OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Er enig med PP her - en viss andel av disse europeiske setene er egentlig en begynnelse på en IC-tur. Det er en andel av passasjerene som flyr til HEL, ARN, CPH, FRA, MUC, AMS, BRU, CDG, LHR og LGW + flere som fortsetter til destinasjoner utenfor Europa. Med andre ord, mangelen av en IC-hub og få IC-flighter gjør at OSL havner kunstig høyt på listen, men nå ser det ut som det er flere som får øynene opp for at her er det passasjerer å hente.
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Ja, men er det særlig mindre som gjør det fra CPH, da?
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Det er bare tall og de kan manipuleres som det passer .. ikkeno å hisse seg opp etter.

RDC Aviation er et annerkjent firma for ruteplanlegging, også innen luftfart. Selskapet produserer mange rapporter og oppdaterer ulike statistikker.

Å benytte ordet manipulert om tallmaterialet bak slike rapporter er direkte malplassert og misvisende.
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Med manipulert mener jeg ikke triksing med tall, men bruk av genuint tallmateriale til aa komme frem til det resultatet man oensker.
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Med andre ord, mangelen av en IC-hub og få IC-flighter gjør at OSL havner kunstig høyt på listen, men nå ser det ut som det er flere som får øynene opp for at her er det passasjerer å hente.

Vill nog ändå påstå att det är det flitiga resandet inrikes i Norge som är främsta skälet till att OSL hamnar så långt upp på listan.
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Vill nog ändå påstå att det är det flitiga resandet inrikes i Norge som är främsta skälet till att OSL hamnar så långt upp på listan.

Da her jeg lest rapporten JikswoboB og må nok desverre si at du nok tar delvis feil. Tallet som ligger til grunn er 1.108.090 for November 2009 (-1,8%). Derimot er nok noen av tallene for innland inkludert uten at jeg helt klarer å se sammenhengen her.
For November 2009, reiste 840.897 utland fra Osl. For innland var tallet nesten det samme med 839.369.

Jeg kjenner ikke beregnings grunnlaget for denne rapporten og synes selv det er rart at CPH ligger under Osl, men betydelig større utenlands trafikk.

En annen ting som er moro med denne rapporten og som presenteres som sikre tall, er Osl og CPH sin possisjon i STAR. København er 6 største i Europa, fulgt av London Heathrow og Osl på 8 plass. Stockholm nr 9.

Tar vi for oss glans året 2007, var Osl den største STAR flyplassen i Norden pr November og fjerde størst i Europa. I 2008 dro CPH forbi med marginale 4500 reisende og Osl fant 6 plassen.

Det som nok vil overraske noen, er at Osl hadde et større STAR tilbud en London Heathrow i 2007 og 2008. Desverre har OSL hatt den største nedgangen i STAR trafikk av de 10 største flyplassene til nå i år. Nedgangen er på hele 27.8%, hvilket er 8,2% mer enn CPH. Stockholm er den av de tre skandinaviske hoved flyplassene som har hatt den minste reduksjonen med 17.1%. Hverken SKyteam eller Oneworld kan vise til flyplasser med så stor nedgang som det STAR har fra Osl.

Tilbakegangene er større en reduksjonene til SAS, så her sliter også de andre STAR partnerene med å fylle flyene.

Nedgangen er brutalt større enn hos de andre store STAR flyplassene i Europa. Sammenligner man disse tallene opp mot flyplassenes generelle prestasjoner, er det tydelig at STAR taper reisende i et virkelig stygt omfang.
 
Last edited:
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Da her jeg lest rapporten JikswoboB og må nok desverre si at du nok tar delvis feil. Tallet som ligger til grunn er 1.108.090 for November 2009 (-1,8%). Derimot er nok noen av tallene for innland inkludert uten at jeg helt klarer å se sammenhengen her.
For November 2009, reiste 840.897 utland fra Osl. For innland var tallet nesten det samme med 839.369.

Klart sammanhanget blir otydligt då sifforna som du jämför redovisas på olika sätt. Kapaciteten i rapporten redovisas i antalet avgående flygstolar. Avinors passagerarstatistik innehåller både avgående och ankommande resenärer. Kapaciteten ut från OSL blir för stor om inte också inrikesflyget är inkluderat (eller så är kabinfaktorn sjukt låg), därför gör jag antagandet att "intra-european capacity" innebär all flygtrafik inom Europa.
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Hvordan forklarer du da tallene for Kastrup? I såfall snakker vi jo om 50% belegg på alle ruter ut av CPH, noe som ikke stemmer.
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Er enig med PP her - en viss andel av disse europeiske setene er egentlig en begynnelse på en IC-tur. Det er en andel av passasjerene som flyr til HEL, ARN, CPH, FRA, MUC, AMS, BRU, CDG, LHR og LGW + flere som fortsetter til destinasjoner utenfor Europa. Med andre ord, mangelen av en IC-hub og få IC-flighter gjør at OSL havner kunstig høyt på listen, men nå ser det ut som det er flere som får øynene opp for at her er det passasjerer å hente.

