OSL jakter nye langruter

Det er en grunn at det kun er BA som nå flyr til Australia av europeiske selskaper og selv de har enkelte ganger vurdert legge ned ruten

Til og med QF har jo sluttet med en del direkte ruter til/fra Europa og samarbeider vel med EK på en del flighter.
Prisene til Kengeru land har rast de siste årene, og selskapene blør. For 10 år tilbake betalte jeg 10-12 lapper på tilbud OSL-MEL, og da hadde vi leitet en god stund, dette med BA/QF.

Nei, greit at OSL får ny sjef, og at det satses på langdistanse, men Oceania er ett godt stykke unna fortsatt[emoji6].
Vi vil nok se satsing mot US og Asia, men en viss utdeling, og noen som ikke er så glad i ytringsfrihet, så ble det stukket noen tjukke kjepper i hjulene til den mest overkommelige ruten.

Mye svevende ønsketenkninger her. Slik jeg ser det med denne ansettelsen får for første gang Norge en pådriver til å få flere egne bilaterale avtaler. Håper vår nye nederlender er tålmodig - det norske byråkratiet er tungrodd.

Jeg tror ikke markedet til Australia er så stort som mange skal ha det til. Ja det bor ca 10.000 nordmenn her inkludert meg selv men at alle reiser hjem til Norge hvert år er ikke tilfellet.

Noe som kanskje kunne fungere ville være å få til et samarbeid med Air Asia og Air Asia X eller eventuellt Jetstar eller Scoot. Da kan man tilby flyginiger videre til Australia fra KUL og kanskje fra BKK hvis ryktene stemmer at Air Asia X skal starte flygninger fra BKK til Australia. Med Jetstar kan man fly direkte til Australia, fra BKK, HKT og SIN, og Scoot fra SIN. Et annet alternativ er hvis Norwegian får trafikkrettigheter fra BKK til Australia og starter egene flygninger på det strekket med feed fra sine europeiske destinasjoner. Men konkuranssen fra sørøst Asia til Australia begynner å bli tøff.

Siden dette er blitt en gjettekonkuranse: Singapore, Seoul, Seattle, Atlanta. Tror ikke det blir noe fra AFrika eller Sør/Mellom-Amerika nå.

VG Skriver i dag:

Lover ny langrute hvert år - si hvor du vil reise

Nå vil Avinor og Oslo Lufthavn vite hvor du ønsker å reise. Ønsket ditt tar ruteplanleggerne med seg i møter med flyselskapene.

Jeg tror ikke markedet til Australia er så stort som mange skal ha det til. Ja det bor ca 10.000 nordmenn her inkludert meg selv men at alle reiser hjem til Norge hvert år er ikke tilfellet.

Noe som kanskje kunne fungere ville være å få til et samarbeid med Air Asia og Air Asia X eller eventuellt Jetstar eller Scoot. Da kan man tilby flyginiger videre til Australia fra KUL og kanskje fra BKK hvis ryktene stemmer at Air Asia X skal starte flygninger fra BKK til Australia. Med Jetstar kan man fly direkte til Australia, fra BKK, HKT og SIN, og Scoot fra SIN. Et annet alternativ er hvis Norwegian får trafikkrettigheter fra BKK til Australia og starter egene flygninger på det strekket med feed fra sine europeiske destinasjoner. Men konkuranssen fra sørøst Asia til Australia begynner å bli tøff.

AirAsia sjefen snakte vel om for en tid tilbake om at han var interesert i flygninger til Norge ...

Jeg tror det kanskje er litt på tide å vinkle denne debatten inn på mer realistiske spor.

Med Jasper Spruit ved tøylene vil det bli en helt ny måte å drive ruteutvikling.
Langruter med nye LCC's som flere diskuterer, vil nok være et separat spor som i stor grad styres av turiststrømmer og subsidier lik de formatene Ryanair har skapt på sine operasjoner i Europa. De vil således ha liten innvirkning på handel og næringsliv, men heller danne grunnlaget for nye turiststrømmer. Dette er ruter som for OSL sin del vil bli en del av fremtiden, men som vi nok må erkjenne at vil være sesongbetonte og med relativt lav frekvens.

Hva OSL behøver er nye forbindelser til våre viktigste handelspartnere. Norsk næringsliv og industri lider i dag av at vi har svært begrenset og ineffektiv infrastruktur til våre viktigste handelspartnere. Frem til nå har det ikke vært noen god koordinert innsats for å fremme disse interessene og OSL må gang på gang se sine interesser forbigått av konkurrenter som for lengst har sett viktigheten av dette og har meget godt etablerte strategier og organisasjoner som jobber for dette. På mange måter har OSL blitt et resultat av sin egen inkompetanse på dette området. Med et tydelig, strategisk og svært dyktig CPH som i alle år har fått presentere sine Skandinaviske analyser usagt, er det
etablerte oppfatninger i markedet, at det i realiteten kun finnes et Skandinavisk alternativ.
Dette har Avinor og OSL nå endelig forstått at de må begynne å gjøre noe med.
Det er derfor svært gledelig at man ansetter en helt ny ekstern person med et etablert internasjonalt kontaktnett og ambisjonsnivå som står i dyp kontrast til tidligere major sine ambisjoner. Med Jasper Spruit, får OSL et kvantesprang inn i det øverste siktet, med helt nye arbeidsmetoder og strategier.
Derfor er det spesielt gledelig å konstatere at han allerede nå er helt tydelig på at arbeidet fremover blir å sikre nye flyruter basert på gjensidige handelsinteresser mellom destinasjonene. Dette er svært krevende og langsiktig arbeid som ikke kan sidestilles med det som eventuelt måtte ramle ned av nye LCC langruter. Enkelte Asiatiske selskap har 5-10 års perspektiver i sin ekspansjonspolitikk og det vil kreve et godt koordinert og bredt arbeid for å sikre nye ruter.

