Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Hver så snill og fortell meg hvor du har informasjonen om at alle er leaset?



NAS har da en mix av leasing og eget matriell som de fleste andre flyselskaper.



Riktig, og det kommer også klart frem i presentasjonene deres. Blant annet linket til i denne tråden
 
Beklager, gikk ut ifra Norsk Luftfarttøyregister, og trodde det kun var Arctic Aviation Assets som var kontrollert av Norwegian. Gikk ut ifra at fly registrert på diverse DY Leasing LTD, og disse fjordene var leasing og ikke eiet.
 
Skal ma tro at IAG eller andre snart tar "next" move her, eller trekker seg ut. Aksje verdien blir vel nå holdt kunstig høy ?
 
De skylder på høy drivstoffkost, selv om oljeprisen er «middels» og de har en svært ny og effektiv flypark. Noe må man alltid skylde på. Hva med å heller si at inntektene er for lave, og at de ikke klarer å hente ut nødvendig inntekt fra solgte flyseter
 
Hva med å heller si at inntektene er for lave, og at de ikke klarer å hente ut nødvendig inntekt fra solgte flyseter ��

Dette nevner de vel også i Q1 rapportene, inntreden i nye markeder(ruter/baser) gjør at prisene der er lavere i starten, samtidig som man har oppstartkostnader. Helt normalt i alle bransjer for selskap i sterk vekst.
 
De skylder på høy drivstoffkost, selv om oljeprisen er «middels» og de har en svært ny og effektiv flypark. Noe må man alltid skylde på. Hva med å heller si at inntektene er for lave, og at de ikke klarer å hente ut nødvendig inntekt fra solgte flyseter ��

Selvsagt, men det er jo gjerne flere årsaker bak. Og American var senest ute i dag og skylder på høyere drivstoffavgifter da de presenterte et dårligere resultat enn i fjor. Og det kommer jo mest an på hvordan hedging profilen deres er.

Dog, du har helt rett, hovedproblemet til Norwegian er ikke økende oljepris. Men får de ikke skikk på skuta kan det bli en dødelig faktor
 
Nå et det ikke like relevant lenger, men målt i kroner er oljeprisen på omtrent samme nivå som før nedturen i 2014. Og omtrent 10% lavere enn ATH. (Ikke inflasjonsjustert)
 
Hvor længe kan selskabet holde til at tabe mindst 20 mill om dagen ?
Går og vente lidt på, at diverse leasing selskaber forlanger flyene retur, hvis
leje afgifterne ikke betales...
Hilsen Ole
 
Et potensielt problem for Norwegian nå er oljeprisen, som nå nærmer seg $80 fatet. Norwegian har lav grad av hedging som gjør at endring i oljeprisen slår relativt raskt inn i kostnadene deres. Kombinert så vokser de kraftig på longhaul, hvor drivstoff normalt utgjør en vesentlig større del av kostnadene enn på shorthaul. Da er blir det enda mer kritisk å øke inntektene (yielden), noe de til nå ikke akkurat har lykkes med
 
Prisen man har hedget på er også er jo også et vesentlig poeng i denne sammenheng, og der er det store forskjeller som man kan se.
Ser ikke ut til å være noen krise for DY før evt til høsten, men mye kan jo skje med oljeprisen innen den tid.

Reuters (Mars 2018)Hedging positions of European airlines

Lufthansa og SAS f.eks ser ut til å ha hedget mye, men til en dårligere pris enn mange av de andre...

W
 
Et potensielt problem for Norwegian nå er oljeprisen, som nå nærmer seg $80 fatet. Norwegian har lav grad av hedging som gjør at endring i oljeprisen slår relativt raskt inn i kostnadene deres. Kombinert så vokser de kraftig på longhaul, hvor drivstoff normalt utgjør en vesentlig større del av kostnadene enn på shorthaul. Da er blir det enda mer kritisk å øke inntektene (yielden), noe de til nå ikke akkurat har lykkes med

Basert pa tallene som DY selv publiserte med sin Q1 report / presentasjon og nåværende fuelpris pa ca 705 $/mt så kan man konkludere at Norwegian har to enorme risiko på kostnadssiden:

  1. Fuel: Aktuelt pris er 10% over kalkulasjon. Hver eneste 1% betyr ca 100 Mio NOK mer kostnad -> Potensielt risiko opp til 1 Mrd NOK per annum 2018.
  2. USD/NOK Rate: USD er 6% sterkere enn estimate. Hver eneste 1% betyr 156 Mio NOK extra kostnad -> Potensielt risiko 936 Mio NOK per annum 2018

CASK guidance kan egentlig ikke lengre holdes opp slik som det er skrevet i Q1 report / presentasjon. Jeg personlig forventer at DY ender opp med en CASK pa 0.43 - 0.435 NOK for 2018.

Med 40+% ekspansjon vil Yield og RASK falle ytterligere. Se hva har skjedd i April! Nå er man igjen ut med agressive priser og store rabatter for å stimulere volum for de neste måneder...

Call me a bean-counter, call me a number-cruncher, men dette er den triste sånnheten. Det blinker rød alle steder
 
Back
Top