Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Alle shorterne gjør vel det de kan nå i media for å få ned aksjekursen maksimalt på kort sikt :p

Syns hauserne er veldig aktive også....

Får litt REC feeling, eller CREW om du vil.

Markedet var/er teit. De som lever av trading var/er teit. Andre selskap var/er teit. Økonomi journalistene hadde /har kke peiling.
 
for en tulling han Molnes er, han vet jo faktisk ikke hva han snakker om, da mye av det han sier er direkte feil! blir kvalm av sånne ''analytikere'' som bare skal spre skremselspropaganda for at de selv skal tjene penger!!

Eh, du får med deg at DY har hentet 1,3 milliarder kroner idag for å ikke bryte lånevilkårene sine? Ledelsen har ikke kontroll. Ser du på pdfene så vil du se at de vurderer å selge Reward for å få inn penger. De skal selge 5 fly for å få frem penger. De virker mye mer klare for å selge flere fly fremover. De prøver å synnligjøre veriden i Airbus ordrene, noe de ikke har gjort før. Osv.
 
Re: Overlever Norwegian?

J


DY har altså et stort overskudd av ansatte akkurat nå med lav produktivitet som forklarer mye av de siste par kvartalenes svake resultater.



Betydlig mindre wetlease til sommeren som kostet dem dyrt i 2017



W

Jeg stusser på at de sier det er overstaffed i sommer. Men fremdeles har behov for Wetlease. Det lukter ikke helt godt. Og det betyr at får de problemer med flyene, så kommer wetleasen til å bli stor i sommer også.
 
Eh, du får med deg at DY har hentet 1,3 milliarder kroner idag for å ikke bryte lånevilkårene sine? Ledelsen har ikke kontroll. Ser du på pdfene så vil du se at de vurderer å selge Reward for å få inn penger. De skal selge 5 fly for å få frem penger. De virker mye mer klare for å selge flere fly fremover. De prøver å synnligjøre veriden i Airbus ordrene, noe de ikke har gjort før. Osv.

det er ikke det i artikkelen jeg refererer til, da det meste av det du nevnte der er fakta. jeg refererer til det Molnes blant annet sier om modellen til selskapet, da han gir utrykk for at de driter i de forretningsreisende, noe som jo er direkte feil! selskapet har gjort flere ting en noen gang for å lokke til seg forretningsreisende, blant annet gjennom større premium-kabin, økte frekvenser og en utvikling av NReward.

og måten disse analytikerne opptrer på er så arrogant og med en ''jeg vet alt og har løsningen på alt''-holdning hele tiden, hvis de så vet hvordan de skal får skuta på rett sjøl igjen så kanskje de skal i det minste gjøre noe annet enn å presse kursen ned.
 
Re: Overlever Norwegian?

Jeg stusser på at de sier det er overstaffed i sommer. Men fremdeles har behov for Wetlease. Det lukter ikke helt godt. Og det betyr at får de problemer med flyene, så kommer wetleasen til å bli stor i sommer også.

Wetleasen denne sommeren er primært som replacement for 787 som til dels vil være noe ute av produksjon på motorbytte. I fjor var det i stor grad på grunn av manglende crew på shorthaul som utløste wetlease. Crew er ikke et problem på short haul i 2018, og vil således ikke utløse noe skred av wetlease.
 
Emisjonen ble fulltegnet og det ble/blir mulig å hentet inn ytterligere 200 millioner.

I den første børsmeldingen varslet Norwegian at det kunne bli aktuelt med en ytterligere emisjon, dersom den første ble fulltegnet.

Dermed tok det ikke mange minutter før flyselskapet meldte at styret hadde besluttet å utstede ytterligere 1,29 millioner aksjer til 155 kroner per aksje.

Da går det rimelig greit å få inn penger enn så lenge, virker det som.


https://min.e24.no/a/l1lBl3

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Det handler mye om hvilken kurs man setter på emisjonen ;)
Ahh, på tide med et nytt Someone forklarer Kekker saker og ting kurs!

I dag et kombinert tema:

"Emisjoner og shorting for Dummies"

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Analysesjefen i Norne Securities, Karl Johan Molnes, mener Norwegian må satse mer på businessmarkedet: "De er nødt til å få flere businesspassasjerer for å tjene penger, for det man vet fra det amerikanske flymarkedet er at 13 prosent av passasjerene står for hele 50 prosent av inntektene. De øvrige 87 prosentene reiser bare to ganger i året, og da flyr de så billig som mulig, sier Karl Johan Molnes."
https://www.dn.no/nyheter/2018/03/20/1940/Luftfart/-norwegian-er-et-bunnlost-sluk
Han har kanskje et poeng ?
 
