Forbudet mot visual er kommet for å bli, og vil nok ikke bli brutt annet enn i nødsituasjoner i fremtiden. Kolleger som ønsker å bryte den fremtidige BSL´n vil nok ikke komme så langt med det i tiden fremover.....
Støy mafiaen har vunnet, og den som tror den prosessen lar seg snu må tro om igjen.
(Vet ikke om det er synd å glede seg over at stort sett ingen avganger fra 01R klarer å holde seg inne i støykorridoren på SID.....det var noen av oss som mente den svingen var LITT ambisiøs.......)
Ellers så viser det seg at vi finner flere og flere feil i selskapenes FMS´er, lista begynner å bli lang. (De har ofte korrekt data på sine papirkart/efb, men feil i FMS)
Bråker visual noe mer enn ILS eller?
Støyforskriften kommer som BSL 2-4 om ikke lenge, og ligger som del av AIC N frem til da.
På flight infoen til Gardermoen står det til og med "The Standard Departure and Arrival Routes must be strictly adhered to in this highly noise sensitive area".
Så kommer man inn til Gardermoen, da, og det eneste man ser er skog ... jorder ... mere skog ... et vann ... skog ... Maura ... skog ... flere jorder ... og en flyplass.
Og så har man nettopp frest rundt i 2000 fot over London i 10-15 minutter i påvente av å komme unna trafikken som ligger i 3000 fot på vei inn til Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton osv. Og dette gjør man for å få en så effektiv trafikkavvikling som mulig.
Hadde jeg bodd på Maura selv hadde jeg selvfølgelig stått på krava for å kunne nyte morgendrammen og høre fuglekvitteret på verandaen uten forstyrrende fly over hustaket mitt. Men her er det rett og slett sentrale myndigheter som må ta ansvar for den vanvittige miljø- og tidssløsingen som foregår rundt norges hovedflyplass.
Gardermoen må være den storflyplassen i Europa med det suverent minst bebyggelse i en radius på 20 nautiske mil. At 150 personer har valgt å bo på Maura (eller et av de andre tettstedene rundt Gardermoen) kan ikke forårsake at nær sagt hver og en av de 200.000 flybevegelsene Gardermoen har pr. år bruker flere hundre kilo drivstoff mer enn nødvendig på grunn av uhensiktsmesige inn- og utflygningstraseer.
(Vet ikke om det er synd å glede seg over at stort sett ingen avganger fra 01R klarer å holde seg inne i støykorridoren på SID.....det var noen av oss som mente den svingen var LITT ambisiøs.......)
Er det ikke et viktig poeng når man lager / endrer en SID (og STAR) å teste "flyability"? Eller gikk man bare ut ifra at det sterke ønsket om å ikke lage unødvendig støy ville få flyene til å yte litt ekstra?
Hittil har erfaringene vært mere drivstofforbruk etter hva jeg hører..