Øst-tysk flyselskap

Øst-tysk flyselskap

Hei jeg lurte på hva het det øst-tyske flyselskapet? Og fløy det noen gang til Norge? Var det eventuelt andre selskaper som noen gang hadde flygninger fra Norge til DDR?

Noen her som har fløyet med Øst-tysk flyselskap noen gang?
 
Re: Øst-tysk flyselskap

De het Interflug og fløy ikke til Norge. Det nærmeste var vel København og Stockholm. De fløy hovedsaklig gammelt sovetisk materiell.

https://en.wikipedia.org/wiki/Interflug

Det stemmer. De siste årene fikk de A-310, men DDR og Interflug forsvant raskt etter at de fikk dette.

Det finnes mange videoer på Youtube og det ble også laget en dramaserie om mannskapet ombord. Fine bilder av riktig utdaterte cockpiter finnes.

https://www.youtube.com/watch?v=iSFav_yfFNE

Dokumentar:
https://www.youtube.com/watch?v=ERWzS7pWHlU
 
Re: Øst-tysk flyselskap

4 DVD'er .... Jaddda! Digger scnen da de drakk og sang i cockpit. Those were the days!

Kanskje like greit tysken er dårlig. Mye dårlig B-film- og propagandadialog man enkelt kan resonnere seg frem til. Husk at dette ble laget for et publikum som ikke skulle utsettes for annet enn 'riktige' ptogrammer.
 
Re: Øst-tysk flyselskap

Interflug hadde aldri ruter til Norge, men fra FBU tiden var de av og til på besøk, antakelig charter. Jeg har selv sett både Ilyushin 18 og Tupolev 134A der ca 1970 og noen ganger oppover 70-tallet, og har også sett bilde av Ilyushin 14 fra noe tidligere enn jeg kunne følge med.
 
Re: Øst-tysk flyselskap

Du har også det ikke fullt så kjente Deutsche Lufthansa (DLH) vanligvis slenger man på der DDR for ikke å blande med det andre selskapet med samme navn. Det var forløperen til Interflug.
 
Re: Øst-tysk flyselskap

Du har også det ikke fullt så kjente Deutsche Lufthansa (DLH) vanligvis slenger man på der DDR for ikke å blande med det andre selskapet med samme navn. Det var forløperen til Interflug.

Nja, dette bør utdypes litt mer. Både Vest- og Øst-Tyskland brukte navnet Lufthansa som merkenavn på sine statsflyselskap da de startet opp igjen etter krigen. Vest-tyske Lufthansa i 1954 med Constellation og Øst-tyske Deutsche Lufthansa med lisensproduserte IL-14 (VEB-14) i 1955.

Begge brukte den klassisk stiliserte tranen, som fremdeles er i bruk på halen til dagens Lufthansa, som emblem. Dog ble det tidlig klart at Øst-tyskerne ville tape en eventuell rettssak om merkenavnet og i 1958 ble Interflug etablert. I utgangspunktet var det et charterselskap, men tanken var at det på sikt skulle kunne ta over om det ble nødvendig.

Etter en tviste-rettssak i 1963 ble den Øst-tyske versjonen av Deutsche Lufthansa nedlagt og Interflug tok over fly og ruter. De holdt det gående frem til den tyske gjenforeningen, men ble lagt ned i 1991. Interflug fløy aldri faste passasjerruter til Norge, men var innom bl.a. Fornebu av og til med både TU-134 og IL-18. Sistnevnte mener jeg fløy blomster opp fra Afrika, Øst-Tyskland hadde jo gode forbindelser med de mange røde regimene der nede.
Mener å huske at SAS i en periode enten hadde en rute CPH-SXF eller mellomlandet på SXF på vei sydøstover til noen andre østblokkland.

Iom. at Interflug var det samme i Øst-Tyskland som Aeroflot var i Sovjetunionen tok de seg av absolutt all sivil flyging i hele landet. Flåten var derfor ganske mangslungen; IL-14, LET-37, LET-60, AN-2, Aero AE-45, Mi-8, KA-26, LET-410, AN-24, IL-18, TU-134, IL-62 samt A310 og DHC-8 helt til slutt. Noen vil kanskje si at de har sett bilder av TU-124 og TU-154 i Interflug? Det stemmer forsåvidt, men disse var rene militære maskiner kun til bruk for Ulbricht og Honnecker & Co samt forsvars- og Stasisjefer og ble aldri brukt som sivile rutefly. Disse flyene ble operert av Transportfliegergeschwader 44 som holdt hus på Marxwalde (nåværende Neuhardenberg) 6 mil øst for Berlin. Grunnen til bemalingen i Interflugs fargeskjema var den samme som Sovjetunionen også brukte for enkelte "Aeroflot"-maskiner; mye greiere å fly utaskjærs med maling som "sivilt" passasjerfly.

