OSL jakter nye langruter

Noen som har innsyn i hvor mye feed SK gir til Qatar og Emirates? Det er ikke så mange måter å fly Evenes til Filipinene. Jeg har inntrykk at det er litt. Nå er Etihads nettverk litt mindre, men samtidig er det mer attraktivt hvis SAS kan få et nærere samarbeid enn de har med de andre aktørene.
Emirates vet jeg ikke, men det er betydelig med feed til QR. Vet ikke om det er det lenger, men tidligere var hvertfall QR et eget punkt i opplæringen for stuere i SGH (at QR-bag alltid skal settes for seg selv, og de kommer veldig ofte).

Emirates vet jeg ikke, men det er betydelig med feed til QR. Vet ikke om det er det lenger, men tidligere var hvertfall QR et eget punkt i opplæringen for stuere i SGH (at QR-bag alltid skal settes for seg selv, og de kommer veldig ofte).

Emirates har i hvert fall nok feed til at de tok bryet og kostnaden med å delta i Connecting Norway på OSL.

Vi får se om det kommer noe fra Etihad i deres planlagte annonsering av 11 nye ruter 25. november: https://aviationweek.com/air-transport/airlines-lessors/etihad-announce-30-new-network-points-march

A321LR nevnes spesifikt som muliggjør enda flere nye ruter, opptil 30 totalt skal annonseres frem mot mars, det må da være en OSL rute i miksen her da?

Martin Langaas har hvertfall postet på instagram siste dagene at han har vært i Abu Dhabi og snakket med Etihad

Savner litt flere ruter, men det er jo tross alt bare 5 .5 millioner i landet, og kun 200 av dem på flyprat...

Pr. i dag er det følgende ruter?
SAS til New York daglig ish..
NORSE 1 gang i uken til Miami
Thai til Bangkok
Emirates til Dubai
Quatar til Doha

Forsinkelsen av A321XLR er nok noe som i relative tall, trolig har rammet OSL indirekte ganske hardt. Det hadde trolig vært annonsert noen ruter hit, kanskje fra United/American , for å ta to ikke usannsynlige eksempler, hvis de alt hadde fått levert disse. Det er trolig et kapasitetsvis passende fly for OSL fra endel steder. Men samtidige lav nok OPEX.

Savner litt flere ruter, men det er jo tross alt bare 5 .5 millioner i landet, og kun 200 av dem på flyprat...

Thai til Bangkok
Emirates til Dubai
Quatar til Doha

Utfordringen til OSL når det gjelder langruter er blant annet at det er et ganske lite antall mennesker som har flyplassen som lokalflyplass og Norge har en veldig spredt bosetting med mange flyplasser med utenriksforbindelser. Man "mister" mange norske utenrikspassasjer fra områdene utenfor Oslo som mellomlander hos konkurrerende flyplasser (for eksempel Ålesund-Amsterdam og Bergen-København).

Sammenlign for eksempel med Danmark, som har ca. like mange innbyggere som Norge, men hvor nesten all utenrikstrafikk går enten fra København eller Billund.

Thai til Bangkok
Emirates til Dubai
Quatar til Doha

Vi kan vel kanskje også telle Ethiopian til Addis her, selv om de mellomlander på ARN på veien?

Thai til Bangkok
Emirates til Dubai
Quatar til Doha

Vi kan vel kanskje også telle Ethiopian til Addis her, selv om de mellomlander på ARN på veien?

Så må vel Norse til JFK/LAX og BKK legges til, selv om de har varierende frekvens.

Qatar* pirkpirk

Litt querulering..?:cool:

Kayak.com/direct er en jækla fin nettside for å sjekke hvem som flyr direkte fra hvor. De har følgende å melde fra Galemoen, se bilde. I tillegg kan man kanskje regne Norwegian til Hurghada, selv om det er bittellitt kortere enn Kansriøyene i distanse.

Ethiopian? Det kan nok diskuteres, men iom at den stopper på Arlanda synes jeg ikke det egentlig kan regnes som direkterute fra Oslo.

Forøvrig kommer jeg i farta bare på Qatar og Qantas som skrives uten Qu…

Attachments

• IMG_2958.jpg
    IMG_2958.jpg
    61.6 KB · Views: 914
Ethiopian? Det kan nok diskuteres, men iom at den stopper på Arlanda synes jeg ikke det egentlig kan regnes som direkterute fra Oslo.

Nonstop er den ikke, men den er visst direkte (har jeg lært her på Flyprat)

Man kan alltid diskutere hvor mye skyldes valutakurs og hvor mye som skyldes Donalden, men når nordmenns etterspørsel etter reiser til USA faller merkbart, så gjør det neppe jobben med å tiltrekke nye ruter til USA enklere for OSL og Avinor.

https://flysmart24.no/2025/01/20/trump-effekt-nordmenns-reiser-til-usa-stuper/

Tickets bookingstatistikk viser at bestillingene til USA har gått ned med 33 prosent i perioden 19. oktober 2024 til i går, 19. januar 2025, sammenlignet med samme periode i 2023/2024.

Hos Finn Reise kan kommersiell direktør Terje Berge også fortelle om en fallende kurve i salg av reiser til USA de senere månedene.

Han oppgir salgssvikten som betydelig, og anslår at den er mellom 10 og 15 prosent.

Man kan alltid diskutere hvor mye skyldes valutakurs og hvor mye som skyldes Donalden, men når nordmenns etterspørsel etter reiser til USA faller merkbart, så gjør det neppe jobben med å tiltrekke nye ruter til USA enklere for OSL og Avinor.

https://flysmart24.no/2025/01/20/trump-effekt-nordmenns-reiser-til-usa-stuper/
Som Herlov nevner så er det jo ikke bare norsk etterspørsel som teller når det kommer til å etablerer nye ruter til Norge, det tror jeg de fleste nye rutene de siste par årene til Nord- Norge er et god eksempel på. Disse er ruter drevet frem av britisk tysk, fransk..... etterspørsel. Svak norsk krone hjelper absolutt, men nå virker det som om det ikke er utslagsgivende for turistene som har latt seg intervjue i media.

På langruter tenker jeg at det må komme en Delta rute til OSL en gang i nær fremtid (innen 2-4 år). Og helst en rute fra ikke JFK som kan komplimentere SAS rute + eventuell Deltas egen). ATL hadde vært TOPP imo, med MSP som nr 2.

Last edited:
Påvirker ikke de med god råd. Høy rente gjør at de med dårligst råd dropper å reise. der folk og har brukt opp sparepenger til forbruk.

Folk har og blitt vant til materielt forbruk fra Covid tiden.

Sent fra min Pixel 8 Pro via Tapatalk

Last edited:
Back