Denne forklaring tror jeg ikke på eller rettere sagt kun at den har lile betydning for OSL's placering på listen. Dels er der tale om udbudte sæder og ikke faktiske passagerer. Dels så har både CPH og ARN et feedernet til de store hub i Europe med betydelig større sædekapacitet end OSL.

Nej jeg gentager at det er den store volume på norsk indenrigs som er årsag til at OSL havner så højt på listen. Ikke er der er noget galt i det, men problemet at når man sammenligner så bliver det altså som at sammenlinge æbler med appelsiner...
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Da her jeg lest rapporten JikswoboB og må nok desverre si at du nok tar delvis feil. Tallet som ligger til grunn er 1.108.090 for November 2009 (-1,8%). Derimot er nok noen av tallene for innland inkludert uten at jeg helt klarer å se sammenhengen her.
For November 2009, reiste 840.897 utland fra Osl. For innland var tallet nesten det samme med 839.369.

Her er et eller andet galt i din tolkning af tallene.

Lad os for det første slå fast at der er tale om udbudt sædekapacitet og ikke faktisk passagerantal. Lad os for det andet slå fast at tallene er baseret på afgående passagerer.

Herved formoder jeg at tallet 1.108.090 for OSL i november passer meget godt hvis det inkluderer indenrigs og rigtig intra-europæiske trafik. Mon så ikke også det passer meget godt med at fordelingen mellem indenrigs og udenrigs er ca. 50/50 dvs. 550.000 udbudte sæder for hvert segment.
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Her er et eller andet galt i din tolkning af tallene.

Lad os for det første slå fast at der er tale om udbudt sædekapacitet og ikke faktisk passagerantal. Lad os for det andet slå fast at tallene er baseret på afgående passagerer.

Herved formoder jeg at tallet 1.108.090 for OSL i november passer meget godt hvis det inkluderer indenrigs og rigtig intra-europæiske trafik. Mon så ikke også det passer meget godt med at fordelingen mellem indenrigs og udenrigs er ca. 50/50 dvs. 550.000 udbudte sæder for hvert segment.

Jeg får det som sagt heller ikke til å stemme. Skal sende en mail og høre hva som er beregnings grunnlaget for disse plasseringene.
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Hvordan forklarer du da tallene for Kastrup? I såfall snakker vi jo om 50% belegg på alle ruter ut av CPH, noe som ikke stemmer.

Nu har jag inte den aktuella rapporten som diskuteras här men av det jag har sett från tidigare rapporter verkar talen för CPH rimliga.

Exempelvis helåret 2008:

Enligt RDC:s data hade CPH en kapacitet på drygt 14 miljoner flygstolar. Multiplicera det med två och summan blir 28 miljoner stolar.

Samma år passerade 19,5 miljoner resenärer som skulle vidare inrikes eller inom Europa genom flygplatsen. Dividera 19,5 med 28 och resultatet blir 0,7 eller en kabinfaktor på 70 procent. Med andra ord en ganska rimlig siffra om du frågar mig.

Görs samma beräkning för OSL får man ungefär samma utslag.
 
Re: OSL nå nr 10 på Intra-European capacity

Nu har jag inte den aktuella rapporten som diskuteras här men av det jag har sett från tidigare rapporter verkar talen för CPH rimliga.

Exempelvis helåret 2008:

Enligt RDC:s data hade CPH en kapacitet på drygt 14 miljoner flygstolar. Multiplicera det med två och summan blir 28 miljoner stolar.

Samma år passerade 19,5 miljoner resenärer som skulle vidare inrikes eller inom Europa genom flygplatsen. Dividera 19,5 med 28 och resultatet blir 0,7 eller en kabinfaktor på 70 procent. Med andra ord en ganska rimlig siffra om du frågar mig.

Görs samma beräkning för OSL får man ungefär samma utslag.

Ja det lyder ganske rimeligt - det er også sådan jeg mener tallene bør tolkes og så passer de vel også ganske fint på OSL.
 
Back
Top