Overeksponerte bilder

Roxman

ScanFlyer Gold
Mandag 19, oppholdt jeg meg på Sola et par timer for å fotografere div fly som kom ned til noe Nato ting. Uten å merke det var kamera instilt for å ta bilder "overeksponert" noe som gjorde at en god del ble utrolig lyse. Etter litt tid på verksted kom bilde ut igjen litt mer realistiske. Kan noe se på disse 2 bildene å se hva som kunne gjøres bedre for å få den ned til et brukbart nivå.

Det første bildet er orginal, det andre er sluttprodukt. Han en god del andre bilder som trenger samme behandlig, skulle gjerne hatt noen tips:):)??

Attachments

• IMG_0089.jpg
    IMG_0089.jpg
    171.5 KB · Views: 239
  • IMG_0089656.jpg
    IMG_0089656.jpg
    196.7 KB · Views: 245
Du tok altså ikke bildene i RAW? :)
Jeg synes egentlig du fikk reddet bildet høvelig bra fra JPG-originalen. Kanskje litt vel mørkt i skyggende på det redigerte bildet siden de lyse områdene er så lyse de er. Resultatet blir etter min smak et hakk for mye kontrast. Når får vi se bildene fra Nato ting?

Alle bildene ble tatt i JPEG, ja:( grunnet er at både ACDSee og PS kommer med feil melding ved RAW bilder:angry: Bildene fra "nato ting" kommer trolig torsdag. Har dessverre for mye skole til å la det gå i redigering;)

Hei! Ser du har EOS 40D. Da fulgte det vel med et program som heter Digital Photo Professional! Enkleste måte å "redde" overeksponerte bilder- er å benytte det programmet. Det e Canons eget Raw-oversettelseprogram, men det virker på jpg-filer også! Du får opp et kombiverktøy som består av Kurves & Levels. Dra den skrå streken nedover. Da vil hele levelskurven bevege seg mot venstre. Så kan du finjustere med å dra kantene inn mot midten. Du merker fort hva de forskjellige bevegelsene gjør. Egentlig et veldig sterkt verktøy som ser veldig simpelt ut ved første øyekast!

Prøvde meg på bildet ditt. Følgende resultat etter 5 sek. behandlingstid!

IMG_0089DE.jpg

Dag

Back