Det er forstålig at Jasper Spruit ikke ønsker å offentligjøre konkrete targets.
Enkelte etableringer vil jo også endre prioriteringen på en slik liste samtidig som det vil være en viss dynamikk. Ser man på Brazil som var brennhet for Oljenæringen for få år siden, så har dette markedet i takt med Brasiliansk byråkrati falt ut av umiddelbare targets.

Personlig vet jeg at det "off the record" jobbes mot følgende destinasjoner vestover:
Singapore, Seoul, Beijing, Shanghai. Her foreligger det et lappeteppe av avtaler, politikk og allianse hensyn som gjør dette arbeidet svært vanskelig.
For Kina sin del er det Hainan som nok politisk er det selskapet man kan håpe på som bryter isen.

Noen som vet hva Spruit har klart å trigge fram så langt, eller er det for tidlig å spørre?

Han kan jo begynne med å sikre SAS sin nye rute(r) fra OSL, få DY til å inkludere Las Vegas også fra OSL, samt sikre den omtalte Ethiopian utvidelsen til OSL fremfor CPH.

Han kan jo begynne med å sikre SAS sin nye rute(r) fra OSL, få DY til å inkludere Las Vegas også fra OSL, samt sikre den omtalte Ethiopian utvidelsen til OSL fremfor CPH.

Og ikke minst Korean. Synes det er rart jeg, at hvertfall KE og ET ikke har fått opp noen rute enda.

Og ikke minst Korean. Synes det er rart jeg, at hvertfall KE og ET ikke har fått opp noen rute enda.

Forretningstrafikken mellom Norge og Korea er jo nesten utelukkende knyttet til olje og shipping, så hvis de ikke har fått ut fingeren enda, tviler jeg på at det kommer noen rute før tidligst neste høykonjunktur.

Noen som vet hva Spruit har klart å trigge fram så langt, eller er det for tidlig å spørre?

Hehe...å få på plass en ny flyrute (eksempelvis Korean, SIA) er meget tidkrevende og kan ta opptil flere år med markedsføring, møter, overbevisning, villkår, koordinering av turiststrømmer, forretningsreisende, feed,,frakt, myndigheter osv osv.

OSL er en relativt ukjent flyplass som aldri har hatt verken budsjetter eller tradisjon for å markedsføre eller selge seg. Vi har fått inn Jesper men dette kan komme til å ta tid. OSL og Jesper har sagt det selv; 1 stk ny IC rute pr år, dvs moderate målsetninger.

Hehe...å få på plass en ny flyrute (eksempelvis Korean, SIA) er meget tidkrevende og kan ta opptil flere år med markedsføring, møter, overbevisning, villkår, koordinering av turiststrømmer, forretningsreisende, feed,,frakt, myndigheter osv osv.

OSL er en relativt ukjent flyplass som aldri har hatt verken budsjetter eller tradisjon for å markedsføre eller selge seg. Vi har fått inn Jesper men dette kan komme til å ta tid. OSL og Jesper har sagt det selv; 1 stk ny IC rute pr år, dvs moderate målsetninger.

Så hvilken rute tror du er på plass innen neste sommer? KE, ET eller en rute med DY/SK? :rolleyes:

Så hvilken rute tror du er på plass innen neste sommer? KE, ET eller en rute med DY/SK? :rolleyes:

Vanskelig å si men jeg har ikke gitt opp SK helt ennå så tror de kommer med 1 stk rute, DY kommer med 1-2, samt Etiopian. KE tror jeg fremdeles er et par tre år unna.

Vanskelig å si men jeg har ikke gitt opp SK helt ennå så tror de kommer med 1 stk rute, DY kommer med 1-2, samt Etiopian. KE tror jeg fremdeles er et par tre år unna.

Synd, KE gikk jo ut å sa at de skulle åpne fast rute allerede i fjor!

Det er helt nye takter der oppe. Både i henhold til organisering, mandater og utøvelse. Vi skal huske på at tidligere regime har vært meget mangelfull og kontroversielt også innenfor Avinor systemet.

Det er meget gledelig å konstatere at arbeidet allerede er i gang på de områder og felter som tidligere har vært mangelfulle.

Dette er langsiktig arbeid, men heg håper programmet allerede neste sommer vil reflektere et mer fremoverlent OSL. Om ikke først og fremst på IC, så på Europa ruter. Her har OSL også tydelige hull å fylle.

Synd, KE gikk jo ut å sa at de skulle åpne fast rute allerede i fjor!

KE har aldri gått ut og sagt de skulle åpne fast rute men de har signalisert til OSL at de har en målsetning om å gjøre det på sikt. Nå har charter ops gått noen sesonger men jeg tror vi likevel er et par tre år unna en sesongrute med KE.

EY er langt unna OSL og tør nok ikke ta opp konkurransen med QR og EK allerede nå. Mulig de ender opp på CPH ila ett år eller to.

Edit: Rettet ET til EY i siste setning.

Last edited:
Back