OT: A6 eller V70?

Originally posted by catocontrol

I morgen tusler jegned til volvo for å få et tilbud. Så får vi se hva som skjer. Har ikke kjøpt nybil før. Hvor mye er realistisk å prute på nybil? Leste på dinside.no at en plass mellom 5-8 prosent var normalt. Men nå er jo det dinside.no da
Erfaringer?

Min erfaring med Nissan Micra'er jeg har eid og kjøpt ny er at jeg går inn og vethva jeg skal ha og sier at siden de ikke har brukt tid på å slege så tar jeg 3 år service med på kjøpet eller 30k av (og når bilen koster 170k så er det en grei sum).

Jo mer du vet forut og kan la være å bruke ders tid på er i din favør :)

-A

I morgen tusler jegned til volvo for å få et tilbud. Så får vi se hva som skjer. Har ikke kjøpt nybil før. Hvor mye er realistisk å prute på nybil? Leste på dinside.no at en plass mellom 5-8 prosent var normalt. Men nå er jo det dinside.no da
Erfaringer?

Dette var nok riktig for noen år siden, men det er stadig mindre å prute på - speiselt på nye og populære modeller som A6 og V70. Jeg fikk et lite avslag på V50'n min selv, men det utgjorde ikke mange kronene (ca. 8000 kroner på en bil som havnet på ca. 350.000).
Poenget er at svært mange merker har innført "nettopriser", det vil si at forhandlerne tjener rundt 10k på selve bilen når den selges (men får kickbacks i etterhånd riktignok) og da sier det seg selv at prutningsmonnet er lite. Men et tips kan være å prøve å grine seg til litt ekstrautstyr som f.eks. vinterdekk, gratis forsikring (Bilia kjørte kampanje på det i sommer), hengerfeste etc.

Er alltids litt rom for pruting som de sier her, og ogsaa for aa faa med mer ekstrautstyr, men mye aa hente er det nok ikke i Norge da prisene er rimelig presset allerede.
Bare for aa plage deg sjekket jeg kjapt prisene her nede i Dubai paa A6'en (fant ikke prisen paa nett paa Volvo). Europeiske biler er dyrt her pga dollarkursen, men fant ny Audi A6 2.0TC I4 FWD til $39.000, mens A6 4.2 V8 4WD koster $64.000.... Regner med at uansett hvor flink du er til aa prute er norske priser til aa graate over uansett...

Originally posted by Trety

Dette var nok riktig for noen år siden, men det er stadig mindre å prute på - speiselt på nye og populære modeller som A6 og V70. Jeg fikk et lite avslag på V50'n min selv, men det utgjorde ikke mange kronene (ca. 8000 kroner på en bil som havnet på ca. 350.000).
Poenget er at svært mange merker har innført "nettopriser", det vil si at forhandlerne tjener rundt 10k på selve bilen når den selges (men får kickbacks i etterhånd riktignok) og da sier det seg selv at prutningsmonnet er lite. Men et tips kan være å prøve å grine seg til litt ekstrautstyr som f.eks. vinterdekk, gratis forsikring (Bilia kjørte kampanje på det i sommer), hengerfeste etc.

Det kommer nok endel an på forhandleren og kjøreren. En kammerat av mag klarte 5% avlag av totalprisen på en Octavia, men fattern fikk til ca 7% av prisen FØR avgifter da vi kjøpte ny bil hos Stenhagen i våres (utgjorde ca 25.000)

Hva skal jeg velge? vanskelig sak! nye V70 eller nye A6

Jeg har aldri hatt Audi, men kjørt Volvo nesten uten unntak siden -84 (har hatt Golf/Polo som #2 bil i mange år også). Når det gjelder V70 har jeg hatt 3 stk, -97, -01 og -04 mod, har nå en XC70 diesel. Har vært fornøyd med alle bilene, minimalt med problemer og for oss er det en perfekt familiebil, både mtp. sikkerhet, plass og komfort. :)

Originally posted by Someone
Det kommer nok endel an på forhandleren og kjøreren. En kammerat av mag klarte 5% avlag av totalprisen på en Octavia, men fattern fikk til ca 7% av prisen FØR avgifter da vi kjøpte ny bil hos Stenhagen i våres (utgjorde ca 25.000)

Du kan selvsagt klare å få noe avslag, men da bør man for det første ha et veletablert forhold til forhandleren og man oppnår dette uansett mye lettere på utgående modeller eller modeller som i det minste har vært på markedet en stund. A6 og V70 (og i og for seg 5-serie) er langt fra de letteste å oppnå rabatter på, fordi de for det første er ganske populære og fordi de er rimelig nye på markedet (unntatt 5-serie, men du skjønner hva jeg mener).

Originally posted by Trety

Du kan selvsagt klare å få noe avslag, men da bør man for det første ha et veletablert forhold til forhandleren og man oppnår dette uansett mye lettere på utgående modeller eller modeller som i det minste har vært på markedet en stund. A6 og V70 (og i og for seg 5-serie) er langt fra de letteste å oppnå rabatter på, fordi de for det første er ganske populære og fordi de er rimelig nye på markedet (unntatt 5-serie, men du skjønner hva jeg mener).

