Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Har jeg skjønt det riktig at Norwegian med emisjonen kun har kjøpt seg litt tid... ca. et halvt år og at situasjonen igjen vil være den samme til høsten?



Det kommer helt an på hvem sin spåkule og excelark man bruker.....
 
Ganske negativ børskommentar i DN også (desverre bak betalingsmur).

Går i korte trekk ut på at Bjørn Kjos har mistet grepet og styret viser manglende evne til å ta grep: "Kjos er en fantastisk entreprenør og gründer som har skapt noe unikt med Norwegian. Problemet er at hans enorme risikovilje og stahet også kan kjøre selskapet i senk. Historien vil trolig vise at Kjos hadde behøvd et sterkere korrektiv i et styre som fungerte."

Ser man på styret så legger jeg jo selv merke til fullstendig mangel på styremedlemmer med kompetanse fra flybransjen eller tung finansiell kompetanse. I tillegg til Bjørn Kise som vel er ganske "inhabil" når det gjelder å styre Kjos så sitter det en 61 år gammel bilarving, en daglig leder for en større kleskjede og en serieentrepenør / styregrossist med bakgrunn fra medisin og mediabransjen. Plus 3 ansatt representanter.

Blir litt skremt jeg....:-)

Ja, skal selskapet reddes må man gjøre noen grep:
1 ut med en stormannsgal mann som kun er ute etter å realisere seg selv
2 på plass med et kompetent styre som evner å ta grep , og ikke bare skylde på uforutsette hendelser og på rosemale fremtids-utsiktene med at «når bare xxx og yyy er på plass, så blir alt bedre»
3 kutt operasjoner som taper, sats der man tjener penger. Det er ingen skam å snu.
 
Last edited:
Kan det hele sammenfattes som "at Norwegian HAR problemer" som ikke bare lige løses overnight ?

På en eller anden måde, så synes jeg det ligner at Kjos ikke mere er den rette for Norwegian....Men det er bare min mening

Hilsen Ole
 
Kan det hele sammenfattes som "at Norwegian HAR problemer" som ikke bare lige løses overnight ?

På en eller anden måde, så synes jeg det ligner at Kjos ikke mere er den rette for Norwegian....Men det er bare min mening

Hilsen Ole

Nu er det jo så også sådan at Kjos er founder, så de kan jo i princippet da ikke røre ham?
 
f9a.jpg


:72:
 
aksjen endte ned bare -1,52% etter stengetid i dag, det er jo mindre enn det de vanligvis går ned på en normal dag, personlig hadde jeg fryktet en nedgang bortimot -10%:drunk:
 
Sakset fra Check.in.dk

Analytiker: Perfekt gennemført finansiel nødlanding

https://www.check-in.dk/analytiker-perfekt-gennemfoert-finansiel-noedlanding/

og skal man tro Jacob Petersen er Norwegian reddet midlertidig, ikke andet...
Så er der en i kommentarerne... Jonas..som siger "Vås. Norwegian kan bare selge noen av de nye flyene, og få inn masse penger. De eier rundt halvparten av dem. Og ulikt SAS, er alle flyene ca 4 år eller nyere. De har også store verdier i Bank Norwegian." Men Norwegian ejer vel ikke mange af flyene, og begynder de at få problemer med at betale for lease,.sååå
men han lyder nu mere som en, der ikke vil og kan se konsekvenserne i øjnene...

Jeg har fløjet med Norwegian flere gange i Europa, og vil da hade at se selskabet gå ned, men umiddelbart så synes jeg de har spredt sig for meget og for hurtigt....De næste måneder bliver nok alt afgørende for selskabet ve og vel.
Hilsen Ole
 
Har jeg skjønt det riktig at Norwegian med emisjonen kun har kjøpt seg litt tid... ca. et halvt år og at situasjonen igjen vil være den samme til høsten?

Jøss! Det er jo sånn jeg holder på. Feriepenger i juni og halv skatt før jul drar det hele i havn :p
 
Last edited:
Jo, hvis et flertall av aksjonerende bestemmer seg for det. Men det er lite trolig

Jeg trodde Kjos hadde styrende majoritet i selskapet ?



For øvrig så kommer jo analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities med voldsomme angrep nå ... Jeg er vel ikke helt overbevist hvor mye han vet om flyselskap drift heller ...