Nuvel, DDR ble til Det Det Var og skal du se noe Interflug i dag er det først og fremst Stölln som er verdt en tur. Dette er et lite sted ca en times biltur vest-nordvest for Berlin. På et jorde står det en enslig IL-62 som 23 oktober 1989 gjennomførte en av de mest spektakulære planlagte landingene et passasjerfly noen gang har gjort; https://www.youtube.com/watch?v=-Of55qSsnC8
Inne i denne maskinen kan du faktisk både gifte deg, (Nei, det er ikke tull!) få en kopp kaffe og se på et lite Interflug museum.

På Borkheide, 5 mil sydvest for Berlin står det en IL-18 og råtner på et lite, privat utendørsmuseum. Også denne ble fløyet inn i slutten av 1989.
Derimot har du en ganske nyoppusset og velholdt IL-18 i de gode gamle Deutsche Lufthansa fargene på flyplassen i Leipzig. Kan være verdt en stopp hvis man kommer forbi på de kanter av verden.

På museet på Finow/Eberswalde 4 mil nord for Berlin står en TU-134, visstnok i dårlig forfatning. Har ikke vært der og sett selv.

IL-14 finner du i Cämmerswalde, nesten på grensen til Tsjekkia. Posisjon: 50 42 11N 13 29 51E. Jeg har heller ikke vært og sett på denne, aner ikke hva slags forfatning den er i.

Note: De øst-tyske registreringsbokstavene ble i 1981 forandret fra DM til DDR. Slik ble f.eks DM-SEG til DDR-SEG.
 
Last edited:
Re: Øst-tysk flyselskap

Det stemmer. De siste årene fikk de A-310, men DDR og Interflug forsvant raskt etter at de fikk dette.

Disse tre A310'ene ble overtatt av forsvarsdepartementet (Bundesverteidigungsministerium). De to første, DDR-ABA / D-AOAA og
DDR-ABB / D-AOAB ble utstyrt med ekstra drivstofftanker i buken, satelittkommunikasjon, VIP-innredning, sengeplasser og dusj. Disse ble benyttet som hhv. forbundskanslerens representasjonsfly og back-up fly verden rundt frem til 2011 med kjennemerke 10+21 og 10+22. Sistemann, DDR-ABC / D-AOAC ble som 10+23 brukt for person/soldat-transport til hovedsaklig USA og Canada for det tyske forsvaret.
 
Re: Øst-tysk flyselskap

Her kommer kunnskapen frem. Det kan også nevnes at Interflug var en inntektskilde for hard valuta for DDR. Mange Vest-Berlinere brukte selskapet da det var svært billige ferieturer å få. En egen grenseovergang mellom Vest- og Øst-Berlin fantes for dette ved Waltersdorfer Chaussée.

Det ble nevnt at øst-tyskere ble "beskyttet" fra vestlig påvirkning. Dokumentaren over er ganske interessant der, utvelgelseskravene baserte seg på mer enn kunnskaper om fly og service. Man skulle være politisk egnet også og var privatlivet litt ustabilt p.g.a. skilsmisse eller lignenede kunne det påvirke hvor man fikk fly etc., så man ikke skulle hoppe av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: Øst-tysk flyselskap

Hei jeg lurte på hva het det øst-tyske flyselskapet? Og fløy det noen gang til Norge? Var det eventuelt andre selskaper som noen gang hadde flygninger fra Norge til DDR?

Noen her som har fløyet med Øst-tysk flyselskap noen gang?

Intet øst-tysk, annet enn at jeg har benyttet Schönefeld flere ganger i et gjenforent Tyskland. Men jeg har fløyet med øst-europeiske selskaper, også etter murens fall. (Aeroflot, Malév og Czech). Men et snev av jernteppet har jeg opplevet i russiske jernfugler operert av FN og Syrian Arab Airlines. Fine minner og litt spenning.
 
Re: Øst-tysk flyselskap

Etter en tviste-rettssak i 1963 ble den Øst-tyske versjonen av Deutsche Lufthansa nedlagt og Interflug tok over fly og ruter. De holdt det gående frem til den tyske gjenforeningen, men ble lagt ned i 1991. Interflug fløy aldri faste passasjerruter til Norge, men var innom bl.a. Fornebu av og til med både TU-134 og IL-18. Sistnevnte mener jeg fløy blomster opp fra Afrika, Øst-Tyskland hadde jo gode forbindelser med de mange røde regimene der nede.
.