Selvsagt er det ett poeng.

5-serien kom forresten med facelift i våres og har blitt på alle måter en enda bedre bil, med bedre motorer, girkassen og ikke minst interiørkvalliteten

Hva slags facelift? Den har jo fortsatt Dame Ednas briller til frontlykter og en gyselig feit ræv bak.

Interiøret har alle mulige rare vinkler og ser ut som ett lappeteppe. Bangle har ødelagt BMW komplett, det kan være så med at bilen kjører bedre enn det meste annet på veien, men når bilene er så grusomt stygge, NO WAY, det blir ikke BMW før de endrer design!

Ta en titt på denne:colgate:

TopGear BMW X3 test

Originally posted by LN-AFG
Hva slags facelift? Den har jo fortsatt Dame Ednas briller til frontlykter og en gyselig feit ræv bak.

Interiøret har alle mulige rare vinkler og ser ut som ett lappeteppe. Bangle har ødelagt BMW komplett, det kan være så med at bilen kjører bedre enn det meste annet på veien, men når bilene er så grusomt stygge, NO WAY, det blir ikke BMW før de endrer design!

Angående de brillene til Dame Edna, det er mulig du blander 5-serie med dagens Saab 9-5. :p :lol:

Ellers er jeg helt uenig ang. Bangle. Designene hans har provosert før (noen som husker Coupé Fiat i 1994? Den tegnet Bangle eksteriøret på), men de treffer alltid meg veldig godt. Og nåværende 5-serie er en av de bilene jeg synes har holdt seg best designmessig i dette tiåret. BMW har mange andre stilige design på banen og både 1-serie og Z4 er gode eksempel selv om den ikke gir like mye bakoversveis som 5-serien gjorde.

Fint du nevnte 1 serie, kanskje den mest idiotiske og styggeste BMW'en som kan kjøpes for penger: BMW 130i vs Golf R32 Topgear

Hehe, jeg vet at TopGear kan styre sin begeistring for 1-serien, men jeg må innrømme at jeg liker den - dog har jeg kun kjørt 116i og da er ikke prisen heller sånn helt borte i tåkehavet som den er på 130i.
Morsom å kjøre, kult utseende (i mine øyne) men kanskje ikke imponerende praktisk. :)

Traktorer eller metall som ikke kommer av veien fra Bayern hører ikke hjemme på dette forumet - basta

Totalt uenig i deg her. Med Bangle har BMW blitt svært tøffe og stilig biler og bortsett fra 7 serien pre-facelift og X3 så mener jeg BMW designmessig overgår sine tyskekonkurenter

At du ikke liker BMW er jo så, men det er først nå etter at Bangle ble designsjef (faktisk så er det ikke han som har designet de fleste BMWene, men han som er ansvarlig for designspråket) at salget virkelig ha eksplodert og fortsetter å øke og har er større enn både Mercedes og Audi.

Så mens Audi har montert noe som ligner en billig engangsgrill i fronten av alle sine biler så de ser identiske ut og MB fortsatt kan betegnes som kjedelige designmessige så har BMW tatt steget ut og visst at også tyskere kan komme opp med spennende design

så har BMW tatt steget ut og visst at også tyskere kan komme opp med spennende design
Også? Det er vel egentlig bare tyskere som har design å snakke om i det hele tatt! :wink

Både Audi og Ford har et design som slår BMW ned i støvlene... Har også sansen for mye av det VW designer...

Jeg savner kategorien Dette gir jeg blanke blaffen i siden det er et flyforum :drunk:

Originally posted by LN-KOG

Jeg savner kategorien Dette gir jeg blanke blaffen i siden det er et flyforum :drunk:

Jeg har flere ganger i det siste lurt på å opprette et nytt subforum med navn "OMNI", basert på akkurat samme regler og prinsipp som OMNI hos FlyerTalk. Skal vi dra en runde om offtopic-ting igjen? ;)

-A

Kjære KOG,

vi har da OT poster i dann og vann, og når denne tråden har nådd 4 sider, så må vel du også akseptere at bil kan sette mye følelser i sving, like mye som enkelte flyprodusenter (A vs B) eller DY vs SAS tråder.

Trety/Someone, tror nok vi aldri vil kunne bli enig, dere er Volvo/BMW patrioter og vil aldri klare å like en Audi, og jeg vil aldri kunne klare å like en BMW, ihvertfall ikke slik de ser ut nå.

Z4, nok ett eksempel på en bil som er gyselig! Siste utgave som hardtop ble om mulig styggere enn softtopen. Jeg vil derimot si at jeg respekterer bilene som "The ultimate driving machine", men jeg klarer ikke å like de.^_^

Helt enig med AFG - vi har da flere interesser...noe som jo tydlig vises av antall innlegg og ikke minst antall stemmer i starten av tråden - nesten 70 personer har frivillig svart på undersøkelsen.

Men hvorfor noen etter å ha godt inn på en tråd merket OT klarer å bli overrasket over at innholdet ikke er flyrelatert skjønner jeg ikke...

Mener bestemt å se flere v70'er på veien enn A6'er. Personlig er jeg fan av V70'en, men skjønner godt at folk velger a6'en. Hardt valg! Og lykke til ;)

Back