Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg fremstår ikke som noe helst, annet enn meg selv, og mine meninger.
Hvordan du fremstår er ikke noe du kan velge selv, men hvordan andre oppfatter deg. Selv må jeg si meg enig med deg i, at du faktisk ikke fremstår som noe som helst.
 
<mod>
Da setter vi punktum for person-mot-person her, og sporer tilbake til "Resultatvarsel og emisjon"
</mod>
 
Det betyr en ganske kraftig utvanning av HBK Invest og Bjørn Kjos sin eierandel, hvis de og eiergrupper rundt disse bare bidrar med 400 MNOK av totalt 3 mrd (13,3%)

Ellers var jo dette ganske ventet. Blir spennende å se hvor mye kursen nå faller når børsen åpner
 
Forsvinner litt blant nyhetene, men 2018 innebar et tap på 3,8milliarder. Vet ikke om det var mer eller mindre enn ventet?
 
Sier også at de ikke er i forhandlinger med interessenter nå. Kan aldri tenke meg at dette regnes som gode nyheter, men en vet jo aldri med norske aksjonærer. Noen legger jo mer vekt på navnet John Fredriksen enn at selskapet blør penger.
 
Det betyr en ganske kraftig utvanning av HBK Invest og Bjørn Kjos sin eierandel, hvis de og eiergrupper rundt disse bare bidrar med 400 MNOK av totalt 3 mrd (13,3%)

Ellers var jo dette ganske ventet. Blir spennende å se hvor mye kursen nå faller når børsen åpner


Men eier ikke barna en god del ?

Aksjen stuper for øvrig nå ned 30 % på Oslo Børs ...
 
Last edited:
Re: Spørsmål om American - billetter, reise m.v.

En ikke-økonom spør: Hva er en emisjon?

En emission innebär att företaget ger ut fler aktier som säljs till andra, oftast med företrädesrätt för nuvarande aktieägare. Säg att man har en miljon aktier och för en emission av 100 000 nya aktier för 10 kr st. Då får företaget in 1 miljon i nytt kapital.
Märk att om de nuvarande ägarna inte köper motsvarande andel av vad de äger i dag i nya aktier så kommer de att äga en mindre del av bolaget. Ex om någon äger 40 % (400 000 aktier) så måste den personen köpa 40 000 aktier av de nya för att forsätta äga 40 %. Annars äger personen bara 36,36 % efter emissionen. Det kallas utspädning på svenska.
Får se vad som händer med mitt stora innehav (fem aktier ;) )
 
Re: Spørsmål om American - billetter, reise m.v.

En ikke-økonom spør: Hva er en emisjon?

En henter kapital ved å utstede og selge nye aksjer.

En kan se for seg et selskap med 100 kroner på konto, som utgjør alle verdiene i selskapet, og 5 aksjonærer i selskapet som eier en aksje hver. Da er hver aksje verdt 20 kroner. Så gjøres det en emisjon. 5 nye aksjonærer kjøper en aksje til 20 kroner. Da har de opprinnelige eierne fått redusert sin eierandel, for nå utgjør aksjen deres bare 10% av selskapet ned fra 20%, men verdien av aksjen er den samme, fordi det nå er 200 kroner på bok i selskapet.

Edit: sent på ballen her, ja:)
 
De som handler Norwegian-aksjer i dag, handler i blinde siden de ikke vet hva emisjonskursen blir (og av den grunn vet de ikke hvor stor del av selskapet de kjøper/ selger i dag heller). På pressekonferansen var det likevel ikke én oppegående journalist som stilte spørsmål om hvilke tall som legges til grunn i emisjonen. Hvor mye av Norwegian får Fredriksen for 3 mrd.?

Kursen i dag kan derfor egentlig være hva som helst.
 
De som handler Norwegian-aksjer i dag, handler i blinde siden de ikke vet hva emisjonskursen blir (og av den grunn vet de ikke hvor stor del av selskapet de kjøper/ selger i dag heller). På pressekonferansen var det likevel ikke én oppegående journalist som stilte spørsmål om hvilke tall som legges til grunn i emisjonen. Hvor mye av Norwegian får Fredriksen for 3 mrd.?

Kursen i dag kan derfor egentlig være hva som helst.

Ja, tenkte det samme. Nå har ikke jeg lekepenger i så stor grad at jeg kan gjøre noe NAS sprell :colgate:
Men om Fredriksen spytter inn 3 milliarder så er han godt over 50% om man ser på markedsprisen børsen har satt på selskapet. Den er nå på 5,6 milliarder. Tidligere i dag nede i 4,8 milliarder. Så de som kom seg godt inn på omkring 100 - 115 vil jeg tro kortsiktig har gjort en god deal. Om ikke kan vi vel nesten gratulere onkel John som majoritets eier av ett flyveselskap.

Kan jo også være at han har gjort en helt katastrofal deal også, men han har jo ok historikk...
 
Ja, tenkte det samme. Nå har ikke jeg lekepenger i så stor grad at jeg kan gjøre noe NAS sprell :colgate:
Men om Fredriksen spytter inn 3 milliarder så er han godt over 50% om man ser på markedsprisen børsen har satt på selskapet. Den er nå på 5,6 milliarder. Tidligere i dag nede i 4,8 milliarder. Så de som kom seg godt inn på omkring 100 - 115 vil jeg tro kortsiktig har gjort en god deal. Om ikke kan vi vel nesten gratulere onkel John som majoritets eier av ett flyveselskap.

Kan jo også være at han har gjort en helt katastrofal deal også, men han har jo ok historikk...

For å rette litt i detaljene her. John Fredriksen (eller et av hans selskaper) går ikke inn med 3mrd alene, men er endel av grupperingene som har sagt de tilsammen skal gå inn med 3mrd. Kjos og co tar jo snaue 400 MNOK av disse, men hvor stor del hver av de andre tar er ikke kjent ennå

Ellers kjøper han seg neppe inn for å drive flyselskap, men har nok en exit strategi (les noen kjøper selskaper) innen en viss tid, ikke ulikt endel andre investeringer han har gjort. Det er stort sett innen shipping han har kjøpt for å drive, samt litt ymse døtrene kan holde på med :p
 
For å rette litt i detaljene her. John Fredriksen (eller et av hans selskaper) går ikke inn med 3mrd alene, men er endel av grupperingene som har sagt de tilsammen skal gå inn med 3mrd. Kjos og co tar jo snaue 400 MNOK av disse, men hvor stor del hver av de andre tar er ikke kjent ennå

Ellers kjøper han seg neppe inn for å drive flyselskap, men har nok en exit strategi (les noen kjøper selskaper) innen en viss tid, ikke ulikt endel andre investeringer han har gjort. Det er stort sett innen shipping han har kjøpt for å drive, samt litt ymse døtrene kan holde på med :p

Er ikke Fredriksen jeg synes synd på her :colgate: han tjener nok så det holder på denne "redningen". Det er den vanlige trader/småaksjonær som ikke aner noe om hva dagens pris/kurs egentlig er for.
 
Back
Top