Re: Overlever Norwegian?

Kjos og Kise spytter inn omlag 340 millioner, for å beholde sin eierandel på 26,4% i selskapet, så de har jo tro på fremtiden i allefall.

Hva tror du hadde skjedd med aksjekursen dersom de ikke hadde vært med på emisjonen?
 
155 er ca 10% lavere enn stenging i går, ikke den mest generøse emisjonen jeg har sett.

Enig, definitivt ikke. Men eksisterende aksjonærer så fremdeles 10% av verdiene sine forsvinne med en pennestrøk

Og motsatt for shorterne.

Ellers har jo blant annet Kjos lånt ut aksjer til shorting, slik at han dermed samtidig har en liten "renteinntekt" på disse
 
Analysesjefen i Norne Securities, Karl Johan Molnes, mener Norwegian må satse mer på businessmarkedet: "De er nødt til å få flere businesspassasjerer for å tjene penger, for det man vet fra det amerikanske flymarkedet er at 13 prosent av passasjerene står for hele 50 prosent av inntektene. De øvrige 87 prosentene reiser bare to ganger i året, og da flyr de så billig som mulig, sier Karl Johan Molnes."

De øker vel antall seter i deres nye 787 så de har vel så smått begynt med dette. Men så spørs det om det fremdeles er for billig på premium class?

The airline’s newly-configured Boeing 787 Dreamliner, which has 21 more seats in its Premium cabin, for a total capacity of 56.

https://quartzy.qz.com/1205984/norw...-premium-cabin-and-expands-long-haul-service/
 
Hvis de antar et underskudd i 1Q på 2,6 milliarder og man kan vel anta at de frakter omtrent 7,5 millioner passasjerer så betyr dette et tap per passasjer på kr. 347. Det er ganske så mye. Det betyr jo at en billett til eksempelvis Spania istedenfor å koste 400 kroner må koste 750 kroner. Altså nesten dobbel pris.

Er dette starten på over og ut for Norwegian?

Jeg vet at 1Q er det dårligste slik at spesielt 3Q blir en del bedre, men taper de 350 kroner per passasjer i 1Q så må det tjene tilsvarende mer i 3Q. Hvis man antar at Oslo-Alicante er en gjennomsnittsrute og at de her bør ha en yield på 0,3 i 1Q og 0,5 i 3Q så bør de ha en billettpris på henholdsvis 750 og 1250 med en flydistanse på omtrent 2500 km. Og 2Q og 4Q må man da klare 1000 kroner. Hvis man antar en kostnad på 0,4 på årsbasis.

1000 kroner i snitt per billett for hele året ser ganske tøft ut når de selger haugevis av billetter til 399 og 499 store deler av året. Nå tjener de litt ekstra på mat bagasje osv. Men er det nok?
 
Ned drøye 5% til 162 kr i åpningshandelen på børsen. Så litt mindre enn hva jeg hadde trodd, og over emisjonskursen
 
Kursen danser rundt i intervallet 162 kr - 168 kr, med ganske høy volatilitet.
Jeg hadde også sett for meg en større negativ reaksjon, men har kan nok mye skje ila. børsdagen.
 
Ganske negativ børskommentar i DN også (desverre bak betalingsmur).

Går i korte trekk ut på at Bjørn Kjos har mistet grepet og styret viser manglende evne til å ta grep: "Kjos er en fantastisk entreprenør og gründer som har skapt noe unikt med Norwegian. Problemet er at hans enorme risikovilje og stahet også kan kjøre selskapet i senk. Historien vil trolig vise at Kjos hadde behøvd et sterkere korrektiv i et styre som fungerte."

Ser man på styret så legger jeg jo selv merke til fullstendig mangel på styremedlemmer med kompetanse fra flybransjen eller tung finansiell kompetanse. I tillegg til Bjørn Kise som vel er ganske "inhabil" når det gjelder å styre Kjos så sitter det en 61 år gammel bilarving, en daglig leder for en større kleskjede og en serieentrepenør / styregrossist med bakgrunn fra medisin og mediabransjen. Plus 3 ansatt representanter.

Blir litt skremt jeg....:-)
 
Last edited:
Hvordan med Argentina ?
Hvis det nu bliver en stor fiasko ?? JEg siger ikke der er tegn på det, men hvis nu ??
Her i Danmark har Jacob Petersen fra Sydbank, ikke den helt store tiltro til Ledelsen i Norwegian..han mere de har mistet grebet om selskabet
Hilsen
Ole
 
Har jeg skjønt det riktig at Norwegian med emisjonen kun har kjøpt seg litt tid... ca. et halvt år og at situasjonen igjen vil være den samme til høsten?
 
Back
Top