-Det må tas alvorlige grep nå, og det må skje fort. De kan ikke fortsette å tape 2,5 milliarder kroner i kvartalet, det skjønner alle. Den største tabben var å starte langrutestasing i den tro at amerikanerne skulle akseptere at han brukte asiatisk mannskap i sin satsing på USA. Totalt bomskudd, sier Molnes.
Analysesjefen mener at det var feil å la to shipping-advokater (Kjos og styreleder Bjørn Kise. red. anm.) styre utviklingen av flyselskapet.
-De trodde at de kunne drive et flyselskap med billig asiatisk mannskap, slik det var gjort i norsk skipsfart. Da kjenner man amerikanske regler dårlig med hensyn til luftfarten. De ville aldri godta noe slikt og det måtte Kjos bruke tre år på å erfare før han fikk sin amerikansk egodkjennelse, sier Molnes
Han er også svært kritisk til at Kjos i tillegg nylig hentet inn Geir Karlsen som ny finansdirektør etter at Frode Foss overraskende hoppet av i fjor.
-Det er ikke den kompetansen Norwegian trenger. Det trenger luftfarts-kompetanse. Geir Karlsen har også bakgrunn fra shipping. Han bør snarest snu i døren og komme seg tilbake dit han kom fra, sier Molnes.
https://flysmart24.no/2018/03/21/analysesjef-na-bor-bjorn-kjos-gi-seg/
 
Jeg trodde Kjos hadde styrende majoritet i selskapet ?

HBK Invest eier ca 1/4 av selskapet. Husker ikke det nøyaktige tallet etter de økte fra rett under 25% til rundt 26% i høst. Men i realiteten så kontrollerer man da i praksis selskapet, da det skal mye til at mange nok aksjonærer vil gå i mot. Det er jo endel fond blant de andre eierene, som ofte forholder seg ganske passive
 
Emisjonen kom jo ikke som en overraskelse.

Det som likevel overrasker stort er hvor stort tap i Q1 2018 blir. Jeg gikk ut med estimater for JAN18 og FEB18 her i forum tidligere, og selv jeg ble overrasked at man nå varsler en tap på 2,6 Mrd NOK bare for Q1, som inkluderer deler av Påske-traffiken. Dette heter at MAR18 er en full-katastrofe. Til tross at man har fortalt hele tida at ting går så mye bedre nå...

Bare for å sette disse tapene i forhold. AirBerlin tapte i Q1 2017 293,3 Mio EUR, eller 2,785 Mrd NOK. Selskap skjebne er kjent. Fordi selskap tok de nødvendige grep altfor sent og ikke i stort-nok stil.

Jeg må si at jeg er virkelig sjokkert at det kom ikke flere konsekvenser etter denne gigant-tap som ble advart for Q1 2018. Dersom selskap skål overleve, så må det flere forandringer på C-Level til. Vi ikke bare snakker om den mest prominente man i spissen. Dersom en bedrift går såpass darlig, så må også CCO og CFO fa pepper.

At Norwegian nekter sine problemer, er alvorlig. Selskap har ingen tid å tape. De må igangsette de forandringer nå, de kan ikke vente lengre. Man brenner opp 30 Mio NOK - hver eneste dag!!! Da rekker 1.3 Mrd NOK frisk kapital ikke lenge, mer presist ca. 45 dager.

Skaffe deg så mye cash som mulig for snu-operasjon, avhende/selge alt hva taper penger og/eller ikke er core-business og fa orden i huset. Dette er slogan. Dette vil bety i praksis dype kutt i langrute-nett, slutt med Argentina og også tap av arbeidsplasser.

Jeg for min del kan bare tenke meg av 2 eller 3 CEO i verden som har nok erfaring for en såpass enormt oppgåve som venter i DY. Pluss at man trenger de nevnte C-Levels til, også her trenges det full-proff*s til, med mange-årig erfaring fra flybransjen.

Jeg har vaert innom en lignende situasjon i 6,5 år. Man sitter her nede og nesten ville skrike ut: "Herregud, ikke gjør samme feil som AB gjorde!". Det er tragisk å se fra utsiden hva skjer og samtidlig måtte sitte still.

