Veldig uenig, dype kutt i longhaul nå er heller en snarevei til konkurs! LH satsingen har passert V1, point of no return, for lengst!
De har altfor mange forpliktelser rundt dette det vil ta lang tid å komme seg ut av som ville koste vanvittig. Ansatte, infrastruktur, fly, avtaler etc.
LH delen har vært ulønnsom hele tiden grunnet for få fly på basene. Shorthaul derimot har vært lønnsom og betalt for oppbyggingen i disse årene og som de nå er i siste fase av. I disse dager får de levert drøssevis av fly som vil gjøre at LH basene vil begynne å bli lønnsomme. Nå er tiden å gi gass, ikke bremse! De ansatte er på plass, basene er på plass, rutene er på plass, finansieringen er på plass og de siste flyene er på vei ut av fabrikken.
Forøvrig er det vel ingen som har gjort dette før - bygge opp et verdensomspennende longhaul/base/lavprisselskap på rekordfart?
Du må huske på at å bygge opp et selskap er noe helt annet enn å drifte et selskap. Man trenger helt ulike personligheter og erfaring. Jeg er sikker på at det finnes mange folk som er flinkere enn DY ledelsen til å drifte et longhaul selskap, men jeg kan ikke tenke meg noen som har mer erfaring eller nødvendig guts enn Kjos & Co til å bygge opp et slik selskap fra ingenting...
W
Jeg ikke tviler i dine punkter.
Dersom man har klart å bygge opp basen kan det - med en visst sannsynlighet være slik at DY kommer å tjene penger.
Likevel må de overlever til denne tidspunktum. Og uten denne emisjon ville DY har buklandet. Det er flott og fint å snakke om 2019/2020. Men man skål være ærlig og forklare hvor man overlever i mellom-tida og hvem kommer a dekke disse enorme underskudd.
I selskaps historier finnes det epoker. Det er en tid a stifte en selskap, å bygge den opp, og en da man skaper strukturer og etablerer seg slik at man kommer å bli i mange år fremover. Bjørn Kjos har mange meriter med å bygge opp Norwegian, men det trenges en annen slags leder (ikke bare CEO, men også CFO og CCO) dersom man vil danne strukturer som er langsiktig levedyktige.
Sammen med info om emisjonen ble det slupped finansielle tall, fordi uten denne vil de ikke har fått penger. Der ble det sagt at tap i Q1 2018 er langt større en tidligere antydet. Det skaper ingen tro i ledelsen. Rett og slett fordi eksakt denne ledelsen har gått ut og sagt at ting går bedre i 2018.
Verst av alt, så har man gitt beskjed om at CASK stiger igjen. Dette er absolut ikke å forstå. Norwegian vokser med 40%, men de har kostnadsvekst-av-scale, ingen economies-of-scale. Samtidlig er RASK forsatt under trykk.
Ser man alene på tilbuds-siden i ASK over heile Europa 2018, så har man en netto-vekst i ASK vs. 2017. Og det etter Monarch og AB gikk konk, og AZ kutter flåten. Veksten over Atlanteren er også sterkt. Her bringer IAG Gruppen med Level mange seter inn i direkte konkurranse til DY. Pluss at nye aktører som Primera kommer på banen. Dette leder meg til konklusjonen at priskampen 2018 vil bli enda tøffere enn 2017, med lavere marginer.
Legger man nå økende CASK og fallende RASK til grunn, så er det for meg en meget stort alarm-signal. Og jeg har ikke hørt noe fra DY ledelsen om hvordan de kommer å takle dette. Selge flere fly? "Brilliant ide"! Det bare øker din CASK videre.
Don't get me wrong. Jeg har ingen personlige animositæter eller noe. Men jeg rett og slett ikke kan se at ledelsen fokusserer på de alvorlige underliggende KPI eller har en klart plan hvordan å snu dette. Istedenfor snakker man alltid om den fjerne fremtida. Det nytter bare ikke dersom du gå konk i nå-tida.
Situasjon er absolut den samme som AB i 2011. Da gikk den gamle CEO i August etter gigant-tap i første halvår. Og dersom Etihad ville ikke kjøpt seg inn i Desember, så ville AB har gått konk i 2011 alrede. La oss håpe at ledelsen i DY ser deres ansvar for selskaped og alle ansatte!