å gi et tilskudd pr sete i luften.
 
Dette hjelper vel heller ikke på booking tallene

. An aggressive US hedge fund co-founded by a celebrated British academic is betting Norwegian will be the next airline to fail as coronavirus prompts travellers to cancel plans.

Arrowstreet Capital, a $106bn (£81bn) fund launched by UK-born Harvard professor John Campbell, is among investors to have ramped up bets against it over the last week.

Shares in the cash-strapped carrier, one of Gatwick airport’s largest customers, fell to a 15-year low late last week after the collapse of Flybe, Europe’s biggest regional airline.

https://www.telegraph.co.uk/busines...atwick-customer-norwegian-airlines-debt-pile/
 
Back
Top