Har jeg skjønt det riktig at Norwegian med emisjonen kun har kjøpt seg litt tid... ca. et halvt år og at situasjonen igjen vil være den samme til høsten?
Det kommer helt an på hvem sin spåkule og excelark man bruker.....
Har jeg skjønt det riktig at Norwegian med emisjonen kun har kjøpt seg litt tid... ca. et halvt år og at situasjonen igjen vil være den samme til høsten?
Ganske negativ børskommentar i DN også (desverre bak betalingsmur).
Går i korte trekk ut på at Bjørn Kjos har mistet grepet og styret viser manglende evne til å ta grep: "Kjos er en fantastisk entreprenør og gründer som har skapt noe unikt med Norwegian. Problemet er at hans enorme risikovilje og stahet også kan kjøre selskapet i senk. Historien vil trolig vise at Kjos hadde behøvd et sterkere korrektiv i et styre som fungerte."
Ser man på styret så legger jeg jo selv merke til fullstendig mangel på styremedlemmer med kompetanse fra flybransjen eller tung finansiell kompetanse. I tillegg til Bjørn Kise som vel er ganske "inhabil" når det gjelder å styre Kjos så sitter det en 61 år gammel bilarving, en daglig leder for en større kleskjede og en serieentrepenør / styregrossist med bakgrunn fra medisin og mediabransjen. Plus 3 ansatt representanter.
Blir litt skremt jeg....![]()
Kan det hele sammenfattes som "at Norwegian HAR problemer" som ikke bare lige løses overnight ?
På en eller anden måde, så synes jeg det ligner at Kjos ikke mere er den rette for Norwegian....Men det er bare min mening
Hilsen Ole
Nu er det jo så også sådan at Kjos er founder, så de kan jo i princippet da ikke røre ham?
Jo, hvis et flertall av aksjonerende bestemmer seg for det. Men det er lite trolig
-Det må tas alvorlige grep nå, og det må skje fort. De kan ikke fortsette å tape 2,5 milliarder kroner i kvartalet, det skjønner alle. Den største tabben var å starte langrutestasing i den tro at amerikanerne skulle akseptere at han brukte asiatisk mannskap i sin satsing på USA. Totalt bomskudd, sier Molnes.
Analysesjefen mener at det var feil å la to shipping-advokater (Kjos og styreleder Bjørn Kise. red. anm.) styre utviklingen av flyselskapet.
-De trodde at de kunne drive et flyselskap med billig asiatisk mannskap, slik det var gjort i norsk skipsfart. Da kjenner man amerikanske regler dårlig med hensyn til luftfarten. De ville aldri godta noe slikt og det måtte Kjos bruke tre år på å erfare før han fikk sin amerikansk egodkjennelse, sier Molnes
https://flysmart24.no/2018/03/21/analysesjef-na-bor-bjorn-kjos-gi-seg/Han er også svært kritisk til at Kjos i tillegg nylig hentet inn Geir Karlsen som ny finansdirektør etter at Frode Foss overraskende hoppet av i fjor.
-Det er ikke den kompetansen Norwegian trenger. Det trenger luftfarts-kompetanse. Geir Karlsen har også bakgrunn fra shipping. Han bør snarest snu i døren og komme seg tilbake dit han kom fra, sier Molnes.
Jeg trodde Kjos hadde styrende majoritet i selskapet ?
J
For øvrig så kommer jo analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities med voldsomme angrep nå ... Jeg er vel ikke helt overbevist hvor mye han vet om flyselskap drift heller ...
https://flysmart24.no/2018/03/21/analysesjef-na-bor-bjorn-kjos-gi-seg/
det er ikke det i artikkelen jeg refererer til, da det meste av det du nevnte der er fakta. jeg refererer til det Molnes blant annet sier om modellen til selskapet, da han gir utrykk for at de driter i de forretningsreisende, noe som jo er direkte feil! selskapet har gjort flere ting en noen gang for å lokke til seg forretningsreisende, blant annet gjennom større premium-kabin, økte frekvenser og en utvikling av NReward.
De fleste som flyr er turister
- 83 prosent av alle som er ute og flyr i verden er turister eller reisende som skal besøke venner og familie. En trenger ikke være Einstein for å skjønne at det vil bli flere. Hvert eneste døgn løftes det 30.000 mennesker fra fattigdom opp i middelklassen. Det er ti millioner i året, sier Kjos, og ber folk tenke på tallet.
Han mener at når 83 prosent av passasjerene i verden flyr på turist- familiebesøk eller fritidsreiser nå, så vil tallet være 95 prosent om noen år.
- Da kan en spørre seg – vil en satse på de fem prosentene som er forretningsfolk eller vil en satse på de resterende 95 prosentene? Norwegian går for de store markedene som vokser. Om du går for de smale nisjene, så skal du være bevisst på at du går for dem og da tåler du ikke konkurranse. Går du for de store markedene, så tåler du konkurranse, sier Kjos.
Analysesjefen i Norne Securities, Karl Johan Molnes, mener Norwegian må satse mer på businessmarkedet: "De er nødt til å få flere businesspassasjerer for å tjene penger, for det man vet fra det amerikanske flymarkedet er at 13 prosent av passasjerene står for hele 50 prosent av inntektene. De øvrige 87 prosentene reiser bare to ganger i året, og da flyr de så billig som mulig, sier Karl Johan Molnes."
https://www.dn.no/nyheter/2018/03/20/1940/Luftfart/-norwegian-er-et-bunnlost-sluk
Han har kanskje et poeng ?
han har ikke peil på hva han prater om nei, bare kvalmende oppgulp han kommer med for at han selv skal tjene penger. :headbang
https://www.dn.no/nyheter/2018/03/21/2052/Luftfart/tror-norwegian-vil-tjene-over-ti-mrd-i-aretTror Norwegian vil tjene over ti milliarder i året og blir et «verdensimperium»
Premium Kabinene er vel kun paa lang rutene, om man trenger et Premium produkt i Europa er et annet spoersmaal, men Premium Produkter bringer inntektene godt opp. Kjos er vel ogsaa selv kilden til noe av den eventuelle forvirring rundt Norwegian's modell og hvordan forretnings reisende passer inn i hos Norwegian - Her er Kjos sine uttaleser fra Nord24:
.
Noen er en god del mer positive enn andre ...
https://www.dn.no/nyheter/2018/03/21/2052/Luftfart/tror-norwegian-vil-tjene-over-ti-mrd-i-aret