Tror jeg DY som selskap kan bli reddet? -> Ja, det er forsatt mulig, men det er en smertefullt vei med dype kutt som må komme veldig snart. Sjansene er i beste fall 33:66 og blir mindre hver eneste dag. Personlig ville jeg har stilt opp dersom den rette person ringer.
 
det er ikke det i artikkelen jeg refererer til, da det meste av det du nevnte der er fakta. jeg refererer til det Molnes blant annet sier om modellen til selskapet, da han gir utrykk for at de driter i de forretningsreisende, noe som jo er direkte feil! selskapet har gjort flere ting en noen gang for å lokke til seg forretningsreisende, blant annet gjennom større premium-kabin, økte frekvenser og en utvikling av NReward.

Premium Kabinene er vel kun paa lang rutene, om man trenger et Premium produkt i Europa er et annet spoersmaal, men Premium Produkter bringer inntektene godt opp. Kjos er vel ogsaa selv kilden til noe av den eventuelle forvirring rundt Norwegian's modell og hvordan forretnings reisende passer inn i hos Norwegian - Her er Kjos sine uttaleser fra Nord24:

De fleste som flyr er turister
- 83 prosent av alle som er ute og flyr i verden er turister eller reisende som skal besøke venner og familie. En trenger ikke være Einstein for å skjønne at det vil bli flere. Hvert eneste døgn løftes det 30.000 mennesker fra fattigdom opp i middelklassen. Det er ti millioner i året, sier Kjos, og ber folk tenke på tallet.

Han mener at når 83 prosent av passasjerene i verden flyr på turist- familiebesøk eller fritidsreiser nå, så vil tallet være 95 prosent om noen år.

- Da kan en spørre seg – vil en satse på de fem prosentene som er forretningsfolk eller vil en satse på de resterende 95 prosentene? Norwegian går for de store markedene som vokser. Om du går for de smale nisjene, så skal du være bevisst på at du går for dem og da tåler du ikke konkurranse. Går du for de store markedene, så tåler du konkurranse, sier Kjos.

Det er jo helt korrekte tall Kjos legger frem, men han tar ikke med seg at den lave Prosenten Forretning Reisende staar for en meget stor del av Inntektene - i mange Markeder 80% av Inntektene - som Molnes ogsaa legger frem

Analysesjefen i Norne Securities, Karl Johan Molnes, mener Norwegian må satse mer på businessmarkedet: "De er nødt til å få flere businesspassasjerer for å tjene penger, for det man vet fra det amerikanske flymarkedet er at 13 prosent av passasjerene står for hele 50 prosent av inntektene. De øvrige 87 prosentene reiser bare to ganger i året, og da flyr de så billig som mulig, sier Karl Johan Molnes."
https://www.dn.no/nyheter/2018/03/20/1940/Luftfart/-norwegian-er-et-bunnlost-sluk
Han har kanskje et poeng ?

Molnes har noen gode poenger, jeg tror jeg ville vaere litt forsiktig med aa kun henvise til det amerikanske markedet - vi har betydelig mindre ferie og fritid enn andre Markeder - samtidig reiser vi veldig mye i jobb.

han har ikke peil på hva han prater om nei, bare kvalmende oppgulp han kommer med for at han selv skal tjene penger. :headbang

Jeg synes han har noen gode poenger og har absolutt en god del innsikt i hva han prater om naar det gjelder inntjenings potensiale og markeder.
 
Hvor god sommeren 2018 blir vil være veldig avgjørende. De kan fort gå 3 mrd i overskudd i 3. Kvartal hvis alt går på skinner. Utfordringen kan bli å komme seg igjennom 1. Kvartal 2019. Men da har de nok fått fly og mannskap i sving slik at vi i 2019 kommer nok til å se en bedring kvartal for kvartal.

Jeg tror Kjos absolutt er den rette mannen og løpet er langt fra kjørt. Men det blir en utfordrende tid fremover.
 
Finnes det andre typer imperier?

Uansett må de vel kjøpe tilbake solgte fly for å få til det... og kanskje kjøpe flere nye også.
 
Premium Kabinene er vel kun paa lang rutene, om man trenger et Premium produkt i Europa er et annet spoersmaal, men Premium Produkter bringer inntektene godt opp. Kjos er vel ogsaa selv kilden til noe av den eventuelle forvirring rundt Norwegian's modell og hvordan forretnings reisende passer inn i hos Norwegian - Her er Kjos sine uttaleser fra Nord24:

.


Og ser man her i Skandinavia har jo faktisk Norwegian et brukbart grep på forretningstrafikken. Spesielt norsk innenriks
 
Back
Top