Re: Øst-tysk flyselskap
Du har også det ikke fullt så kjente
Deutsche Lufthansa (DLH) vanligvis slenger man på
der DDR for ikke å blande med det andre selskapet med samme navn. Det var forløperen til Interflug.
Nja, dette bør utdypes litt mer. Både Vest- og Øst-Tyskland brukte navnet Lufthansa som merkenavn på sine statsflyselskap da de startet opp igjen etter krigen. Vest-tyske Lufthansa i 1954 med Constellation og Øst-tyske Deutsche Lufthansa med lisensproduserte IL-14 (VEB-14) i 1955.
Begge brukte den klassisk stiliserte tranen, som fremdeles er i bruk på halen til dagens Lufthansa, som emblem. Dog ble det tidlig klart at Øst-tyskerne ville tape en eventuell rettssak om merkenavnet og i 1958 ble Interflug etablert. I utgangspunktet var det et charterselskap, men tanken var at det på sikt skulle kunne ta over om det ble nødvendig.
Etter en tviste-rettssak i 1963 ble den Øst-tyske versjonen av Deutsche Lufthansa nedlagt og Interflug tok over fly og ruter. De holdt det gående frem til den tyske gjenforeningen, men ble lagt ned i 1991. Interflug fløy aldri faste passasjerruter til Norge, men var innom bl.a. Fornebu av og til med både TU-134 og IL-18. Sistnevnte mener jeg fløy blomster opp fra Afrika, Øst-Tyskland hadde jo gode forbindelser med de mange røde regimene der nede.
Mener å huske at SAS i en periode enten hadde en rute CPH-SXF eller mellomlandet på SXF på vei sydøstover til noen andre østblokkland.
Iom. at Interflug var det samme i Øst-Tyskland som Aeroflot var i Sovjetunionen tok de seg av absolutt all sivil flyging i hele landet. Flåten var derfor ganske mangslungen; IL-14, LET-37, LET-60, AN-2, Aero AE-45, Mi-8, KA-26, LET-410, AN-24, IL-18, TU-134, IL-62 samt A310 og DHC-8 helt til slutt. Noen vil kanskje si at de har sett bilder av TU-124 og TU-154 i Interflug? Det stemmer forsåvidt, men disse var rene militære maskiner kun til bruk for Ulbricht og Honnecker & Co samt forsvars- og Stasisjefer og ble aldri brukt som sivile rutefly. Disse flyene ble operert av Transportfliegergeschwader 44 som holdt hus på Marxwalde (nåværende Neuhardenberg) 6 mil øst for Berlin. Grunnen til bemalingen i Interflugs fargeskjema var den samme som Sovjetunionen også brukte for enkelte "Aeroflot"-maskiner; mye greiere å fly utaskjærs med maling som "sivilt" passasjerfly.
Nuvel, DDR ble til Det Det Var og skal du se noe Interflug i dag er det først og fremst Stölln som er verdt en tur. Dette er et lite sted ca en times biltur vest-nordvest for Berlin. På et jorde står det en enslig IL-62 som 23 oktober 1989 gjennomførte en av de mest spektakulære planlagte landingene et passasjerfly noen gang har gjort;
https://www.youtube.com/watch?v=-Of55qSsnC8
Inne i denne maskinen kan du faktisk både gifte deg, (Nei, det er ikke tull!) få en kopp kaffe og se på et lite Interflug museum.
På Borkheide, 5 mil sydvest for Berlin står det en IL-18 og råtner på et lite, privat utendørsmuseum. Også denne ble fløyet inn i slutten av 1989.
Derimot har du en ganske nyoppusset og velholdt IL-18 i de gode gamle Deutsche Lufthansa fargene på flyplassen i Leipzig. Kan være verdt en stopp hvis man kommer forbi på de kanter av verden.
På museet på Finow/Eberswalde 4 mil nord for Berlin står en TU-134, visstnok i dårlig forfatning. Har ikke vært der og sett selv.
IL-14 finner du i Cämmerswalde, nesten på grensen til Tsjekkia. Posisjon: 50 42 11N 13 29 51E. Jeg har heller ikke vært og sett på denne, aner ikke hva slags forfatning den er i.
Note: De øst-tyske registreringsbokstavene ble i 1981 forandret fra DM til DDR. Slik ble f.eks DM-SEG til DDR-SEG.