Jeg tror at et annet resultat av den tviste-rettsaken var at Lufthansa (det Vest Tyske) ikke kunne bruke Tranen I Øst Tyskland. Lufthansa hadde jo ikke rettigheter til å fly til Vest Berlin - det var jo British Airways (Dusseldorf), Pan Am (Hamburg og Frankfurt (Muligens også Muenchen)) og Air France (tror også de opererte fra Dusseldorf).
Selv den 707 som Lufthansa donerte til et Museum I Vest Berlin, som fikk de orginale Lufthansa fargene fra leveransen, måtte fly uten Kranen Hamburg - Vest Berlin.
 
Re: Øst-tysk flyselskap

Jeg tror at et annet resultat av den tviste-rettsaken var at Lufthansa (det Vest Tyske) ikke kunne bruke Tranen I Øst Tyskland. Lufthansa hadde jo ikke rettigheter til å fly til Vest Berlin - det var jo British Airways (Dusseldorf), Pan Am (Hamburg og Frankfurt (Muligens også Muenchen)) og Air France (tror også de opererte fra Dusseldorf).
Selv den 707 som Lufthansa donerte til et Museum I Vest Berlin, som fikk de orginale Lufthansa fargene fra leveransen, måtte fly uten Kranen Hamburg - Vest Berlin.

Det tror jeg stemmer, mener også å huske at den ble malt opp etter ankomst til Berlin. Er ikke dette den som står og råtner på Tegel? Trist sak.
 
Re: Øst-tysk flyselskap

Lufthansa 707 eller at den råtner? En del av Lufthansas 707-er havner forøvrig hos Air Zimbabwe.
 
Re: Øst-tysk flyselskap

Det som er trist er at en 707 i de flotte gamle Lufthansa-fargene bare står ute, nesten i skogen, helt i vestenden av Tegel og råtner på rot. Jeg har noen hull i historien rundt den, men mener å huske at den ble gitt som en gave fra det amerikanske Air Berlin til Tegel flyplass eller Berlin by ifm. 750 års jubileet i 1987. Som dc-8-63 nevner ble den først lakkert opp i fulle farger etter ankomst til Vest-Berlin. Derimot ble den offer for et politisk/økonomisk sammensurium av omstendigheter og kom aldri til heder og verdighet, hverken på Tegel eller noe annet sted i byen.
 
Re: Øst-tysk flyselskap

Det som er trist er at en 707 i de flotte gamle Lufthansa-fargene bare står ute, nesten i skogen, helt i vestenden av Tegel og råtner på rot. Jeg har noen hull i historien rundt den, men mener å huske at den ble gitt som en gave fra det amerikanske Air Berlin til Tegel flyplass eller Berlin by ifm. 750 års jubileet i 1987. Som dc-8-63 nevner ble den først lakkert opp i fulle farger etter ankomst til Vest-Berlin. Derimot ble den offer for et politisk/økonomisk sammensurium av omstendigheter og kom aldri til heder og verdighet, hverken på Tegel eller noe annet sted i byen.

Slik ser den ut:
 

Attachments

  • tegel_707.jpg
    tegel_707.jpg
    66.4 KB · Views: 481
Re: Øst-tysk flyselskap

Det som er trist er at en 707 i de flotte gamle Lufthansa-fargene bare står ute, nesten i skogen, helt i vestenden av Tegel og råtner på rot. Jeg har noen hull i historien rundt den, men mener å huske at den ble gitt som en gave fra det amerikanske Air Berlin til Tegel flyplass eller Berlin by ifm. 750 års jubileet i 1987. Som dc-8-63 nevner ble den først lakkert opp i fulle farger etter ankomst til Vest-Berlin. Derimot ble den offer for et politisk/økonomisk sammensurium av omstendigheter og kom aldri til heder og verdighet, hverken på Tegel eller noe annet sted i byen.

Det står vel en i Hamburg i lang bedre forfattning
 
Re: Øst-tysk flyselskap

Ser ut til at noen hos Lufthansa har kommet til at det kanskje er greit å male over navn og logo. Lenge siden det bildet ble tatt dc-8-63?
@someone: vet du om den i HAM er utstilt/greit tilgjengelig eller står den i hangar? Har prøvd å finne ut noen detaljer rundt denne uten å lykkes.
 
Back
Top